Proturbo  Autodiagnoosi

Tinamoottorin vahvistus

  • 55 Vastauksia
  • 29536 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #15 : 20.01.2014, 12:41:03 »
Onko tässä siis lopputulema se, että ominpäin jälkikäteen vahvistettu lohko ei ole yhtä luja kuin jos se olisi kaikkien tieteen sääntöjen mukaan alunperin valettu samoihin vahvempiin mittoihin?

Ja jos verrataan tuota vahvistettua lohkoa siihen mitä se voisi tieteellisesti lujimmillaan olla, niin millaisesta lujuuserosta puhutaan? 800 hv vs. 1600 hv?

Kyllä kai kuitenkin tuo hitsattu lohko kestää enemmän rääkkiä kuin vakio? Vai onko se tuomittu halkeamaan lämpöstressin vaikutuksesta öljynvaihtovälin kuluessa?

Kiinnostais vähän itseäkin tehoakestävä tinakutonen mutta haluttaisi ajaa lohkolla pitkään...

EDIT: Lisätään vielä että entäs jos käyttää hitsaustäytteenä samanlaisesta romulohkosta veistettyä siivua, olis kai sitten samaa materiaalia ainakin?

Sulla on vähän puurot ja vellit sekaisin. En mielestäni ottanut kantaa koko rakenteen ideaan lainkaan. Kyllä tuo korsettilevy varmasti vähentää putkien yläpään värinää.

Lujuutta ei mitata hevosvoimissa.

Se näissä hitsatuissa rakennelmissa on ongelmana, että on hyvin hankala määrittää mitään tarkkaa tai edes suuntaa-antavaa kestoaikaa. Tuo voi ratketa jo kannenpultteja kirittäessä tai sitten miljoonan lätkä lattiassa ajetun kilometrin jälkeen. Jos nimenomaan haetaan varmaa ratkaisua, niin itse pidättäytyisin hitsailemasta.

Materiaali olisi toki kädessä pyöriteltynä samaa, mutta oikein tehdyn hitsauksen aikana sulasta sihahtaa savuna ilmaan osa rakenneaineista. Hilarakenne on joka tapauksessa täysin erilainen.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8905
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #16 : 20.01.2014, 12:52:36 »
Sulla on vähän puurot ja vellit sekaisin. En mielestäni ottanut kantaa koko rakenteen ideaan lainkaan. Kyllä tuo korsettilevy varmasti vähentää putkien yläpään värinää.

Lujuutta ei mitata hevosvoimissa.

Ei virtaustakaan mutta se on kuitenkin yleisin siitä käytetty mittayksikkö autofoorumeilla  ;)

Lähinnä hain siis sitä että onko tuo pohdiskelu hitsisauman tai sen vierustan kestävyydestä akateemista viilausta kolmannessa merkitsevässä numerossa vai vakavakin heikkous.

Hevosvoimathan korreloivat rasituksen kanssa.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #17 : 20.01.2014, 13:02:02 »
Ei virtaustakaan mutta se on kuitenkin yleisin siitä käytetty mittayksikkö autofoorumeilla  ;)

Lähinnä hain siis sitä että onko tuo pohdiskelu hitsisauman tai sen vierustan kestävyydestä akateemista viilausta kolmannessa merkitsevässä numerossa vai vakavakin heikkous.

Hevosvoimathan korreloivat rasituksen kanssa.

Kyllä mulla suurimmaksi osaksi on akateemiset okulaarit jätetty pöydälle, kun näitä asioita pohdiskelen :) Joskus on kuitenkin helpompaa suhtautua asioihin, kun luulee ymmärtävänsä asioiden todellisesta luonteesta jotain kolmannessa merkitsevässä numerossa. Vaikka toki autofoorumeilla ainut hyväksyttävä perustelu onkin kokeilu, joka onnistui tai ei onnistunut.

Kuten jo aiemmin nostin esille, niin tuo kesto on täysi kysymysmerkki ja siksi mielestäni vakava heikkous. Jos noita valmistettaisiin täysin samoin menetelmin sadan kappaleen sarja, niin osa repeäisi jo hitsauksen jäähtymisvaiheessa.

Lisäksi olisi mielestäni järkevää miettiä, että onko tuolla lohkon yläpään vahvistuksella jotain todellista merkitystä? Eikös ne putkea rasittavat voimat nimenomaan ole sylinterin alapäässä...
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #18 : 20.01.2014, 13:21:36 »
NASAlla olisivat liimanneet  tuon.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #19 : 20.01.2014, 13:45:38 »
NASAlla olisivat liimanneet  tuon.

NASAlla tuo luultavasti olisi jotakin radioaktiivista hyperpoloniumia koko lohko, jos nyt ylipäätänsä tinakutosta rakettiin haluaisivat soveltaa :D

Mun mielestä tää on aika makee juttu että tällasella asteella näitä rakennellaan ja kokeillaan, toimi tai ei (ja toivottavasti niin tekeekin). Toi hitsaushomma onkin ehkä vähän arvelluttava, mutta luulis noiden pyttyjen kanssa saatavan suhteellisen tiukka rakenne jos tuo onnistuneesti saadaan sovitettua. Onhan esim. noita kansia paljonkin täytelty hitsaamalla ihan onnistunein tuloksin. Tollasta lohkoa on meinaa aika vaikee rupee mallintamaan/simuloimaan ja ennusteleen elämisen ja muotoitumisen kanssa. En nyt ole mitenkään metallurgian asiantuntjia, mutta eikös tota kutakuinkin sais jollakin konstilla päästymään uunittamalla tjsp?

Ei muuta ku lykkyä ja menestystä täältä!  O0

/B
Täh?

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #20 : 20.01.2014, 14:27:54 »
NASAlla tuo luultavasti olisi jotakin radioaktiivista hyperpoloniumia koko lohko, jos nyt ylipäätänsä tinakutosta rakettiin haluaisivat soveltaa :D

Mun mielestä tää on aika makee juttu että tällasella asteella näitä rakennellaan ja kokeillaan, toimi tai ei (ja toivottavasti niin tekeekin). Toi hitsaushomma onkin ehkä vähän arvelluttava, mutta luulis noiden pyttyjen kanssa saatavan suhteellisen tiukka rakenne jos tuo onnistuneesti saadaan sovitettua. Onhan esim. noita kansia paljonkin täytelty hitsaamalla ihan onnistunein tuloksin. Tollasta lohkoa on meinaa aika vaikee rupee mallintamaan/simuloimaan ja ennusteleen elämisen ja muotoitumisen kanssa. En nyt ole mitenkään metallurgian asiantuntjia, mutta eikös tota kutakuinkin sais jollakin konstilla päästymään uunittamalla tjsp?

Ei muuta ku lykkyä ja menestystä täältä!  O0

/B

Bamse: Kon-67.3101 ja Kon-67.3401 ;)

Täytehitsaamisella ja irtokappaleen hitsaamisella railoon on merkittävä ero!
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #21 : 20.01.2014, 14:57:08 »
Lainaus
Lisäksi olisi mielestäni järkevää miettiä, että onko tuolla lohkon yläpään vahvistuksella jotain todellista merkitystä? Eikös ne putkea rasittavat voimat nimenomaan ole sylinterin alapäässä

yläpäästä ne halkeilee (ainakin kaikista tuhokuvista mitä minä olen nähny)vois kuvitella että sen takia uudemmat tinalohkot on sylinterit "lähempänä" tai tarkemmin sanottu paksumpia   
Oli muuten puhe täällä että honda pojjaat käyttää jonkinlainen korsetti myöskin ,en ole itse semmosta totetusta nähny mutta kuulema rupee "voblamaan " 10000rpm  jälkeen  :)

tuolakin vähän juttua

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27141.msg503375#msg503375
« Viimeksi muokattu: 20.01.2014, 15:05:39 kirjoittanut bolinder »

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #22 : 20.01.2014, 15:21:36 »
Yläpäästähän nuo open-deck tyyliset laitteet melkein aina hajoaa, ei Dartonillakaan turhaan ole putket suuniteltu niin, että yläpäästä tulee yhtenäinen dekkitaso. http://www.darton-international.com/prod_desc.html

"Darttonoitu" tinalohkohan näyttää jokseenkin tuollaiselta. http://www.larryspower.com/engine/Darton_Volvo.html
« Viimeksi muokattu: 20.01.2014, 15:28:42 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #23 : 20.01.2014, 18:46:48 »
Hyvä että tännekkin saatin vähän keskustelua asiasta.

Tosiaan tuon hitsauksen aiheuttamat haitat pyritään kyllä eliminoimaan mahdollisimman hyvin.

Kai tässä vois vielä sanoa että kampiakselikin kokee vähän iskun pidennystä iskua tulee näillä näkymin 96mm ja poraus tosiaan 83mm jolloin tilavuuttakin on ihan kivasti.
Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #24 : 20.01.2014, 18:54:39 »
NASAlla olisivat liimanneet  tuon.

Nykyään on niin valtavan hyviä liimoja, että tuo olisi varmaan ihan oiva vaihtoehto muuallakin, kuin NASA:lla.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #25 : 20.01.2014, 20:00:34 »
Nykyään on niin valtavan hyviä liimoja, että tuo olisi varmaan ihan oiva vaihtoehto muuallakin, kuin NASA:lla.
Taisi olla geeteeiissä joskus esittelyssä tämä "Limmet" Liimataisen yli 1000-hepoinen E30, johon kerrottiin tehdyn alumiinisen kardaanin liimaamalla. Ja Polaris Rusheissa on osa rungosta niputettu liimalla.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #26 : 20.01.2014, 20:39:12 »
Taisi olla geeteeiissä joskus esittelyssä tämä "Limmet" Liimataisen yli 1000-hepoinen E30, johon kerrottiin tehdyn alumiinisen kardaanin liimaamalla. .

muistan ton jutun joo,jotenkin ne svedut laski että ois pitäny olla niillä nm joku 5tuuman kartaani mutta kun liimas niin pärjäs vähemmällä ........tai jotain semmosta 

Poissa -Sampo-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #27 : 20.01.2014, 21:27:24 »
Tässäpä väliaikais päivitystä eli plaanikoneessa putki kiinni ja viisteitä yläpäähän.
Loppuviikosta saa valmiista lohkosta kuvaa ;)

Volvo 240 -88 Käyttis
Volvo 242 -84 T6 Projekti
Volvo 242 -78 16V
Carina ta 60 coupe 18rg turbo

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #28 : 21.01.2014, 09:07:41 »
Nykyään on niin valtavan hyviä liimoja, että tuo olisi varmaan ihan oiva vaihtoehto muuallakin, kuin NASA:lla.

Meillä käytetään Belzonan epoksia, kestää yli 200 C, ja niin kovaa että siihen voi koneistaa vaikkapa kierteitä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinamoottorin vahvistus
« Vastaus #29 : 21.01.2014, 11:52:18 »
Sellanen muistikuva tosta Belzonasta kun sitä joskus havittelin että ei taida olla hirveän helposti yksityisten saatavilla? Tai sitten oli hinnoiteltu siten että ostohalut haihtui melko äkkiä..

 

Proturbo  Autodiagnoosi