Tuo lienee legendaa, 50Ah alkaen…
https://www.ikh.fi/fi/akkulaturi-12v-17a-calix-bc1217-gbc1217
Siis tuo että max 17A laturille ilmoitetaan akkukooksi 50-220Ah perustuu siihen että se lataus tehdään vakiojännitteellä, ts se akku ottaa minkä haluaa, mutta enintään 17A.
Täysin tyhjä 50Ah akku ottaa tuon täyden 17A virran, mutta jo noin 50% varaustasolla se latausvirta jää käytännössä johonkin vähän reilun 5A huitteille. 80% tasolla 2A jne... Jos 80% akkua yrittäisi ladata 17A virralla pitäisi latausjännite nostaa johonkin 18-20V tasolle, akku kiehuisi nopeasti pilalle.
Jos täysin tyhjää esim 10Ah pikkuakkua lataisi tuollaisella laturilla 17A virralla, se akku voisi siitä hajota, siksi noihin ilmoitetaan tuo suositeltu minimikoko.
Maksimikoko taas... No sille ei kovin järkevää perustetta ole, muuten kuin että latausaika kasvaa ihan järjettömän pitkäksi, ja mahdollinen sisäinen automatiikka päättelee että kyseessä on jokin virke kun akku ei lataudu odotetusti.
Esim jos mä lataan mun trukin 480Ah akkua 12,5A älylaturilla, se lopettaa latauksen kesken virheeseen, kun akkujännite ei nouse laturin logiikan mukaisesti. Trukin akun saa kyllä ladattua täyteen kun käy säännöllisesti irroittamassa laturin seinästä ja kytkee takaisin se vaan ottaa pari vuorokautta aikaa.
Jos saman akun laittaa tyhjänä sen oikeaan laturiin se alkaa työntänään sinne laturin max 80A virralla, mutta akun täyttyessä virta laskee kokoajan alemmas, johonkin 5A tasolle asti, vaikka laturista kyllä lähtisi se 80A ihan loputtomiin jos akku vaan ottaisi sen.