Proturbo  Autodiagnoosi

XC60 Mittariston vaihto

  • 163 Vastauksia
  • 26518 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #90 : 28.01.2021, 16:02:40 »
Miten asetukset pitää säätää, jotta penkin saa käyttämään niitä numeroituja muistipaikkoja eikä siirtämään penkkiä (ja peilejä) sen mukaan, kummalla avaimista ovet avataan? Omalla kohdallani on lähinnä satunnaista, kummalla avaimella ovet avataan, jos molemmat avaimet ovat mukana, koska silloin kyse on lähes poikkeuksetta pidemmästä reissusta, ja mukana on myös kaksi kuskia. Olisi huomattavasti helpompaa käyttää pelkästään niitä penkin muistipaikkoja kuin joko säätää penkkiä käsin joka kerta, kun päivän aikana vaihtaa kuskia, tai sammuttaa ja lukita auto ja sen jälkeen avata toisella avaimella. Ja tallentuuko tuohon penkin numeroituun muistipaikkaan myös peilien säädöt, kuten avaimen perusteella tallentuvaan muistiin?
Siellä Sensuksen asetuksissa on valinta, että käytetäänkö avainmuistia vai ei. Painikkeisiin tallentuu sekä peilit että penkit.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #91 : 28.01.2021, 22:51:31 »
Hmmm, tänään kokeilin laittaa Sensuksen valikosta DSTC:n pois päältä, kun teki mieli leikkiä. Ruksi lähti hienosti pois, mutta se tuli sekunnin päästä omia aikojaan takaisin. Mittaristossa ei näkynyt mitään.

Jos en ole nähnyt unta, niin mielestäni kyllä testasin aika pian mittariston vaihdon jälkeen että tuo toimi kuten pitääkin ja että mittaristoonkin tuli silloin hienosti se "DSTC Sport" -teksti vai mitä siinä nyt lukeekaan, mutta jostain syystä tuo ei nyt pelittänyt.

Auto on 2012 XC60, jossa on Sensus ja d5t5.comin mukaan DSTC-rajoitus koskee vain aiempia vuosimalleja, joissa ei ole Sensusta. Tuleeko kenellekään mieleen, että mikä tuossa voisi olla?

Ei sillä, että tuota ominaisuutta käytännössä koskaan tarvitsisi, mutta saisihan se silti toimia.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2021, 23:56:40 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #92 : 29.01.2021, 11:21:35 »
samanlainen auto dstc ei pysy päällä :)

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #93 : 29.01.2021, 12:46:11 »
samanlainen auto dstc ei pysy päällä :)
Ok, no sitten kuvittelin päässäni testanneeni tuota kertaalleen, mutta kai se oli sen alkuperäisen mittariston aikaan.

Aika pyllystä tuo d5t5.comin ohjeistus tässäkin, koska siellä tuon rajoitteen ei mainita koskettavan kuin vanhempia malleja ilman Sensusta. Lieneeköhän tuohon mahdollista vaikuttaa jatkossakaan?

https://d5t5.com/wiki/tft-retrofit/article-tft-retrofit

Lainaus
Known bugs and limitations:
  • Non-Sensus cars (S80, V/XC70III, XC60 up to -MY11)
    • Eco/Power indicators do not work at all or do not show sensible information
    • DSTC (ESC) cannot be turned off
    • Manual transmission +/- indicators may not work
    • The Clock can be only set thru VDASH (after battery is disconnected or when summer/winter time changes)
    • Service interval can be reset thru VDASH, not thru any other diagnostic software
Sensus cars (S60/V60 MY11-MY13, S80, V/XC70III, XC60 - MY12-MY13
  • Eco/Power indicators may not work depending on MY and the engine type
  • Manual transmission +/- indicators may not work
  • Service interval can be reset thru VDASH, not thru any other diagnostic software

Mielestäni tuota "Manual transmission +/- indicators may not work" -mainintaakaan ei tuolla ollut aiemmin, mutta en kyllä tiedä mitä sillä edes tarkoitetaan?
« Viimeksi muokattu: 29.01.2021, 12:50:37 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #94 : 29.01.2021, 13:05:23 »

https://d5t5.com/wiki/tft-retrofit/article-tft-retrofit

Mielestäni tuota "Manual transmission +/- indicators may not work" -mainintaakaan ei tuolla ollut aiemmin, mutta en kyllä tiedä mitä sillä edes tarkoitetaan?

