Carcom Oy  Elekma

Polkupyörä Topicci

  • 893 Vastauksia
  • 291008 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1092
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #870 : 14.01.2025, 16:25:56 »
Reissun pyöräilyt pyöräilty. Aamulla kasilta rattaille ja reippaasti polkien kohti Lissabonia. Toteutin suunnitelmani ja painelin tiellä myös asutuskeskuksissa joista isoimmat Cascais ja toki Lissabon, huomattavasti joutuisammin meni matka vaikkei tolla fillarilla oikein yli 25kmh vauhtia jaksa pitää jos on poljettava. Sähköavustus kun loppuu niin aika raskaaksi muuttuu laitos, ajoinkin sitten pääasiassa 24,6kmh niin avustus pysyi tasaisesti päällä. Alamäissä sitten kovempaa.
Ei se liikenteen seassa ajaminen niin pahalta tunnu vaikka satuin just aamun vilkkaille tunneille sekaan. Fillaristi saa mennä ihan rauhassa ja ympyrät sun muut saa ajaa kuten autotkin.  O0

47km tuli matkaa ja fillari palautettu hyvissä ajoin liikkeeseen. Ihan super äijät tossa Lisbon Bike rentissä. https://www.lisbonbikerentals.com/rent-a-bike/ Semmoinenkin bonus että heillä on pieni pukeutumiskoppi ettei tarvi persikanposket paljaana heilua tiskillä kun vaihtaa hikiset kamat siviileihin.

Koko reissun saldoksi jäi 282km ajoa, reilu 4km nousua. Tuntu ihan sopivalta määrältä näin talven keskellä ilman suurempia valmistautumisia. About 10-16 olin joka päivä menossa ilman suurempia tavoitteita. Hienoa maisemaa, haastaviakin nousuja, kuhmuista polkua ja valtameren rantaa.
En syönyt yhtään namia enkä pullaa, noita pullaherkkuja oli kyllä joka lähtöön... Keskityin toasteihin jotka olikin oikein maukkaita, toki vähän oluttakin piti juoda. Palautumiseen.

Hyvä reissu. Voin suositella. Paikallisten mukaan kannattaa ehkä tulla vasta joskus huhtikuun lopulla/toukokuun alussa kun sateen riski pienenee huomattavasti.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2025, 10:48:53 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1092
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #871 : 18.01.2025, 20:44:57 »
Sain aikaiseksi aloitella fillarihuoltoa, Nisse nyt ensin pukille kun sillä ei kyllä ajella ennen kevättä. Tämän on parasta olla tiptop kunnossa kun varsinainen ajokausi alkaa koska -24 km-kisan voittanut hahmo aikoo varmasti puolustaa titteliään...
Mitään erityistä vikaa ei ole tiedossa, aloittelin pyöristä ja irrottelin renkaat vanteilta koska tarkoitus on vaihtaa etunen taakse kulumisen tasoittamiseksi ja samalla tietysti hiplata kumit tarkasti ettei oo mitään isompia viiltoja/pistoja koska painan näillä ohuehkoilla nakeilla säälittä myös soratiellä. Kumit hyväkuntoiset, vannenauhat vaihtuu nyt koska viime keväänä en ostanut uusia kun vaihdoin kumit.
Pyörät muuten ehjät, rataskasetti menee nyt vaihtoon, takanavan kolmas pikkulaakeri kans koska siinä tuntuu ihan pieni nyppäsy kun pyörittelin pyörää sormissa.
Ketjut ja eturattaat ovat vain pesun tarpeessa.
Polkimia on vähän mietittävä, nämähän ovat huollettavat Crankbothersin Stamp flatit joihin saa laakeripaketit vaihdettua. Sisäpään laakeroinnissa pikku välys, taidan vaan ostaa korjaussarjan valmiiksi ja vaihtaa sitten kun tulee tarve.
Keskiölaakerin ja vaihtajien sipistely kans ohjelmassa.
Liikaa ei toki kannata nysvätä koska siinä tulee äkkiä käsiin se perinteinen... Korjattu rikki.  :2funny:

