Futurez  Kulkukoira

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536858 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6328
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #390 : 17.03.2013, 21:27:18 »
85mm iskulla ja 92 porauksella sylinteritilavuus olisi jo 2260cm3  ??? Huomioimatta kannen tilavuutta ja tiivistettä. Siinäpä jo tappikoneelle kokoa.. Jos kansi on 50cm3 tilavuuksilla ja 0,8 tiiviste niin siitähän tulee 2480 jo  :o

Olisiko tollanen tilavuus sitten käytännössä mahdollista, edes keston kannalta tappikoneessa ?

Tuo eka 2260 on oikein, mutta loput höpöjä :) Eli ei palotilaa ja tiivistettä lasketa mukaan iskutilavuuteen.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #391 : 17.03.2013, 21:28:21 »
85mm iskulla ja 92 porauksella sylinteritilavuus olisi jo 2260cm3  ??? Huomioimatta kannen tilavuutta ja tiivistettä. Siinäpä jo tappikoneelle kokoa.. Jos kansi on 50cm3 tilavuuksilla ja 0,8 tiiviste niin siitähän tulee 2480 jo  :o

Olisiko tollanen tilavuus sitten käytännössä mahdollista, edes keston kannalta tappikoneessa ?

Ootko ollut Zeben kanssa samalla matikan kurssilla?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #392 : 17.03.2013, 21:31:41 »
No hitto  :D Ehdin jo innostua melkein. Kai tuo kannen tilavuus jotenkin vaikuttaa johonkin silti ?

edit. meinaan palotilaan ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #393 : 17.03.2013, 21:33:21 »
Mulla on 89 isku ja 92 poraus. Tuosta tulee 144cid eli oisko ollu 2366cc euroluvuin.
Mahtuu pyörimään. Akselin saa esim JuhaU kautta.

Tosiaan, isompi vaan on jo mielessä ja katottu palikatki valmiiks mitä tarvis siihen :(
Noh, lohkot ja betonit löytyy jo siihen.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #394 : 17.03.2013, 21:34:29 »
No hitto  :D Ehdin jo innostua melkein. Kai tuo kannen tilavuus jotenkin vaikuttaa johonkin silti ?

edit. meinaan palotilaan ?

Puristussuhteeseen vaikuttaa kannen palotila
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #395 : 17.03.2013, 21:35:36 »
No hitto  :D Ehdin jo innostua melkein. Kai tuo kannen tilavuus jotenkin vaikuttaa johonkin silti ?

edit. meinaan palotilaan ?

Iskutilavuus ja palotila on 2 eri asiaa. Noiden suhteesta lasketaan koneen puristussuhde.
Jos kasvatat palotilan kokoa koskematta iskutilavuuteen, niin puristussuhde laskee.
Vastaavasti palotilaa pienentämällä puristussuhde kasvaa (kannen lasku ja ruttujen nosto).

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #397 : 17.03.2013, 21:46:31 »
Nojoo näin ne asiat selviää, tai uppoaa omaanki kaaliin. Mutta, palatakseni vielä aiemmin kysymääni, iskupituuden kasvatus vs. sylkkähalkasijan kasvatus ? Jos tuohon saisi jonkunlaisen ympäripyöreän vastauksen, kummalla tavalla kannattaisi lähteä tekemään, jos tahtoo vääntöä varsinkin koneeseen, ja ihan perus suorituskykyä lisätä. Eikai nuo nyt samalla tavalla koneen luonteeseen vaikuta kuitenkaan ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #398 : 17.03.2013, 22:00:45 »
Tosi yleistäen isku->vääntö, poraus->teho

Toisaalta, jenkeistä löytyy esimerkkejä mm. buick455 vs olds455 ( iso poraus pieni isku vs. pieni poraus iso isku)
jossa muut osat on mätsätty niin liki toisiaan kuin mahdollista, ja eroa ei käytännössä huomannut.

