Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: volvosami - 20.11.2018, 18:24:19

Otsikko: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 20.11.2018, 18:24:19
Tämä tarina alkaa oikeastaan 2010 vuodesta, jolloin ostin ensimmäisen 10-tappisen kasipätkän, ja ihastuin ajettavuuteen ja vitoskoneeseen, tottahan sitä alkoi himottaa tehomallit, ja 2011 ostin ekan mustan teeviisärrä farkun, 2013 joulukuussa elämä ei oikein maistunut kivalta ja samalla tuli luovuttua tuosta ekasta T-5R:stä.. joka jäi kaivelemaan.

Mutta muutamien vaiheiden jälkeen tänä kesänä alkoi taas poltella 850R tai T-5R.. joten 18.11.-18 ostohousut oli sopivasti jalassa, ja ostin tämän:

(https://farm5.staticflickr.com/4901/31033133517_00ddd7b81b_c.jpg) (https://flic.kr/p/PhhVqa)
Siis T-5R, manuaali, ja ne kaikki perus nahka/alcantara pähkinäpuu systeemit. Auto on tuotu Ruotsista Suomeen, mutta sitten ihmettelin tyyppikilven ABE-tyyppihyväksyntää, joka vittasi Saksaan. Markkinakoodikin oli 18, jolloinka vättäisin että Saksasta tämä on lähtöisin.
Enikeis, auto on kuitenkin ensirekisteröity Joulukuussa 1994, milläs tämä selittyy? Koska jokapaikassa puhutaan aina vain 1995 vuodesta, erään vision mukaan auto olisi ehkä ollut esittelykappale jälleenmyyjällä?

(https://farm5.staticflickr.com/4893/45971820501_a94eb53af1_c.jpg) (https://flic.kr/p/2d3nAAR)
Vielä jännempää on se, miksi tässä on manuaali, mutta ilmeisesti automaatin keskikonsoli, koska tuossa on automaatin ohjelmanvalinta painike. Painikkeessa ei kuitenkaan ole pinnejä, ei alle sovi mitään liitintä, koska siellä on vaihdekepin mekanismit. Hyviä ideoita, kiitos. Lisäksi tuosta kuvasta näkee, ettei tässä ole kyynärnojassa edes mukitelineitä, kun käsittääkseni/muistaakseni T-5R:ssä kuuluu olla mokkainen kyynärnoja? Niin ja käynnistyksenesto on toteutettu sellaisella reiällä mihin tungetaan se tikku.
(https://farm5.staticflickr.com/4812/45971820211_458d77ed5b_c.jpg) (https://flic.kr/p/2d3nAvR)
Tutkaillaan vielä tuota jännää automaatin nappia  :D

Vikojahan sitten riittää, minkäänlaista huoltohistoriaa autosta EI ole.. ::) Pikkuhiljaa kuitenkin huolenpito on päässyt ilmeisesti pettämään koska:
-Tehostin vuotaa öljyä jostain putkesta
-Abs valo palaa jatkuvasti
-Mittaristosta melkein kaikki lamput pimeänä
-Huohotinjärjestelmä on tukossa, puhaltaa höyryä öljykorkista
-Mittaristossa ei kilometrit ole vaihtuneet sitten 2017 vuoden, ainakaan katsastuksessa
-Lämmityslaitteen puhaltimen nappi hukassa
-Kuskin penkin selkänoja ei käänny, moottori pyörii
-Vetonivel tai muu pitää kivaa rallatusta kun kääntää pyöriä ajossa, vähän ku betonimylly.
-Bensanhajua jostainpäin autoa
-Takapuskuri roikkuu, eli kannatinraudat lahot
-Mystisin vika kyllä on toistaiseksi se, miksi auto on kahdesti liikkeelle lähdössä risteyksessä ikäänkuin meinannut sammua, nyki muutamasti mutta sit ei mitään. Ja kahdesti moottoritien rampista kun oikealle käänsin, ja kaasu pohjassa, ei tapahtunutkaan mitään, aivan kuin kaasuvaijeri olisi otettu irti  ??? mutta kun kaasun nostaa ja pyörät suoraan, niin taas kaasu mennään, moottori ei kuitenkaan sammu, menee vaan tyhjäkäynnille.
-Mitä muuta vielä, en tiedä, kun en ole ehtinyt tutkimaan..

Jotain hyvääkin:
-300 kilometrin matkalla ei öljyä ole kulunut!  :D
-ihan siisti sisältä ja ulkoa, ei ole kolhittu/puskurit ehjät
-??? no se R 8)

Siinäpä sitä rassaamista olisi sitten, ideana olisi pitää tämä kesämobiilina ja laitella tätä pikkuhiljaa, ikäänkuin harrastepeli. Alustavia suunnitelmia mm:
-Mahdollisimman originaali, eli stereot vaihdettava
-Saattaa semmoiseen kuntoon, ettei arveluta lähtee ajamaan
-???
Annetaan tälle äRRälle mahdollisuus  S*


Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: An55i - 20.11.2018, 19:52:57
Enikeis, auto on kuitenkin ensirekisteröity Joulukuussa 1994, milläs tämä selittyy? Koska jokapaikassa puhutaan aina vain 1995 vuodesta, erään vision mukaan auto olisi ehkä ollut esittelykappale jälleenmyyjällä?

Volvolla vuosimalli vaihtuu syyskuussa, eli syksyn ja loppuvuoden tuotanto on jo seuraavan vuoden malleja ;)

Vielä jännempää on se, miksi tässä on manuaali, mutta ilmeisesti automaatin keskikonsoli, koska tuossa on automaatin ohjelmanvalinta painike.
Erittäin todennäköisesti muutettu jälkikäteen manuaaliksi.

Tikku käynnistyksen esto viittaisi myöskin saksantuontiin. Melkoisen helppo poistaa, sitten kun kyllästyy tökkimään ::)
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Ribbe - 20.11.2018, 20:02:49
Volvolla vuosimalli vaihtuu syyskuussa, eli syksyn ja loppuvuoden tuotanto on jo seuraavan vuoden malleja ;)
Erittäin todennäköisesti muutettu jälkikäteen manuaaliksi.

Tikku käynnistyksen esto viittaisi myöskin saksantuontiin. Melkoisen helppo poistaa, sitten kun kyllästyy tökkimään ::)
Monesti on jo touko-kesäkuussa rekisteröity seuraavan vuoden malleja. Kaverilla oli toukokuussa 2003 rekkaroitu 2004 mallin S60R Saksasta.
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 20.11.2018, 20:39:56
Volvolla vuosimalli vaihtuu syyskuussa, eli syksyn ja loppuvuoden tuotanto on jo seuraavan vuoden malleja ;)
Erittäin todennäköisesti muutettu jälkikäteen manuaaliksi.

Tikku käynnistyksen esto viittaisi myöskin saksantuontiin. Melkoisen helppo poistaa, sitten kun kyllästyy tökkimään ::)

Valmistenumeron mukaan taas olisi M56 vahteistolla ollut uutena, ja Vin haku väittää samaa:
Car Model   Volvo 850
Body shape   5-Doors
Model year   1995
Factory code   2
Chassis No.   107750
   
Engine type   B5234T5
Transmission type   M56

Mystistä, toi tikkujuttu täytyy tutkia, jos se alkaa tympiä.  ;D

Monesti on jo touko-kesäkuussa rekisteröity seuraavan vuoden malleja. Kaverilla oli toukokuussa 2003 rekkaroitu 2004 mallin S60R Saksasta.
Taispa muuten olla mullakin semmoinen 1998 V70, joka oli kuitenkin papereissa 1999, taitaa olla sama juttu
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Ribbe - 20.11.2018, 20:43:44
Itselle tuli mieleen että onnistuttu hajoittamaan keskikonsoli niin ostettu automaatista purkuosa. Tai sitten källinä vaihdettu jonkun katkaisijan tilalle tuo automaati mode-nappulat :D
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Kitune - 21.11.2018, 14:00:19
Näyttää olevan vanhemman mallin kyynärnoja :idiot2:  Oisko vaihettu keskikonsoli tms...
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: S4ce - 21.11.2018, 14:09:07
Kojelaudan katkaisijoiden ollessa myös 1995 vuosimallin mukaset, niin keskikyynärnojan kuuluisi myös olla uudempaa mallia, ja kun kyseessä on T-5R niin keskikyynärnojan pitäisi olla mokkanahkaverhoilulla.
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 28.11.2018, 16:55:00
Noniin, pekkaset koitti, joten ehdin tutkailemaan kasipätkää tarkemmin, ja hmm. kaikennäköistä laitettavaa löytyi. Mennäänpä hyvin kuvapitoisesti:
(https://farm5.staticflickr.com/4863/45364665274_3fba81558f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2c7HLvh)
Moottori on päällepäin ihan siisti, ihmetyttää vähän MIKSI tuo letkulämppäri on pitänyt turbon viereen asentaa, sehän kuuluisi olla lämppärin letkussa muutenkin.  ::) noh, lisää tutkailua:

(https://farm5.staticflickr.com/4896/45364664404_7b8436062f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2c7HLfh)
Enpä ole ennen nähnyt, että MIKSI rautalangalla korvataan letkulemmari  ::)  tässä vaiheessa sain auton sisälle lämpimään:

(https://farm5.staticflickr.com/4816/46038830652_fc147a9edc_c.jpg) (https://flic.kr/p/2d9i3oh)
Menin tutkimaan vuotavaa tehostimen putkea, ja kohtasin tämmöisen näyn.. Raidetangon sisältä tulee öljyä ainakin, ja ties mistä muualtakin..  ::) mm. turbon pohja oli aika hikisen näköinen.  seuraavaksi siirryin tutkimaan muualta pohjaa..