Tähän sopii varmaan maininta hankinnasta jonka tekemiseen syntyi päätös tuolla reissussa. Tilasin tommosen Garmin Edge bike computerin kun alkoi todenteolla nyppimään luurin kanssa kitkuttelu, hyvin usein on tarve karttanäytölle. Luuri ei ole parhaimmillaan kirkkaassa auringon paahteessa eikä varsinkaan sateessa, ja akkukin lurahtaa aika nopeasti kun näyttöä pidettävä kirkkaalla. En tarvitse mitn extra juttuja joten Garmin Edge Explorer tuntui täysin riittävältä näihin mun pööpöilyihin.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2025, 21:38:36 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9436
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #872 : 19.01.2025, 21:44:02 »
Pitkästä aikaa ketjun pesua ja voitelua kun oli rapakelit. Kyllä siitä tuli mukavampi polkea taas.

Nyt kilometrikisassa lukema 440  :D
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1092
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #873 : 20.01.2025, 16:22:17 »
Kauniin pakkaspäivän innoittamana kävin ajelemassa parikymmentä km pikkuteitä tässä lähiseudulla. Kyllä olikin hieno ilma leppoisaan sytkyttelyyn.

Häkellyttävää miten sitä tottui jo viikossa siihen isohkoon vuokrapyörään. Grisley tuntui ihan lastenpyörältä ja eihän siinä oo jarrujakaan.  :o
Vanhat vannejarrut vs. topakat levyt niin shokkivaikutus oli totaalinen vaikka tällähän meikäläinen on ajellut "aina".

300km kasassa, amatöörille hyvä ponnahdusalusta.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1092
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #874 : 02.02.2025, 10:53:45 »
Vaihdoin jyrään kesäkumit ja kävin kieppumassa 30km lenkin eilen iltapäivällä, hieno keli. Muutama irto Squadrats pikkuruutukin napsittu, mm. Neste Tuuliruusun parkkialueelta... sinne kun pääsee vaihtoehtoisesti huoltotietä pitkin, motarille ei sentäs kehtaa mennä.  :2funny:

Perskules kun on pyörinyt pääkopassa kokoajan fillarin osto. Gravelia tekis kovasti mieli.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #875 : 02.02.2025, 14:37:33 »
Ihan en oo uskaltanut kesäkummeja vielä harkita vaikka tän päivän puolentoista tunnin lenkin olis kyllä hyvin varmaan pärjännyt. 52 pikkuruutua ja 5 isompaa hain tänään.

Tömmöstä budjetti gravelia katselin
https://rtech.fi/tuote/cube_nuroad_pro_gravelpyora?cb=e6ep2mky&utm_medium=email&utm_source=custobar&utm_campaign=nuroad-pro-julkaisu&utm_content=hero-wide
Don't ride faster than your guardian angel can fly!

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #876 : 02.02.2025, 15:46:34 »
Oon ajanut nyt pari kesää Giant Revolt Advanced 3 -gravelilla, ja on kyllä ollut oikein hyvä pyörä. Ainoa miinus oikeastaan on tuo 2x10 GRX400. Voimansiirto kyllä pelaa, mutta 1x versiolla pärjäisi vallan hyvin. Siinä on kans tuollainen saman tyyppinen rento geometria mitä ylemmässä Cubessa. Suosittelen kyllä hiilarirunkoa jos mukavuutta haluaa, ja jos ei ole tarvetta vuorata pyörää täyteen kaiken näköistä lisävarustetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1092
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #877 : 02.02.2025, 19:45:44 »
Perskules kun on pyörinyt pääkopassa kokoajan fillarin osto. Gravelia tekis kovasti mieli.

Ei siinä auttanut mikään. Uus fillari meni tilaukseen... Tommonen kohtuuhintainen (no ei ole) Active Wanted 511, eiköhän tämmöinen amatööri setämies pärjää moisella suht kivasti.
Nyt vois sitten jättää ton Grisley vanhuksen nastoille, kesä/sekoajot sitten Nissellä ja tolla Activella johon varmaan tökkään viime kesänä ostetut laukut/laukkuvalmiuden koska se riippumattoretkeily on edelleen suorittamatta.
Olin kahden vaiheilla neste vs vaijerijarrujen kanssa, en hirveesti arvosta turhaa monimutkaistamista mutta nyt se arpa osui kuitenkin tohon 511 malliin jossa on mehujarrut. Toivoa sopii ettei niiden kanssa tarvi jumpata.

