KL-varaosat  Race.fi

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 593480 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #975 : 09.08.2017, 21:59:15 »
Soveliaampi väri pintaan.



Otin perän auki vihdoinkin, oli öljy kirkasta siistiä, mutta se metallijauhon määrä :o Onko tuo normaalia ??? Sitä on ihan kerros tuolla "lattiassa"..





Ei ollut mitään millä huuhtoa perä, niin jäi huomiseen kasaus, sillä välin maalasin nuo korvakkeet.



Kyllä nyt pitäisi kestää.



Sitten pääsin keulan kimppuun, noita napoja tutkimaan, totesin että en niitä käy enää purkamaan ehjiä paketteja, levyt vaan käytin irti ja katselin laakerit, ja putsailin levyt ruosteista.



Jotain eroa puhdistetun ja puhdistamattoman välillä :D



Pari tuntia näpräämistä ja hyvältä näyttää nyt 8)





Huomenna olisi tarkoitus saada auto omille renkailleen pitkästä aikaa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #976 : 10.08.2017, 20:14:29 »
Jos ei ole hetkeen ajettu, niin öljy onkin kirkasta ja tuo muju valuu pohjalle. Jos ei siellä ole mitään selkeitä murusia seassa, ei suurempaa huolta. Joku kitkalukkohan tässä oli? Niistä kitkapakoista tulee jauhoa, ja sitä voi tässä kuvatulla ajotavalla tulla aika nopeastikin  8)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #977 : 11.08.2017, 23:02:40 »
Totta, perä ollut paikallaan yli 2kk.. Siellä on torsen lukko, eli ei kitkalevyjä, vaan matopyörästöön perustuva vastus. Nyt sain watt-varret vihdoinkin reilaan, kierros punaista paholaista väliin niin tuli ihan semitiukka prässäys jo, koitetaan noin.



Nyt näyttää jo suhteellisen maukkaalta 8)



Ja nyt on peräkin huollettu, bräkleeni suihkun sai lukko ja koko panjo. Sitten hetken haihduttelun jälkeen paketti kasaan uusilla öljyilla taas.



Peräpää on vielä levällään, pitää vielä tarkistaa alatukivarsien pultit ja puslat, sitten vaan nippuun kaikki. Mutta aiemmin kasaamani etunavat jäivät vaivaamaan, kun se kuskinpuolen laikka vaan piti edelleen sitä laahaavaa ääntä. Oli se pakko purkaa vielä, ja nyt purkaa takalaakerikin irti, no, sieltähän sitä kuppaa sitten löytyi.



Katsastaja tuosta jo 3v sitten mainitsi ekan kerran  :D Viimevuonna ei enää edes jaksanut mainita ;D No hetken panikoituani aloin kaivelemaan omia varastoja, ja sieltä se pelastus taas löytyikin.



Tuon kanssa tehtiinkin sitten töitä, ihan tosissaan :idiot2: Lämmöllä, ja rajulla (kohdistetulla) väkivallalla se laakeri sitten alkoi liukua pois, vielä tarkempi rasti oli tuo oman auton napa, koska etukautta piti lyödä tuota rekkirautaa sinne, niin siinä se etulaakerikooli oli uhkaavasti tulilinjalla. Mutta kunnialla selvittiin, ja ehjä hyvä laakeri on nyt asennettuna napaan.



Nyt on moottorin tuentaan myös kaikki tarvikkeet kasassa, kunnon jäykät kumit sekä tuo mersun moottorin iskari, hyvältä näyttää ja on muuten jäykkä 8)

« Viimeksi muokattu: 11.08.2017, 23:08:31 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #978 : 13.08.2017, 23:43:38 »
Tässä taas värkännyt mitä keretty, watin kasasin paikalleen. Itse watti toimii nyt tosi hienosti, noita teräsniveliä se sinne on kaivannut. Mutta... Nyt se sitten ottaa koriin ihan huolella, vissiin uudet matalammat jouset, ja nyt tuo levitys on liikaa.



Ei mahdu ei..



Pultti ja iso mutteri ottaa kiinni, sen lisäksi että yläpuslapesä ottaa kiinni "kattoon"..



No, annoin sen olla, kun ei hermo riittänyt enää siihen. Sen sijaan niputin tuon keulan, napa kasaan ja paikalleen, jostain syystä se pitää samanlaista ääntä vieläkin  :idiot2: Mutta nyt ainakin kokeilen noin. Ja laittelin raidetangot myös, onkos noilla sivutangoilla jotain väliä kumminpäin ne tulevat ? (L ja R niissä lukee, mutta kumminpäin ne tulevat tuolla omilla puolillansa).



Tämän päivän tunarointeja sitten oli, kun en muistanut varmasti kiristäneeni vaihteiston kardaanin laipan mutteria, niin oli sekin roju otettava vieläkin alas ja varmistettava kireys, oli se kiinni, mutta en tiedä miten tiukalla, nyt se on ainakin tiukalla. Samalla vaihdoin sinne ne uudet matalammat tukikumit.

Sitten tuo peräpää, tänään olin rauhallisemmalla tuulella, ja juuri eilen kasaama perä purin taas irti ja alas.. Tyhjensin takakontin myös valmiiksi.



Kuvasta näkee, miten pahasti se on ottanut jo valmiiksi kiinni, kai se on niiden jousien takia, kun on lyhyemmät. Koko ylävarsi hakkaa nyt tuohon runkopalkkiin, se on leikattava konttiin asti puhkireikä, keskeltä asti ylemmän korvakkeen alkuseuduille asti. Siinähän sitä taas vähän lisäpuhdetta..

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2385
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #979 : 14.08.2017, 05:13:07 »
Aa tähän Watt-linkkiinkö sulla tuli nuo 200-sarjan tangot  ???
Muistin vaan kun oli keskustelua foorumilla että mitkä Opelin nivelet noihin kävis...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #980 : 14.08.2017, 10:08:55 »
Juuri tähän ;) Sovitus saattaa olla vieläkin löysä, mutta tölkkiä väliin lisää jos falskaa. Noilla puslilla loppuu kiertoliikkeen tuoma rasitus kokonaan.

Tarvitseeko kukaan erittäin tiukkasovitteisia muovipuslia ::) pultinreikä 12mm.

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #981 : 14.08.2017, 22:48:04 »
Tänään pistin kontin lihoiksi taas kerran. Nyt jos ei tila riitä niin heitän mäkeen jo koko watin.

Tankki pois paristakin syystä, bensaa täynnä, ja nyt on taas mukavasti tilaa työskennellä. Ja tyhjä se tankkikin näköjään oli :idiot2:



Pitänee tuo pumppu siivota ja vetää sinkit pintaan. Samalla bensa-anturi taas vaihteeksi hajosi käsiin.



Vanhat piirrustukset oli hyvin nuukat, ja ei edes koskaan tarvinnut puhkaista konttia, ehkä ihan hyvä, koska tila olisi nyt loppunut silti kesken..



Aluksi tuolle patukalle tehty riittävä syvennys, ja kuvassa näkyy myös tuo vanha levennys-profiili hyvin, tein niin paljon kuin pystyi, puhkaisematta konttia.



Mutta tukivarsi silti ottaa kiinni edelleen, puolessavälissä, ja on ottanut aiemminkin kiinni ajossa ollessa, koska satuin tekemään havainnon, että se on hyvin lievästi banaanin muotoinen koko ylätanko >:(



No, leikataan sitten ihan tunteella..  Akseli on kuvassa niin korkealla, että koko auto nousee jos enemmin nostan, jokohan rupeaa tila riittämään ::)





Pilkoin pellit silleen, että saan tehtyä kaikki hitsaukset yläkautta, en aio mennä alle hitsaamaan, olen saanut siitä jo tarpeekseni tälle kesälle.



Ekat palat paikallaan, ja nyt pitäisi olla tilaa riittävästi ???







Paksusta tavarasta ensin korvaava rakenne tuolle runkopalkille, ja sitten katepelti konttiin vielä lopuksi.



Nyt on tilaa joka suuntaan.







Miksihän tuo paali ei näytä pystykuvia koskaan pystyssä  ???



Vielä pari suikaletta paksua, niin on valmista. Loppui vaan materiaali kesken. Huomenna jostain vähän lisää niin saadaan valmista.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2017, 22:50:11 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #982 : 16.08.2017, 00:27:19 »
Hain aamulla levyä lisää ja tein tuon runkopalkin loppuun.



Sinne suihkin sinkit ja aloin suunnitella tuota kuorta.



Pelti on paljon helpompaa työstää, se onnistuikin tosi hyvin.



Ja sinkit.



Sinkkien kuivuessa hioskelin alapuolen kuntoon, siisti tuli siitäkin.





Samoilla vauhdeilla sudin maalit alle.



Ja sinkit oli kuivunut, mustaa perään.



Tuossa vielä kokonaiskuva työmaasta, on siellä taas saanut muokata joka paikkaa, mut nyt näyttää hyvältä. Watin ylemmällä varrella on nyt vähintäänkin riittävästi tilaa vatkata miten tahtoo.



Huomisen hurja tavoite olisi saada auto seisomaan omille renkailleen. Pakoputki, voimalinja, käsijarruvaijerien uudelleen-reititys, etuhelmat, etuvakaajat... jne jne vielä tekemättä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #983 : 16.08.2017, 15:12:15 »
Kohtahan se on taas ajossa :)
Minkäpaksuisessa pellissa tuon watin vasen korvake on kiinni? Ajattelin vain jos ohuessa koripellissä, ettei repeä, alle joku paksumpi lappu?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #984 : 16.08.2017, 23:51:56 »
Kyllä se on ihan siinä poikittaisessa runkopalkissa, kai.. En sitten tiedä onko sinne joku ennen laittanut jotain paperipeltiä tilalle ??? Nyt se ainakin kestää taatusti :D Ja joo, kyllä tuo nyt näyttää pelottavan hyvältä, pieni toivonkipinä herää taas, että se joskus vielä kulkisikin :idiot2:

Tänään oli taas harmillisen lyhyt päivä, ei ole pyörillään vielä(kään), mutta vaati taas vähän ajattelutyötä, siksi en turhaan hätäillyt. Watin pistin kuitenkin nippuun, hyvältä näyttäisi, ainut että tein itse virheen, kun aloin hitsaamaan uutta laajennusta kasaan, siksi ylöspäin oleva tila jäi vähän tarkalle. Mutta ei kumminkaan tavota koriin, sentti jää väliin ylöspäin sentäs vieläkin vaikka auto on nostettu ilmaan akselista.





Muuten kori seuraa nyt hienosti wattia 8)









Tässä tarkemmin tämä potentiaalinen ongelma :buck2:



Pitää toivoa ettei pääse koskettamaan.. No, seuraavaksi mietin mitä ton pakoputkiston kanssa teen, kun sekin on oikeastaan aivan vit***llaan. Totesin, että uudet tiivisteet ja pultit saa nyt riittää talveksi. Siivosin nuo pahimmat kukinnat pois kuitenkin.



Sinne ne sujahti jopa suhteellisen kiltisti takasin.



Vasen vaimennin oli tulessa kun hitsasin tuota watt-laajennusta, loppupäivästä pönttö alkoi savuta eikä se tahtonut sammua mitenkään, sitten huomasin että pönttö oli etupäästä aivan tulikuuma, siksi se piti repiä irti, ja upottaa vesisaaviin.. Loppui savuaminen, mutta se on kytekyn niin kauan, että villat on kyllä pilalla/hävinnyt... Mutta olkoot, on se avattavaa mallia, koska itse tehty juuri siksi avattavaksi. Huolletaan putki kunnolla ensikesänä.



Niputtelin vielä lisää palikoita taakse. Alkaa jo näyttää autolta taas.



Ei ole vakioamukan pohja ihan yhtä ruuhkainen :D Ja silti tuolta vielä puuttuu palikkaa vaikka mitä.



Someday... :3/4 jättää sen:   S*

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #985 : 17.08.2017, 08:59:36 »
Wattin oikea kiinnike näyttää siltä, että kaipaisi vinotukea. Mulla oli samaan tyylin tehty yhdessä kulkupelissä ja repeytyi irti, vaikka oli kiinni pitkittäisessä ja poikittaisessa palkissa. Kun tein vinotuen keskemmälle koria rupesi pysymään kiinni.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #986 : 17.08.2017, 22:23:28 »
Kyllä se on suhteellisen hyvin kestänyt, siinä kun on pakoputki suoraan takana, niin tuennan teko on haasteellista, mutta tulee jos tarve vaatii. Tänään kävin aamutuimaan hakemassa rautatarvikkeita tuolle tuplavakaajan korvakkeille, sekä maalasin bensapumpun, sen kiinnikkeet, sekä koneen korvakkeet.





Muksun hakemisen jälkeen takaisin auton kimppuun, asentelemaan palikoita. Tankkiin ajattelin kokeilla tuommoista tiivistystä.



Sitten vaan paikalleen. Anturikin hajosi käsiin, sekin piti viritellä takasin ehjäksi.



Sekä polttoaineensyöttöjärjestelmä myös paikalleen :D



Kardaania perään.



Alkaa olemaan valmista 8)



Kontti kasaan ja romut sisään.



Ja perä on valmis.



Näyttää jo kohta autolta taas 8) S*



Ja sitten alkoikin satamaan. Minä aloin perehtymään noihin etuvakaajien korvakkeisiin. Sanoisin että niistä tulee vähintäänkin riittävän tukevat :D

Aloitin 30x3mm latikalla, olipa pirua vääntää täydellistä ympyrää, aikani vääntelin niin sain niistä sitten hyvät ja suorat.



Pyöreä yläpää tuolla kauluksella vaati myös harkintaa toteutukseen, no, päädyin seuraavaan ratkaisuun.



Tulppahitsataan apulaippaan tuommoiset tukipalikat.



Sitten tuo varsinainen korvake, 40x4mm latikkaa, Eli tuo sisempi latikka on siellä vaan ohjurina, ja jäykisteenä, ja itse korvakkeeseen poraan reijät ja tulppahitsaan tuon sisemmän siihen kiinni siististi.



Vielä jäi vähän kesken, mutta eiköhän huomenna jo vihdoinkin se auto ole jo tosissaan omilla renkaillaan :o

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4405
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #987 : 18.08.2017, 16:43:28 »
HC settiä  :D Tässä on kyllä asennetta!

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #988 : 18.08.2017, 22:11:53 »
Hommsain puolikuntoiset kaijuttimet amukkaan, jos saisi vähän tasapainoa ääneen, kun nyt vaan takana kajarit.

Revin koaksiaalit pois ja piti kehittää pölykupit, korjaussarjastahan niitä saa :) Oluttölkin pohjista.







Pikaliimalla laitoin, hyvin tuntuisi pitävän, ja hienot tuli, amukassa on kaijuttimetkin itse muokattu :idiot2: Sitten vakaajakorvakkeiden kimppuun. Ulkokuoret väänsin aamusta, hyvin vääntyivät mittoihin, kun tein apuhalkiot rälläkällä ulkopuolille.



Tässä on jo tulppahitsaukset suoritettu, kaikki istuu (tuurilla) mitoissaan nätisti



Avasin vielä uudestaan ne halkiot jotta sain ne kunnolla täytettyä.





Toinen istui paikalleen suoraan, mutta toista joutui vähän viilaamaan, kiinnitysreijät oli ihan metässä... Ja menee kyllä pirun läheltä ohjausakseleita :idiot2:







Ratkaisin ongelman.



Sitten sinkkiä ja punaista vaan perään.



Sitten muistin, että nuo yhdystankojen puslatkin on vielä sorvaamatta, ei muuta kun niitä sorvaamaan. Mutta koska takavakaaja ei vielä tälle kesälle ehtinytkään mukaan, niin käytän vakaajien päähän nuo vanhat suoraan sopivat puslat.



Siinä on nyt koko sarja 8)



Ja sama asennettuna 8) 8)



Myös spaxit pääsi lopultakin paikalleen. Eivät tosin ylettäneet kiinni alhaalta ennekuin auton saa renkailleen :D



Ja siinä koko komeus S* S*



Tuohon jäätiin, koska nuo vakaajat vaati töitä ja aikaa oletettua enemmin. Mutta so what ::)
« Viimeksi muokattu: 19.08.2017, 01:06:28 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #989 : 19.08.2017, 10:06:39 »
Tää on kyllä huippu päiväkirja! Jätkä tekee ilman nosturia ja vähintään hyvin tuuletetussa tilassa, ja ainakin minun silmään tosi hienoja juttuja, hatun nosto siitä!  -H-

Miten tuohon Watt-linkkiin katsuri asennoituu? ??? Eikös amassakin kuitenkin ole panhard tanko vakiona?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Samppasport  Futurez