(https://farm5.staticflickr.com/4808/46038829202_3ca8c08dac_c.jpg) (https://flic.kr/p/2d9i2Xh)
Ja silmäni kohtasivat tämän mukavan näyn. Eikä ollut ainoa reikä ojanpuoleisessa helmassa. ::)

(https://farm5.staticflickr.com/4827/46038828582_0445b63096_c.jpg) (https://flic.kr/p/2d9i2LA)
Lopulta luin vikakoodit joista tärkeimmät mm.

231 long term fuel trim part load    imuvuoto?
232 long term fuel trim idling       imuvuoto?
442 ABS pump pressure low    pumppu sökö, tai joku vuoto jossain?
xxx-määrä vikakoodeja ABS taka-anturilta. ja polkimen anturilta

Muita havaintoja oli muunmuassa:
 -huohotinpöntön letkun hikoilu pitkin konehuonetta, koska putki on joskus korvattu jonkinlaisella ilma/kaasuletkulla  >:(
-Käsijarruvaijeri ottaa takapyörään kiinni, ei ehkä olekkaan vetonivel sökö
-takana Evap pöntön letku irti, edellisessä oli sama vika

Jatkuu seuraavassa jaksossa  8)



Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Juhizz - 28.11.2018, 18:49:14
Ruostekuvan perusteella uskaltaisin sanoa että helmamuovien alta löytyy "hieman" lisää  ::)
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 28.11.2018, 19:39:00
Ruostekuvan perusteella uskaltaisin sanoa että helmamuovien alta löytyy "hieman" lisää  ::)
Joo, ei tämä mitenkään yllättänyt, edellisessä oli sama juttu, muovi irti ja paha mieli. Nyt osaa jo varautua, kun kahtoo 850 alle  :2funny:

Edit: ja joo, täytyy tässä jossainvälin uskaltautua ja irrottaa tuo helmamuovi ja tutkia vahingot..
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 06.12.2018, 15:36:58
Näin "vapaa" päivänä oli hyvä hetki poiketa kaverin, (joka tälläkin foorumilla kirjoittelee) luona ja ostaa käytetty abs yksikkö kaikkine rojuineen.
(https://farm5.staticflickr.com/4868/46152164262_085b3dd671_c.jpg) (https://flic.kr/p/2djiUw3)
Ihan kokeillakseni sammuuko abs valot toisella pumppukokonaisuudella, irroitin nyt paikallaan olevasta johdot, jotka ylettivät juuri ja juuri irrallaan olevaan abs-kompleksiin. Ja kuin taikaiskusta sammui myös kojetaulun abs-valo. Joten abs pumpun vaihtotyömaa edessä.

(https://farm5.staticflickr.com/4917/45290127205_0462c19c32_c.jpg) (https://flic.kr/p/2c18JWa)
Vielä pari päivää leimaa jäljellä, joten kävin pesemässä auton, ja ei tuo nyt ihan kauhean huonolta näyttänyt.
(https://farm5.staticflickr.com/4854/46152162822_d928399009_c.jpg) (https://flic.kr/p/2djiU6d)
Toim.huom. takapuskuri roikkuu hienosti.. uudet kannatinraudat odottelee asennusta.
Harmaat osat tarvitsee kuumailmapuhallusta, on vähän jo liikaa harmaata

Moottorinkin pesin niiltäosin mihin pääsin painepesurilla vettä roiskimaan.

Jatkuu taaas ensi numerossa ::)
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Juhizz - 07.12.2018, 19:43:54
Nythän mä vasta hoksasin että siinähän on mk3 V70/mk2 S80 (ainakin) vanteet alla. Ilmeisesti siis keskireikä kairattu isommaksi jotta saatu sopimaan.
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Kenonit - 10.12.2018, 19:50:29
Jos en aivan väärässä ole, niin taitaa olla spacereiden kanssa nuo vanteet, sen verran ulos näyttäisivät tulevan  ::)
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Juhizz - 10.12.2018, 19:59:48
Ulos..? Minusta taas suorastaan häviävät pyöräkoteloihin  :D
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 10.12.2018, 20:51:25
Nythän mä vasta hoksasin että siinähän on mk3 V70/mk2 S80 (ainakin) vanteet alla. Ilmeisesti siis keskireikä kairattu isommaksi jotta saatu sopimaan.
Juu, niinhän nuo taitaa olla, yhtälailla kävivät V70 mk1:n alle (kun ne nyt anastin siihen)
Jos en aivan väärässä ole, niin taitaa olla spacereiden kanssa nuo vanteet, sen verran ulos näyttäisivät tulevan  ::)
Ei ole spacereita  :)

---
Ja tarina jatkukoon, ABS:t tuli kuntoon kun vaihdoin pelkän ABS boksin, nyt on tracsit ja absit.
Seuraavana olikin ruostevaurioiden kartoitusta, kuvat kertokoot:
(https://farm5.staticflickr.com/4849/46241040001_bab9df1030_c.jpg) (https://flic.kr/p/2dsaqbn)
Puskurin kannakerauta oli jo aikalailla valmis, uusi Volvolla maksaa noin 20€ osanro. 6816114 v/o on sama osa
(https://farm5.staticflickr.com/4840/45328001965_0a9edfd01f_c.jpg) (https://flic.kr/p/2c4tRMg)
Tuuletusaukko ja vedenpoistoaukko kuskinpuolella takana.  ::)

(https://farm2.staticflickr.com/1928/32368679908_302827fc7b_c.jpg) (https://flic.kr/p/RjiWQ5)
Kuskinpuolen helma"pelti" tätä pystyi puukolla leikkaamaan, oli ohentunut..

(https://farm2.staticflickr.com/1944/32368680548_8a6fc1197a_c.jpg) (https://flic.kr/p/RjiX27)
Apukuskinpuolella oli hieman pienempi aukko

Seuraavana suunniteltava laittaako suoraa peltiä, vai löytyisikö jostain purkuautosta ehjiä pellinpaloja

jatkuu ensi jaksossa  ;D
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: ata - 15.12.2018, 20:56:35
..ikäänkuin harrastepeli. Alustavia suunnitelmia mm:
-Mahdollisimman originaali, eli stereot vaihdettava
Ihanko museokelpoinen?

Näyttää olevan vanhemman mallin kyynärnoja :idiot2:  Oisko vaihettu keskikonsoli tms...
Multa saattais löytyä uudempi versio tähän, mutta vaatii ompeluhommia. Ei liene ongelma, jos sopivaa materiaalia löytyy eikä sitten ole x70:n?

Ja tarina jatkukoon, ABS:t tuli kuntoon kun vaihdoin pelkän ABS boksin, nyt on tracsit ja absit.
Hyvä että tuli kuntoon.  O0
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 16.12.2018, 17:49:11
Ihanko museokelpoinen?
Multa saattais löytyä uudempi versio tähän, mutta vaatii ompeluhommia. Ei liene ongelma, jos sopivaa materiaalia löytyy eikä sitten ole x70:n?
Hyvä että tuli kuntoon.  O0

-En vielä ihan museotasoista laitetta suunnittele, mutta alkuperäishenkinen.
--
Ja toi keskikyynärnoja pitäisi verhoilla alcantaralla. ilmeisen kallista, muttei mahdoton toteuttaa, sikäli en löydä
alkuperäistä alcantara verhoiltua osaa
--
Jep, ei tosiaan tarvinnut alkaa riehumaan jarruputkia irti ja katkomaan ilmausnippoja.  :D

Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 08.01.2019, 18:22:47
Hetken hiljaiseloa vietetty, koska joulua ja muuta touhua ollut, nyt taas viikko vapaata, ja aikaa syventyä tähän.

Aloitin isotöisimmästä urakasta, eli raidetangon vaihdosta, katellaan kuvia  :o :

(https://farm5.staticflickr.com/4892/46598420692_3a0529bfbf_c.jpg) (https://flic.kr/p/2dZK61q)
Volvon ohjeen mukaan ei tarvitse irrottaa kallistuksenvakaajaa, hyvinhän se irtosi sieltä. Eli takapää irti, ja etupultit noin 25mm. auki, ja vähän pyörittelyä. Uuden raidetangon tilasin Saksasta, postiin tuotuna 260€, ja viikon toimitusajalla. https://www.schwedenteile.de/ (https://www.schwedenteile.de/) (loistavaa palvelua!)