Kilpakaveri on nyt päivitysten mukaan cyklannut sillä uudella Grailillaan ihan tosissaan ja testiajokin suoritettu kamelivarustuksessa. Rengasrikot on kuulemma kiusannut. Ajaa paljon kevyen liikenteen väylillä kun asuu ihmisten ilmoilla, samoin kun ukko on iso karju niin on siinä kumit kovilla hiekoitussoralla.

Tuli eilen näppäiltyä tota Garminia. Toimivan tuntuinen kampe, ajanee asiansa. Pitää vielä kokeilla valmiin reitin ajo, ihme kyllä osasin tehdä sellaisen...  :o Aika simppeliä nakuttelua, pikkisen vaan ärsyttää Garminismi eli hitaus. Meikäläinen kun on fastfinger niin näytön pitää päivittyä heti, ja muutenkin kaikenlainen älylaitteiden miettiminen kesken prosessin huokailuttaa helposti.


RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa danbomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • https://www.youtube.com/channel/UCX4Y0z-0wEPnCJ_II
    • pd.kuvat.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #878 : 02.02.2025, 20:47:32 »
Onnea uudelle hankinnalle. Mulla on yhdessä pyörässä ollut mehujarrut ja kyllä ne voittaa kaikki muut mennen tullen.
Mä meen kuitenkin vielä näillä kahdella Orbealla


Don't ride faster than your guardian angel can fly!

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #879 : 02.02.2025, 21:12:25 »
Nestejarrut on ainoa oikea valinta. Vikaherkissä vaijerijarruissa ei ole mitään järkeä, koska tämän päivän nestejarru on lähes huoltovapaa + nestejarrun parempi tuntuma.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1092
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #880 : 02.02.2025, 21:37:46 »
Onnea uudelle hankinnalle. Mulla on yhdessä pyörässä ollut mehujarrut ja kyllä ne voittaa kaikki muut mennen tullen.

Kiitos kiitos. Toivotaan että nuo ovat toimivat systeemit.

Huoltovapauttahan ei ole kuin insinöörien päiväunissa, toki jos huoltovapaus on se että kamat roskiin niin sitten.
Korjattavaa saa toki olla kun mekaaniset kamppeet tuppaavat vikaantumaan, se on ok kunhan ei ole jatkuvaa räpiämistä.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #881 : 02.02.2025, 22:27:19 »
Mä oon ajellu jo vuosia nestejarruilla ja eipä ole kyllä tarvinnut niihin juuri koskea huoltomielessä. Lähes huoltovapaalla tarkoitan sitä, että vuosia saa vedellä menemään ennen kun alkaa olemaan tarvetta esim. satuloiden huollolle, nesteiden vaihdolle tai ilmaamiselle. Nesteinähän noissa toimii mineraaliöljy, joten tälläisiä autoista tuttuja vanhojen nesteiden ongelmia noissa ei samaan tapaan ole. Toki asiaan vaikuttaa paljon missä ja miten pyörää käyttää. Itselläni kun se ajaminen tapahtuu lähinnä kuivien kelien aikaan ja huuhtelen pyörän joka kerta kun se pääsee lenkillä likaantumaan, niin tällä välttää jo aika paljon liasta ja olosuhteista johtuvaa huollon tarvetta.

