Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: 1st - 09.03.2017, 07:42:42

Otsikko: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 09.03.2017, 07:42:42
Paljonkohan nokassa kuuluu/saa olla päittäisvälystä?
Eilen konetta kasatessa hommat tyssäsi siihen kun nokkapyörä kiristettynä akseliin jää n. 0.6mm päittäistä ::)
Onko liikaa, vai laitanko kasaan ja kovaa ajoa? ;D
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: luchadore - 09.03.2017, 11:28:45
Minkä näköinen messinkiprikka oli ? Ajoitushan siinä hyppii.
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 09.03.2017, 11:57:18
Minkä näköinen messinkiprikka oli ? Ajoitushan siinä hyppii.
(http://i139.photobucket.com/albums/q292/_1st_/IMG_20170308_212526_zpsely15v9t.jpg)
Sain K-nokan mukana hyväkuntoisen teräslevyn, ei ole siis siitä kiinni.

Venttiilijousien painaessa akselillahan on kokoajan kuormitus ja vino hammas vetää akselia lohkoonpäin, eli välyshän pysyy periaatteessa kokoajan samalla puolella ::)

Mutta välystähän saanee pienemmäksi jos nokkarattaan alletulevaa prikkaa ohentaa ja täten ratas menee syvemmälle akselilla?

Kiinnostais vaan tietää millaiset välykset muilla on näissä, vihreäkantinen kun sanoo päittäiseksi alle kympin. Pitänee vanhan koneen nokasta verrata vielä välystä ::)
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: luchadore - 09.03.2017, 14:20:41
En tiedä sitten onko teräsprikalla ja messinkiprikalla omat mitat nokan holkille ??? Viisaammat kertokoon. En kyllä muista että minulla olisi noin selkeää välystä koskaan jäänyt tuonne.

Menihän hammaspyörä varmasti kunnolla pohjaan asti ? Ei välttämättä mutterin kanssa mene aina.
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 09.03.2017, 16:38:19
En tiedä sitten onko teräsprikalla ja messinkiprikalla omat mitat nokan holkille ??? Viisaammat kertokoon. En kyllä muista että minulla olisi noin selkeää välystä koskaan jäänyt tuonne.

Menihän hammaspyörä varmasti kunnolla pohjaan asti ? Ei välttämättä mutterin kanssa mene aina.
Samanpaksuinen tuo teräslevy on kuin se vanha messinkinen.

Hammaspyörä meni pohjaan, sitä itsekin aluksi epäilin, mutta uudestaan irrotettuani mittailin ja totesin sen menneen perille.

Ainut vaihtoehto oikeastaan on nyt että nokan laakeripinnan otsa on senverran kulunut ja aiheuttaa ton välyksen? ::)
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 11.03.2017, 20:38:22
(http://i139.photobucket.com/albums/q292/_1st_/Mobile%20Uploads/IMG_20170311_151621_zpsaqyk4gvt.jpg)

Hioin tuota rattaan alle tulevaa prikkaa ohuemmaksi.
Nyt välys on nokkapyörä momenttiin kiristettynä, rattaan pinnasta digitönärillä mitaten ja kaverin kammetessa nokkaa kiintoavaimella jakajan reijästä noin 0.03mm.

En tiiä tuliko jo turhankin tiukka, kädellä rattaasta liikuttaen välystä ei tunnu lainkaan. Eikai ton luulisi kiinnileikkaavan tms. tuon takia? :P
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: luchadore - 11.03.2017, 22:01:40
Paljonko se kuumetessaan laajenee, en tiedä. Joku täältä varmasti tietää.
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: JuHaU - 11.03.2017, 22:31:12
Onhan siinä kampiakselin rattaalla se öljyruisku.
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 11.03.2017, 22:36:08
(http://i139.photobucket.com/albums/q292/_1st_/Screenshot_2017-03-08-22-53-05_zpswj697za9.png)

End fload .02 - .06, eli periaatteessa olisi nyt tehtaan arvoissa mikäli tuohon tönärin lukemaan on uskominen.
Mittakellolla toki sais tarkan tuloksen muttei nyt tähänhätään ole saatavilla ::)

Onhan siinä kampiakselin rattaalla se öljyruisku.

Onhan siinä se joo, sekös hoitaa myös sen nokan/rattaan päädyn voitelun? ::)
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: hyvoneju - 12.03.2017, 10:09:42


Onhan siinä se joo, sekös hoitaa myös sen nokan/rattaan päädyn voitelun? ::)

Ei siinä ihan valtavan pitkää väliä ole voitelematta , kun rattaan molemmille puolille tulee öljy  :o Ja kun käyttää sitä messinkistä laippaa , toimii sekin "laakerina"
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 12.03.2017, 10:12:54
Ei siinä ihan valtavan pitkää väliä ole voitelematta , kun rattaan molemmille puolille tulee öljy  :o Ja kun käyttää sitä messinkistä laippaa , toimii sekin "laakerina"
Toimii laakerina joo, muttakun nyt tuli teräslaippa sen vanhan kuluneen messinkisen tilalle..

