Proturbo  Autodiagnoosi

Masan 740 T5

  • 154 Vastauksia
  • 46493 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #30 : 18.12.2019, 14:12:20 »
Mikäli en ihan väärin muista niin Lankulla on yksi vaparikutosen lohko hajonnut vesitilan alarajasta halkeamalla, mutta saatan toki muistaa väärin. Tästä taisi olla kuviakin kys. henkilön kuvagalleriassa.
T6 lohko. Mutta vain sytytyshäiriöiden aiheuttaman kannentiivisteen hajoamisen takia. Täyskaasulta n.2-2,2bar ahdoilla. Samalla kerralla nestepuristus taivutti kaksi Wössnerin männäntappia. Männät, veivit ja laakerit selvisivät.

0,8mm liuska on sopiva pyttyjen väliin jos alumiini ei ole alkanut sortumaan yhtään. Pieni muutos on ollut monessa lohkossa. Ei vaikuta toimintaan, vähän ohuempi liuska vaan.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2019, 14:14:35 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #31 : 19.12.2019, 12:43:25 »
T6 lohko. Mutta vain sytytyshäiriöiden aiheuttaman kannentiivisteen hajoamisen takia. Täyskaasulta n.2-2,2bar ahdoilla. Samalla kerralla nestepuristus taivutti kaksi Wössnerin männäntappia. Männät, veivit ja laakerit selvisivät.

0,8mm liuska on sopiva pyttyjen väliin jos alumiini ei ole alkanut sortumaan yhtään. Pieni muutos on ollut monessa lohkossa. Ei vaikuta toimintaan, vähän ohuempi liuska vaan.

No lähes oikein muistin.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2020, 23:11:13 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #32 : 22.12.2019, 21:59:44 »
Todettakoon että aikalailla luja on tina koneen lohko. Muutaman nelosen tiedän hajonneen noin 700hv teholla ja +3 bar ahtopaineella.

En menetä yöunia tämän suhteen.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #33 : 21.02.2020, 20:17:42 »
Pakoputken nyrjäytin auton alta käpälään ja auton alla makoilua vähentääkseni tein jigin.

Nykyinen putki on about takapenkille asti nelosta ja kapenee kolmoseksi ennen akselin ylitystä. Hukkaportti menee putkeen joten näillä tehoilla kolmosen reikä on auttamatta pieni.

Jigissä tehtynä pitäisi osua jotenkinkaan kohdilleen.

Simonssin pöntöillä yritetään hillitä ääniä. Vanha pönttö näkyi olevan Bilteman, siinäkin oli vielä tarrat paikalla. Ei oo ajettu kertaakaan oikeasti kuumaksi :)

Jostain kummallisesta syystä yksi liitos oli tehty pultattavalla laipalla. Se vaihtuu v hihnaan.










Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #34 : 29.02.2020, 15:58:48 »
Renkaat saapuivat. Malli on Toyo Proxes R888R ja koko edessä 225/45ZR17, takana 255/40ZR17.

Voi olla että joutuu vetoakselit ja kardaanin päivittämään.

Siirryn drive by wire systeemiin, tilauskoriin eksyi Panameran kaasuläppäkotelo ja Camaron sähköinen kaasupoljin.

Poissa Vmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
    • Turbopalvelu
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #35 : 29.02.2020, 16:12:49 »
Renkaat saapuivat. Malli on Toyo Proxes R888R ja koko edessä 225/45ZR17, takana 255/40ZR17.

Voi olla että joutuu vetoakselit ja kardaanin päivittämään.

Siirryn drive by wire systeemiin, tilauskoriin eksyi Panameran kaasuläppäkotelo ja Camaron sähköinen kaasupoljin.