(https://farm8.staticflickr.com/7874/46598421142_76a5554393_c.jpg) (https://flic.kr/p/2dZK69b)
Samalla vaivalla ajattelin vaihtaa ohjaustehostimen, sekä öljyn lämmönvaihtimen?  ;D letkut. Tehostimen letkuihin teetätin kaverilla helmiliitoksen kohtaan, jossa metalliputki muuttuu letkuksi. Lisäksi tulee vaihdettua huohotinsysteemin osat, joka vuotaa myös öljyä. Sekä startti tuntuu olevan finaalissa, eli sekin tulee uusittua.

-Uusia vikahavaintoja mm. jarrupoljinta painaessa syttyy ajovalot, kun ajovalokatkaisin 0-asennossa..  :2funny:
-Jostain syystä ABS valo syttyy kuitenkin taas kun auto liikkuu, aiemmin toimi täysin.
--> jatkuu


Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Lays - 10.01.2019, 11:28:28
-Uusia vikahavaintoja mm. jarrupoljinta painaessa syttyy ajovalot, kun ajovalokatkaisin 0-asennossa..  :2funny:

Etujarruvalot :D
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 10.01.2019, 15:21:24
Etujarruvalot :D
Tuossa kaverin kanssa pohdittiin, että Saksan autobaanalla kätevä varuste, kun joutuu jarruttamaan hitaamman takia, niin samalla saa annettua "auto sivuun" merkkiä  :2funny:

(https://farm5.staticflickr.com/4911/46611929172_ed9e74ff44_c.jpg) (https://flic.kr/p/2e1WjBf)
Moottorin tukikumikin oli jo aika väsynyt, entinen oli ihan loppu

Noh, nyt on kuitenkin uusi raidetanko paikallaan, uusilla letkuilla, öljyillä, nivelillä ja tiivisteillä.

Todennäköinen syy käyntihäiriön vikakoodeihinkin löytyi, huohotinjärjestelmästä oli poistettu yksi pikkuputki imusarjan pään, ja turbon imupuolle tulevalta väliltä, molemmat reiät ilman mitään tulppaa... miksi näitä ei voi korjata kunnolla  :idiot2:

Uusi starttikin laitettu paikalleen, mallia Biltema. Mukana oli kuitenkin "Computer tested quality assured" paperi, joka antoi luottavaisen kuvan, että hyvä ja testattu, kunnes starttia yrittäessä kuuluu vaan "naks" olipa hyvä.. pari kertaa uudestaan naksnaks, ja käyntiin, saas nähdä pitääkö tuokin vielä irrottaa ja korjata  >:(

ABS koodit luettu taas, "141 faulty pedal sensor, short ground/voltage" sekä tälläkertaa etu tunnistimista ja takaa että signaali uupuu liikkeellelähtiessä. Erästä ABS:n johtosarjaa tutkailin jo aiemmin, nyt avasin siitä teipit pois, alta löytyi mahdollinen vikapaikka, koko johtonippu juotettu joskus kutistesukan sisään.
Jatkuu joskus -> ???



Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 01.02.2019, 18:37:52
Joopajoo! Parina päivänä innostuttu taas tutkimaan ja touhuamaan auton parissa, jotain tuli jopa korjattuakin, eikä paljoa uusia vikoja ilmaantunut.  :D

(https://farm5.staticflickr.com/4812/46223934814_6d10a53224_c.jpg) (https://flic.kr/p/2dqDKpm)
Aloitin ruostepeikon tekemien reikien korjailun takapäästä, yksi uusi pehmennyt kohta löytyi pakoputken päältä.

(https://farm5.staticflickr.com/4817/46223934674_bdb2552172_c.jpg) (https://flic.kr/p/2dqDKmW)
Bensan täyttöputken ja tankin välinen liitosta silmäilin aiemmin, ja olihan se jo "valmis" tämähän on kaksi puoliskoa jotka ruuvataan toisiinsa kiinni, volvo osa 3531428 n. 13€ kpl.

(https://farm5.staticflickr.com/4825/46223934594_f06bd6f07d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2dqDKky)
Tilanne näyttää tältä, peräpää oikeastaan valmis, ruostuneet kohdat hitsattu, pyöränkaaret hiottu ja maalattu/massattu

Jatkossa tiedossa edelleen mm:
-ABS kiukkuilee heti kun pyörä pyörii
-Helmapellit
-Radiolaitteisto ?
-Matkamittarin ratas korjattava ja polttimot
 :idiot2:
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 29.03.2019, 18:38:43

Tälläviikolla tuli leima Volvoon, pikkuhuomioina jarrut epätasapainossa, tuulilasista suullinen huomautus, häkä jostainsyystä koholla. muttei mitään vakavaa.  S*


(https://farm8.staticflickr.com/7813/47493532851_82b1143d8c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2fmQLEF)
Takaluukkukin vaihtui hieman siistimpään, uusilla merkeillä (TWR-logo oli vielä aserntamatta tässä kuvassa..)

Leimaa ennen tulikin pitkä lista tehtyä asioita. Laskeskelin että noin 26 tuntia meni erinäisiin koritöihin (hitsaus, ruosteenpoisto, suojaus ym..) onpahan nyt takapäästä sisälokasuojien alta ja puskurin takaa käyty kaikki ruosteet pois, ja tietenkin helmat ja pohjapellinpuoli. Lisäksi vaihdettu alatukivarret, tulpat, öljyt, tulpanjohdot, pyörijä&jakaja, mittariston ratas&mittariston valot, takaluukku, käsijarruhilppeet, pakoputkisto, termostaatti..  enpä muista enää varmaan kaikkea  :idiot2:  Ainiin, ABS-vika korjaantui lopulta jarrutehostimessa olevan polkimen liikeanturin vaihdolla uuteen Ate-osaan.
 
(https://farm8.staticflickr.com/7832/46463457624_80a6c5d16d_c.jpg) (https://flic.kr/p/2dMPnbY)
Matkamittariremontti, kilsoja on jo tullut parikymmentä lisää.

Remontti/touhulistalla:
-Etujarrut kuntoon (puoltaa jarrutettaessa ojaan)
-Tuulilasi?
-Toinen etusumuvalo on rikki (liimattu kasaan)
-Jäähdyttimen vaihto (hikoilee)


Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: puppet - 29.03.2019, 20:02:25
Mistä hommasit rattaan? Pitäs omaan talvirassiin hommata kanssa :)
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 29.03.2019, 20:55:51
Mistä hommasit rattaan? Pitäs omaan talvirassiin hommata kanssa :)
Nimimerkki Ghost:lta ratas, ei mahdoton homma vaihtaa, täältä taisi löytyä ohjeet jostain  8)
Otsikko: Vs: kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 12.04.2019, 19:54:56
Volvo alkaa näyttää ihan hyvälle, jarruremontilla saatettu pysähtymistapahtuma tasapainoisemmaksi.
Ajovalojen pyyhinvarret asennettu, jotka ei toistaiseksi ole toiminnassa. Ja pari kuvaa: ELK

(https://live.staticflickr.com/7812/46678098385_4f99dc8a12_z.jpg) (https://flic.kr/p/2e7MspK)

(https://live.staticflickr.com/7811/47593607721_8ccc722c1e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2fvFFrt)

Kopio R-vanteet löysivät auton alle, ainoa oma hölmöily sattui vaan renkaita tilattaessa. T-5R vanteessa oikea koko 205/45-17, joten menin sillä tiedolla renkaat ostamaan. Ainoa vaan että kopiovanteet ovat 7,5", kun aito Titan vanne on 7"  ::) Noh, vältellään kanttikiviä, 215 olisi varmaan lähempänä oikeaa kokoa?

Korjauslistalla ainakin molempien etupenkkien selkänojien säätövaijerien(?) korjaus
pyöriensuuntaus
varmaan kytkinremontti jossainkohti tulossa, tai kytkimen pää/työsylinterit valskaa

Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 15.06.2019, 15:42:55
terve taas.
510 kilometriä olen ehtinyt ajamaan katsastuksen jälkeen, ei suurempia tekniikkamurheita, pikku korjauksia vain, eli
uusi kunnostettu laturi, termostaatti, lambda-anturi, ilmamassamittari. Muuttui kulutuslukemat ja ajettavuus paljon paremmiksi, eikä ihmekkään, lambda-anturissa ei ollut kuin enää noin yksi pieni reikä mistä se sai haisteltua pakokaasua.

(https://live.staticflickr.com/65535/48066538802_720505a927_z.jpg) (https://flic.kr/p/2getznC)
kesäkuvatus

(https://live.staticflickr.com/65535/48066431866_50218d4b2c_z.jpg) (https://flic.kr/p/2get2zU)
Ratti kaipaisi huolenpitoa, nahka on jo pilalla, lieneekö verhoilu paras idea? maalaamallakin saa varmaan siistimmän? Itselläni ei kokemusta mikä olisi parasta.
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Juhizz - 16.06.2019, 12:05:31
Tuo ratin alaosahan on alcantaraa. Eli sen voisi saada vielä elvytettyä harjauksella kuten jotkut ovat tehneet. Yläkehälle sitten maalia.
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 16.06.2019, 16:55:30
Tuo ratin alaosahan on alcantaraa. Eli sen voisi saada vielä elvytettyä harjauksella kuten jotkut ovat tehneet. Yläkehälle sitten maalia.