Kaipa se siellä paikkansa etsii? ::)
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 12.03.2017, 20:49:48
Aukaisin tänään vielä jakokopan kun alkoi mietityttämään :D

Ei siellä kyllä satastakaan taida nyt olla välystä, eräs moottorikoneistaja suositteli n.kympin välyksen jättämään..

No saan onneksi sovitettua välyksen kun hion päätylevyä ohuemmaksi. Aloin vaan miettiä että kun kerran ohentamaan joutuu niin oisko sama siitä kulahtaneesta messinkilevystä se tehdä sitten, kumpiko materiaali siellä päädyssä käytön kannalta on parempi?
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: hyvoneju - 12.03.2017, 21:10:23
Alkuperäinen !
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 13.03.2017, 19:54:26
Löysinpäs sen alkuperäisen ongelman aiheuttajan:
(http://i139.photobucket.com/albums/q292/_1st_/Mobile%20Uploads/IMG_20170313_175800_zps3hj6fx3k.jpg)
Tuo otsapinta on ihan kartioksi kulunut!  Ihmetyttää vaan kun koneessa josta tuo purettiin, ei päätylevyssä ollut minkäänlaista kulumaa tuolla puolella. Mitälie tuo nenä kokenut vuosien varrella :idiot2:

No katsellaan joku muu nokka tilalle ::)
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 16.03.2017, 13:29:08
Palataas vielä asiaan..  ::)
Onko tuo nokan laakeripinta pintakarkaistu?
Tuli vaan mieleen että saishan tuon otsapinnan sorvattua suoraksi, miten vaan kestävyyden laita jos on alunperin karkaistu?

Toisekseen tuleeko ongelmia esim virranjakajan akselin tai nokan laakereiden kanssa jos nokka siirtyy vajaan millin eteenpäin?
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: luchadore - 16.03.2017, 14:03:37
Tuo nokka näyttää muutenkin että sitä on hioskeltu, tuo mutteripää on aika viistetty, ei minun mielestäni kuulu olla tommonen. Oletko harkinnut suosiolla hommata uusi kunnon nokka ? Ei sitten jäisi vaivaamaan mieltä ::)

Minä taidan omaan pataan vaihtaa tommoisen GT-motorssin (?) 2C4- hiotun nokan, jota suositeltiin viritystopikissa. Halpa ja ilmeisen hyvältä kuullostaa. Kai niitä muitakin profiileja saa.


Tuosta teräslaipasta, niin itse kyllä laittaisin sen vanhan messinkisen vaikka toistepäin sinne takaisin, messinki tosiaan antaa myöten tarvittaessa, teräslaippa vaan tuhoaa loputkin nokasta/koneesta mikäli tuon välyksen kanssa on ongelmaa. Päittäislaakerihan se on siellä, ja laakerit on hyvä olla pehmeämpiä.
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: 1st - 16.03.2017, 14:57:28
Tuota(kuvassa alempi) on varmaan joo jossain elämänsä vaiheessa hiottu, kun perusympyrä on vajaa pari milliä esim tuota C:tä pienempi. Liekö sitten muutenkaan enää K:n arvoissa muutakuin noston osalta...(http://i139.photobucket.com/albums/q292/_1st_/IMG_20170315_180146_zpsibiefwi6.jpg)

Tuohon kierteen viisteeseen veikkaan että ois väärille kierteille väännetty tms joskus ja korjattu isontamalla viistettä ::)

Taidan jättää tämän kuitenkin hyllynkoristeeksi ja laittaa toistaiseksi ton toisessa aiheessa mainitsemani C:n, ei nyt tähän hätään budjetti veny enää uuteen nokkaan.
Ellei joku ehdottomasti halua vaihtaa tuota miun C-nokkaa D tai K:hon ;D

Edit: Amassa kiinniolleessa koneessa oli myös teräksinen päätylevy nokassa, ollut varmaan ainakin viimeiset 20 vuotta eikä siinä nokan puolessa näkynyt kulumaa ::)
Otsikko: Vs: B20 nokka-akselin päittäisvälys
Kirjoitti: sopanja - 16.03.2017, 20:19:31
Mulla on aikanaan siniseltä tiskiltä ostettu tuo päittäislevy, se on teräksinen.