Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Aiheen aloitti: Masked Jackal - 05.07.2012, 13:25:15
-
Onko kukaan rakentanut V70N malliin (2001-2007) sumareiden tilalle päiväajovaloja? Eli ei pelkästään led polttimoita vaan ihan E hyväksyttyjä LED valoja?
Itse olen tuossa pohtinut, että josko ostaisi semmoiset E hyväksytyt pyöreät umpiot ja modifioisi alkuperäiset sumarien kuoret niille kodiksi.
Saisi hyödynnettyä alkuperäisen kiinnityksen ja "lasin" siten. Ei näyttäisi varmaan yhtään hullummalta?
-
Samaa ideaa olen miettinyt. Olikos se philipsin pyöreä päiväledi suurinpiirtein sopiva siihen.
-
Täälläpäin eräs Volvo asentaja oli laittanu S60:pin sumarin sisään/runkoon päivävalot. Oli ihan siistit.
Tuossa tietysti helpottaa se että on isommat kuin V70:pin, ja pyöreät.
-
Mää suunnittelin samaa mutta aattelin teurastaa sen umpion kokonaan.. Syystä että mulla löytyy tuommoset päiväajovalot jossa ne ledit on rivissä ja sumarit on niin hiekkapuhalletut että ottasin joka tapauksessa ne irti. Aattelin leikata jotenkin sen lasin siitä irti ja liimata sumarin reikään ja päikkärivalot taakse. En uskokkaan että onnistuu, mutta kokeillaan.. :idiot2:
-
Itse rakentelin edelliseen mk1 V70:seen juurikin tuolla tapaa päivävalot. Ainakin ne motonetin pyöreät kävi just passelisti alkuperäisen sumuvalon heijastimen sisään.
Teurastin sen heijastinosan niin että jäljelle jäi vaan pyöreä rengas johon tuo led-valo sopi just eikä melkein. Sikaa vaan tiivistysaineeksi ja ei paljon alkuperäistä häpeä. Kunnollisia kuvia tuosta ei kyllä taida olla missään..
Meinasin ensin realisoida ne tuohon nykyiseen V70N:ään, mutta sinne ne vanhan keulalle kuitenkin jäi. Voisin silti veikata että sumarin heijastinosa on saman kokoinen molemmissa.
-
Onkos kellään kokemuksia niistä ledivaloista kun menis tuohon kantaan? Siis sellainen kun on yksi tehokas ledi eteenpäin lasikuvun alla. Joskus surffailin ja löysin netistä sellaisia. Oli tarkoitettu nimenomaan sumuvaloihin ja käytettäväksi päivävaloina. Vois olettaa että on kirkkaat kun omat peruutusvalot on sen tyyppiset.
-
Mulla on tällä hetkellä semmoset eikä ne kovin häävit oo.. jos oulussa päin pyöriskelet niin haje pois.
-
Taidampa jättää sitten ne pois listalta ja värkätä kunnolliset päivävalot.
-
Tein sitten juurikin edellä kuvatulla tavalla: jätin heijastimesta jäljelle pelkän kehyksen.
Ihan ei ole sovitus 1:1 tuolla ostamallani LED umpiolla mutta pikku fylläyksellä ja 2K liimalla tms. siitä saa varmasti ihan nätin.
-
Foto ois kiva.
-
Muistakaa sitten että sumuvalon lasissa on tyyppihyväksyntä.
Eli vaikka lasintakana olisikin laillinen päiväajovalo, niin katsastuksessa tai poliisi tienpäällä katsoo virityksen laittomaksi.
-
Jos katsovat asiakseen tuohon puuttua niin sitten puuttuvat. Yksi vaihtoehto lienee se, että hivasee alkuperäisestä umpiosta huitsin nevadaan sen E-merkin. Sehän tuntuis olevan muovia.
Sitten se on enää pelkkä raami. Mitä se nyt kyllä muutenkin on.
-
Jos katsovat asiakseen tuohon puuttua niin sitten puuttuvat. Yksi vaihtoehto lienee se, että hivasee alkuperäisestä umpiosta huitsin nevadaan sen E-merkin. Sehän tuntuis olevan muovia.
Sitten se on enää pelkkä raami. Mitä se nyt kyllä muutenkin on.
Lasia se on tuntuis ainakin mun autossa (-03) olevan.