Itse laitan kanssa drive by wire järjestelmän. Minkä kokoinen on panameran läppä?
Turboukko yrityksessä https://thturboservice.fi/  Volvot 945 B230FT - 242 T5 projekti + muita merkkejä.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #36 : 29.02.2020, 16:18:02 »
74mm

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #37 : 01.03.2020, 10:13:14 »
Hyvät on renkaat. Itsellä kanssa samat koot mutta huomattavasti edullisemmat "semit". Kardaanithan näissä tuntuis kestävän ihan kivasti jos on "iso kardaani" ja tasapainossa/kunnossa. En muista kuulleeni hirveenmonesta ehjästä/tarkastetusta Volvon kardaanista mikä ois tehosta hajonnut. Toki sekin raja tulee jossainkohtaa vastaan ja on itsekkin miettinyt että alkaakohan se raja kohta lähestymään omankin laitteen kanssa. Tuskin?

Vetarithan ei sitten tosiaan tunnetusti ole kovin pitkäikäisiä kun pitoa ja tehoa alkaa löytymään. Joillain kestänyt tosi pitkäänkin mutta monet hajottanut niitä jo 400-500hp tehoilla. Siitä vaan ikävä tuo volvon peräsysteemi että vetareissahan on hyvin paksuutta ison osan matkasta mutta ohenee pienen boorin takia päässä reilusti ja sen takia vääntyy/katkee. Eli käytännössä vetaripäivitys = Karpiolan kepit jotka yhtä ohuet rihlauksesta mutta vahvempaa materiaalia ja hintaa 800e. Noi Karpiolan kepit tuntuis kestävän ihan ok, mutta sitten kun vetari kestää niin hajoaa pinjoni tai välityspyörä. Se on ihan tässä omassakin kaveripiirissä testattu. 500hepalla katurenkailla vetarit rikki, sen jälkeen Karpiolat kepit perään ja kesti katurenkailla. Sitten vähän lisää tehoa ja R888 = pinjoni rikki. On myös toinenkin kaveri rikkonut 1031 pinjonin vielä pienemmillä tehoilla.

Joten ei kovin kustannustehokas tuo Volvon perä virivehkeessä. Melkeen fiksuin tehä suoraan peräswäppi järeämpään, jos ei halua korjailla ja pelätä että millon se vetari/välitys pärvähtää. Volvon perän teko Karpiolan kepeillä maksaa kumminkin saman kun esim. jenkkiperä 31rihlasilla custom kepeillä ja 8,5-9" välityksellä. Volvon 1031 välityshän on 7,5" ja 1030 vielä pienempi. Ja vetari pieni 27rihlainen.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2020, 10:21:17 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #38 : 01.03.2020, 12:48:28 »
Hyvät on renkaat. Itsellä kanssa samat koot mutta huomattavasti edullisemmat "semit". Kardaanithan näissä tuntuis kestävän ihan kivasti jos on "iso kardaani" ja tasapainossa/kunnossa. En muista kuulleeni hirveenmonesta ehjästä/tarkastetusta Volvon kardaanista mikä ois tehosta hajonnut. Toki sekin raja tulee jossainkohtaa vastaan ja on itsekkin miettinyt että alkaakohan se raja kohta lähestymään omankin laitteen kanssa. Tuskin?

Vetarithan ei sitten tosiaan tunnetusti ole kovin pitkäikäisiä kun pitoa ja tehoa alkaa löytymään. Joillain kestänyt tosi pitkäänkin mutta monet hajottanut niitä jo 400-500hp tehoilla. Siitä vaan ikävä tuo volvon peräsysteemi että vetareissahan on hyvin paksuutta ison osan matkasta mutta ohenee pienen boorin takia päässä reilusti ja sen takia vääntyy/katkee. Eli käytännössä vetaripäivitys = Karpiolan kepit jotka yhtä ohuet rihlauksesta mutta vahvempaa materiaalia ja hintaa 800e. Noi Karpiolan kepit tuntuis kestävän ihan ok, mutta sitten kun vetari kestää niin hajoaa pinjoni tai välityspyörä. Se on ihan tässä omassakin kaveripiirissä testattu. 500hepalla katurenkailla vetarit rikki, sen jälkeen Karpiolat kepit perään ja kesti katurenkailla. Sitten vähän lisää tehoa ja R888 = pinjoni rikki. On myös toinenkin kaveri rikkonut 1031 pinjonin vielä pienemmillä tehoilla.

