Ateho  Elekma

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 540565 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #825 : 01.02.2016, 01:05:12 »
Kaiketi tämä liittyy aiheeseen(tarviihan tehokas pata myös hyvän jäähdytyksen ;)), eli löysin tommoisen:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/386750/Kiertovesipumppu-12V-o19mm

Onko kellään kokemusta/mistä vastaava sitten ?

Itselläni kun noita tappikoneita 3 mennyt pilalle sen vuoksi että lämmöt nousee liikenteessä (ruuhkassa) liian koviksi ja lopputulos on selvä joka kerta. Tosin en koskaan ole tehnyt asialle mitään vaan jatkanut ajamista :nohnoh Mutta nyt kun sain tuon flektin jo aikoja sitten asenneltua, joka auttoikin aika hyvin, muttei tarpeeksi hyvin pelkästään, niin tahtoisin avustaa tuota veden liikettä tyhjäkäynnillä varsinkin. Mikään ei riivi pahemmin, kuin se että näet mittareista että lämmöt karkaa, ja olet keskellä ruuhkaa paikallaan, eikä siihen voi kuitenkaan sammuttaakkaan :'(

Mitenkä tuommoisen asentaminen, eikai nyt vanhaa mekaanista pumppua poisteta kuitenkaan käytöstä ? Josko tuommoisen laittaisi lisätehostimena pellin alle, jota käytettäisiin erillisellä vipukytkimellä kojelaudasta tms.. ?


Edit.

Vielä palatakseni tuohon vedenkiertoon, olen aina ihmetellyt että mikä sitä vettä kierrättää itse lohkossa sylinteriputkien välissä ??? En muutenkaan pääse yhtään jyvälle tuosta vedenkierron periaatteesta, jos pumppu työntää vettä lämppärille, lämppäriltä kanteen, kannen läpi pumpulle takasin ?? Missä välissä tehokas vedenkierto kulkee lohkon kautta ? Olisikos mitään ideaa hyödyntää veden kierrättämisessä tuota lohkon tyhjennysproppua, siitä jonnekkin syylärin letkuun suoraan letku jonka välissä sähköpumppu tms? En tänäpäivänä vielä tiedä kumminpäin vesi edes kiertää syylärissä :-[ Pumppaako pumppu alaletkuun vettä vai ?

Kesähelteellä kun lämppäri on kiinni, niin kannenkaan läpi ei juuri vedet kierrä(kö??). Eli ellei lämmöt huuda täysillä kesäkuumallakin, kone kiehuu varmasti :idiot2:

Valaiskaa asia minulle, kiitos paljon  :uglystupid2:
« Viimeksi muokattu: 01.02.2016, 01:17:22 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #826 : 01.02.2016, 15:18:34 »
Tuommoset pumput on tarkoitettu vaan tehostamaan vedenkiertoa lämppärissä,eli tulee lämppärin menoletkun väliin ;)
Vedenkierto toimii jokseenkin niin että pumppu imee viileetä vettä alavesiletkusta tarvittaessa jäähdytystä,eli termarin ollessa auki.Taas termarin ollessa kiinni imee vettä  kannesta imupuolelle sen pumpun toisen reiän eli ohivirtauskanavan kautta.Eli koneessa kiertää kyllä vesi kokoajan oli termari kiinni tahi auki,saatikka läppärin kraana kiinni tai auki ;) Ja se kierto moottorissa tapahtuu niin että pumppu painaa vettä kannen kanavan kautta lohkon läpi siitä pumpun toisesta reiästä ja paluu tulee kannen kautta takas pumpulle sen toisen eli ohivirtaus kanavan kautta(termarin ollessa auki kiertää sitten  syylärin kautta).Lämppärin kierto menee sieltä kannen päästä ja palaa sieltä pumpun imupuolelle alavesiletkun haaraan ;)
Aika epäselvästi varmaan selitetty mutta jokseenkin noin se pelaa ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #827 : 01.02.2016, 15:31:35 »
 :D Joo asia ei kyllä paljon selvinnyt :idiot2:

Mutta jotain on pakko tehdä sille että tyhjäkäynnillä ei kierto riitä !! Se on lähtökohtainen ongelma, joka kerta nousee lämmöt yli rajojen jos vähänkään aikaa ollaan tyhjäkäynnillä paikallaan. Kyllä varmana joku on kärsinyt samasta asiasta jo pohtinut samaa asiaa !! Ja jopa ratkaissut asian ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #828 : 01.02.2016, 16:45:11 »
Samasta asiasta ollaan kärsitty ja kärsitään edelleen. Ite väittäisin että jäähdytin on alimitoitettu tai tukossa ja vesipumppu ei kierrätä vettä tarpeeksi. Yksi vaihtoehto on laittaa pienempi hinhapyörä vesipumpulle tai kampiakselille niin pumppu pyörisi suuremmalla nopeudella tyhjäkäynnillä mutta siinä voi tulla ongelmaksi se että korkeilla kierroksilla pumppu kavitoi eli tulee ilmakuplia nesteen sekaan ja nesteet kiehuu. Ite kyllä kokeilisin isompaa jäähdytintä ensimmäiseksi jos kaikki muu on kondiksessa.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #829 : 01.02.2016, 18:07:08 »
Kato nyt ekaksi onko sulla syyläri täynnä sementtiä ja 2/3 putkista tukossa vai meneekö vesi nätisti läpi. Termarin vaihto kylmemmälle auttaa kummasti kierrättämään syylärin kautta.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #830 : 01.02.2016, 18:52:49 »
Jos lämmöt nousee kaupungissa niin jäähdytin on sökö. Kannen takapäähän kannattaa laittaa kierto niin lämpötila pysyy tasaisena.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #831 : 01.02.2016, 20:38:25 »
Termarista sen verran, että joskus ajoin vuoden ilman termaria, ja lämpöongelmat aivan samanlaisia, vaikka ei taatusti ainakaan ahdista kiertoa. Syyläri ei ole hyvä, mutta vedet menee kyllä läpi sen verran ripeästi, että ei siitä yksinään ainakaan johdu, lisäksi ulkoapäin näkee kennon läpi tasaisesti, toisinkuin edellisestä syyläristä.

Kaupungissa ne nimenomaan nousee, tai missä tahansa onkaan milloinkin, lämmöt nousee laakista, kun on hetkenkään tyhjäkäynnillä paikallaan, ei auta flektin pakkopyöritys tai mikään. Nopsa jäähdytys ensiapu on kuitenkin aina ollut flektin huudauts tyhjäkäynnillä, sen jälkeen antaa rajut kierrokset, ja sitten laskee tyhjäkäynnille, syylärin vähän viileämpi vesi menee kanteen niin lämmöt tippuu hetkeksi reilusti(10-20'c), lämpömittari on kannen peräosassa kuten vakiona.

Selvä oirehan tuo on että pumppu ei pumppaa tarpeeksi tyhjäkäynnillä, vaikka itselläni tyhjäkäynti aina 1400-1700rpm alueella. Vesipumpuista sen verran, että onko semmoinen peltinen kantattu kiekko, vai se valukiekko (jossa vielä pienemmät siivekkeet) parempi laittaa pumpuksi ? Kummankinlaisia löytyy.

On minulla varastossa 9-satkun iso alusyyläri, niin leveä että joutuu koko amukan keulan pilkkomaan ja sovittelemaan ,mutta ainakin pinta-alaa piisaa, oon ajatellut josko sen laittaisi ::) siinä on vielä kuuppa ja flektikin paikallaan.

Jos lämmöt nousee kaupungissa niin jäähdytin on sökö. Kannen takapäähän kannattaa laittaa kierto niin lämpötila pysyy tasaisena.

Kuinka tuo kierto kannattaisi toteuttaa tuosta kannen takanta ? Tarkoitatko lämppärin letkupaikasta ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #832 : 01.02.2016, 21:56:20 »
Itellä on meininki ollu nyt laittaa omaan kilpuriin juurikin tuommonen sähkönen pumppu ja joko poistaa alkuperäsestä pumpusta viivet tai vaan jättää pyöriin avuksi mukaan ja rauta siivet poistaa ja laittaa iso sähkönen flekti.
Sähkösessä pumpussa se hyvä puoli että vaikka auton sammuttaa niin voi jättää kieron päälle ja flekti jähyttää kokoajan.

Eikös näissä ole vesipumpulta se lähtevä rautaputki lämppärille menevä ja kannen päässä tuleva tai sitte toisin päin mutta kuiteski kummatkin lähdöt on itellä tulpattuna ja termari tieten poistettuna.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #833 : 01.02.2016, 22:00:46 »
Sähkösessä pumpussa se hyvä puoli että vaikka auton sammuttaa niin voi jättää kieron päälle ja flekti jähyttää kokoajan.

Justiinsa tätä ominaisuutta tarvitaan useasti. Ja myöskin tuo kannen vesi pitäisi saada liikkumaan tehokkaasti myös tyhjäkäynnillä. Joku toimiva ratkaisu pitäisi keksiä, laitan sitten vaikka 10 tuommoista apupumppua, mutta ne on paremmat jokatapauksessa kun tuo vakio siivetön pikkurimpula joka ei pumppaa yhtään mitään ellei kierrokset ole 5000+
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #834 : 01.02.2016, 22:57:28 »
Pari omakohtaista kokemusta jäähdytyksestä:

164 ja lämmöt nousi kun ulkona oli hieman lämpimämpää. Kesä tuli ja lämmöt nousi koko ajan ylemmäksi. Syylari irti ja kennotettavaksi. Sen jälkeen Monacoon ja sieltä Bordeauxiin läpi pientä vuoristotietä. Kuuma oli, sellainen 30 C kun oli elokuu. 
Uusittu jäähdytin piti lämmöt normaalissa. Ei MITÄÄN ongelmia.

240 Turbo jossa viskoflekti oli vaihdettu sähköflektiin. Vanha "ihan hyvä jäähdytin" joka vuoti vähän. Sähköflekti pomppasi päälle aika pian jos auto pysähtyi mm. liikennevaloihin. Hommasin uuden Motonetistä ja tämän jälkeen flekti lähti käymään vasta kun oli joutunut seisomaan pitkään paikoillaan kuumana kesäpäivänä.

Kaikennäköisiä jäähdyttimen puhdistusaineita on kokeiltu ja joskus käytetty jäähdytinkorjaamossa pesettämässä. Ihan turhaa hommaa. Sama kaikki termarien poistamiset, ei oikeastaan mitään apua lämpöongelmiin.

Valettu juoksupyörä on kuulemma parempi.

Jep, lämppärin letkuihin kierto.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2016, 23:01:58 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #835 : 01.02.2016, 23:26:33 »
Termostaatin poisto saattaa vain lisätä ongelmia sillä nesteen kiertäessä liian nopeasti se ei ehdi sitomaan lämpöä itseensä, kertoi autoinssi muinoin.
Ehjä ja päältä hyvän näköinen jäähdytin saattaa pitää sisällään kerrostuman kattilakiveä joka ei pesulitkuilla lähde mihinkään. Kattilakivi taas huonontaa lämmönsiirtoa nesteestä ilmaan.
Ainakin männä vuosina ne pumput valetuilla juoksupyörillä kesti paremmin. Varsinkin orkkisosat.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #836 : 01.02.2016, 23:36:02 »
Joudunko sitten uhraamaan lämppärin pois käytöstä, että saan kannen vedet liikkeelle tehokkaammin erillisellä pumpulla ?

Eikös tuosta voi suoraan sitten päätellä, että kesähelteellä kun lämppärin hana on kiinni, vähintäänkin hidastuu siltä osin kannen vesien liike ??

Eikö kukaan ole asennellut sähköistä pumppua ja ajellut sen jälkeen onnellisena (elämänsä loppuun asti?) ilman pelkoa persauksessa joka valoissa, että nyt se keittää  :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa mikkoko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #837 : 02.02.2016, 00:03:23 »
Se varmaankin olis kokeilun arvoinen asia jos löydät jostaki sopivilla letkulähdoillä olevan jäähyttimen että jos se auttais asiaa myös.
Omassa kikottimessa syyläri alkaa olemaan vaihtokunnossa kun ensinäki vuotaa ja toiseksi en edes muista enään montako paikka-aine pussukkaa sinne on kaajettu jotta pitäis ;D
Oliskohan semmosesta mitään apua että huuhtelis järjestelmän ja pelkät vedet sisään ja esim konetiski tapletteja sisään tai pesu pulveria ja kovaa ajoa päälle? kestääkö muut paikat pesuaineen?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #838 : 02.02.2016, 00:23:39 »
Termostaatin poisto saattaa vain lisätä ongelmia sillä nesteen kiertäessä liian nopeasti se ei ehdi sitomaan lämpöä itseensä, kertoi autoinssi muinoin.
Ehjä ja päältä hyvän näköinen jäähdytin saattaa pitää sisällään kerrostuman kattilakiveä joka ei pesulitkuilla lähde mihinkään. Kattilakivi taas huonontaa lämmönsiirtoa nesteestä ilmaan.
Ainakin männä vuosina ne pumput valetuilla juoksupyörillä kesti paremmin. Varsinkin orkkisosat.

Termostaatin poisto sotkee tappikoneessa kierron, ei välttämättä kierrä paljon mihinkään ilman termaria. Jos välttämättä haluaa ilman termaria ajella niin termostaatin alla kannessa oleva reikä pitää tukkia jollakin. Jos amukassa on vain kanavan sulkeva hana lämppärille niin vaihtaa sen sellaiseen joka ei sulje vaan kääntää kierron eri reitille(kolmeletkuinen).

Rautakone kestää konetiskiaineen hyvin. Ja kaikki muutkin kun ei jätä vuosiksi niitä myrkkyjä koneeseen...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #839 : 02.02.2016, 00:43:42 »
Voisi kokeilla että vaihtaa lämppärin hanan semmoiseen vaihtavaan, ja siihen tulevan letkun väliin tommonen pumppu. Alkuperäinen hana löytyy, mutta siinä ei se oma termari/lämmön hienosäätö toimi oikein mitenkään ja sen on juuri semmonen että koskaan ei ole hyvä, joten aivan sama sitten vaihtaako sen kokonan tommoiseen linjaa vaihtavaan hanaan. Oli muuten aika oivallinen idea ! Onko tommoisia jossain (autoissa?) valmiina vai pitääkö alkaa soveltamaan ihan muista kuvioista tommoista hanaa ?

Itellä varmaan se lämppäri kennokin jo eläkepäivillä, antaa lämpöä, mutta ei kovin tehokkaasti, vasta kone kävi 110'c :idiot2: ja puhallusilma täysillä lasille oli hyvin kevyt hönkä semmoista lauhan lämmintä ilmaa. Lehmänhenkäys.

Niin ja termari kyllä löytyy koneesta, en muista arvoja, mutta jotai 80 ja ?? Kone normiajossa kun saa liikkua kokoajan rauhallisella kaasulla, pysyy 60-80 välillä, useasti alle 70 kuitenkin, käy liian kylmänä aina, mutta kun pysähtyy ja vauhdit hiljenee niin kiipeää heti 100 :idiot2:

Taidan tunkea sen 9-satkun jättisyylärin kesällä tonne, tai sitten vähän sopivamman 2-satkun version, eikös nekin ole alusyyläreitä ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Kulkukoira  Proturbo