Ateho  Elekma

Jussin AirRide b230 16v Kakkosnelonen - koritöitä-

  • 175 Vastauksia
  • 56232 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #120 : 28.06.2019, 10:56:20 »
Noniin.. kävin hakemassa toisen lohkon turbokäytöstä joss H-profiilit, turbon männät yms. Jolla saataisiin enemmän potkua pihalle ja holsetti hyötykäyttöön. mäntiin sorvataan kolot venttiileille (koskas siis 16v kansi) niin päätin purkaa koko laitoksen. Sittemmin hoksasin kuvan punaisella kohdalla jokaisessa sylinterissä pienen rapun joka tuntuu sormella +että kaikki laakerit on melkosen naarmuilla kuten kampiakselinnkaulaut. Ei ne sen näköiset ja tuntuiset pitäs olla 1000km ajettuna kun tuossa mun vaparin lohkossa jolla minä jo oon ajanu vajaan 10tkm ei oo mitään naarmuja. Olisko käyny kuivana.

Mutta mitä ootte mieltä tuosta kuvasta ja sen sisällöstä mitä kerroin? Sanoo ken jotain tietää, voi mistä sitä lähtis kyselemään.. yks olis jos veis molemmat lohkot koneistamolle..

Jos alkaisin tekemään konetta tosta vaparin lohkosta pitäs tehdä öljysumuille reiät ja öljynpaluuta ahtimelta. Jokatapauksessa käytän omassa käytössä ollutta kampiakselia kun se näyttää hyvältä, käytän sitten kumpaa lohkoa tahansa

Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #121 : 28.06.2019, 12:32:42 »
Samalla kun kone on pois niin maalaan uudestaan ton konehuoneen, pientä fiksailua ensiksi kuten kuvasta huomaa



Uutta kennoa Nissan silviasta, myös öljylle tulee lauhdutin termostaatilla


Aikalailla kaikki on levällään


Tallissa kummallisesti oviin tullut lommoja niin niitäkin pitää paikkailla  :'( kauhee homma tähän vielä lisäksi
Drop it, pop it and burn em!

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #122 : 28.06.2019, 16:43:33 »
Eikai siitä porauksesta haittaa olis. Samalla laittelis tacomännät. Tai jos käyttää vaparin lohkoa, niin ei ne öljysumut pakollisia ole. Ite ajellut nyt kaksi kesää 550hp moottoriteholla ilman öljysumuja ja eipä oo motti ilmoitellut että tarvis jotakin tehä.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #123 : 28.06.2019, 22:36:19 »
Kaikissa on pieni, kynnellä tuntuva rappu tuossa, mutta jos tuo rappu tuntuu siltä että se selkeästi "tökkää" ihan sormellakin niin sitten alkaa olla jo paha. Vakiomännät kestää tosi reilusti tehoa kunhan romut ei nakuta, ja nakutusta nyt taas ei ne meksikaanien leivästä tehdytkään kestä... Vallankin virikoneessa pieni ylimääräinen välys ei ole vaarallista jollei sitä ole niin paljon että huohotus menee älyttömyyksiin. Kokeile paljonko männät kippaa sylinterissä, siitä saa aika hyvän käryn kuinka käyttökelposia ne osat vielä on.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #124 : 29.06.2019, 13:50:58 »
Siis pitäisikö tuo sylinteriputket pykältänyt lohko olla 1000km ajettu?

Joko nuo kilsat ei pidä paikkaansa, tai sitten se on käynyt ihan tautisen rikkaalla.

Jos seos on niin rikas että bensa pisaroituu syleinterin seinämille se pesee öljyn pois jonka jälkeen se kuluukin rivakkaan tahtiin.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #125 : 30.06.2019, 10:27:43 »
Minä nyt päätin että teen tästä vaparinlohkosta. Jätetään sumut laittamatta  :) käytän sen kevyessä hoonauksessa ja laitan kaikki uudet laakerit ja tiivisteet kun ensiksi mitataan mikrometrillä

Tämä FK lohkon  voisi myöhemmässä vaiheessa porauttaa ylikokoon ja laittaa siihen sopivat männät. Tai tekis jäärata autoon moottorin.

Niin en tiedä onko noita sylinteriputkia kunnostettu sen kummemmin mutta männät ja kanget ja laakerit on 1000km ~.

Huomion arvoista on että tämä mun vaparinlohko huohotti aika reippaasti turbotuksen jälkeen vakio osilla, ja vuorostaan myyjän mukaan tämä FK lohko ei huohottanut.
Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #126 : 30.06.2019, 10:30:44 »
Kaikissa on pieni, kynnellä tuntuva rappu tuossa, mutta jos tuo rappu tuntuu siltä että se selkeästi "tökkää" ihan sormellakin niin sitten alkaa olla jo paha. V.

Se tuntuu lähinnä ”kaarevalta” ulospäin eli ns. Sylinteriputki levenee tuon viimesen 5mm ylöspäin. En oo vielä mitannut paljonko halkaisia kasvaa
Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #127 : 23.07.2019, 12:26:00 »
Aikani kuleskelin foorumilla niin huomasin että keneltä lohkon ostin on täällä ilmotellut pienestä mahdollisuudesta moottorin kuivana pyörimisestä about minuutin verran, mutta sehän näkyykin sitten lohkossa ja laakereissa :D

Hitaasti taas kaikki etenee. Punainen lohko on hoonauksessa ja kampiakseli kaulojen kiillotuksessa. ja BMW öljysumut tulee. varaosia tippuu pikkuhiljaa postista. Suurempituottoisempi öljypumppu laakereita, tiivisteitä yms hilpettä kuten säädettävät nokkapyörät sekä Bränd nyy HX40 Superi #14 pakopesällä. Sille on tarkoituksena pari kiloa ahtoja antaa. Ylikoon männänrenkaat viilataan sopivalle katkovälykselle.