Ja itse kans meinasin hioa merkinnät pois ja samalla vesihioa lasit taas edes vähän kirkkaammaksi.
-
Mulla -06. Tarvii tänään varmistaa samalla kun liimaa ne lyhdyt kiinni kehyksiin.
-
Itsellä '07 ja kovin muoviselta tuntuisivat. Jotenkin kyllä luulin että olisivat lasia.
-
Muovia ne on. Liekö muutos tullut jossain 2004-2005?
Nyt on LED-umpiot tehtynä ja kytkettyinä alkup.sumareiden tilalle/kuoriin.
Jälestäpäin mietin kyllä, että ois varmaan pitänyt irroittaa ne "lasit" ja maalata sisukset mustaksi niin saisi vähän ilmettä tylymmäksi. Joutaahan tuon myöhemminkin (lue:ei koskaan). Samalla voisi kiillottaa ne "lasit" on on niin kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä.
-
"Vanhakoppasessa" on lasia, faceliftissä muovia ne sumarit, ihan niinkun ajovaloumpiotkin
-
Onko noihin mitään järkevää kytkentää olemassa?
Vai pitääkö liikkeelle lähtiessä laittaa parkit ja sumarit päälle?
Hankalaa.
-
Onko noihin mitään järkevää kytkentää olemassa?
Vai pitääkö liikkeelle lähtiessä laittaa parkit ja sumarit päälle?
Hankalaa.
Itse kytkisin seuraavasti: heräte vaikka tupakinsytyttimestä sulkeutuvalle releelle ja avautuvarele perään johon sitten heräte vaikka parkeilta. Päivävalot palaa kun virrat ovat päällä ja valot pois päältä ja vastaavasti sammuu valot päällä asennossa.
-
Itse kytkisin seuraavasti: heräte vaikka tupakinsytyttimestä sulkeutuvalle releelle ja avautuvarele perään johon sitten heräte vaikka parkeilta. Päivävalot palaa kun virrat ovat päällä ja valot pois päältä ja vastaavasti sammuu valot päällä asennossa.
Muistelisin että mulla syttyy valot 0-sennossakin.
-
Muistelisin että mulla syttyy valot 0-sennossakin.
No perhana.. Ei kyllä sitten tule ihan heti ratkaisua mieleen. Voisi kuvitella että sais volvolla ohjelmoitua pois, itselläni ei 0 -asennossa pala ja en kyllä usko että olisi muuta kuin ohjelmoinnissa ero. Menee kyllä aika kikkailuksi. Mutta no.. Saa ne sitten kytkettyä siten että palaa, kun on pelkät parkit päällä. Eli parkeilta heräte sulkeutuvalle releelle ja avautuvalle ajovaloilta, jolloin sitten sammuvat kun ajovalot ovat päällä.
-
Sinisellä ohjelmointi on 60€ luokkaa. Itselle tehtiin kyseinen operaatio.
-
Foto ois kiva.
-
Olisko tuosta apua?
http://www.ebay.com/itm/LED-Daytime-Running-Light-DRL-Relay-Harness-Automatic-On-Off-Control-VW-Volvo-/160839090902?_trksid=p4340.m1850&_trkparms=aid%3D222001%26algo%3DSIC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D11%26meid%3D561443568407924887%26pid%3D100011%26prg%3D1005%26rk%3D1%26
-
Ei, tarkoitan kuvia varsinaisista toteutuksista.
-
Tarkoitin tuota linkkiä lähinnä asennus puolelle. Josko helpottaisi sitä.
Olen ajatellu itelle tuota pakettia + valoja.
-
Olisko tuosta apua?
http://www.ebay.com/itm/LED-Daytime-Running-Light-DRL-Relay-Harness-Automatic-On-Off-Control-VW-Volvo-/160839090902?_trksid=p4340.m1850&_trkparms=aid%3D222001%26algo%3DSIC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D11%26meid%3D561443568407924887%26pid%3D100011%26prg%3D1005%26rk%3D1%26
En nyt sen enempää tuohon tutustunut, mutta en kyllä itse maksaisi 30 dollaria. Saman toiminnan saa itse kuitenkin toteutettua juuri sillä tavalla toimivaksi kuin haluaa ja halvemmalla, jos edes sen verran on sähkömiehen vikaa että tuon osaa asentaa.