Juu, tuo alaosa oli lähtökohtaisesti ihan ummessa, messinkiharjalla sitä olen pikkuisen availlut, vaatii aikaa ja hermoja jos hyvän haluaa  :D
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 12.07.2019, 18:04:57
jassoo, nyt koittikin aika vaihtaa turbo. Aiemmin ahdin tyytyi ulisemaan, mutta viimeaikoina lievää savutusta on ollut havaittavissa. Harkitsin vaihtoehtoja A. vaihdan käytetyn turbon B. vaihdan pelkän keskiön uuteen, vanhoilla pesillä
C. Bilteman 16T kopioahdin.
Mutta sitten päädyin vaihtoehto D:hen ja ostin uuden Mitsubishin tekemän 16T ahtimen 7.pakopesällä Kl-racingilta

(https://live.staticflickr.com/65535/48265530706_0a11998ce0_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gx4sJw)
Pikku askaretta tässä tulikin, tämä olikin ns. "uudempaa" mallia, eli vesikierrolle joutuu tekemään kierteen, ja tulppaamaan vastaavasti toiseltapuolen. (850:ssä vesikierto vastapuolilta turbon keskiötä, uusissa takapuolella keskiötä)
M12x1,5 kierretappi hakusessa..  ::)

(https://live.staticflickr.com/65535/48265605927_4783042f81_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gx4R6r)
Eihän tuo vanha nyt paha vielä ollut, ei edes paljoa siipi ottanut osumaa, eikä öljyäkään kauheasti imupuolella  :D

Downpipen askartelin, mutta siitä nyt en kehtaa kuvaa laittaa  :P
Tarvikkeina laippa 7:n pesään, 90 ast. putkimutka, suoraa 30cm, 60ast. mutka, joustopala, katti ja muutosliitin vakioputkeen. toki lambdaholkki biltemasta
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: vkona - 15.07.2019, 14:58:41
Otitko turbon irti koneen ollessa paikallaan?
Jos otit, niin ala- vai yläkautta?
Ja oliko työläs homma?
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: arska11 - 16.07.2019, 17:29:30
Turbon saa pois yläkautta, eikä ole iso homma, muutama pultti ja mutteri pois, sekä jäähdytinnesteet lirutella astiaan.  :)
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Viizkasi - 16.07.2019, 18:19:51
Tästähän on kuoriutunut oikein siisti peli!  O0
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: vkona - 19.07.2019, 08:41:27
Turbon saa pois yläkautta, eikä ole iso homma, muutama pultti ja mutteri pois, sekä jäähdytinnesteet lirutella astiaan.  :)

Kokonaisena siis, eli irti pakosarjasta ja pakoputkesta (downpipesta)?
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: JoonasH - 19.07.2019, 09:27:21
Kokonaisena siis, eli irti pakosarjasta ja pakoputkesta (downpipesta)?
Kyllä, mahtuu tulemaan tulipellin ja kannen välistä kun kääntelee nostaessaan sopivaan kulmaan.
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 23.07.2019, 18:03:23
Otitko turbon irti koneen ollessa paikallaan?
Jos otit, niin ala- vai yläkautta?
Ja oliko työläs homma?
Joo, kone paikallaan ihan ja kuten mainittua niin yläkautta tulee helpoiten, Vesi/öljylinjat joutui virittämään vanhoista;
Eli 15G ahtimen vesilinjat joutui muuttamaan toimintatavaltaan samanlaisiksi kuin S60 mallissa, joissa turbon vesilinjat tulee ahtimen takaosasta (ylä/ala liittimet) kun näissä vanhemmissa etu/takapuolelta.
Kuuma neste nousee ylös, ja kylmempää virtaa alhaalta.

Tästähän on kuoriutunut oikein siisti peli!  O0

Pikkuhiljaa, vielä on paljon hommaa, takakontin muovien vaihto ehjiin, puskurin korjaus.. lista jatkuu. Mutta pikkuhiljaa  :)
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 27.07.2019, 19:43:11
(https://live.staticflickr.com/65535/48388427721_e36242f891_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gHVkJz)
hyvä päivä pestä ja vahata. +33 lämmintä  >:(

Yhtenä iltana tuli käytyä hankintamatkalla naapuripitäjässä, jossa sattui olemaan T-5R purettavana.
Mukaan jäi siistit/ehjät ovipaneelit, omastani kun muutamassa on halkeamia/jälkiä.
Lisäksi muutamia pienempiä sisustan pisteosia, mm. penkkien kiskojen päätyjen suojamuoveja (apukuskin penkistä puuttuu vielä.. jos joltain löytyy.? vinvink)

(https://live.staticflickr.com/65535/48388427366_be970bdaa9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2gHVkCs)
Lisäksi matkaan jäi kuuden CD:n vaihtajaboksi, lähinnä koristeeksi ostin, mutta kokeilimpa virtaa antaa, ja niinhän tuo ainakin antoi tuon "kasetin" pihalle, missä oli 2007 ? vuodelta CD. auto oli siis tuotu saksasta. Epäilen tuon laitteen toistavan mitään musiikkia, mutta voi kait sitäkin kokeilla  :idiot2:
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 05.09.2019, 18:36:48
Ja jatketaan. Tuulilasi tuli vaihdatettua, muutoin kiva, mutta tiivistys oli jäänyt vajaavaiseksi, vesi päätyi myös auton sisään.. onneksi tuli tämä havaittua jo seuraavana päivänä, ja lasinvaihtajaliike/asentaja korjasi virheen, ja toimitti auton kotipihaan asti takaisin.

(https://live.staticflickr.com/65535/48683089248_cd0d36f78b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2haXykJ)
Etupuskuri tuli korjailtua, oli joskus ajettu halki alareunasta (ilmeisesti aika perinteinen ongelma) samalla maalaamon kautta uusi maali pintaan. Tuo jäähdyttimen ala/suojamuovikin toivottavasti käy nyt paikalleen. aiemmin ei sopinut.
Sumuvalon kiinnike ja sumuvalokin vaihtui uusiin. nekin oli rikki.


(https://live.staticflickr.com/65535/48683493336_ab4462821d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2haZCsL)
Sitten tuli hankittua tuommoinen B5234T moottori.  :o
Ideana olisi ainakin kiertokanget vaihtaa H-profiileiksi, sekä aikalailla täydellinen remontti muutenkin, riippuen toki miten huono ostos tämä oli, kansi irroitettava ainkin ensin, niin on viisaampi.

Tässä oli ainkin turbo ihan väljä jokasuuntaan. 15G ahdistinhan tuo on, mutta suoralla lähdöllä, kartioita vain olen nähnyt tähän asti?

jatketaan ihmettelyä
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: Viizkasi - 05.09.2019, 20:25:02
Korjasitko tuon puskurin halkion miten? Tuossa omassa Ärräprojektissa on kanssa pari kohtaa mitä pitäis korjata. Löytykö tuo kone mistäpäin maailmaa?  ::)
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 06.09.2019, 15:06:09
Korjasitko tuon puskurin halkion miten? Tuossa omassa Ärräprojektissa on kanssa pari kohtaa mitä pitäis korjata. Löytykö tuo kone mistäpäin maailmaa?  ::)

Muovia sulattaen takapuolelta, ja pakkelia kuvapuolelle (ulkopuolelle) -250€ maalarille, kyllä kait sen itsekkin maalaisi, mutta jälki ei ole varmaan ihan yhtä hyvä  :D

Moottori tuli hankittua varaosahaun kautta purkaamolta. Suhteessa kallis ostos, jos olisi ostanut kokonaisen auton, ja purkanut siitä moottorin, mutta juuri nyt ei sovi yhtään enempää romua tontille  :o
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: JoonasH - 06.09.2019, 15:21:33
Muovia sulattaen takapuolelta, ja pakkelia kuvapuolelle (ulkopuolelle) -250€ maalarille, kyllä kait sen itsekkin maalaisi, mutta jälki ei ole varmaan ihan yhtä hyvä  :D

Moottori tuli hankittua varaosahaun kautta purkaamolta. Suhteessa kallis ostos, jos olisi ostanut kokonaisen auton, ja purkanut siitä moottorin, mutta juuri nyt ei sovi yhtään enempää romua tontille  :o
Jos pelkkän puskurin muovia sulatit niin ennen käyttöönottoa vahvistaisin kyllä ripoja esim hienolla lasikuitumatolla ja hartsilla. PUR-muovin halkeaman korjaus muovihitsaamalla ei ole pitkäikäinen korjaus.  :)
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 06.09.2019, 19:21:31
Jos pelkkän puskurin muovia sulatit niin ennen käyttöönottoa vahvistaisin kyllä ripoja esim hienolla lasikuitumatolla ja hartsilla. PUR-muovin halkeaman korjaus muovihitsaamalla ei ole pitkäikäinen korjaus.  :)

joo, kiitos vinkistä!  8) ei ole tullut perehdyttyä tuohon muovinkorjaamiseen niin paljoa. Täytyypä takapuolle tehdä tukea
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 14.09.2019, 18:40:56
tulipa nyt ohimennen purettua tuo moottori palasiksi.
(https://live.staticflickr.com/65535/48731628701_def8236cfc_z.jpg) (https://flic.kr/p/2hffkqR)
Jonkinlaiset hoonijäljet näkyi sylintereissä, eikä tuntuvaa rappua ollut "putkien" yläpäissä. Männätkään eivät olleet mitenkään huonot, helmoissa pienet naarmut.

