Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: lintta - 13.02.2016, 12:25:13

Otsikko: 242 M50
Kirjoitti: lintta - 13.02.2016, 12:25:13
Pistetäänpä omastakin projektista vähän kuvituksia näytille.

Elikkäs 242 vuodelta -75 tuli noudettua omiin hoiviin Raumalta viime syksynä. Aihio tuli ilman konetta ja laatikkoa. Koritöitäkin on hieman tiedossa mutta ei mikään kovin paha tunnu olevan.

Tarkoituksuna olisi rakennella melko "Race" henkinen kottero kuitenkin niin että pysyisi kilpien välissä.

Parempaa kuvaa lähtötilanteesta ei löytynyt kuin minkä tuolta hakumatkalta räppäsin.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/d72e0983-73e8-4d92-8be9-a5e763577ef1_zpsc5buz27m.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/d72e0983-73e8-4d92-8be9-a5e763577ef1_zpsc5buz27m.jpg.html)


Moottoriksi valikoitui Bemarin non Vanos M50 mikä tulee ainakin alkuun pysymään pitkälti vakiona sisuskaluiltaan.

Tuossa kuvaa elimen luovuttajasta.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0221_zpsgtzmnnqr.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0221_zpsgtzmnnqr.jpg.html)

Ja purkuhommia.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0271_zpsk5zewxkq.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0271_zpsk5zewxkq.jpg.html)

Tuossa onkin jo uutta sydäntä vähän kokeiltu miten istuu.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0277_zpsindxnafx.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0277_zpsindxnafx.jpg.html)

Laatikoksi hommasin vähän kestävämmän ZF.n viisivaihteisen tuotteen.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0282_zps9wj7m8wt.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0282_zps9wj7m8wt.jpg.html)

Seuraavaksi pureltiinkin vähän keulaa pois tieltä että saadaan moottoria soviteltua laatikon kanssa paikoilleen. Mukavasti se tuonne tuntuu istuvan ja näyttäisi siltä ettei tunneliakaan tarvitse alkaa modailemaan tekniikan vuoksi.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0329_zpsmywas69x.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0329_zpsmywas69x.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0326_zps9ypl2icc.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0326_zps9ypl2icc.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0324_zpseiukb52z.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0324_zpseiukb52z.jpg.html)

Sitten pääsikin jo moottorinkannakkeita värkkäämään.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0404_zpszwebyvn3.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0404_zpszwebyvn3.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0406_zpsgejuxy7j.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0406_zpsgejuxy7j.jpg.html)

Ahtimeksi valikoitui osaksi budjettisyistä B&W S366 T4 jaetulla pakopesällä ja 0,91 ar.llä. Tätäkin kateelliset ystäväni ehtivät jo tallilla "modaamaan"  :D


(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0017_zpsaru76dpb.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0017_zpsaru76dpb.jpg.html)

Pakosarjan osia tässä viimeksi valmistellut ja hilut alkaisi olla kaikki kasassa.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0350_zps5ibey7h1.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0350_zps5ibey7h1.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0352_zpsgjwkpwoh.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0352_zpsgjwkpwoh.jpg.html)

Kaveri jyrsi tuollaisen työkalun että saa mukavat lähdöt ovaaliin pakoaukkoon.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0366_zpss6pthzsa.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0366_zpss6pthzsa.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0369_zpsmyt3f6bm.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0369_zpsmyt3f6bm.jpg.html)

Putkiksi valikoitui 38x2 ohut seinäputkea loivalla ärrällä olevia kippuroita (Näitten kanssa saattaa tulla vielä talkoot että saa tehtyä mutta yritetään nyt kuitenkin  :2funny: )

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0347_zpsdiytdjmj.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0347_zpsdiytdjmj.jpg.html)


Seuraavaksi olisi tiedossa tuota pakosarjan värkkäilyä, Dp.tä, laatikon kannakkeen valmistaminen ja kardaanin mitoitus.

Kaikenlaista tähän suunnitellut mutta katsotaan mitä saadaan aikaiseksi.

Projekti tuskin tulee olemaan mikään kovin nopea tempoisesti valmistuva värkkäillään kun rahapussi antaa myöden ja kiinnostusta löytyy.





Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: bolinder - 13.02.2016, 12:53:02
Selvästi bemarin hyötykäyttö  :)
Siis onko tossa toi toinen putki jyrsitty?
Lainaus
Kaveri jyrsi tuollaisen työkalun että saa mukavat lähdöt ovaaliin pakoaukkoon
vai mitä meinasit

Hieno projekti
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: lintta - 13.02.2016, 13:25:17
Selvästi bemarin hyötykäyttö  :)
Siis onko tossa toi toinen putki jyrsitty?  vai mitä meinasit

Hieno projekti

Niin siis tuota putken natsaa on prässätty sellaisella työkalulla missä toisessa päässä tuo pakoaukon muoto ja toinen pää jämpti tohon putkeen sisälle. Kuvassa siis valmis tuote ei työkalu. Oli ehkä vähän huonosti selitetty  :D
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Timo_R - 13.02.2016, 13:48:55
Vaikuttaa mielenkiintoiselta....seurantaan  O0
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Demi - 13.02.2016, 13:57:23
ehdottamasti menee seurantaan

vaikka kone ei itseä mielytä mutta ei pitäiskään koska ei ol mun :2funny:
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: lakeshead - 13.02.2016, 14:46:58
Mites toi kori? Onko pahastikkin ruosteessa, kuitenkin löysit vanhimman vuosimallin.
Tuo moottorivalinta on kyllä mahtava :)
Seurantaan O0 
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Brick - 13.02.2016, 14:51:04
Eikös nuo M50 koneet kestä aika hyvin tehoa vakiokokoonpanolla? Siinä mielessä budjetti vaihtoehto perus tina6 koneelle.
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: lintta - 13.02.2016, 14:58:14
Helmat ja takapyöränkaaret vähän huonona ja oven alareunat vaatii hellää hepparin kinnasta. Mutta ei tää onneks mikään läpimätä oo.

Moottori valinnasta sen verran että itellä ollu aina joku perversio asennella autoihin jonkun muun merkin moottoreita  :idiot2:

Tuo M50 valikoitui aika monella perusteella tähän projektiin.

-Edullinen
-Tähän saa hyvän laatikon suoraan.
-Kestää suht hyvin ahtokäytössä ihan vakio hiluilla.
-Helposti Stroukattavissa bemarin vakio osilla.
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Kojontti - 13.02.2016, 17:09:23
Kiva moottori, ei voi muuta sanoa. Edullisesta en ole ihan varma vs. vinokone...
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: lintta - 13.02.2016, 18:12:11
Kiva moottori, ei voi muuta sanoa. Edullisesta en ole ihan varma vs. vinokone...

Niin edullisuus on suhteellista.

Pelkästään tuolla että hyvä laatikko sopii suoraan koneen persiiseen säästää jo tän moottorin hinnan vs. Vinokone
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: mettis - 13.02.2016, 19:29:01
Niin edullisuus on suhteellista.

Pelkästään tuolla että hyvä laatikko sopii suoraan koneen persiiseen säästää jo tän moottorin hinnan vs. Vinokone

jep, ostin just niitatun 328 coupen 700eurolla ja myin siitä nahkasisustan vasta pois (400e)..paljon muutakin myytävää vielä jäljellä 8)
joten kone+Zf lootan hinnaksi jäänee 0euroa.. tuli halvalla varatekniikka omaan 244:seen ::)
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: TVS - 13.02.2016, 22:41:20
Toi todistetusti kestää noin 0.8bar ahtoja ja siitä seuraavaa 380hp tehoa useita kesiä ja tosi tosi useita rengaskertoja putkeen, öljynlämmöt on Ongelma mutta muuten kone näyttäisi olevan luja. Vakiosisukalut ja -puristukset, 98e5 ja h1e holsteeni.
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Keme - 13.02.2016, 23:11:54
Toi todistetusti kestää noin 0.8bar ahtoja ja siitä seuraavaa 380hp tehoa useita kesiä ja tosi tosi useita rengaskertoja putkeen, öljynlämmöt on Ongelma mutta muuten kone näyttäisi olevan luja. Vakiosisukalut ja -puristukset, e85 ja h1e holsteeni.
Ei oo viinaa tankissa vaan 98e?
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: TVS - 13.02.2016, 23:19:50
Ei oo viinaa tankissa vaan 98e?
Argh! Olette 100% oikeassa, mun huono.
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Juuso.T - 25.02.2016, 23:16:56
Ihan mielenkiintoselta vaikuttava projekti,pitää muistaa seurailla.
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: samperi50 - 09.03.2016, 08:59:48
Fiksun näköset moottorin kiinnikkeet.
Mistä hankit noi poly(?)puslat niihin?
Meneekö e36 öljypohja suoraan kiinni vai joutuko muokkailee?
Mitkäs on tehotavoitteet, kestäis viinalla ahtaa vissii ihan kivasti  ::)
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: lintta - 09.03.2016, 11:25:39
Fiksun näköset moottorin kiinnikkeet.
Mistä hankit noi poly(?)puslat niihin?
Meneekö e36 öljypohja suoraan kiinni vai joutuko muokkailee?
Mitkäs on tehotavoitteet, kestäis viinalla ahtaa vissii ihan kivasti  ::)

