Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Brick - 28.01.2013, 10:29:12
-
PH1 V40 painaa vakiona suunilleen 1400kg. Kuinka paljon ja millä konsteilla painoa saisi vähennettyä?
-
takapenkit pois ja etupenkit "kisamalleiksi", verhoilut/äänieristeet pois. konepelti esim. lasikuituiseksi.
noilla pitäis saada jo aika hyvin painoa pois
-
kuten veikko sanoikin niin kaikki mikä irti sisustasta lähtee niin mäelle kuitenkin unohtamatta omaa turvallisuussa eli teräviä kulmia kannattaa vältellä :) kaipa se sisusta kokonaisuudessaan painaa ainakin 200 kiloa :D
-
Ilman kuskia oma keventämätön S40 painoi 1350kg 1/2 tankkia viinaa tankissa. Kaveri on omasta S40stä keventänny sisustan ja melkeen kaiken pois mitä mieleen tulee ja painoksi sai 1190kg. Tuosta saa vielä pois kun alkaa vaihtaan lasikuitu osaa tilalle.
Ihan mielenkiinnosta tuleeko rata-ajoon vai miksi kevennät? Helposti näistä voimaakin saa niin jaksaa kulkea. ;D
VRCF ratapäiville tarttis joku kulkine hommata. Edellinen "rata-auto" myytiin ja T4 olisi oiva vaihtoehto tilalle. Tuo kevennys ohje on varmaan yleispätevä ja autosta kuin autosta saa ton 150kg pois sisustan karsimalla.
-
Ilman kuskia oma keventämätön S40 painoi 1350kg 1/2 tankkia viinaa tankissa. Kaveri on omasta S40stä keventänny sisustan ja melkeen kaiken pois mitä mieleen tulee ja painoksi sai 1190kg. Tuosta saa vielä pois kun alkaa vaihtaan lasikuitu osaa tilalle.
Ihan mielenkiinnosta tuleeko rata-ajoon vai miksi kevennät? Helposti näistä voimaakin saa niin jaksaa kulkea. ;D
Ei kuitenkaan kaaria ole kaverisi autossa? Vai ajaako rata-ajoa? Mutka ajossa pelkällä teholla ei pärjää :)
-
Samppasportilta saa myös aikahyvin osaa rata-ajoa silmällä pitäen.
D2 alusta
D2 jarrut
Torssenin lukko
http://www.youtube.com/watch?v=yPgd9i7T9UU
-
Vaatii kyllä jämäkän alustan radalle ja toki toi D2 onkin kuhan valkkaa pykälää jäykemmät jouset. Omassa on KWn säädettävä ja se ainakin on ihan liian löysä radalle mitä joskus 230hv tehoilla tuli Kemoraa kierrettyä. Lukko pitäs olla kaikissa etuvetosissa vakiona niin rata ja katukamppeissa, sillä nimittäin muuttuu ajettavuus 100x paremmaksi. Pitäsköhän sitä käydä ens kesänä muutama kierros kiertämässä omallaki vaikka mutkaan ei taivu ja suoralla ei oo pitoja. ;D
Toi BTCC S40 on kyllä niin makea kampe! 8)
Saakohan samppasportin kautta valittua nuo jäykemmät jouset?
Ilmoituksessa luki jousijäykkyyksitä
Jousijäykkyys edessä: 7,5 kg/mm
Jousijäykkyys takana: 5,3 kg/mm
Millä jäykkyyksillä ne olis hyvä olla rata-ajoa silmällä pitäen?
-
Tossa sisustaosien poistossakin oli joku vuosimalli/joku muu kriteeri.
Vanhemmista vehkeistä saa poistaa suhteellisen mielivaltaisesti kaiken turhan pois, mutta "uudemmista" et saa irrottaa oikeastaan mitään.
Edit: Siis, jos tieliikenteeseen meinasit.