Manuaaliversioissa on vaihto-opastin sillä kohtaa, missä on automaattiversioissa mittarissa se PNRD-osuus.
Tämä ei manuaaliversiossa todennäköisesti toimi, kun auto laskee erilaisten parametrien kautta sopivaa vaihdetta ja ehdottaa sitä sitten mittaristossa vaihdetta vaihdettavaksi isommalle tai pienemmälle. Näyttää siis vaan viivaa tässä jälkiasennuksessa
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #95 : 29.01.2021, 13:22:45 »
Manuaaliversioissa on vaihto-opastin sillä kohtaa, missä on automaattiversioissa mittarissa se PNRD-osuus.
Tämä ei manuaaliversiossa todennäköisesti toimi, kun auto laskee erilaisten parametrien kautta sopivaa vaihdetta ja ehdottaa sitä sitten mittaristossa vaihdetta vaihdettavaksi isommalle tai pienemmälle. Näyttää siis vaan viivaa tässä jälkiasennuksessa
Niin tosiaan tuo tarkoittaa ihan oikeasti manuaalivaihteista autoa. Käsitin että siinä tarkoitetaan manuaalilla geartronicia, kun ei tullut mieleenkään että manuaalivaihteisissa edes olisi mitään tuollaisia indikaattoreita. :D
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #96 : 30.01.2021, 01:05:09 »
Hmmm, tänään kokeilin laittaa Sensuksen valikosta DSTC:n pois päältä, kun teki mieli leikkiä. Ruksi lähti hienosti pois, mutta se tuli sekunnin päästä omia aikojaan takaisin. Mittaristossa ei näkynyt mitään.

Jos en ole nähnyt unta, niin mielestäni kyllä testasin aika pian mittariston vaihdon jälkeen että tuo toimi kuten pitääkin ja että mittaristoonkin tuli silloin hienosti se "DSTC Sport" -teksti vai mitä siinä nyt lukeekaan, mutta jostain syystä tuo ei nyt pelittänyt.

Auto on 2012 XC60, jossa on Sensus ja d5t5.comin mukaan DSTC-rajoitus koskee vain aiempia vuosimalleja, joissa ei ole Sensusta. Tuleeko kenellekään mieleen, että mikä tuossa voisi olla?

Ei sillä, että tuota ominaisuutta käytännössä koskaan tarvitsisi, mutta saisihan se silti toimia.




Omassa autossani (vm. 2012 XC70 D5 AWD) tuo toimii samalla tavalla kuin ennenkin. Mittaristoon tuli valo ja toimi myös käytännössä, kävin testaamassa eräällä auraamattomalla isolla lumikentällä.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #97 : 03.02.2021, 00:29:17 »
Aika pyllystä tuo d5t5.comin ohjeistus tässäkin, koska siellä tuon rajoitteen ei mainita koskettavan kuin vanhempia malleja ilman Sensusta. Lieneeköhän tuohon mahdollista vaikuttaa jatkossakaan?

https://d5t5.com/wiki/tft-retrofit/article-tft-retrofit
Nonni, sieltä tuli Pavelilta tyly vastaus:

"Unfortunately, it appears that MY12-13 cars do show DSTC status, but cannot modify this setting. I'm afraid the setting cannot be modified even with these Sensus cars, Sorry."

Lisäsivät tuon rajoituksen minun ilmoituksen perusteella sinne ohjesivullekin, mutta olisi ollut kiva tietää tuo itse ennen kuin aloitti projektin. En ole varma olisiko se vaikuttanut mihinkään, mutta ainakin olisi voinut tehdä päätöksen itse. Katselin ennen mittariston tilaamista rajoitelistaa aiempien mallien kohdalla ja huokaisin jo siinä vaiheessa helpotuksesta, kun huomasin ettei tuo koske omaa autoa, mutta tässäpä sitä nyt ollaan kuitenkin.

Vähän vaan ihmetyttää, että miten tuo sitten kuitenkin toimii jossakin vastaavassa XC70:ssa samalla mittaristolla?
« Viimeksi muokattu: 03.02.2021, 00:41:11 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #98 : 03.02.2021, 02:00:47 »
Nonni, sieltä tuli Pavelilta tyly vastaus:

"Unfortunately, it appears that MY12-13 cars do show DSTC status, but cannot modify this setting. I'm afraid the setting cannot be modified even with these Sensus cars, Sorry."

Lisäsivät tuon rajoituksen minun ilmoituksen perusteella sinne ohjesivullekin, mutta olisi ollut kiva tietää tuo itse ennen kuin aloitti projektin. En ole varma olisiko se vaikuttanut mihinkään, mutta ainakin olisi voinut tehdä päätöksen itse. Katselin ennen mittariston tilaamista rajoitelistaa aiempien mallien kohdalla ja huokaisin jo siinä vaiheessa helpotuksesta, kun huomasin ettei tuo koske omaa autoa, mutta tässäpä sitä nyt ollaan kuitenkin.

Vähän vaan ihmetyttää, että miten tuo sitten kuitenkin toimii jossakin vastaavassa XC70:ssa samalla mittaristolla?

Erittäin hyvä kysymys, enkä oikein ymmärrä, miten tuon asetuksen toimivuus olisi millään lailla kiinni mittaristosta. Kyseessähän on Sensus-keskinäytön kautta muokattava asetus, josta ainoastaan näkyy mittaristossa varoitusvalo, jos DSTC on pois käytöstä. Taitaa olla vastaava tilanne kuin Power- ja ECO-mittareiden suhteen, eli toimivuus on lähinnä sattumanvaraista, eikä D5T5.com:in porukka tunne ongelman sisältöä tarkalleen. Reverse engineering on varmasti hankalaa, jos ei pysty testaamaan asioita kuin pienellä osajoukolla myynnissä olleista malleista.

ST2-päivitys tuntui muuttaneen auton muutenkin huomattavasti äkäisemmäksi kuin olisi pelkän tehonlisäyksen 158 -> 184 kW perusteella voinut kuvitella. DSTC off + kaasu pohjaan vaihde S-asennossa tuottaa mielenkiintoista käytöstä.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2021, 02:04:24 kirjoittanut NNH »
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #99 : 03.02.2021, 10:32:11 »
Erittäin hyvä kysymys, enkä oikein ymmärrä, miten tuon asetuksen toimivuus olisi millään lailla kiinni mittaristosta. Kyseessähän on Sensus-keskinäytön kautta muokattava asetus, josta ainoastaan näkyy mittaristossa varoitusvalo, jos DSTC on pois käytöstä. Taitaa olla vastaava tilanne kuin Power- ja ECO-mittareiden suhteen, eli toimivuus on lähinnä sattumanvaraista, eikä D5T5.com:in porukka tunne ongelman sisältöä tarkalleen. Reverse engineering on varmasti hankalaa, jos ei pysty testaamaan asioita kuin pienellä osajoukolla myynnissä olleista malleista.

ST2-päivitys tuntui muuttaneen auton muutenkin huomattavasti äkäisemmäksi kuin olisi pelkän tehonlisäyksen 158 -> 184 kW perusteella voinut kuvitella. DSTC off + kaasu pohjaan vaihde S-asennossa tuottaa mielenkiintoista käytöstä.
Laitoin nyt vielä jatkokysymyksen siihen avaamaani helpparitikettiin tuosta ristiriidasta, mutta ikävä kyllä vaikuttaa vähän siltä, etteivät ehdi/viitsi asiaa sen kummemmin selvitellä, saati avata taustoja kyselijöille.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa ässävolvo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #100 : 12.02.2021, 18:06:06 »
täälä kanssa yks mittarinvaihtaja,mutta homma ei mennyt putkeen. auto v60 vm15. mittari v60 vm16. liittimessä piuhat valmiina,mutta kytkettyäni tft mittarin ,niin ainoastaan p-aine ja vaihdeositin toimivat. keskinäyttö pimeänä. nyt kysyisinkin miten edetää.