Mutta varmaan ihan toimiva paketti kuitenkin. Sillä vaikuttaisi ainakin siltä että kun kerran heräte otetaan ajovaloilta, ei samaan aikaan pala. Tiedä sitten mistä tunnistaa että auto on käynnissä, oliskohan joku alijännitesuojan tapainen.
-
Ei, tarkoitan kuvia varsinaisista toteutuksista.
V70:tä toteutus vai s60?
-
En nyt sen enempää tuohon tutustunut, mutta en kyllä itse maksaisi 30 dollaria. Saman toiminnan saa itse kuitenkin toteutettua juuri sillä tavalla toimivaksi kuin haluaa ja halvemmalla, jos edes sen verran on sähkömiehen vikaa että tuon osaa asentaa.
Mutta varmaan ihan toimiva paketti kuitenkin. Sillä vaikuttaisi ainakin siltä että kun kerran heräte otetaan ajovaloilta, ei samaan aikaan pala. Tiedä sitten mistä tunnistaa että auto on käynnissä, oliskohan joku alijännitesuojan tapainen.
En tiedä miten tunnistavat, mutta päin metikköä kummiski tunnistavat mm. eberin käynnistyminen saa päiväajovalot syttymään.
-
V70:tä toteutus vai s60?
No toki S60 kiinnostaa enempi mutta V70 käy kans. Siitä saa ideoita ja vinkkejä muihinkin.
-
Huomenna voin laittaa joitakin kuvia omasta toteutuksesta kun käyn nappaas kuvatuksia.
-
Olisko tuosta apua?
http://www.ebay.com/itm/LED-Daytime-Running-Light-DRL-Relay-Harness-Automatic-On-Off-Control-VW-Volvo-/160839090902?_trksid=p4340.m1850&_trkparms=aid%3D222001%26algo%3DSIC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D11%26meid%3D561443568407924887%26pid%3D100011%26prg%3D1005%26rk%3D1%26
Mulle tuli toi sarja umpioiden mukana. Ei toiminut ainakaan -06 autossa missä xenonit.
Nämä lienee tarkoitettu vähän "antiikkisimpiin" autoihin.
Haistelee ilmeisesti jännitteen vaihteluja.
Itse en ole vielä kytkentää jaksanut pähkiä. Toimii nyt sumareiden takaa ja mulla ei pala 0-asennossa mikään. Eiköhän tuon saa releiden avulla rakennettua.
Enemmän nyt askarruttaa noi alkuperäiset umpion "lasit". Ajattelin rakentaa niiden pohjalle polykarbonaatista uudet niin pääsee eroon E-merkeistä ja samentumista.
Kellään kokemusta, että miten jää muotoonsa kun antaa kuumapuhallusta?
-
Virallisesti ainakin päivävalojen pitää palaa automaattisesti kun auto käynnistetään, eli eivät saisi olla katkaisijan takana. Sekä sumarin kytnimen takana ainakin suoraan ollessa nehän palaisivat halutessa lähivaloilla ja pitkillä joka ei kyllä kelpaa konttorilla.
Eli helpoin on kun ohjelmoi valo valo automatiiikan veke volvolla ja tupakan sytkäriltä virta valojen ohjaus boxille ja ohjaus sammutukselle joko parkeilta tai lähivaloilta.
Tosin taas joku valopää suomessa on mennyt soveltaa omaa lakia eu:n normi laista eroten että jälkkäripäivä valojen kaa pitääki palaa myös takavalot toisin. Ei kyllä pala itelläkään mutta tiedoksi et voi tulla huonona päivänä sanomista.
-
Tosin taas joku valopää suomessa on mennyt soveltaa omaa lakia eu:n normi laista eroten että jälkkäripäivä valojen kaa pitääki palaa myös takavalot toisin. Ei kyllä pala itelläkään mutta tiedoksi et voi tulla huonona päivänä sanomista.
Löytyykö tuosta aiheesta jostain ihan dokumentoituna sääntö?
Omasta mielestäni se ei ole ollenkaan huono asia, että takavalojen täytyy myös palaa, kuulostaa jopa hölmöltä, että edessä tarvisi palaa vain pienet tuikut ja takana ei sitäkään vähää..
-
Omasta mielestäni se ei ole ollenkaan huono asia, että takavalojen täytyy myös palaa, kuulostaa jopa hölmöltä, että edessä tarvisi palaa vain pienet tuikut ja takana ei sitäkään vähää..