-
E-hyväksyntä taisi olla tämä mystinen juttu ja muistelisin sen tulevan vuonna -96 korjatkaa jos väärässä. Tämän jälkeenhän esim alustan muutos vaatii alustasarjalta hyväksyntätodistuksen.
-
Ilmoituksessa luki jousijäykkyyksitä
Jousijäykkyys edessä: 7,5 kg/mm
Jousijäykkyys takana: 5,3 kg/mm
Millä jäykkyyksillä ne olis hyvä olla rata-ajoa silmällä pitäen?
Suuntaa antavasti, mein rata855sessä
edessä 8kg (+vakaajan poisto)
takana 16kg
Noihin päädyttiin useamman konsultoinnin jälkeeen, joista sitten liikutaan tarpeen mukaan suuntaan jos toiseen. Painon puolesta, yllättävästi 855 ja v40 aika samoissa :o
-
Tossa sisustaosien poistossakin oli joku vuosimalli/joku muu kriteeri.
Vanhemmista vehkeistä saa poistaa suhteellisen mielivaltaisesti kaiken turhan pois, mutta "uudemmista" et saa irrottaa oikeastaan mitään.
Edit: Siis, jos tieliikenteeseen meinasit.
Ja miten meikäläinen ei ole yhtään yllättyny. Kyllä Suomi on Suomi.
Kriteereinä kun olivat:
-Pitää kilvissä siirtymistä radalle silmälläpitäen
-Etuvetoisuus
-Keveys
-Helppo tehonlisäys mahdollisuus
Pitää kai sitten ostaa vaan joku siisti civikki.
-
Ja miten meikäläinen ei ole yhtään yllättyny. Kyllä Suomi on Suomi.
Kriteereinä kun olivat:
-Pitää kilvissä siirtymistä radalle silmälläpitäen
-Etuvetoisuus
-Keveys
-Helppo tehonlisäys mahdollisuus
Pitää kai sitten ostaa vaan joku siisti civikki.
En väitä, että tuo koskisi juuri sinun autoasi, mutta kysy konttorilta varmuuden vuoksi.
-
En väitä, että tuo koskisi juuri sinun autoasi, mutta kysy konttorilta varmuuden vuoksi.
1/1996 alkaen on tämä E-tyyppi härdelli ja S/V40 eiteltiin juuri 1996.
Ei mulla V40 volvoa ole, mutta olin aikeissa ostaa.
-
Jos autoa ei ole tarkoitus kuin radalla ajaa ja matkat sinne niin suorittaa siirtymät tarrakilvillä? Kyllähän noista uusista autoista on ralliautojakin tehty ja niillä ajetaan yleisillä teillä.
-
Miksi ei voi vain tehdä niin, että katsastuksen jälkeen tarpeeton talliin ja takaisin seuraavaan katsastukseen kiinni?
-
Ilman kuskia oma keventämätön S40 painoi 1350kg 1/2 tankkia viinaa tankissa. Kaveri on omasta S40stä keventänny sisustan ja melkeen kaiken pois mitä mieleen tulee ja painoksi sai 1190kg. Tuosta saa vielä pois kun alkaa vaihtaan lasikuitu osaa tilalle.
Tuossa luesekelin, että BTCC 850 farkku painoi alta ~980kg. Onke se kori uitettu jossain hapossa vai miten siitä on saatu niin köykänen?
-
Tuossa luesekelin, että BTCC 850 farkku painoi alta ~980kg. Onke se kori uitettu jossain hapossa vai miten siitä on saatu niin köykänen?
Hylsy+luukuista ja lokasuojista pintapellit peltiosia.
Ikkunat polya kaikki muu tarpeellinen hiilikuitua, myös kaaret muistaakseni, ainakin s40btccssä hiilikuitukaaret, niin siitä tulee aika köykänen :P
Kevväämmällä päästään ESa 850farkulla puntarille. Oma hattuvakio tarjoilee painoksi about 1200kg, mikä olis 150kg ylipainonen vrt. minimipaino, mutta kassellaa mitä vaaka näyttää.