Jarrupäivityksiä tuli sen verta että levyt on vakion kokoiset, edessä jäähdytettynä, uritetut ja rei'itetyt, takana rei'itetyt ja uritetut. Mielestäni mageen näköiset, ainakin alkuperäisiin verrattuna  :D. Palat tuli Black Diamond. Satulat lasikuulapuhalsin ja maalasin punaiseksi, niihin tuli korjaussarjat samalla laitettua






Konehuone, pikkuosat ja konepellin alus olis nyt maaleissa. Kävin maalikaupassa kahtelemassa sopivan sävyn (melkein tuli sama mitä ulkopuolen teippi), lakkaa ja lakan sekaan hilettä. Kylläpä hirvitti alkaa lakkailemaan varsinkin tuon hileen kanssa. Noh, kaadoin sitten aivan ketusti tuota hilettä lakan sekaan ja yritin muistaa sekoitella ja heilutella pyssyä ettei hileet valu pohjalle. Pinta tuli oikeen siistiksi mutta kun kuivahti jätti aavistuksen karkean pinnan. Näin jälkikäteen ajateltuna pintaan varmaan pitäisi vielä vetää lakkakerros ilman hilettä niin siitä saisi tasaisen ja priiman. Voi olla että sen saa kevyellä vesihionnalla ja kiillotuksella hyväksi.





Syylärin takia piti etupeltiä muokkailla toisen kiinnityksen osalta ja siinä samalla meni umpeen kymmenkunta reikää  ;D mun mielestä muutos on huomattava ja ihan siisti  8) Etuvalojen pohjat maalasin mustaksi ja kiinnittelin kunnolla lampuin heijastinpinnan kiinni runkoon





Drop it, pop it and burn em!

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #128 : 24.07.2019, 11:29:44 »
Nopeemmin mattaat tuon hilelakkauksen kevyesti ja vedät kerroksen tai kaksi kirkkaalla lakalla kuin yrität alkaa vesihiomaan.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #129 : 24.07.2019, 12:34:25 »
Sekin kyllä.. pitää reippailla uudestaan ja vetäistä lakat  :)
Drop it, pop it and burn em!

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #130 : 01.10.2019, 11:34:11 »
Niin se ajokausi meni täysin hukkaan. Mutta mitäpä näiden kanssa kiirehtimään. Pitkä talvi aikaa laitella kaikki kuntoon. Jotain aina välillä saanut tehtyä eteenpäin

Jarrut siis läjässä, kunnon ilmausta vielä vaatii. Tässä käynyt pähkäilemään olisko ihan aiheellista hommata Quick steer roll correction palikat kun tuota madallusta nyt on aika reilusti. Ei taida saada muualta kuin jenkeistä palikkaa, tai en ainakana itse löytänyt muualta.


Piuhoja laittelin menemään piilossa tuolta lokasuojan puolelta ja tarvittavat nostin sitten lampulle ylös.


Jahvelilta sain lainaan poran millä saatiin öljysumuille reiät, siihen sitten kierteet tapilla. Ahtimen öljynpaluulle rassasin ekaks 16mm reiän läpi asti ja sitten 25mm terällä "kaivertelin" tolle paluupalikalle




Moottorin läjäsin uusilla palikoilla, ekaa kertaa ikinä. Suurin työ oli timanttiviilalla hioa nuo männän renkaat oikealle katkosvälykselle. Ylempi rengas on 0,60 ja alempi 0,65, öljyrengas 0,65. Kansi päälle, kupit ja nokka-akselit.





Aloin lasikuulapuhaltamaan venttiilikoppaa ja on pirulauta tiukassa maalin alla tuo musta mönjä! nirtomorssilla 2päivää sulattelin ja silti ei kaikki lähtenyt. uudestaan pitää kokeilla että saa kaiken pois ja pääsee maalaamaan.
Drop it, pop it and burn em!

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #131 : 04.10.2019, 10:04:47 »
Pistitkö kelmun sisään kun Nitromorsetit?

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #132 : 04.10.2019, 10:28:05 »
En laittanut. Nyt uudestaan ollut päivän niin näyttää pehmeältä. Pitää mennä kokeilemaan jos suosiolla lähtisi
Drop it, pop it and burn em!

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen
« Vastaus #133 : 04.10.2019, 18:44:04 »
Kuulemma tuplaa tehon kun vetää kelmut vielä päälle morssit pinnassa.

Poissa juipp1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussin AirRide Kakkosnelonen - b230 16v Holosetilla! -
« Vastaus #134 : 07.10.2019, 11:24:42 »
Pienet koesovitukset ja fiilistelyt ennen kuin alan uutta pakosarjaa siihen vääntämään. Vähän turbon paikkaa pitää muuttaa, mutta ahdasta tuossa tulee ellei tuo helkutin pitkälle eteen. Omasta mielestä näyttää lupaavalta, sitten kun vielä penkkiin asti päästään

Drop it, pop it and burn em!

 

RallyBaron  Samppasport