Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: 360_GLT - 05.07.2014, 19:49:29

Otsikko: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: 360_GLT - 05.07.2014, 19:49:29
Terve!

Työn alla on B200E kone, joka alkaa olemaan jakopäätä vaille valmis. Kantta on laskettu 1.5mm. Tarkoituksena on rikkoa sokka nokkapyörästä, mutta miten paljon nokkapyörää pitää kääntää, että saan jaon taas kohdilleen? Vai onko mahdollista, että vakio asetuksilla toimisi?

Käsitykseni mukaan tuo 1.5mm ei ole edes puolen hammasta, mitä jako menee pieleen?

Kiitokset!
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: Sittana - 05.07.2014, 21:16:35
Terve!

Työn alla on B200E kone, joka alkaa olemaan jakopäätä vaille valmis. Kantta on laskettu 1.5mm. Tarkoituksena on rikkoa sokka nokkapyörästä, mutta miten paljon nokkapyörää pitää kääntää, että saan jaon taas kohdilleen? Vai onko mahdollista, että vakio asetuksilla toimisi?

Käsitykseni mukaan tuo 1.5mm ei ole edes puolen hammasta, mitä jako menee pieleen?

Kiitokset!

Hommaa säädettävä nokkapyörä, niin ei tarvi pähkäillä.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: miikel - 06.07.2014, 10:28:35
Madalla kansi, älä ota sokkaa pois. Laita jakopää ja kone kasaan. Sittenhän sinä näet kuinka paljon pielessä se on. (kasaat sen jakopopään ja laitat merkit kohdalleen, katsot paljonko nokkapyörän merkki on pielessä)

How simple is that?

Osta silti se säädettävä nokkapuörä, tuo tapin pois jättäminen ei ole suositeltavaa. Tiedän kyllä, ettei se voima sen tapin kautta mene mutta mutta... Kuuluu vähän, samaan kun jättäisi männäntapinsokat pois, ajatuksella mihinkäs ne tapit sieltä lähtisi.

Edit: Ja jos nyt olet päättänyt, että se tappi jää pois niin niin... Laita se nokka-akseli tappi paikoillaan nokkapyörän kera kasaan. Laita nokka oikeaan kohtaa, ota sokka irti, nyt voit sen nokkapyörän laittaa vaikka väärin päin jos siltä tuntuu. Niin ja tietysti alamerkki pitää olla kohdallaan, ja mahdollisesti myös apuakselin. Apuakselin merkillä väliä vain, jos lohkojakaja.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: Veksi - 06.07.2014, 13:25:05
Voihan siihen nokkapyörään tehdä uuden tapin reiän jossa on huomioitu tuo 1,5mm kannenlaskun aiheuttama myöhästys
Ei kyllä käy ihan käsivaralta -> koneistamo reissu
Taitaa tulla halvemmaksi hankkia se säädettävä nokkapyörä
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: 360_GLT - 06.07.2014, 19:00:03
Madalla kansi, älä ota sokkaa pois. Laita jakopää ja kone kasaan. Sittenhän sinä näet kuinka paljon pielessä se on. (kasaat sen jakopopään ja laitat merkit kohdalleen, katsot paljonko nokkapyörän merkki on pielessä)

How simple is that?

Osta silti se säädettävä nokkapuörä, tuo tapin pois jättäminen ei ole suositeltavaa. Tiedän kyllä, ettei se voima sen tapin kautta mene mutta mutta... Kuuluu vähän, samaan kun jättäisi männäntapinsokat pois, ajatuksella mihinkäs ne tapit sieltä lähtisi.

Edit: Ja jos nyt olet päättänyt, että se tappi jää pois niin niin... Laita se nokka-akseli tappi paikoillaan nokkapyörän kera kasaan. Laita nokka oikeaan kohtaa, ota sokka irti, nyt voit sen nokkapyörän laittaa vaikka väärin päin jos siltä tuntuu. Niin ja tietysti alamerkki pitää olla kohdallaan, ja mahdollisesti myös apuakselin. Apuakselin merkillä väliä vain, jos lohkojakaja.