-
Hylsy+luukuista ja lokasuojista pintapellit peltiosia.
Ikkunat polya kaikki muu tarpeellinen hiilikuitua, myös kaaret muistaakseni, ainakin s40btccssä hiilikuitukaaret, niin siitä tulee aika köykänen :P
Ei kai missään kilpa-autossa ole hiilikuitua kaaret? ??? Ne on jäykät, mutta tietyn pisteen jälkeen ne menisi poikki. :o
ainakin 850 sedanissa ne oli ihan terästä:
Four door shell reinforced TWR
additional tubular steel roll cage.
-
Ei kai missään kilpa-autossa ole hiilikuitua kaaret? ??? Ne on jäykät, mutta tietyn pisteen jälkeen ne menisi poikki. :o
ainakin 850 sedanissa ne oli ihan terästä:
No niin menee rautaputkikin. Mutta ainakin siinä yhessä S40kopassa mitä joku kauppas oli myyjän sanojen mukaan hiilikuitukaaret, tähän perustin tuon tiedon.
No kettu, sehän on hyvä, teoriassa helpompi päästä lähemmäs btcc painoihin jos idolissakin rautakaaret. :pomo:
-
Vaatii kyllä jämäkän alustan radalle ja toki toi D2 onkin kuhan valkkaa pykälää jäykemmät jouset. Omassa on KWn säädettävä ja se ainakin on ihan liian löysä radalle mitä joskus 230hv tehoilla tuli Kemoraa kierrettyä. Lukko pitäs olla kaikissa etuvetosissa vakiona niin rata ja katukamppeissa, sillä nimittäin muuttuu ajettavuus 100x paremmaksi. Pitäsköhän sitä käydä ens kesänä muutama kierros kiertämässä omallaki vaikka mutkaan ei taivu ja suoralla ei oo pitoja. ;D
Toi BTCC S40 on kyllä niin makea kampe! 8)
Tollaset alle ja jousijäykkyyksi valittis 9kg eteen ja taakse
http://www.ksportfinland.com/product_info.php?cPath=2431_2437&products_id=21056
-
Tollaset alle ja jousijäykkyyksi valittis 9kg eteen ja taakse
http://www.ksportfinland.com/product_info.php?cPath=2431_2437&products_id=21056
Mulla on V40T4sessa BCracingin alusta ja 10kg jokanurkassa, mitä oon tossa päästelly mutkapätkää menemään ratailua odotellessa, niin voisin sanoa että eteen löysempää ja taakse jäykempää. ::)
PS. 855seen tulee 8eteen ja 16taakse.
-
Mulla on V40T4sessa BCracingin alusta ja 10kg jokanurkassa.
Kuinka hyvä on ajaa normaali liikenteessä?
Onko sulla BC V1 vai BC BR?
Onko se niin, että x40 ja 850 8kg etujouset on nappi valinta rata-ajoa silmällä pitäen?
-
Kuinka hyvä on ajaa normaali liikenteessä?
Onko sulla BC V1 vai BC BR?
Onko se niin, että x40 ja 850 8kg etujouset on nappi valinta rata-ajoa silmällä pitäen?
No kyllä tolla on hyvä päästellä menemään.
Muistaakseni BR.
Siitä on hyvä lähteä ainakin, riippuu aina vähän kokoonpanosta, renkaista yms, mut tosta on hyvä lähteä ettimään parasta.
-
No kyllä tolla on hyvä päästellä menemään.
Muistaakseni BR.
Siitä on hyvä lähteä ainakin, riippuu aina vähän kokoonpanosta, renkaista yms, mut tosta on hyvä lähteä ettimään parasta.
Ja on hyvä ajella kadullakin, ettei ole mahoton kivireki?
D2 tarjoo jousijäykkyydeksi 850 volvoon eteen 90kg ja 60kg taakse.
Aika "löysä" perä verrattuna sun tulevaan 160kg.
-
No niin menee rautaputkikin.
Rauta putki ei mene poikki, vaan se vääntyy.