Samaa mieltä.
Itse kytkin päivävalot niin että ne syttyy kun valokatkasija käännetään parkit-asentoon. 0-asennossa syttyy ajovalot, samaten valot päällä asennossa (luonnollisesti). Meni leimasta läpi mutta pienen mutinan kanssa kun päivävaloja ei saanut sammumaan ollenkaan. Nykyisellä kytkennällä on se tilanne että auto on havaittavissa aina, oli valokatkasija missä tahansa asennossa.
Ylläoleva ei taida olla ihan pykälien mukainen mutta toimii eikä ongelmia ole ollut niin tekniikan- kuin virkavallankaan kanssa. :)
-
Tosin taas joku valopää suomessa on mennyt soveltaa omaa lakia eu:n normi laista eroten että jälkkäripäivä valojen kaa pitääki palaa myös takavalot toisin.
Ei se kyllä ihan noin mene.
Suomessa takaparkit saa palaa kun päivävalot päällä. Ei siis mikään pakko.
-
Päivävaloja on kahta eri hyväksyntää, siis tarkkeista kun puhutaan.
Pitää palaa takavalot ja ei saa palaa takavalot. :idiot2:
Tietääkö kukaan onko noissa itse valoissa jotakin toiminnallista eroa vai onko vaan kytkennällistä?
Vaikuttaako se jotakin että jääkö päivävalot parkeiksi ajovalojen sytyttyä?
-
Päivävaloja on kahta eri hyväksyntää, siis tarkkeista kun puhutaan.
Pitää palaa takavalot ja ei saa palaa takavalot. :idiot2:
Ei pidä.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1284/uusiin_ajoneuvoihin_tulossa_enemman_valaisimia
Ne saa palaa, mutta ei tarvii.
-
...vaan mites se polykarbonaatti?
-
Itsellä nyt kytketty kahdella diodilla virransyöttö.
Eli toinen paikasta missä virta vain kun virta kytketty (esim. tupakansytytin)
Ja toinen parkeilta. Nyt ei Ardicki tai laturi vilkuttele valoja :pomo:
Viellä olis harkinassa tuon etusumareiden katkaisjan/piuhan kytkentä sillei että olis edessä päivävalot ja takana parkit.
Muutenhan nää mun valot himmenee automaattisesti parkeiksi.
-
Kerrotko pöljälle suomeksi millä diodilla olet kytkenyt?? Minulla on se päivävalojen oma boksi ja lyhyeltä se heräte mistä päivävalot sammuu, kun itselläni myös vilkkuu ja syttyy kun ardic päällä.
-
Kerrotko pöljälle suomeksi millä diodilla olet kytkenyt?? Minulla on se päivävalojen oma boksi ja lyhyeltä se heräte mistä päivävalot sammuu, kun itselläni myös vilkkuu ja syttyy kun ardic päällä.
ZENER-DIODI 5W 18V
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_11_1012_1819&products_id=12929
Kait siinä kävis 16V mutta kun sattu noi löytymään laatikosta...
-
Samaa mieltä.
Meni leimasta läpi mutta pienen mutinan kanssa kun päivävaloja ei saanut sammumaan ollenkaan. Nykyisellä kytkennällä on se tilanne että auto on havaittavissa aina, oli valokatkasija missä tahansa asennossa.
Tässä tapauksessa inssi ei ollut ajantasalla tietojen kanssa. Esim uusissa 2011 volkkareissa(allekirjoittanella yksi kpl ollut) paloi aina päivänvalot , oli valot päällä tai ei joten ei ne sammu ainakaan uusissa autoissa enää kun laittaa ajovalot päälle. Ne kun on ne ns.parkit. Jos taas laittoi vain parkit päälle niin ne päivänvaloledit himmeni hiukan ja samalla syttyi takavalot.
-
Jos taas laittoi vain parkit päälle niin ne päivänvaloledit himmeni hiukan ja samalla syttyi takavalot.
Tossahan se vastaus oli.
Päivävalo muutetaan parkiksi himmentämällä se, ilman himmentämistä se ei varmaankaan edelleenkään saa olla päällä ajovalojen kanssa?
-
Rakensin omaani kytkennän siten, että 0-asennossa palaa pelkät päivävalot, parkkiasento tuo ne kaveriksi ja varsinaisessa valoasennossa ne päivävalot tipahtavat pois pelistä.