Ja tosiaan onnittelu täältäkin uudesta pyörästä! Gravelit ovat varsin monikäyttöisiä vehkeitä. Rengastuksella voi myös paljon parannella pyörää omiin tarpeisiin sopivaksi. Esim. itse olen vaihtanut renkaat sliksimpiin, koska pääosa ajosta tapahtuu asfaltilla, mutta leveyden olen pitänyt 35mm mukavuuden vuoksi ja siksi, että pyörällä voi myös tarvittaessa ajella hiekka- ja sorateitä pitkin.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1092
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #882 : 02.02.2025, 23:15:50 »
Juurikin sellainen monikäyttöisyys on hakusessa ja sitähän noi gravelit näyttävät tarjoavan.
Meikäläinenkin pyrkii ajelemaan kauniilla ilmalla jo ihan mukavuuden vuoksi ja fillarit on parkissa sisätiloissa. (tai kesällä ne on välillä pihallakin jos kopin oven avaaminen on tuntunut ylivoimaiselta)
On se vaan sitten otettava mehujarrut avoimin mielin vastaan.  :P

Pulleat kumit tarviaa täälläkin koska on ihan mukavia soratiereittejä, noihin yhtenäisellä keskiharjanteella oleviin kumeihin olen ollut varsin tyytyväinen vanhassa jyrässä. Kulkevat riittävän kevyesti ja toimivat kestopäällysteen ulkopuolellakin. Tossa uudessa tulee varmaan ne perus tiheänyppyläiset kumit niin tunnustellaan miltä tuntuvat.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 372
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #883 : 03.02.2025, 09:12:44 »
Ai vitsi... just ihmettelin työnantajan polkupyöräetua ja sitä kautta tarjolla olevia pyöriä ja nyt sit täälläkin uusia investointeja. Onnea hankinnalle!

Itellä on ollut (maantie)pyöräkuume siitä lähtien, kun ajoin syksymmällä etelässä vuokraamon täyshiili-Meridalla, jossa oli sähköiset vaihtajat. Vähän skeptinen olin etukäteen, mutta olihan ne sairaan hyvät. Fillaritoria on tullut silmäiltyä välillä jopa aktiivisemmin kuin vrcf:n myyntipalstaa.  :2funny: Mut vielä ovat rahat säästyneet, kun olen kriteerinä pitänyt levyjarruja, mieluummin neste-sellaisia.

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #884 : 03.02.2025, 09:34:31 »
Oon ajanut nyt pari kesää Giant Revolt Advanced 3 -gravelilla, ja on kyllä ollut oikein hyvä pyörä. Ainoa miinus oikeastaan on tuo 2x10 GRX400. Voimansiirto kyllä pelaa, mutta 1x versiolla pärjäisi vallan hyvin. Siinä on kans tuollainen saman tyyppinen rento geometria mitä ylemmässä Cubessa. Suosittelen kyllä hiilarirunkoa jos mukavuutta haluaa, ja jos ei ole tarvetta vuorata pyörää täyteen kaiken näköistä lisävarustetta.
Itse otin työsuhdepyöräksi Revolt X eTap Srameilla, Täähän on jo (melkein) käyräsarvi maasturi mutta kun maantiepyörä mulla on ennestäänkin . 1x12 menee tässä mutta jos joku miettii että pärjäisikö yhdellä pyörällä maantie / soratieajot niin silloin 2x versiossa on hyvänä puolena että saa tiheämmät vaihdevälit maantielle.

Mulle eTapit on vähän pettymys, pikkuakku (vrt DI2 akunkesto) ja miksi ihmeessä sähkövaihteisiin ei saa vaihdekohtaista trimmiä ? Trimmisäätö on sama läpi pakan, itselle tuo pyörä kun tuli niin en saanu en millään säätöihin kunnes tajusin mitata takavaihtajan suoruuden ja vino oli jo kasauksen jäljiltä. Jos olisi vaihdekohtainen trimmi niin vois pienen kolhun jälkeen saada säätöihin, nyt on käytännössä sama kuin vaijerikäyttöisen hienosäätö, eli sähköisyydestä ei mitään etua ?

 "Omalla" rahalla en maksaisi eTapeista kauheasti lisää. Ja jos haluaa tehdä pyöräreissuja niin eTapit kannattaa unohtaa, MTB vaihtajissa 25h luvattu akunkesto, mitä lie todellinen vaikka viileissä olosuhteissa tai jos pyörää kuljettaa välillä auto/juna tms. akku paikoillaan, kun liikkeestä "herää" ? Jäi semmoinen kikkailun maku tuosta järjestelmästä.
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron