43 vuoden volvoputki meni poikki, kun XC90:n leasingin päättyessä halusi seuraavaksi täyssähkön eikä Volvolta/Polestarilta löytynyt isoa autoa. Kokeiltiin Teslaa, Porschea, Mersun EQV:tä ja lopulta myös EQC:tä. Oikeastaan EQV:n tilat olisivat houkutelleet, mutta retrohtava tekniikka niukalla suorituskyvyllä (200 hp etuveto, lyhyt range) ja turhan pakumainen ajo"mukavuus" saivat lopulta hylkäämään sen.
Tuli sitten tämmönen MB EQC AMG edition, helvetin pieni mutta melko urheilullinen ajaa.
Kaverikuvassa vanha ja uusi rinnakkain. Se on tosiaan noin pieni


EQC jäi varusteineen 10 k€ halvemmaksi kuin XC90. Ei voi suoraan sanoa että toinen olis fiksumpi toista, menee monessa kohdin ristiin Volvon ja Mersun suunnittelu. Joitakin huomioita:
+ Tuuletetut penkit, Volvossa ei R-Designiin saanut.
+ Huomattavan paljon fyysisiä hallintanappeja, Volvossa lähes kaikki kosketusnäytön valikkojen takana.
Mersu tykkää laittaa kaikki hallintanapit ylös/alas painettaviksi napeiksi tai rulliksi. Helppo katsetta kääntämättä tuntea se vipu sormen alla ja painaa ylös tai alas.
- Ratinlämmittimessä on kaksi tehoa: jääkylmä ja tulikuuma. Tai siis se kuumenee vain joistakin kohdista ja muualta ratti jää kylmäksi. Volvossa on fiksumpi kolmitehoinen ratinlämmitys joka myös lämmittää tasaisesti.
- Ratinlämmitintä käytetään pienellä nysäviiksellä vasemman viiksen takaa. Hankalasti saavutettavissa.
- Ratinlämmitin ei osaa mennä automaattisesti päälle vaan se on ährättävä joka kerta käsin käyttöön. Ensin se ei lämpene pitkään aikaan ollenkaan ja sitten palaakin jo nakit. Jos siis sattuu pitelemään rattia siitä kohti mikä
lämpenee kuumenee. Volvossa ratti lämpenee automaattisesti alle +10 lämpötilassa sillä teholla minkä on profiilista valinnut.
- Profiili valittava käsin erikseen joka kerta kun kuski vaihtuu. Volvo osasi jo 5 vuotta sitten yhdistää avaimeen käyttäjäprofiilin ja säätää peilit, penkit ja kaiken muunkin profiilin mukaan kun avaa kuskin oven.
- Penkki ei mene muistipaikan säätöihin kertapainalluksella kuten Volvo tekee jos nappia painaa ovi auki, vaan täytyy roikkua napissa kunnes penkki on perillä. Hauskaa odotella penkin säätymistä sateessa ovi auki kun jakkara on mamman jäljiltä niin edessä ettei itse mahdu edes sisään ennenkuin se on säädetty. Volvossa tarttis oleellisesti tarttua ovenkahvaan ja kömpiä sisään.
- Penkinlämmitin tuntuu hitaalta, kestää kauan että arse alkaa lämmitä. Lopulta tulee kuitenkin lämpöä. Kolme tehoa kuten Volvossa.
+ Penkinlämmitin pienentää itse tehoaan oltuaan jonkun tovin päällä.
+ Mersun navin puheohjaus on paljon fiksumpi. Puhuu aika nopealla nuotilla eli ohjeet saa nopeasti, hyvin pysyy perässä kuitenkin. Sanoo myös järkevässä järjestyksessä eli "neljänsadan metrin päästä käänny vasemmalle" eikä kuten Volvo "käänny vasemmalle...[tauko]...neljänsadan metrin päästä". Hauskana yksityiskohtana "varoitus pääääällystämätön tie" venytetään koomisesti.
+ Mersun etähallintasovellus "Mercedes Me" toimii yleensä hyvin nopeasti, mutta yllättäen kylminä pakkasaamuina lämmityksen käynnistys kesti älyttömän kauan tai ei onnistunut ollenkaan.
+ M.Me näyttää toisaalta enemmän informaatiota (esim. rengaspaineet) mutta...
- Ajopäiväkirjaa ei kerta kaikkiaan ole?! Volvosta saa huomattavan helposti ajopäiväkirjan excelinä sähköpostiin.
+ Erittäin tehokas moottorijarrutus, kuten sähköautoissa yleensäkin tuppaa olemaan.
- Ei täyttä yhden polkimen ajoa kuten Volvolla XC40 P8:ssa. Kaasun nostolla jää ryömimään perinteisen automaattivaihteisen tavoin.
- Adaptiivisen cruisen silmä onnistui jo menemään tukkoon lumisateessa, ja silloin ei sitten ajeta cruisella ollenkaan vaan pumppaillaan omalla jalalla. Harrastus itsessään kun oikean nilkan alla on 400 hp ja täysi vääntö koko ajan käytettävissä, vaan nostapa kaasua niin jarrutetaan aika terävästi. Kaupungissa kiva, maantiellä rasittava.
+ Peruutuskamera on sääsuojassa takaluukussa olevan logon alla, kääntyy esiin kun kytkee R:n. Kameran silmä pysyy aina puhtaana.
- 360 näkymä vaikeampi hahmottaa, Volvon lintuperspektiivi on paljon havainnollisempi.
Kunhan kevät koittaa ja pääsee kesätassuilla kuivalle asvaltille, niin äkkinäisellä olis ajo-oikeus herkässä
