Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: kookler - 20.08.2018, 20:05:46
-
Hei,
Tuoretta Volvon omistajaa askaruttaa lastun valinta V40 (-04) 2.0T-koneeseen. Ensimmäisenä silmiin osui BSR:n lastu, mutta ilmeisesti pitää lähettää ECU ruotsin puolelle lastutettavaksi. Löytyykö foorumilta kokemuksia ECU:n lähettämisestä BSR:lle (slamitille tämä ei vaikuttanut olevan kovinkaan tuttu toimenpide).
Tämän jälkeen ajatukset siirtyivät Rica:n lastuun, tässä eniten askaruttaa melko maltillinen väännön lisäys verrattuna BSR:n lupaamiin (toki BSR:llä varmasti on hieman yläkanttiin arvot, mutta +46Nm vs +104Nm ovat melko merkittävät jopa BSR:n mainostoimistolta).
Toki otetaan vastaan myös ehdotuksia muista vaihtoehdoista, kunhan hinta pysyy likipitäen samassa luokassa kuin RICA/BSR. Olisi varmaan kannattavaa tuo Essential huolto tehdä ennen lastutusta, sillä täyttä varmuutta ei ohjelmistopäivityksistä omasta Volvosta ole.
Kiitokset jo etukäteen!
-
No, T-5 malliin en ole saanut lisävääntöä kuin n. 50Nm ja tehoa ehkä n.40-50hp lisää.
Volvo kun lupaa hirveitä tehoja tehtaalta ja sitten kun viedään penkkiin ennen toimenpidettä niin lupaus on vakiona 225hp mutta penkissä vain n.190hp...
Onhan se lisäys toki ihan mukava kun saadaan n.30-40hp lisää tehoa( eli se mitä tehdas lupaa jo vakiona :D) ja vääntöä se 50Nm, ilman mekaanisten osien päivitystä. Auto on ihan eri juttu sen jälkeen.
Tuo bsr kuulostaa ihan järkevältä, itse en tosin ole sitä kokeillut. :o
Voithan tuoltakin http://www.hestec.fi/chiptuning/volvo/ katsella niin ei tarvii lähetellä mitään.
Joskus heitä käyttänyt ja tehot mitataan ennen ja jälkeen homman niin näkee selkeästi vaikutuksen. Eivätkä lupaile kuuta taivaalta...
-
Jep, tuo BSR itseäkin eniten kiinnostaisi. Mutta hieman on epäilyttää, juurikin käytännön kokemusten puuttuessa miten nopeasti homma toimii (ei välttämättä viitsisi makuuttaa autoa viikkotolkulla).
Rican lastussa kiinnostaisi taasen helppous hoitaa asia työreissun yhteydessä A-teholla.
Löytyisikö Varsinais-Suomen alueelta hyväksi todettuja lastuttajia?
-
2.0 koneesta ei saa kuin syöinteriputkennhalki, 1.9 lohkot sitten kestääkin nelinkertaistaa tehot. Kokemusta noista on niiden omalla foorumilla
-
-04 ja ph3 versio siis.
Niin onko manuaali vai automaatti?
Jos automaatti niin väännörajoitus on 1. ja 2. vaihteilla joten lähtörakettia ei saa välttämättä lastullakaan, riippuu softan tekijästä jätetäänkö pois vai ei.
Mieluummin 2.0T vähän ylempää pelaava T4 ahdin, ahistava takapönttö virtavampi tai koko catback ja siihen joku softa kuin pikkupillerillä yrittää tehoja vakiosta nostaa. Muuten kuten Mepi laittoi niin 2.0 ei takeita kestosta ilman esim koneen vahvistamista.
-
Joo taitaa tuo phase III olla ja varustettu tosiaan automaatilla. Lähtörakettia ei nyt välttämättä hakusessa ole (sitä varten on olemassa se varsinainen harrasteauto).
Eli tulkitsinko nyt oikein, että ei kannata edes lähteä lastusta haaveilemaan tuon lohkon heikkouden takia. Putkisto varmaan vaihtuu jossain välissä, mutta ajetaan nyt nykyinen loppuun ensin.
Koitin tuolta pikkuvolvo-foorumilta etsiä tietoa, mutta odottelen vielä ylläpidolta hyväksyntää tunnuksille niin homma helpottunee tiedon etsinnän osalta.
-
12t ahtimella kestää nostaa ahdot max 0.7bar tasolle (niin ainakin x40.fin vinkkien mukaan) että kone kestää sen. Ennemmin matalapainees niin että kiinni 14t ja joku t4 softaus niin kestää edes vähä paremmin kuin viilata 12t jollain softanostolla.. Ja 14t jaksaa hiukan paremmin ylhäällä tuottaa voimaa siinä vaiheessa kun 12t puhti jo loppuu.
Ainakin ph1.5 kuten mulla takapönttö ahdistaa paljon, jo sen vaihdolla saa potkua lisää jo hiukan.
Itsellä on myös 14t tallissa odottamassa inspiraatiota laittaa kiinni niin etsii sopivan softan laiton esim jkl motestilta. Kaveri käytti -01 t4 tuolla ja hyvä tuli penkin mukaan ja toimii myös ajossa.