(https://live.staticflickr.com/65535/48731301833_218b586d27_z.jpg) (https://flic.kr/p/2hfdEgc)
Kiertokangen laakereiden yläpuolikkaissa (muistaakseni 1, ja 5) taasen oli tämmöiset kulumajäljet. Missä vika? Kampura kiero?

Noh, moottorihan lähtee tässä jossainvälin moottorikoneistamoon, sittenhän tuo selviää. Tilauksessa on nyt kuitenkin Volvolta toisen ylikoon männät ja renkaat. Eli 0,4mm. isommat. teko(tako)mäntiä en koe tarvitsevani.  ::) 

E: mitenkäs H-profiili kanget, tarvitseekos muuten kairata sylinteriputkien alapäät, että sopii pyörimään. siis 139,5mm. veivit kyseessä?

Kansi on sitten varmaan listalla, kun saa tuon alakerran selvitettyä. Siihen lienee tulee S60R pakosarja, vaikken aiokkaan viritellä enempiä  :P


Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: vkona - 20.09.2019, 08:49:25
Terve,

Tähän asiaan:
"Ja toi keskikyynärnoja pitäisi verhoilla alcantaralla. ilmeisen kallista, muttei mahdoton toteuttaa, sikäli en löydä
alkuperäistä alcantara verhoiltua osaa
"
sen verran kommenttia, että yhdessä verhomossa on nyt työnalla tuon tekomokkanahka päällyksen tekeminen kyynärnojaan.
Kunhan sen saan sieltä, niin voin ilmoitella mitä maksaa ja tuliko kelvollinen.

Sitten kysymyksenä, että mistä hommasit uuden lambda-anturin?
Tähän löytynee vastaus 'JoonasH' suunnaltakin, että mistä kannattaa hommata tuo?
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 22.09.2019, 14:38:53
Olen kiinnostunut/ kuulolla  :)

Ja lamba,
Bosch valmiste, kuka tilaa mistäkin, mutta aika monta osaa tullut varaosa24.fi kautta hankittua, löytyy eri valmistajien tuotetta ja voi vähän vertailla ostaako miten huonoa  ;D
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: JoonasH - 22.09.2019, 23:40:27
Sitten kysymyksenä, että mistä hommasit uuden lambda-anturin?
Tähän löytynee vastaus 'JoonasH' suunnaltakin, että mistä kannattaa hommata tuo?
Omani ostin Volvolta, ei muistaakseni ollut pahan hintainen marmoritiskin osaksi? ???
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 13.01.2020, 17:24:40
Morot taas!
Hetki vierähtänyt viime päivityksestä, eipä ole tullut tehtyäkään mitään uutta, kuin haaveiltua ja suunniteltua. Mutta viimein sain moottorin alakerran koneistamolta tänään.
Sisäkaluina Volvon vakiot (toisen ylikoon) männät, Lensu power shopin H-profiilin veivit. Männänrenkaat (Volvo) ja laakerit taisi tulla Glycolta koneistamon kautta.
(https://live.staticflickr.com/65535/49379171211_60be1f8dca_z.jpg) (https://flic.kr/p/2ietafT)

Jos nyt oikein laskeskelin ja ymmärsin, niin nythän kannentiivisteenä menee 2,4T:n tiiviste, koska poraus on suurentunut 0,4mm. joka kolossa ?  ::)
Loppuviikosta varmaan ehtii alkaa kasailemaan tavaraa kiinni tuohon lohkoon.

Tehoja haaveilin alkuunsa varmaan 260 nurkille, ehkä ennemmin ajettavuutta, kuin maksimaalisia tehoja haetaan, Koska #etuveto.. ja 850R:n kytkimellä ajattelin pärjätä, se varmaankin riittää  ???
 (https://flic.kr/p/2ietafT)
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: ata - 14.01.2020, 22:04:44
Minun ajotyylillä on riittänyt vakiokytkin 460Nm väännöllä, ainakin vielä.

Onko kannellekin noin perusteellisia kunnostussuunnitelmia?
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 15.01.2020, 07:15:50
Aivan, no sitten se äRrän kytkin varmaankin riittää minunkin käyttöön.

Toistaiseksi ei kannelle ollut suurempia suunnitelmia (jos siitä ei ilmene mitään vikaa..)
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 25.01.2020, 19:40:59
ja jatkuu->
(https://live.staticflickr.com/65535/49403881542_0a112eefed_z.jpg) (https://flic.kr/p/2igDNM5)
Edellisviikonloppuna tuli aloiteltua, mm osien puhdistelulla. öljypumppuun tuli uusi jousi, edellinen olikin jo painunut hieman kasaan. Ja muutoinkin pumpun sisällä oli ajankanssa kertynyttä töhnää/ "pikeä" Pumpun maksini välys ulomman rattaan ja kotelon välillä Volvon ohjeen mukaan oli 0,35mm. jos yli, niin romupumppu. tässä ei ollut liikaa..

Tänäviikonloppuna jatkui, ideana oli saada jakopää, kansi ja öljypohja kasattua, mutta.. varaosaliike toimitti 4kpl. nokka-akselin takatiivisteitä, jotka eivät etupäähän käy. Ja lisäksi jakohihnan kiristin alkoi tihkua öljyä, kun sitä ruuvipenkissä-hitaasti- kiristin. katsotaan silti jotain kuvia  :o

(https://live.staticflickr.com/65535/49439835261_6c8b5892cb_z.jpg) (https://flic.kr/p/2ijQ5yM)
Öljypohjaa vailla, tiivistetty Volvo-liimalla ja Volvo ö-pohjan tiivistesarjalla.

(https://live.staticflickr.com/65535/49440060357_06cde52445_z.jpg) (https://flic.kr/p/2ijRetK)
Kansi tiukattu, 20nm, 60nm, ja 130 astetta. Astelevy aika kätevä apuväline. Huom. tussilla tein "muistimerkit" missä käyty (tapa tuli opittua volvo truck centerillä kun venttiileitä sääti) ei voi luottaa muistiinsa  :idiot2:

(https://live.staticflickr.com/65535/49439362408_142143e8fb_z.jpg) (https://flic.kr/p/2ijME19)
Tähän vaiheeseen jäi, kannentiivisteen laitoin 2,4T:stä. Vanhaa käytettyä 2,3T tiivistettä mittailin, tähän olisi EHKÄ käynyt 2,3 tiiviste, mutta aika tiukalta vaikutti. Ainakin ameriikoissa on käytetty Os2 mäntiä ja tuota 2,4T tiivistettä onnistuneesti.

Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: JoonasH - 25.01.2020, 20:02:14
Tuo viimeinen 130astetta moottoripukissa yksin tekiessä on ihan mielenkiintoinen, varsinkin jos pukki lähtee luistamaan lattialla  :D
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 26.01.2020, 07:05:17
Tuo viimeinen 130astetta moottoripukissa yksin tekiessä on ihan mielenkiintoinen, varsinkin jos pukki lähtee luistamaan lattialla  :D
Joo  ;D siirsin moottoripukin työpöytää vasten, niin johan pysyi paikallaan.  :buck2:
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 15.03.2020, 15:30:13
Hei vaan! tälläviikolla tuli otettua kädet pois taskuista ja ruvettua töihin..
Tiistaina aloin suunnittelemaan jos hakisi töitten jälkeen kasipätkän naapurin tallista pois, jossa se on seisonut tämän talven.
Siinä samalla ohimennen isäukon avustuksella nostettiinkin sitten moottori pois, siinä meni noin neljä tuntia, erinäisiä juuttuneita osia tuli vastaan.. 
(https://live.staticflickr.com/65535/49661248323_e9fb888c7f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iEoSXn)
Siinä poisnostettu lika&törky moottori. (tuntui hikoilleen vähän jokapaikasta jotain.)

(https://live.staticflickr.com/65535/49662068682_946cbae6dd_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iEt5Pu)
Keskiviikkona taas töitten päälle kävin erottamassa vaihteiston moottorista, ja kytkin oli aika valmis, painelaakeri rohisi jo pahasti myös  :D lieneekkö lähemmäs 400tkm. pyörinyt?