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #101 : 13.02.2021, 00:01:03 »
täälä kanssa yks mittarinvaihtaja,mutta homma ei mennyt putkeen. auto v60 vm15. mittari v60 vm16. liittimessä piuhat valmiina,mutta kytkettyäni tft mittarin ,niin ainoastaan p-aine ja vaihdeositin toimivat. keskinäyttö pimeänä. nyt kysyisinkin miten edetää.
Ensimmäinen kysymys on, että ovatko piuhat varmasti oikein molemmissa päissä ja ja myös mittarilla mitattu? Eri foorumeilta lukemieni satojen postausten perusteella tuo on ollut ongelmien syy käytännössä joka kerta. Toimimaton mittari on syyllinen todella harvoin.

Sait oletettavasti VDASHilla otetua ensin backupin, mutta missä vaiheessa se sen jälkeen hyytyi ja millaiseen virheeseen? Olihan akkulaturi koko ajan kiinni?

Jos tarkistat kytkennät ja piuhat vielä kerran tiheällä kammalla ja laitat VDASHista TFT Retrofit -prosessin uudestaan tulille, niin mitä se sanoo?

Ja sitten vielä sellainen typerä kysymys, että eikös tuossa 2015 V60:ssa pitänyt jo olla tämä uuden mallinen mittaristo muutenkin?

Edit.
Pahoittelut, tämä vuosimalli ei tietenkään enää tarvitse erillisiä piuhoja, mutta muuten kysymys on edelleen voimassa.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2021, 00:04:42 kirjoittanut CarmanX »
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #102 : 14.02.2021, 16:59:56 »
täälä kanssa yks mittarinvaihtaja,mutta homma ei mennyt putkeen. auto v60 vm15. mittari v60 vm16. liittimessä piuhat valmiina,mutta kytkettyäni tft mittarin ,niin ainoastaan p-aine ja vaihdeositin toimivat. keskinäyttö pimeänä. nyt kysyisinkin miten edetää.

Oletko tehnyt Vdashin TFT Retrofitia ollenkaan? Oireet kuulostaisivat kovasti siltä, että tuo prosessi on tekemättä.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa BNY-369

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #103 : 19.02.2021, 11:26:05 »
Minua on kiinnostanut vastaava projekti jo hetksen aikaa. Kysymys kuuluu: Mikä on onnistuneen mittaristopäivityksen kokonaiskustannus sisältäen TFT-mittariston, asennuksen sekä softahommat? Autoni on V60 MY17.

Kiitos!
- Esa -
ex. V50 1,6D
ex. V50 1,6D e-drive
ex. V60 D3
V60 D4 CC AWD

Poissa CarmanX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 244
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 Mittariston vaihto
« Vastaus #104 : 19.02.2021, 11:55:45 »
Minua on kiinnostanut vastaava projekti jo hetksen aikaa. Kysymys kuuluu: Mikä on onnistuneen mittaristopäivityksen kokonaiskustannus sisältäen TFT-mittariston, asennuksen sekä softahommat? Autoni on V60 MY17.

Kiitos!
- Esa -
Oliko vuosimallissa typo? Ei muuten, mutta eikös 2017 mallissa ole jo vakiona TFT-mittaristo?

Kustannus koostuu joka tapauksessa seuraavista:
- Käytetty mittaristo 100-500€ riippuen mistä sen saa hommattua. Minä sain satasella, mutta yleinen hintataso purkaamoversioille pyörii jossakin 200-300€ välillä.
- Piuhat + liittimet muutaman euron
- Jos tekee itse Vdashilla, niin pitää hommata Dice jonka kautta yhteys muodostetaan. Kohtuullisesti toimiva kiinakopio maksaa noin 100€.
- Vdashin kautta ostettava TFTretrofit-softa maksaa noin 160€

Jos löytää jostakin pajan joka tekee muutoksen pakettina asiakkaan hommaamalla mittaristolla, niin hinta töineen on varmaan jossakin 250€ hujakoilla. Nimimerkki Ahtopaine vissiin ainakin on näitä tehnyt firmansa kautta.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Aut. (MY12)

 

Kulkukoira  Proturbo