Sittenhän on vielä ihana kankisuhdekinasia minkä joku voi ottaa esiin.
Smokey Yunickilla on hyvä esimerkki tähän: Ensin valitaan haluttu isku, sitten otetaan männät,
ja kiertokanget valitaan sitten tarpeen mukaan. Ts, ei kannatta hirveämmin kiinnittää huomiota.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #399 : 17.03.2013, 22:33:31 »
Onko kierrosherkkyyteen tai max rpm:ään vaikutusta pidemmällä iskulla tai porauksella ? Tuosta tuli myös mieleen että onko alakerran tasapainotus edellytys esim. 8000rpm kierroksille muiden viritysten ohella, kestääkö erikseen tasapainottamaton alakerta (laakerit?) tuollaisia kierroksia vaikka muut osa-alueet olisikin edellytysten mukaiset ?

Anteeksi tämä kysymystulva, kokemukseen pohjautuvat tiedot on vaan parhaita !
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #400 : 17.03.2013, 22:46:58 »
Onko kierrosherkkyyteen tai max rpm:ään vaikutusta pidemmällä iskulla tai porauksella ? Tuosta tuli myös mieleen että onko alakerran tasapainotus edellytys esim. 8000rpm kierroksille muiden viritysten ohella, kestääkö erikseen tasapainottamaton alakerta (laakerit?) tuollaisia kierroksia vaikka muut osa-alueet olisikin edellytysten mukaiset ?

Anteeksi tämä kysymystulva, kokemukseen pohjautuvat tiedot on vaan parhaita !

Männän nopeus varmaan kasvaa pitemmällä iskulla , joten max kierrokset vähän alemmat .
Tasapainoitus on suht halpaa touhua , ja kaikkien liikkuvien osien painoon kannattaa kiinnittää huomiota ( ylimääräiset massat veks ) :o
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #401 : 17.03.2013, 22:48:17 »
Ootko ollut Zeben kanssa samalla matikan kurssilla?

:D
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #402 : 17.03.2013, 22:49:29 »
Mulla on 89 isku ja 92 poraus. Tuosta tulee 144cid eli oisko ollu 2366cc euroluvuin.
Mahtuu pyörimään. Akselin saa esim JuhaU kautta.

Tosiaan, isompi vaan on jo mielessä ja katottu palikatki valmiiks mitä tarvis siihen :(
Noh, lohkot ja betonit löytyy jo siihen.

Mulla on toi 2453 cc , ja ilman betoneita on tarkoitus hiukan ahtaa  :idiot2:
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #403 : 17.03.2013, 23:02:47 »
Miten sitten noin paljon saa tilavuutta, vai vaan iskua pidentämällä kovalla kädellä ?

Mutta asiasta ihan kolmanteen tässä välissä. Konekokoonpanolle 030 ylikoko alakerta, jotain pari milliä tiputettu 46/36 kansi josta kanavat on suurennettu, ja kunnostetut HS6:t. Nokkaa mietin. Koneessa nyt K ja se toimii ihan nätisti tolleen yleiskatsottuna. Mutta kiinnostaisi kokeilla jotain uutta. Onko nuo SU:t esteenä, onhan niissä kuitenkin 45mm kurkut.

Tuo R kyllä kiinnostaisi kokeilla. Ja toinen vaihtoehto on myös timon 717. Kolmantena vielä joku KG (kg5, 6, 10, 17, 19?)

Onko jollain tietoa tarkemmin tuosta 717 nokasta, mistään en löydä siitä mitään tietoa(tai en vaan osaa etsiä).
R nokasta, muutenhan nuo lukemat ei mielestäni niin hirveästi muutu kuin tuo nokkakulma, sekö sen alakierros toiminnan tappaa ?

E. Ihan utelen asioita vaan siksi kun ensikesänä auto ja kone menee purkuun ja korjaukseen, niin jotain kivaa haluan samalla koneeseen. Pitää mietiskellä vaihtoehtoja vähän valmiiksi.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2013, 23:05:43 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #404 : 17.03.2013, 23:23:15 »
Isku on hiukan pitempi tossa 2453 cc alakerrassa

Noiden SU kaasarien riittävyydestä en osaa sano , mutta jos ei ajeta historic:ia , tai museoida ,
että on pakko käyttää , laittasin tuplat ja onhan niissä 4 x 45 mm kurkut tms.

Ruisku on varmasti toimivin .  Nokkia löytyy AGAP:ilta , Enem:iltä noiden jo mainitujen lisäksi
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

 

Carcom Oy  Ateho