Vuosimallin 2010 V50 d5 manuaalilaatikolla, egr laitettu pysyvästi kiinni ja dpf:ät otettu pois pari vuotta sitten kesällä.
Parit katsastukset läpikäytynä eikä ongelmia. Enemmän ongelmia savutestissä tulee jos ajat paljon kaupunkiajoa.
Esimerkki:
Viime joulukuussa (joulukuu 2017) kävin työmatkalla, ajoin yli 800km yhden päivän aikana. Seuraavana päivänä ajoin leimalle. Meni hienosti ekalla polkaisulla savutustestistä läpi. Katsurikin kehui että on hyvässä kunnossa. Totesin katsurille että "Oon eilen ajanu yli 800km työmatkan. Jos ei olisi ekalla polkaisulla menny savusta läpi, olisin sanonu että sulla on mittari rikki". Leima tuli.
Esimerkki 2:
Volvon meidän aikainen ihan ensimmäinen katsastus kolme vuotta sitten talvella. Silloin oli vielä egr+dpf käytössä ja oli takana paljon kaupunkipyöritystä takana. Katsuri tuli kertomaan että muuten hyvä mutta vasta kolmannella polkaisulla meni savutestistä läpi, kun yleensä nämä menee ekalla. Sanoin vain että oon ajanu paljon kaupunkiajoa, lupasin antaa kenkää kun mahdollisuudet tulee. Ja leima tuli.
Ohjelmoinnin ja poiston tehny firma toimitti tuosta, että katsastusfirmat alkaisivat seurata onko autoissa dpf:ää vaiko ei, mutta silloin pari vuotta sitten siitä ei ollut yhtään mitään varmaa tietoa, eli vain puheita. Sanoi että ei sitä voi luotettavasti oikein muulla seurata kuin läpivalaisulaitteella, ja että koska nämä läpivalaisulaitteet tulisivat pakollisiksi katsastusasemille, ei tiedetä.