(https://live.staticflickr.com/65535/49661788751_a5a9cf2768_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iErDB6)
Torstaina oli taas paketti nipussa. mitä tälle tehty:
-850R kytkin
-S60R pakosarja
-Kaikki tiivisteet uusittu
-H-profiili veivit
-toiseen ylikokoon porattu, ja uudet Volvon männät ja renkaat
-öljyjäähdyttimen letkut
-Laakeroitu, huohotinsysteemit yms. uusittu, kaikki mikä oli nyt järkevää/helppoa vaihtaa kun kone irrallaan

Lauantaina tuli sitten ährättyä moottori paikalleen sinneminne kuuluukin, samalla tuli poistettua (ainakin toistaiseksi) ilmastoinnin kompura, kuivain ja kenno. Sinäänsä ei suurempia ongelmia ilmaantunut asennuksessa, muuta kuin lämppärin läpivienti alkoi vuotaa, joka tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, kumma kun ei muovi kestä yli 20v. konehuoneessa  ;D tähän olinkin varautunut ja olin hankkinut uuden läpiviennin tiivisteineen. Sen vaihto oli noin tunnin homma.

(https://live.staticflickr.com/65535/49661248033_b7e0c7d619_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iEoSSn)
Uusi moottori kotonaan.

Homma jäi siis Lauantaina kesken, kahdeksannen tunnin kohdalla Lauantai-iltana alkoi kyllästyttää ja lähdin kotiin.. Sunnuntaina jatkoin ja moottori lähti käymään ihan asianmukaisesti, venttiilinnostimet pitivät aika mekastuksen, mutta sekin asettui kun moottoriöljyt alkoi lämpeämään. Koeajo jäi pukkien päällä tehdyksi toistaiseksi, koska kytkimen työsylinteri päätti että ei tänään, samalla päätin itsekkin että en viitsi hakea uusia tiivisteitä Sunnuntaina (taas jo neljä tuntia touhunneena) ja lähdin kotiin, ihan tarpeeksi touhua yhdelle viikolle  :idiot2:




Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 22.03.2020, 16:13:59
Noniin, kytkimen oireet tuli kuntoon, ajattelin ensin että tiivisteen vaihto auttaa. Mutta ei, edelleen sylki tiivisteen pihalle, hetken ihmettelyn tuloksena totesin, että kytkimen työsylinterin päästähän puuttui muovinupikka, mikä painaa kytkimen painelaakerin käyttövipua. uusi työsylinteri korjasi tämän.  ::)

Seuraava vika olikin satunnainen ABS vika, koodeja oli peräti 7 kappaletta (321/312/444...) joihin lopulta auttoi oikean etuanturin uusiminen, yhden abs-pumpun venttiilien johdon uudelleen tinaaminen, sekä anturien johtojen uudelleen reititys (ilmeisesti otti häiriötä puolan johdosta) tämähän on sillä vanhalla peltisellä abs-yksiköllä, joissa ei taida olla tinausongelmia.

Tulevalla viikolla olisi varmaan aika käydä leimalla, nähtäväksi jää miten käy, löytyykö uusia ongelmia. Itse en ainakaan keksi kovin suuria vikoja, antaa leimasedän kertoa mitä tarvii vielä korjata  :2funny:

Tulevia suunnitelmia/remontteja:
-Alusta, jouset/iskarit. ehkä Eibach jouset ja jotkut iskarit (käyttö S70 ajokissa tämä kombinaatio tuntuu hyvälle)
-Jäähdytin hikoilee alareunasta
-Välijäähyn/jäähdyttimen kannakepellit aika hauraat
-???
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 01.05.2020, 19:58:58
Jaahas, päivitelläänpäs. Leima tuli jo maaliskuun lopulla, ei muuta huomautettavaa, kuin jarruputki takana ei ollut oikeassa paikassa/paikallaan(?). Muutoin ei toistaiseksi ole tullut pettymyksiä tekniikan suhteen. Ahtopaineet heittelivät kaikkea 0.3-0.9 bar. välillä. Hukkaportin säätö oli pielessä, eli ihan perstuntumalla säädetty (tankoa pidennetty) vanhalle moottorille, koska arvelutti vanhan tekniikan kesto.  ::)  Epäilisin myös että vanha ahtopaineen säätösolenoidi ei aina pelittänyt niinkuin kuuluu. joten:
(https://live.staticflickr.com/65535/49841811847_a76889a652_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iWmjcz)
tuli vaihdettua vanhanmallin solenoidi tuommoiseen "uudemmanmalliseen" eli tuota oikeanpuoleista löytyy ainakin 1997 alkaen turbokoneisista. Varaosakaupasta Pierupurkin tekele n. 40 rahaa. Toimintatavaltaahan nämä ovat samanlaisia.

(https://live.staticflickr.com/65535/49841811872_7ddb88de3e_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iWmjd1)
hukkaportinsäätövehje mk1. kasattu kaikesta mitä käteen sattui  :D säädin noin 0,4 bar. aukeamaan hukkaportin, tuskin vielä ainakaan liikaa painetta.

Näiden korjausten jälkeen kulkupuoli parani huomattavasti, ei ahtopaineet enää heittele mitensattuu. olisiko n.0,5bar kun kaasupohjassa kiihdyttelee.

Rattikin oli hieman vinossa, työmatkaa ajellut nyt tällä, niin alkoi tympiä, joten säädin aurauksen suunnilleen kohdilleen teleskooppimallisella verhotangolla..  :D (yllättävän onnistunut, ei ole ratti vinossa, eikä vetele minnesattuu, kunhan jouset/iskarit vaihtuu niin virallinen nelipyöräsuuntaus kyllä täytyy tehdä)
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 04.06.2020, 17:00:12
Matka jatkuu ja laulu soi  ::) 
pariviikkoa kesälomaa ja mitä sitä muutakaan kun Volvo-harrastetta, eli Jousi/iskariremontilla tuli suoritettua, sekä akselistot suuntautettua liikkeessä.
(https://live.staticflickr.com/65535/49970558462_818b724584_z.jpg) (https://flic.kr/p/2j8Jb5N)
Eibach:n tekemät -30 mm. jouset siis päätyivät auton alle, aika lähelle samalle korkeudelle jäi vrt. vakiojousiin, ehkä nyt vaan tulee kaikki epätasaisuudet terävämmin läpi, kuin väsähtäneillä vakiojousilla..  ::) (etenkin kun renkaan profiili on vain 45)
(https://live.staticflickr.com/65535/49970558292_6099c6b5b7_z.jpg) (https://flic.kr/p/2j8Jb2S)
Ihmettelin myös että on aika laiska keräämään painetta tämä kokoonpano, eikä ihme, kun löytyi tämmöinen mustekynän mentävä reikä kaasuläpälle menevästä ahtoletkusta, onneksi löytyi varastosta vähemmän huono..  ::)

(https://live.staticflickr.com/65535/49970291281_399ec1bd12_z.jpg) (https://flic.kr/p/2j8GNEe)
Eikä ole tullut tehtyä "pidempää" reissua tällä kokoonpanolla, joten on the road. 320km. pikainen koeajo Mobiliaan.
Koeajon yhteenvetona toteaisin että:
-pidemmän lenkin jälkeen huohottimesta(?) pysähdyttäessä tulee käryä ohjaamoon :-[
-Vaihteisto on jäykempi käyttää kun ajaa +100 km. matkan (öljyt? nyt Bilteman 75w-90 ) ???
-Vakionopeudenpidin (jos jokin on vakio, niin sitä ei voi säätää, toim. huom) toimii kuin kuminauha  :2funny:
-kulkupuoli kunnossa, kulutus tietokoneen mukaan 7.9L./100 km. tuommoisessa maantieajossa  8)

Korjauslistalla olisi satunnaisten räminöiden/kitinöiden hiljennys, sisustan osien metsästystä jne.
Otsikko: Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
Kirjoitti: volvosami - 09.08.2020, 19:55:36
hej!
 Kasipätkä on ollut nyt tiukasti jokapäiväisessä liikenteessä, uusi ongelma on nyt jarrua painaessa kuuluva paukaus/kolaus, täytynee tutkia aihetta..
Vähän korjaustakin on tehty, aamuisin startatessa pakoputkesta tuli ihmeellinen pöläys, olisin veikannut venttiilinohjurin kumia, mutta moottoriöljytkin alkoivat haisemaan bensalta..