Noi puslat tilasin englannin eebayn kautta ja ovat välikoppa escortin lehtijousen poly puslat  ;D maksoivat joitain kymppejä ei pysty enää muistamaan.

Tekniikka paketti menee paikalleen ilman muokkauksia, omavalmisteisilla moottorinkorvakkeilla ja laatikonpalkin muokkaamisella.

Alkuun mennään ihan vakio kuntoisella moottorilla ja viinalla. Kai se 400 heppaa sieltä  sillä suurinpiirtein 1 baarin ahdolla tulee. Ahdinhan riittää sinne +800 heppaan mitä ehkä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa lähdetään metsästämään kun moottori saa sisäänsä pidempi iskuista kampuraa ja muuta mukavaa osaa.


On hommat pikkaisen edennytkin kun viikonloppuna pääsin pakosarjaa aloittelemaan ja tänään laitoin tilaukseen pari kappaletta 38mm hukkiksia mutta näistä enemmän sitten kun saadaan valmiista tuotteesta kuva saastetta.

Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Bansku - 10.03.2016, 21:00:06
Hyvältä vaikuttaa. Itellä käyttiksenä 740 volvo ja siinä bemarin m50b25 ilman vanosta. Loistava tekniikka mitä vertaa vakio b230k koneeseen. Taloudellisempi, tehokkaampi ja ennen kaikkea varma tekniikka.
Pistää silmään toi että 400 heppaa kilon ahdoilla, se tarkottas sitä että satoja tuhansia ajetussa VAKIO koneessa täytyisi olla se 200 hevosta. Todellinen mitä oikein hyvissä olosuhteissa voit kilon ahdoilla saada niin varmaan pyörii siinä +/- 380hv. Minkälaisen laatikon kannakkeen rakennat?
Itsekkin pitäisi vaihdella zf tuon nykyisen laatikon tilalle kun toinen konekkin olisi tekeilmä reseptinä m54b30 kampiakseli, takomännät, kiinaveivit jne jne.
Itteä kyllä kiehtoo tällänen 242 koppa  :P
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: lintta - 11.03.2016, 07:22:03
Hyvältä vaikuttaa. Itellä käyttiksenä 740 volvo ja siinä bemarin m50b25 ilman vanosta. Loistava tekniikka mitä vertaa vakio b230k koneeseen. Taloudellisempi, tehokkaampi ja ennen kaikkea varma tekniikka.
Pistää silmään toi että 400 heppaa kilon ahdoilla, se tarkottas sitä että satoja tuhansia ajetussa VAKIO koneessa täytyisi olla se 200 hevosta. Todellinen mitä oikein hyvissä olosuhteissa voit kilon ahdoilla saada niin varmaan pyörii siinä +/- 380hv. Minkälaisen laatikon kannakkeen rakennat?
Itsekkin pitäisi vaihdella zf tuon nykyisen laatikon tilalle kun toinen konekkin olisi tekeilmä reseptinä m54b30 kampiakseli, takomännät, kiinaveivit jne jne.
Itteä kyllä kiehtoo tällänen 242 koppa  :P

Moottori siis laakeroitu ja rengastettu muutamia tuhansia kilometrejä sitten joten ei puhuta mistään loppuun ajetusta. Viestissäsi kirjoitat +/- 380hv ja itse kirjoitin "suurinpiirtein" baarin ahdolla  ;D ;D joten eiköhän noilla se 400 saada rikki  ::)