Joten ei kovin kustannustehokas tuo Volvon perä virivehkeessä. Melkeen fiksuin tehä suoraan peräswäppi järeämpään, jos ei halua korjailla ja pelätä että millon se vetari/välitys pärvähtää. Volvon perän teko Karpiolan kepeillä maksaa kumminkin saman kun esim. jenkkiperä 31rihlasilla custom kepeillä ja 8,5-9" välityksellä. Volvon 1031 välityshän on 7,5" ja 1030 vielä pienempi. Ja vetari pieni 27rihlainen.
Karpiolan titaanivetareitakin joissakin vehkeissä käytetty, mutta tosiaan jos sitten menee muualta rikki niin ehkä koko perä järeämpään. Liekö joku lava-auton perä, Hiacen perä tms lujempi. Jenkeissä puhuvat esim Fordin 8" perän kestävän jotain 500 hv, mutta 9" on sitten erittäin kestävä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #39 : 01.03.2020, 13:13:36 »
Tuossa mun topicisissa just tuota peräasiaa vatvottu ja sumplittu kun itsellä peräswäppi menossa. Mulla siis työnalla GM 12bolt perä joka on peräisin 70luvun lopun 4x4 chevy pickupista. Se tulee 33spline vetarilla. Sen rakentelusta on tuolla topicissa juttua jos kiinnostaa.

Tuossa käyttäjä J0nzan vertailukuva missä volvo/gm 33spline custom vetari vs volvon vetari.




Ja tuossa mun vertailukuva Volvon 1031 välitys vs tuon 12bolt perän vakiovälitys (8.875")


Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #40 : 15.03.2020, 12:01:45 »
Täytyy perä vaihtaa kun on muut hommat tehty. Ei siis ainakaan tänä vuonna.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2020, 19:52:05 kirjoittanut [Max] »

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #41 : 03.04.2020, 18:22:45 »
Pakoputken nyrjäytin auton alta käpälään ja auton alla makoilua vähentääkseni tein jigin.

Nykyinen putki on about takapenkille asti nelosta ja kapenee kolmoseksi ennen akselin ylitystä. Hukkaportti menee putkeen joten näillä tehoilla kolmosen reikä on auttamatta pieni.

Jigissä tehtynä pitäisi osua jotenkinkaan kohdilleen.

Simonssin pöntöillä yritetään hillitä ääniä. Vanha pönttö näkyi olevan Bilteman, siinäkin oli vielä tarrat paikalla. Ei oo ajettu kertaakaan oikeasti kuumaksi :)

Jostain kummallisesta syystä yksi liitos oli tehty pultattavalla laipalla. Se vaihtuu v hihnaan.










Tää tuli valmiiksi. Saas nähdä kuinka kipakat äänet on.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #42 : 05.04.2020, 22:21:58 »
Eiköhän sieltä tule sen verran ääntä, ettei tarvitse käydä ratapäivillä joissa on melurajat. Noin pienet pöntöt ei liikoja vaimenna.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #43 : 06.04.2020, 21:50:47 »
Välivaimentimena 250mm pitkä ovaali ja päätynä 500mm pitkä ovaali.

740 akselin ylityksen jälkeen mahtuu juuri toi 500mm pönikkä.

Kuinka pitkästi niitä pönttöjä pitäisi olla?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Masan 740 T5
« Vastaus #44 : 06.04.2020, 22:00:05 »
3,5" putkilla putken halkaisija vie pöntön tilavuudesta aika ison osan verrattuna 3" pönttöihin. Sen takia ääni on selvästi kovempi ja siihen kun lisätään mutkien vähäinen määrä. Pelkästään vakiontyyppisen häntäputken tekeminen vaimentaa jo, mutta onko sitten sekään riittävä vaikka olisi 3". Melun takia tein englantilaiseen takapöntön itse ennen kuin edes yritin ratapäiville joissa on meluraja, vaikka 240 putkistoon tulee mutkaa jo muutenkin enemmän kuin 700 korissa. Siinä oli normitavarasta samat 3,5" pöntöt ensin.

Mutta kokeilemallahan sen tietää.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2020, 22:06:26 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Elekma  Autoracing