Tein johtopäätösveikkauksia, että suutin vuotaa mahdollisesti männänpäälle, ja bensa valuu sieltä männänrenkaiden ohi öljytilaan, joka taas oli kytköksissä tähän savunpöläykseen.
joten Uudet suuttimet hankintaan, pitkällisen arvonnan jälkeen 2,4T:n suuttimet olivat sopivat. Varmaan paremmat kuin vanhat(?) , uudet ovat nelireikäiset (nro. 0280155759 ) huomattava parannus, käynnistyy ja toimii paremmin kylmänä kuin vanhoilla suuttimilla, öljyt ei enää haise niin vahvasti bensalle, ja se pöläyttely loppui ainakin toistaiseksi  8)

Sitten iski se virityskärpänen...  :idiot2:
(https://live.staticflickr.com/65535/50207040762_83efebff87_z.jpg) (https://flic.kr/p/2juCd2Q)

tilasin lastun, "nimetön"  lupaa 300 hv. ja 440 nm. (ainakin Jp styling myy Magnum Racingin lastua samoilla spekseillä) tää oli ihan Ruotsista yksityiseltä henkilöltä.
Muutakun tinakolvi käteen ja vanha piiri irti, ja DIL kanta tilalle ja lastu siihen. No, teho ei ainakaan tuntunut vähenneen perdynolla mitaten. Enpä vedätellyt enempiä, laajakaista seosmittari odottaa asentajaa.
Tarkoitus on käydä myös penkissä arvuuttamassa paljonko tehoa mokoma "teholastu" tuo (voi kun lastun tekijä olisi osannut kirjoittaa T-5R tekstin oikein.. ei siis T5-R) :2funny:
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 23.08.2020, 20:11:09
hupailu jatkuu, lomalla kun ei muutakaan tekemistä ole, niin Volvoa voi aina ihmetellä (ja vedota koronaan, ettei voi lähteä mihinkään..  :o )

(https://live.staticflickr.com/65535/50247075761_2b163e8381_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jyap3r)
Lastuvirittelyn jälkeen arvelin, josko bensapumppu olisi aika vaihtaa, hyvinhän tuo on toiminut, mutta arvelin ottaa varman päälle, olihan se vaihdettu varmaan joskus, vanhassa pumpussa 09" vuoden valmistusleima.
Tilalle uusi Boschin pumppu Motonetistä, helppohan tuo oli vaihtaa, uusi pumpun kannen tiiviste (osanumero    9447141) kannattaa myös varata.

(https://live.staticflickr.com/65535/50257589702_631b557fc5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jz6hth)
No, sitten aloin miettimään välijäähdytinasiaa, Kl-racingin 40mm. meni paikalleen, vaatii muuten aikalailla sovittelua... taitaa olla yksilöitä, kuinka Kiinalainen on viitsinyt syventyä tekemään tuotetta.  :buck2:  itse käytin alkuperäisiä välijäähdyttimen sivukiinnikkeitä apuna.

(https://live.staticflickr.com/65535/50257589787_227942fc18_z.jpg) (https://flic.kr/p/2jz6huK)
No olin jarrujakin miettinyt, vakiot ovat siis 280mm. halkaisijalla, kuvassa esiintyy päivitetyt jarrut. Ovat siis 302mm. halkaisijalla. Tässä jarrupäivityksessä siis vaihtuu levyt, letkut ja jarrusatulan kannake.
Otin riskin ja ostin Zimmermannin levyt, joskus olleet kuraa, (halkeilua) onko lie nykypäivänä?
 osanumerot:
-8251319 jarrusatulan kannake (tarve 2kpl)
-9191400 Jarruletkut (tarve 2kpl.)
-31262095 jarrulevyt

Dynokäynti jäi nyt välistä, mutta täyskaasuvedossa näyttäisi lambda aika tiukasti pysyttelevät tasan "1.00" arvossa, joskus heittelee syystä tai toisesta 0.86-1.00  :o
Hukkaportin säätö aiheutti ensin ihmettä, mutta sitten tajusin säätää portin aukeamaan 0.12 bar arvossa, näin Volvon ohje sanoo. Ei siis 0,4 bar. nyt ahtaa noin 1.0 bar, ei taida tuo ahdin enää olla ihan parhaalla alueella..
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: Viizkasi - 24.08.2020, 09:36:49
Huomasiko eroa tuon välijäähyn vaihdon jälkeen? Olis kanssa tuommonen samanmoinen cooleri ylimääräsenä, että jos sen laittas omaan pätkään kanssa  ???

Siisti peli on tästä tullut  :)
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 24.08.2020, 10:00:05
Huomasiko eroa tuon välijäähyn vaihdon jälkeen? Olis kanssa tuommonen samanmoinen cooleri ylimääräsenä, että jos sen laittas omaan pätkään kanssa  ???

Siisti peli on tästä tullut  :)

Kiitos, vielä on kaikenmoista siistimistä ja laittoa, tuskin se loppuu koskaan..

Välijäähystä; perstuntumalla saattaa virrata paremmin, eli lähtee vetämään aiemmin ja korkeammillakin kierroksilla tuntuisi vetoa olevan paremmin. Näin mun kankku sanoo  :o
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: Viizkasi - 24.08.2020, 22:36:09
Kiitos, vielä on kaikenmoista siistimistä ja laittoa, tuskin se loppuu koskaan..

Välijäähystä; perstuntumalla saattaa virrata paremmin, eli lähtee vetämään aiemmin ja korkeammillakin kierroksilla tuntuisi vetoa olevan paremmin. Näin mun kankku sanoo  :o

Harvemmin näistä tekeminen koskaan loppuu  ;D
Ja joo, pitää laitella cooleri kans keulille niin pääsee koittaan
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 05.04.2021, 07:42:46
Kevättä! Aiheeseen ei ole otettu kantaa ainakaan 180 päivään, joten auto seisoi talven taas, ja mitään ei saatu aikaan  :2funny:
Leimalla käynti oli ohjelmassa näin kevään korvalla, ja hylkäyshän sieltä tuli, "oikean poikittaistukivarren vasen pikkupusla halki" taisi olla virallisesti. No, ei siinä auttanut, tilasin skandixilta ~500€ hintaan kaikki vähänkään taka-akseliin tai sen kiinnittämiseen liittyvät osat, ideana oli samalla vaivalla remontoida kaikki.
(Onneksi tuli tilattua jarruputkia ja letkuja..)

Hypätäänpä tuohon remonttiin, volvon ohje oli, mutta se käsitteli vasenta puolta, joten aloitin sieltä. Ohje käskee irrottaa takajousen, ja akseli jää ikäänkuin iskunvaimentimella roikkumaan ilmaan. (Tässä vaiheessa samalla tuli jarruletku vaihdettua auto->akseli)
Ruuvailua ja kaasulla polttamista, ei ihmeempiä, muutakuin kasaan ja toinen puoli käsittelyyn samalla idealla.

Mutta oikeanpuolen akselipuolisko onkin erilainen.. sisempi nivel on eräänlaisen syvennyksen sisällä, joka vaatikin että vasemman puolen sisänivel piti irrottaa.  Ehkä ? Mutta niin sen toteutin, samalla totesin että akselinpuolikkaiden välissä oleva jarruletku oli aika kireällä, kun taistelin tuota oikeanpuoleista niveltä irti. Jarruletkun ja putken kohtaloiksi tuli rautasaha, olivat varmaan alkuperäisiä, niin ruosteessa, ettei avaimet käyneet. Tulihan se tehtyä lopulta.. :)

(https://live.staticflickr.com/65535/51095697022_1e9c871e61_z.jpg)

Tämä volvo työkalu 9995497 on mielestäni melkein välttämätön hankinta, jos aikoo nuo etummaiset nivelet vaihtaa. Oliko n. 60€ skandixilla. Vaihtoon ei mene montakaan minuuttia, tai internetissä nähtyjä vaijeritaljalla nivelrn vetämistä yms. On tämä aikalailla turvallisempi vaihtoehto. Samalla työkalulla nivel saadaan asennettua suoraan ilman hakkaamista/kiroilua/sokeutumista/henkisiä vaurioita.  :buck2:

(Käsijarruvaijeri varmaan tarvii uusia..)


Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: Kenoviiva - 05.04.2021, 19:06:22
Kuis helpolla sait tuon tukivarren niveltä tukivarressa kiinni ptävän pultin irti? Itsellä tuottaa tällä erää vaikeuksia, kun ei pultti meinaa hievahtaa kohtalaisen väkivaltaisella vasaran käytöllä.
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 06.04.2021, 09:01:48
Kuis helpolla sait tuon tukivarren niveltä tukivarressa kiinni ptävän pultin irti? Itsellä tuottaa tällä erää vaikeuksia, kun ei pultti meinaa hievahtaa kohtalaisen väkivaltaisella vasaran käytöllä.
Taisi olla volvon ohjeen mukaan ihan eka pultti mikä pitää irrottaa,.
Ja kyllähän sitä sai kuumentaa kaasulla ja siitenkin sai hakata vasaralla melkolailla.
Yksi pultti akselistosss oli ruostunut niin, että kierre oli osittain kadonnut puolivälistä pulttia  :P
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 30.08.2021, 06:53:26
Muuta kaikkea jännää touhua ollut kesällä, niin jäänyt volvo harrastaminen vähäiselle.
Oikeastaan pelkkää ajoa ja muutama osapäivitys. Eli Bilsteinin sini-keltaiset iskarit taakse, ja turboon vaihdoin vinon #7 pesän, jotta sain Jt-tuningin 3" downpipen, (jossa on 200 cell katti) kiinni, ja sen jatkeeksi jt-tuningin 3" putkiston.