Sumareiden muovilasit veistelin pois ja tein Lexanista kirkkaan lasin.
Leimalta läpi ilman mutinoita.
1kpl minireleitä laitoin. Oik.xenonilta rosvoilin sille ohjaukset kun tilaa siellä reilummalti.
Rele vedetään pois päältä kun ajovalo sytytetään. Muulloin releen läpi menee jännite kun auto on käynnistetty. Yksinkertaista kuin mikä
-
Aihetta vastaava kötöstys on menossa S80:n keulalle.
Mistä olette ottaneet parkkivaloherätteen?
Parkeille menee kytkentäkaavion mukaan harmaa johto oikealle puolelle ja valkoinen vasemmalle puolelle mutta umpion ulkopuolelta en mistää liittimestä ole noita löytänyt.
Umpion sisäänkään ei liitosta viitsisi viedä...
Edit: Korjattu johtimien värit.
-
Mä tein juuri vastaavan virityksen, kirjoitin aiheesta tuonne (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=47020.msg992569#msg992569). Itse otin herätteen umpiolle menevästä johtokimpusta ja harmaasta johdosta. Sen verran meni johtovalinta kuitenkin pieleen, että DRL-valot sammuvat vasta kun ajovalot kytketään, ei siis parkeista. Toisaalta laillinen tapa sekin, mutta jos on niin hämärää/sumua/tms että takavaloja pitää käyttää, niin käytän silloin kyllä etuvalojakin. Kirkkaalla kelillä voi sitten ajella ilman takavaloja.
-
Mä tein juuri vastaavan virityksen, kirjoitin aiheesta tuonne (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=47020.msg992569#msg992569). Itse otin herätteen umpiolle menevästä johtokimpusta ja harmaasta johdosta. Sen verran meni johtovalinta kuitenkin pieleen, että DRL-valot eivät sammu vasta kun ajovalot kytketään, ei siis parkeista. Toisaalta laillinen tapa sekin, mutta jos on niin hämärää/sumua/tms että takavaloja pitää käyttää, niin käytän silloin kyllä etuvalojakin. Kirkkaalla kelillä voi sitten ajella ilman takavaloja.
Mistä kohtaa tuon johtokimpun löysit?
Kolmekin eri liitintä/johtokimppoa umpion takaa löytyy mutta harmaata/valkoista johtoa ei löydy mistään niistä...
-
Oikeasta umpiosta takaa about lisäpitkän kohdalta. Mutta taitaa olla hieman erilaiset valot S80/V70.
-
Nostetaas tätä hieman.
Pitäisi varmaan soitella siniselle ja kysellä olisiko mahdollista ohjelmoimalla, mutta kysäsen nyt täällä ensin. Olisikohan mahdollista toteuttaa tuo päiväajovalotoiminto tuohon omaan ihan ohjelmamuutoksella sillai, että sumarin nykyisiin johtoihin voisi kytkeä päiväajovalot.
Automatiikkaa haluaisin sen verran, että hämärän tultua ajovalot syttyisivät automaattisesti ja päiväajovalot sammuisivat. Valoisuusanturi tuossa omassa -07:ssa ainakin on jo valmiina. Se ohjaa kojelaudan valaistusta päälle valoisuuden mukaan. Mittaristovalaistusta se ei sammuta, mutta päivisin minulla ei ainakaan pala hätävilkkukytkimen punainen valo, eikä radion sekä ilmastointipaneelin valaistus. Valoisuusanturi on kojelaudan päällä samassa hälyttimen ledin kanssa.
Voisikohan ohjelmallisesti toteuttaa niin, että valoisuusanturia hyväksi käyttäen ohjaisi valoisan aikaan ajovalot pois päältä ja päiväajovalot päälle (nyk. sumarien johtoihin siis jännite) ja pimeällä vastaavasti sytyttää ajovalot ja sammuttaa päiväajovalot? Tämä kaikki tietenkin valokytkimeen koskematta. V:>
Jossei muuten, niin onhan tämä ainakin releillä toteutettavissa.
Edit. Tänhän vois siirtää tuonne mallikohtaiseen keskusteluun "Korjaamo ja yleistekniikka" alle?
-
Ei onnistu ohjelmoimalla.. kokeiltiin Kemin Wetterillä.. itellä v70 -13.