En sen enempää ole vielä laatikonkannaketta suunnitellut. värkkäillään sitten kun muutenkin tuolla täytyy möyriä  :buck2:
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Bansku - 11.03.2016, 12:07:32
Totta. Hyvä pointti.
Mitenkäs istuuko toi kone tonne koppaan ihan tolla e36 öljypohjalla? Joutuko silpomaan kuinka paljon? Itse jouduin ainakin n. Litran pienentämään pohjaa että mahtuu olemaan ottamatta apurunkoon kiinni. Ja nykynen 250g getrac menee ainakin pirun lähelle kardaani tunnelia niin saa nähä kuinka tiukkaa sitten sillä zf:llä.
Tää tulee olemaan varmaan ainut ketju mitä täällä vrcf puolella tulee seurattua  ;D
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: lintta - 11.03.2016, 14:14:56
Totta. Hyvä pointti.
Mitenkäs istuuko toi kone tonne koppaan ihan tolla e36 öljypohjalla? Joutuko silpomaan kuinka paljon? Itse jouduin ainakin n. Litran pienentämään pohjaa että mahtuu olemaan ottamatta apurunkoon kiinni. Ja nykynen 250g getrac menee ainakin pirun lähelle kardaani tunnelia niin saa nähä kuinka tiukkaa sitten sillä zf:llä.
Tää tulee olemaan varmaan ainut ketju mitä täällä vrcf puolella tulee seurattua  ;D

Ei vaatinut öljypohja muokkausta ja tunneli on ihan vakio. Onhan täällä tuo mettis nimimerkin omistuksessa oleva 244 m50 turbo  :)

Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Bansku - 11.03.2016, 14:47:25
Aivan. No se on helpolla mahtunu. Tuohon 740 koppaan ei menny muokkaamatta tuolla e36 pohjalla eikä e34.
Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: lintta - 25.07.2016, 15:50:25
Niinhän se on aikaa vierähtänyt edellisestä postauksesta jo useampi kuukausi, mutta kyllä täällä ainakin jotain pientä on saatu aikaiseksi.

Pakosarjaa aloin värkkäilemään ja tämä osoittautuikin melko haastavaksi noilla loivilla käyrillä joita halusin käyttää ja tästä muodustuikin melko mielenkiintoisen näköinen sykkyrä eikä ahtimen sijoittuminen konehuoneeseen ole ihan perinteinen.

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0089_1_zpsi9qd250r.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0089_1_zpsi9qd250r.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0090_zpss2wqynve.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0090_zpss2wqynve.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0091_1_zpsplvsgjwg.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0091_1_zpsplvsgjwg.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0094_1_zpskipz5fh1.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0094_1_zpskipz5fh1.jpg.html)


(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0098_1_zpsygkgzew3.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0098_1_zpsygkgzew3.jpg.html)

Hukkaportit vielä asemoimatta sarjaan ja downpipeen tarvitsen muutaman osan vielä sitten saa nuo tigata läjään.

Vanne ja rengashommia tullut väännettyä oikeastaan koko kevät ja kesä kun kaverilta ostin edullisesti nuo takavanteet mitkä on bmw jaolla ja näille piti sitten hankkia etuvanteet kaveriksi mikä ei sitten osoittautunutkaan kovin helpoksi hommaksi onnekseni kuitenkin Saksasta löytyi vielä vanhasta varastosta nuo  :)

Etuvanteet specsiltään 8.5x18" et13 ja takaset 10x18" et20 +30mm apapteri.
(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0085_zpslmtfjnnj.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0085_zpslmtfjnnj.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0084_zpsbili4syg.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0084_zpsbili4syg.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0090_zpsi2amtbqr.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0090_zpsi2amtbqr.jpg.html)

(http://i593.photobucket.com/albums/tt16/tomoi14/Volvo242/DSC_0092_zps2bmclm7w.jpg) (http://s593.photobucket.com/user/tomoi14/media/Volvo242/DSC_0092_zps2bmclm7w.jpg.html)

Tällästä täällä tällä erää seuraavaksi pääseekin peltihommin  :idiot2:



Otsikko: Vs: 242 M50
Kirjoitti: Neverbe4 - 25.07.2016, 22:40:13
Komiat vanteet löysit