Remmi on nyt paikallaan ja kiristinpyörä vapautettu. Kaikki merkit näyttäis vielä olevan kohdallaan. En konetta ole pyöräyttänyt ympäri, mutta hihnan "kireältä" puolelta vaikuttaa aika löysältä. Näkyykö tuo myöhästys vasta siinä vaiheessa, kun koneen on pyöräyttänyt kerran, pari ympäri, kun löysyydet hihnasta poistuvat?
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: jen - 06.07.2014, 19:25:35
pyöritä sitä konetta kierros ja löysää kiristin ja laita takas kiinni, sillähän se selviää,sitten tarkastat merkit niin siinähän se tulos on nenän edessä.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: miikel - 06.07.2014, 19:42:33
pyöritä sitä konetta kierros ja löysää kiristin ja laita takas kiinni, sillähän se selviää,sitten tarkastat merkit niin siinähän se tulos on nenän edessä.

Kaksi kierrosta, niin nokka on oikeassa asennossa taas.
Mutta juu tottahan toki ne väljät on kiristimen puolella oltava.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: tikkku - 06.07.2014, 22:55:22
Eisen pitäis vakiomoottorissa niin justiinsa olla.. oletan et on vakio nenä? Ite oon noihin rutkuihin viilannu nokkapyörän tapin reikää.. jotkut hurjat ajelee kuulemma ilman tappiakin. Mutta tosiasia onse ettei se tappi varsinkaan jos on putkisokka mallia niin pitele yhtään jos pultti on löysällä/pohjaa..
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: jake74 - 06.07.2014, 23:21:27
tappi on vain kohistamista varten. kitka pitää pyöärn paikallaan. yks juttu on että alamerkki kohalleen, nokkapyörän kans nokka kohalleen, sokka pois ja remmi paikalleen ja sitte poraa uuden reijän pyörän läpi akseliin ja tappi paikalleen.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: 360_GLT - 06.07.2014, 23:38:42
Eisen pitäis vakiomoottorissa niin justiinsa olla.. oletan et on vakio nenä? Ite oon noihin rutkuihin viilannu nokkapyörän tapin reikää.. jotkut hurjat ajelee kuulemma ilman tappiakin. Mutta tosiasia onse ettei se tappi varsinkaan jos on putkisokka mallia niin pitele yhtään jos pultti on löysällä/pohjaa..

Jep! Vakionenä on vielä tässä vaiheessa ja sillä olis tarkotus saada auto tulille. Pyöräyttelen konetta ja ilmoittelen, miltä näyttää.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.07.2014, 02:01:01
Mullon vakio B230FB:n kantta laskettu nyt yhteensä 1,4mm (jos ensimmäinen oikaisu lasketaan mukaan, niin 1,6mm) ja vakioajoituksella mennään. Hyvin pyörii.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: 8-pätkä - 07.07.2014, 06:52:33
Eipä tuo itselläkään 8v alakerralla ja 16v kannella ihan täydellisesti osu, mutta hyvin on pyörinyt. Tiedä sitten kuinka paljon paremmaksi muuttuisi kun saisi säädettävät pyörät ja oikeasti kohdalleen nuo nokat...
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: sitkuura - 07.07.2014, 09:57:43
mitä "kireempi" kone/nokka sitä suurempi vaikutus. Isotpojat on haastellu et joku n.4astetta aikasella olis aikahyvä kompromissi vetojensuhteen... olisko se niin et nokka aikasella on vedot alhaalla ja myöhäsellä on sit ylhäällä paremmin paukkua? ei tosin ihan miedoimmilla vakionokilla taida huomata eroa...
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 07.07.2014, 10:09:01
mitä "kireempi" kone/nokka sitä suurempi vaikutus. Isotpojat on haastellu et joku n.4astetta aikasella olis aikahyvä kompromissi vetojensuhteen... olisko se niin et nokka aikasella on vedot alhaalla ja myöhäsellä on sit ylhäällä paremmin paukkua? ei tosin ihan miedoimmilla vakionokilla taida huomata eroa...
Aikalailla noin se kuulemma menee. Minulla kyllä huomaa, että 4500rpm ottaa "piikin" vaikka "laiska vapari" onkin. Tosin on ottanut aina, joten en jaksa asiaa murehtia.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: Veksi - 07.07.2014, 13:50:02
Kannen lasku myöhästää nokan ajoitusta
Vetoalue siirtyy ylemmäs
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: 360_GLT - 09.07.2014, 17:40:27
Terveppä taas!

