Proturbo  Autodiagnoosi

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536780 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #630 : 09.07.2014, 19:43:37 »
Olen varmaa kysyny tätä samaa joskus vuos sitte mutta.. Mikä tekee sen että kaasarit aivastelee pintakaasulla? Kaasarit on synkassa, seokset vähän sinne päin, ainakin ainetta saa tarpeeksi. Tyhjäkäyntiennakko n. 10 astetta.. Kaasareina espanian 45 weeberit.. Muu kokoonpano pitkät misabit, peltisarja, r-nokka, pari mm madallettu ruiskun kansi.. Viime kesänä käytetty penkissä ja suuttimet pitäisi olla kaasareissa hyvät, tyhjäkäyntiseokset ei välttämättä ole ihan viimisen päälle.. Kärkiväli säädetty jakajasta, alipainesäätö poistettu käytöstä..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #631 : 09.07.2014, 20:34:19 »
"tyhjäkäyntiseokset ei välttämättä ole ihan viimisen päälle.. ", siinäpä se! Joutokäyntiseospiiri on käytössä osakuormalla ajossa melko suurille käyntinopeuksille(3000rpm etc...). Laiha seos saa aikaan aivastelua putsariin päin. Pykälää suurempaa joutokäyntisuutinta vois testata. Hommaa seosmittari niin näet missä mennään ja muutoksien vaikutuksen ja suuruusluokan. Rullilla tehty säätö ei välttämättä kaikilta osin vastaa todellista ajotilannetta l. dynossa imuilma kuumempaa, todellinen ajovastus eri ym tekijät, joten pientä hienosäätöä voi jarrunkin jälkeen joutua tekemään. Perinteisillä tuplilla tiukempi kone reagoi ilman lämpötilaan ja paineeseen, vrt kuuma kesäpäivä, napakka pakkaskeli toiminta samoilla säädöillä....

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #632 : 09.07.2014, 20:58:52 »
Viime viikolla katoin sondi putkessa seoksia niin tyhjäkäynnillä sain lambda-arvon noin 1.. se heitteli siinä 0,90-1,1.. HC tyhjäkäynnillä 4500  :facepalm: Kierroksia kun nosteli niin hc kyllä laski ja lambda seikkaili miten sattuu.. En muista vaihtoiko esatech noita tyhjäkäyntisuuttimia ollenkaan vai säätikö vain seosruuveista.. Äsken laitoin lisää soppaa tyhjäkäyntiruuveista niin loppui se yskiminen, mutta kaasua laittaa enempi niin buuaa.. Vetopäällä siis. Vähän käänsi seosruuveja takasinpäin niin taas jaksoi vetää eikä buuannut..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #633 : 09.07.2014, 23:04:49 »
Testaa joutokäyntisuuttimen kokoa muuttamalla. Esim jos sulla on 55 joutokäyntisuutin, muuta kokoon 58 tai 60.
Jos ymmärsin oikein olet mitannut pakokaasutesterillä putken päästä? Tyhjänä ilman kuormaa mitatut seokset eivät useinkaan korreloi ajossa kuormitettuna olevien kanssa varsinkaan noissa "viritetyissä" moottoreissa. Lisäksi nelikaasuanalysaattorien lambda lukema on laskennallinen arvo. Jos esimerkiksi pakoputkistossa on vuoto, josta ilmaa sekoittuu pakokaasuun, jää jäännöshappi korkeaksi. Tästä seuraa korkea lambda lukema vaikkapa esimerkkinä 1.15 vaikka todellinen seos olisi stokiometrinen. Toki rullilla kuormittaen pääsee nelikaasuanalysaattorilla tarkkoihin mittauksiin, kun em seikat huomioidaan.

Seosmittari on oikeasti hyvä kapine noita omatoimisesti säädellessä. Lambdatunnistin kollektoriin ja testailemaan eri suuttimilla ja seosputkilla. Näet noi "booaukset" meneekö laihalle vai paksulle, jolloin on helpompi analysoida tarvittavat toimet. Ehkäpä joku sulanut mäntäkin voidaan välttää... Perinteisellä kapeakaistamittarillakin voi saavuttaa hyviä tuloksia.

