Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: exclusive - 20.03.2017, 20:25:08
-
Tähän vois kommentoida kokemuksia erilaisista kytkin vaihtoehdoista "vitosdiisseliin"
Kestot, ajomukavuudet ym.
Mulla edessä kytkimen osto ja autoon tulossa jotain voiman paskaakin hiukan ni parempi kytkin samalla.
-
Vastailen takavetokokemuksilla, mutta M90 on pitkälti sama kuin etuvedon M56.
D24 vauhtipyörä, SRE -763, D24TIC orkkis massalevy. Ajettavuus alakierroksilla karmea, "räminää" kuultavissa ja tärinää havaittavissa 3000rpm asti vedossa. Matka-ajossa ei tehny mieli laskea kierroksia alle 2000rpm. Kesti noin 10 000km kunnes kytkinlevyn keskiön niittaukset petti ja levy jumiutui asetelman väliin, jolloin ei enää irroittanut.
(http://i64.tinypic.com/2053vuq.jpg)
AAT-moottorin vauhtipyörä (Audi 100 TDI), SRE -724, KL-racingin 6-lapainen jousitettu 240mm sintteri. Deekun massalevyä (ilmeisesti) jäykempien jousien takia tyhjäkäynnillä askista kuultavissa kolinaa, myöskin matka-ajossa alle 2000rpm ja hampaat tärisee irti. Tosin vedossa räminä-tärinä loppui 2500rpm kieppeille, josta ylöspäin uskalsi vedättää normaalisti. Yhdistelmä kesti 2500km kunnes katkaisi M90:sta kytkinakselin.
(http://i66.tinypic.com/2r216e1.jpg)
Näiden kokemusten perusteella en voi mitenkään suositella tän vitosdieselin kanssa kiinteää vauhtipyörää, ainakaan takavetoon. En tiiä oisko se etuvedossa jotenkin parempi...
-
Näiden kokemusten perusteella en voi mitenkään suositella tän vitosdieselin kanssa kiinteää vauhtipyörää, ainakaan takavetoon. En tiiä oisko se etuvedossa jotenkin parempi...
Eikös kulmamies käyttäny kiinteetä takavetoswapissa eikä ainakaan hirveetä räminää sanonut aiheutuvan vai muistanko väärin?
-
No, katkennut kytkinakseli, pitäisi kertoa kaikki tarvittava... Kaksoismassa on melkein must, tai sitten todella painava kiinteä.
Automaatti on melkein paras viritetyn koneen jatkoksi, muunnin ei ota itseensä noista dieselin kiertovärähtelyistä ja kytkinpakkojen pitoa on mahdollista parantaa.
-
Ei sitä dmf:ää ole huvikseen keksitty :D Niinkuin ei mitään muitakaan tasapainoittavia elementtejä voimalinjassa.
-
Eikös kulmamies käyttäny kiinteetä takavetoswapissa eikä ainakaan hirveetä räminää sanonut aiheutuvan vai muistanko väärin?
Kulmamies muistaakseni sorvasi vauhtipyörän itse siihen 940 tdi:hin. Voi olla että siitä tuli niin painava, että värähtelyt jäi siihen. :buck2:
-
Turbiinikytkin voisi olla varmaan kans hyvä vaihtoehto. Sellaisia on ollut joissain vanhoissa takaveto 2.3TD galant mitsuissa ainakin ja on niitä joihinkin offroad-autoihinkin asenneltu. Saisikohan tuollaisen sovitettua TDI:n perään ?
Tuollaisellahan voi pysäyttää auton valoihinkin, samalla tavalla kuin automaatinkin pelkkää jarrua painamalla ja lähteämään liikkeelle samalla tavalla. Pysyy paikallaan jarrulla sammumatta vaikka olisi 5-vaihde päällä.
-
Mulle riittäis ihan vakiolevy ja aavistuksen jäykempi asetelmakin...jossain oli että d5 kytkin passais tdi:hin mutta en muista oliko ihan bolt on.
Tarvis auto saada ajoon että saa veturin/huoltoauton jm autoille.
-
https://m.ebay.co.uk/itm/CG-Motorsport-Stage-1-Clutch-Kit-for-Volvo-850-inc-Combi-2-5-TDi/252458799126?epid=649797471&hash=item3ac7b79016:g:WbcAAOSww9VXhjMe
Mites tällanen kytkin?
-
No ehkä myöhässä mutta tuskin tuo kovin metsään menee...
-
No ehkä myöhässä mutta tuskin tuo kovin metsään menee...
juu sikäli myöhässä että tuli tilaisuus ostaa 940 d24tdic ja mun osalta loppui etuvedot tähän.
Mutta mielenkiinnolla lueskelen että mitä kytkimiä porukka laittaa