Itse asensin päikkärit ja ei ainakaan halvaksi voi moittia..
Koska omat osat on
Ohjelmointi että nollassa kaikki valot pois.
Xc 70:sen valokatkaisija jossa AUTO asento sekä samaisen biilin päiväajovalot.
Lisäksi drl moduuli joka haistelee virtoja.. sammutta päikkärit ku parkit menee päälle ja toisinpäin.
Johtoja + liittimiä, asennuskaljaa.
Mut nyt toimii..
Valokatkaisija auto asentoon ja valoisuusanturi toimii (se joka on hälyttimen valonluona).. päivällä palaa päikkärit ja pimeän tullen menee ajovalot päälle.. niin ja päikkärit menee automaattisesti pois päältä ku sadetunnistin huomaa et vettä tulloo.
-
Nostetaas tätä hieman.
Pitäisi varmaan soitella siniselle ja kysellä olisiko mahdollista ohjelmoimalla, mutta kysäsen nyt täällä ensin. Olisikohan mahdollista toteuttaa tuo päiväajovalotoiminto tuohon omaan ihan ohjelmamuutoksella sillai, että sumarin nykyisiin johtoihin voisi kytkeä päiväajovalot.
Onnistuu VolvoTechin CFE (https://www.volvotech.eu/v70/V70-MY-2005-2008/cfe-obd-v1-full-05plus/mfp/1f-product-type,function-extender?mfp=1f-product-type%5Bfunction-extender%5D) palikalla.
Tosin ei sytytä ajovaloja automaattisesti mutta hämärtyessä vilkuttaa hälyttimen lediä merkiksi että kuski laittaisi valot päälle.
-
Automatiikkaa haluaisin sen verran, että hämärän tultua ajovalot syttyisivät automaattisesti ja päiväajovalot sammuisivat. Valoisuusanturi tuossa omassa -07:ssa ainakin on jo valmiina. Se ohjaa kojelaudan valaistusta päälle valoisuuden mukaan. Mittaristovalaistusta se ei sammuta, mutta päivisin minulla ei ainakaan pala hätävilkkukytkimen punainen valo, eikä radion sekä ilmastointipaneelin valaistus. Valoisuusanturi on kojelaudan päällä samassa hälyttimen ledin kanssa.
Voisikohan ohjelmallisesti toteuttaa niin, että valoisuusanturia hyväksi käyttäen ohjaisi valoisan aikaan ajovalot pois päältä ja päiväajovalot päälle (nyk. sumarien johtoihin siis jännite) ja pimeällä vastaavasti sytyttää ajovalot ja sammuttaa päiväajovalot? Tämä kaikki tietenkin valokytkimeen koskematta. V:>
Tuota samaa miettinyt. Ihan varmasti on ohjelmallisesti totetutettavissa. Ei vain välttämättä Volvolta saa. Epäilen että kuitenkin väylästä saisi tuon tiedon ja voisi koodata ohjauksen.
-
Itsekin uskon, että ohjelmallisesti olisi mahdollista, koska tuolla CFE palikallakin saa toteutettua vaikka mitä ja esimerkiksi juuri tuon sumari DRL:ksi.
Onko valoisuusanturi ja esimerkiksi sadetunnistin liitetty canbus väylään?
Mistäs netistä löytyy Volvojen kytkentäkaavioita?
-
Aihetta vastaava kötöstys on menossa S80:n keulalle.
Mistä olette ottaneet parkkivaloherätteen?
Parkeille menee kytkentäkaavion mukaan harmaa johto oikealle puolelle ja valkoinen vasemmalle puolelle mutta umpion ulkopuolelta en mistää liittimestä ole noita löytänyt.
Umpion sisäänkään ei liitosta viitsisi viedä...
Edit: Korjattu johtimien värit.
Faceliftissähän pääsee helpolla kun nappaa herätteen sivuvalolta tai äärivalolta kummalla tahansa nimellä sitä keltaista pientä tuikkua haluaa kutsua. Oli edellisissä lisäpitkissä raapastu niiden parkit siitä sivuvalon johdolta. On vielä jotenkin näppärästi käsillä.
-
Mitenkäs nä oli jenkkimalleissa toteutettu?
Ite suunitellu myös noita drl:illä soveltaa sumareihin.
-
Ainaki R mallissa apupitkien tilalla on päivävalot