Sytytysennakon alipaineella tapahtuva aikaistus ois hyvinkin tervetullut toiminto osakuormaseoksen palamista ajatellen, mutta tahtoo vaan olla melko sykkivää ja heikkoa toi alipaine, jotta toimis tehdasasetuksissaan.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #634 : 10.07.2014, 09:45:58 »
Tervehdys arvon foorumilaiset. Pienen jenkkiautoilun jälkeen veri alkoi vetää jälleen Volvoon . Noh löysinpä hyväkuntoisen kovapohjaisen 1.8 67 Favorit-mallin Amazonin . Voi sitä hymyn määrää kun saa jälleen ajaa Amazonilla =) . Ajatuksissa olisi kuitenkin hieman piristää tuota konetta, mylly tulee pysymään 1.8 mutta haluaisin noin 100hv koneesta irti. Minkälainen setti olisi kannattava, eli mitä kannattaisi koneelle tehdä. Ajatuksena oli että ostan toisen koneen ja jalostan siitä sen pikku virimoottorin, vakiokoneen pidän varamyllynä
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #635 : 12.07.2014, 02:17:14 »
C-K-D-nokka, tuplat.. Ei kai siihen muuta tarvi.. :) E: eikä välttämättä edes tuplia.. :P
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #636 : 14.07.2014, 08:13:42 »
LÄhinnä ideana olisi sellainen maantielle matka-ajoon vetävä kone. Ajattelin että linjana voisi käyttää 1.8 Sportin tekniikkaa. Ylivaihde saisi melkein olla myös, jahka sellaisen jostain löytäisi
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #637 : 14.07.2014, 10:40:19 »
Ei se 0,2 litraa tilavuutta ainakaan yhtään huonoa tekisi. Eli mikset tee suoraan B20 koneesta.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #638 : 14.07.2014, 11:05:44 »
Niin no toisaalta miksi ei. Ehkä kuitenkin haluaisi pitää tuon koneen , mitä papereissakin lukee
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #639 : 15.07.2014, 11:51:52 »
Ostat multa uudet b20 männät ja d-nokan. Poraat lohkon noille männille...
suomenvolvokerho.com

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #640 : 15.07.2014, 20:27:09 »
Ostat multa uudet b20 männät ja d-nokan. Poraat lohkon noille männille...

Mää olen kuullut että porailemattakin on löytynyt useampia satoja lisäkuutioita , kylläkin B20:een  :-\
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #641 : 12.08.2014, 19:10:37 »
Miten pitkät imutorvet sopii olemaan Amazonissa, kun kaasarit ovat Dellorto DHLA 40 lyhkäsillä imusarjoilla (B20 moottori)? Siis etteivät ottaisi lokariin kiinni.

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #642 : 13.08.2014, 07:04:57 »
Viime viikolla katoin sondi putkessa seoksia niin tyhjäkäynnillä sain lambda-arvon noin 1.. se heitteli siinä 0,90-1,1.. HC tyhjäkäynnillä 4500  :facepalm: Kierroksia kun nosteli niin hc kyllä laski ja lambda seikkaili miten sattuu.. En muista vaihtoiko esatech noita tyhjäkäyntisuuttimia ollenkaan vai säätikö vain seosruuveista.. Äsken laitoin lisää soppaa tyhjäkäyntiruuveista niin loppui se yskiminen, mutta kaasua laittaa enempi niin buuaa.. Vetopäällä siis. Vähän käänsi seosruuveja takasinpäin niin taas jaksoi vetää eikä buuannut..
[/qu3ote]
Tyhjäkäynti seosruuvi pitäisi vaikuttaa vain kun läpät on kiinni, heti kun läppiä raottaa siirrytään alueelle jossa seoksen muodostavat tyhjäkäynti suuttimen- ja sen LISÄILMA reijänkoko. Webrussa reikä sijaitsee itse suuttimessa esim. 60F8, F8=1.2mm ilmareikä, noissa F numeroissa ei sitten ole mitään logiikkaa. Eli taulukon tarvii.
Lortossa taas kyseinen reikä löytyy suuttimen pitimestä.

Polttoainepinta on sitten myös sellainen jolla vaikutetaan siirtymiseen tyhjäkäyntipiiriltä pääpiirille.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #643 : 15.08.2014, 15:12:11 »
En tiedä oliko jo tuollon huonossa kunnossa kakkos kaasarin tiivisteet kaasarin ja imusarjan välistä.. Viime vkl kuitenkin kuulu niin selvä suhina sieltä että oli pakko ottaa kaasarit irti ja tarkistaa asia.. Sieltä oli molemmat tiivisteet revenneet ja haukko lisäilmaa aika pirusti..  Huomasin tämän vain silleen että alko paukuttaa jatkuvasti moottorijarrussa putkeen.. Mitä se ei ole nyt enään hirveemmin tehnyt sitten vanhan nokka-akselin kanssa.. Katsotaan loppuuko tuo kaasareiden sylkeminen kun saan uudet tiivisteet.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa AAI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #644 : 25.09.2014, 21:07:59 »
Tämmösestä kokoonpanosta olis tarkotus kutkuttaa lisää tehoa, B20 porattu B21 turbomännille, k nokka, 8 pulttinen kampura. Miten kansi on helpoiten tunnistettavissa, myyjä puhui isoventtiilikannesta ja ruiskusta kun huonolla ruotsin kielen taidolla yritin latinan kautta ranskaksi kääntää? Autossa on ollut ko. kokoonpanolla turbokin paikollaan mutta otettu pois ku ei ollu Strömberissä tuotto riittänyt, bensapumppu on alkuperäinen.
Oon nyt kolmen vaiheilla rakennanko tuplille, tuplille+turbo vai ruiskulle.

 

Proturbo  Autodiagnoosi