Nyt on konetta pyöritelty ympäri ja hihna kiristetty. Merkit näyttävät edelleen olevan kohdallaan. Eli mitäs tässä vaiheessa pitäisi todeta, tai tehdä? Onko muita keinoja tarkastaa tuon jaon kohdallaan oleminen, kuin nuo jakopään "tausta" muovin lovet? Se muovin palanen elää kuitenkin merkin verran suuntaan, jos toiseen.

Sitten olis muutamia tunnistimia imupuolella, jotka jääneet itseltäni hämärän peittoon:

4-kanavan alapuolelta hajosin tuo tunnistimen liitin, eli mikä tunnistin kyseessä?
3- kanavan alapuolella myös tunnistin, sinisellä liittimellä?
2- kanavan alapuolella myös tunnistin, mikä kyseessä?

Kansi kävi tunnistimien kanssa pesussa, joten onko nuo syytä vaihtaa uusiin?

Kiitokset!
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: 8-pätkä - 09.07.2014, 19:17:57
Sitten olis muutamia tunnistimia imupuolella, jotka jääneet itseltäni hämärän peittoon:
4-kanavan alapuolelta hajosin tuo tunnistimen liitin, eli mikä tunnistin kyseessä?
3- kanavan alapuolella myös tunnistin, sinisellä liittimellä?
2- kanavan alapuolella myös tunnistin, mikä kyseessä?
Etupäästä alkaen tunnistimet on muistaakseni sähköruiskuissa 1. lämpömittarin anturi ja 2. moottorinohjauksen lämpöanturi. Viimeinen on motronic-ohjauksella olevissa koneissa lämpöaikakytkin joka ohjaa kylmäkäyntisuutinta.
Kansi kävi tunnistimien kanssa pesussa, joten onko nuo syytä vaihtaa uusiin?
Jotkut kuulemma kasailleet koneita samoilla tulpillakin millä kansi on käynyt pesukoneessa ja hyvin on rokannut..... V:>
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: janne81 - 09.07.2014, 21:39:35
Etupäästä alkaen tunnistimet on muistaakseni sähköruiskuissa 1. lämpömittarin anturi ja 2. moottorinohjauksen lämpöanturi. Viimeinen on motronic-ohjauksella olevissa koneissa lämpöaikakytkin joka ohjaa kylmäkäyntisuutinta. Jotkut kuulemma kasailleet koneita samoilla tulpillakin millä kansi on käynyt pesukoneessa ja hyvin on rokannut..... V:>
Korjaan: 2 kertaa käyneet pesussa. Hyvä ne on välillä pestä, ei ne anturit ihan pienestä välitä.
Joissain kansissa voi olla myös 2-3pytyn seudulla semmonen alipainekytkin, liiityy pulsairiin tms. saastepaskaan.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: Veksi - 09.07.2014, 22:22:08
Anturithan ovat suljettuja järjestelmiä
Eka puoli haistelee satulaa ja toinen antaa pihalle jonkinlaista resistanssia tai jännitettä
Pesu vaan herkistää näitä
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: miikel - 10.07.2014, 17:01:27
Ei se peseminen niille mitään pitäisi tehdä, omissa kansissakin ollut anturit tehoteijossa peseytymässä.
Jos et luota siihen koppaan, niin yksi tapa on tämä. http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=93.0 (http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=93.0)
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: 360_GLT - 10.07.2014, 21:01:57
Merkit näyttävät olevan kohdallaan, vaikka konetta miten pyörittelisi, että kaippa nuo sitten paikkansa pitävät. Mikä olis sormituntumalta hyvä jakohihnan kireys?

Ohi aiheesta, mutta jakokopan alapuolella (öljypohjan edessä) kulkee jonkin sortin sähköjohto, niin osaakos joku sanoa, että mistä tuo menee ja minne? Moottorin purkuajoilta jäi tuollainen sininen johto jostakin, jossa lie joku numerosarja. Mahtaako tämä k.o johto kuulua juuri tuonne?

Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: 8-pätkä - 10.07.2014, 21:13:12
Ainakin satasarjan koneissa öljynpaineanturin johto kulkee juuri jakopään kopan alapuolella koneen edessä.
Otsikko: Vs: B200E kantta laskettu 1.5mm, miten ajoitukset kohdilleen?
Kirjoitti: Miuzo - 10.07.2014, 21:37:31
Merkit näyttävät olevan kohdallaan, vaikka konetta miten pyörittelisi, että kaippa nuo sitten paikkansa pitävät. Mikä olis sormituntumalta hyvä jakohihnan kireys?



kun hihna taittuu ~90 astetta