(https://live.staticflickr.com/65535/51411070482_817d69fe90_c.jpg) (https://flic.kr/p/2mk2b7W)
Paljon paremmin herää kyllä ahdin tuolla isommalla putkella. Mutta nyt tahtoo vetää yläkierroksilla laihalle.. 
Ja tuon putkiston kanssa paukkuu putkessa, on siis vain yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella, ei kiva  :-[ jotenka toinen vaimennin varmaan auttaa hillitsemään paukuttelua?
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 21.03.2022, 05:29:18
-Ei ole vastattu yli 180 päivään-

No ei, koska kesäautoilu, ja volvo on ollut lumen ja jään saartamana, josta se herätettiin taas.
Vuotava jäähdytinnesteletkun kiristys, Uusi IMM ja porscheen sopiva TCV oli vuoden ekat huollot.

Ränklättävä apulaitekiristin ei hiljentynyt uuden vaihdolla (tutkittava)

(https://live.staticflickr.com/65535/51951783654_7b6e6c4466_k.jpg)
EDIT: tuo kiristimet tuskin tulee olla tuollai ihan "tapissa" toisessa päässä..
Hihna vissiin väärän mittainen? Ilmastoinnin osathan tästä on heitetty pois.

Sittenhän pikku ajelut, ekassa kiihdytyksessä repesi ahtoletku coolerin jälkeen, silikoniset tilauksessa.. vissiin alkuperäisiä, viimekesänä meni kaaauläpän letku  ::)

Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: laatikkovika - 21.03.2022, 10:15:09
Joko hukkasit vanhan mirrin?
Ite myin T-5 katin tuonne https://retekokat.fi/

Sain yli 400€ siitä. :o meinas taju lähtee...

Jos ei numerosta saa selvää, ne laittaa sen lohjalle ja se analysoidaan yksittäisesti, näin piti mulle tehä.


Kirotus virehejä korjaatu.
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 21.03.2022, 12:56:41
Joko hukkasit vanhan mirrin?
Ite myin T-5 katin tuonne https://retekokat.fi/

Sain yli 400€ siitä. :o meinas taju lähtee...

Jos ei numerosta saa selvää, ne laittaa sen lohjalle ja se alanysoidaan yksittäisesti, näin piti mulle tehä.

Näin olen kuullut, että hyvän hintaisia.. Mutta katti laitettu "jemmaan" jos joskus vielä keksii käyttöä vakio-osille  :o arvokas 20v. Päästä  :2funny:
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: laatikkovika - 21.03.2022, 14:51:03
Mulla oli 2 läpivirtaavaa vaimenninta, paukautti nopeassa vaihdossa ja tietenkin jos pääsi livahtaan rajoittimelle.
Muuten ei poksutellu vaikkapa moottorijarrulla pienen vedon jälkeen.

Se katin arvo nyt riippuu niiden jalometallien kulloisestakin maailman markkinahinnoista.
Myy se mulle, saat satkun niin ei tarvi varastoida.  O:-)
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 21.03.2022, 18:26:29
Varastointi on halpaa.. ;)

Juu, tuo putkeen paukuttelu saattaa liittyä sitten vuotavaan ahtoletkuun. Täytyy laittaa uudet ja kuulostella vieläkö paukkuu moottorijarrulla ELK
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 23.03.2022, 19:37:43
(https://live.staticflickr.com/65535/51956584333_1d82cd9085_c.jpg) (https://flic.kr/p/2nae5oa)
Tuli ahtoletkut vaihdettua ehjiin, toinenkin oli melkein puhki.. tämä oli ainakin rikki ? ;D
Ei paukuttele putkeen enää.

Arvelin että NYT volvo toimii eikä rötää .. Mutta ei, ahtopaineet karkaili parhaimmillaan 1.5 bar. (työkaveri oli kyydissä kun tehtiin tutkimuksia) -> TCV:n johto irti, ahtaa vain noin 0.5 bar.  -> TCV:n johto kiinni ja hukkaportin tanko ihan niin löysälle kuin saa, niin ahtaa 1.0-1.2 bar. ja rötää yli 0.7 bar. ahdoilla.   :o :idiot2:   mysteerin selvitys jatkuu..
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 25.03.2022, 19:38:21
(https://live.staticflickr.com/65535/51960615443_32df25f226_c.jpg) (https://flic.kr/p/2nazJG4)

Tulpanjohdot tuli vaihdettua, vanhat oli jotkut "high power quality silicone wire" tyyliset, valmistaja ei tiedossa, tilalle laitoin uudet Bougicordin johdot (Volvo oem valmistaja?)
Mittailin yleismittarilla ja tulokset ovat kOhm:eja  vanha vs uusi johto, yksi ei johtanut ollenkaan..

(https://live.staticflickr.com/65535/51961120625_bf1047b5fc_c.jpg) (https://flic.kr/p/2naCjS6)
Tulpat katsoin samalla, ihan hyvänväriset. Volvon genuine tulpat.
Mutta ei rötääminen vieläkään asettunut, näyttää menevän laihalle 0.7 bar:n jälkeen  :idiot2:
Seuraavaksi varmaan bensapumpun letku tutkittava,  tuli vaan mieleen että voiko vuotaa tankin sisään, että klemmari/letku huonosti tai löystynyt tms. Boschin pumpun vaihdoin pari vuotta sitten sinne.

Tai sitten ei motronic enää vaan ymmärrä kun liikaa viriä  ::)

Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: laatikkovika - 25.03.2022, 23:53:19
No nyt näyttää johtojen vastukset hyviltä, suurenee vähän pituuden mukaan niinkuin pitääkin.
Bougicord on se oem.

En lukenut koko saagaa mutta ootko kyylännyt b-paineensäätimen tilanteen?
B- suodatin?

Mulla tais olla sama lastu T-5 mallissa, ahto sen baarin verran, muuten vakio vain bsr catback.
Penkissä tuli se mitä tehdas lupaa vakiona. :P
Tuon ajan vehkeissä volvo ilmotti reippaasti yläkanttiin mutta veikkaisin että lastulla tuli n.40 kaakkia lisää, ihan eri auto.
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 26.03.2022, 05:30:51
Autodocilta joskus tässä tilasin nuo bougicord johdot (65€ Tais maksaa) sattui vaan löytymään varaosakätköstä ihan vahingossa..  :idiot2:

Bensanpainesäätimen olen vaihtanut uuteen viimekeväänä, mallia skandix/nimetön. Ainakin letku oli kiinni säätimessä ja imusarjassa.
Suodatin on muistikuvieni mukaan viimevuotinen ja bosch.

suhtaudun tämmöisiin lastuvirityksiin hieman varauksella, paljon ne lupaa ainakin  ;D
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: laatikkovika - 26.03.2022, 09:30:29
Mulla tuo sama lastu oli tosiaan teevitosessa, ei sen kanssa mitään ongelmia ollut.
Penkissä meni karvan verran rikkaalle, sehän sopi mulle ei sula paikat.

Muutama heponen olis voinu olla enempi jos seos ois ollu ihan optimi. ELK
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 29.03.2022, 10:10:46
Yks päivä tutkailin papereita, suuttimet jotka vaihdoin parivuotta sitten oli 342cc / 3bar. finjectorin testilapun mukaan

Vakiot on 315 cc /3bar ?  Ilmeisesti..

Monesta varaosakataloogista selailin että käy kyllä 850 t5:een nuo nykyiset suuttimet ja lähteestä riippuen tuotot olisi samat. Tuo testilapun tulos vaan saattoi olla avain ongelmaan  :o täytyy vaihtaa vakiosuuttimet takaisin ja katsoa mitä tapahtuu
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: Kalamies - 29.03.2022, 11:22:01
Yks päivä tutkailin papereita, suuttimet jotka vaihdoin parivuotta sitten oli 342cc / 3bar. finjectorin testilapun mukaan

Vakiot on 315 cc /3bar ?  Ilmeisesti..

Monesta varaosakataloogista selailin että käy kyllä 850 t5:een nuo nykyiset suuttimet ja lähteestä riippuen tuotot olisi samat. Tuo testilapun tulos vaan saattoi olla avain ongelmaan  :o täytyy vaihtaa vakiosuuttimet takaisin ja katsoa mitä tapahtuu
Käytin joskus T-5R vakiosumut Finjectorilla ja ne oli kaikki 332cc
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 29.03.2022, 12:03:34
Käytin joskus T-5R vakiosumut Finjectorilla ja ne oli kaikki 332cc

Kiitoksia tiedosta.
 Eli en heti ala suuttimia irrottelemaan.
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 03.04.2022, 14:23:09
Noniin, moottoriöljy ja suodatin (Volvo oem) tuli vaihdettua, sekä yleistä silmäilyä tehtyä.

Pitkällisen mietinnän jälkeen vika röpötykseen löytyi.. Ja vastaus on tämän vuoden ekassa viestissä jossa mainitaan  "uusi IMM.."   ::) ja
Laatikossa luki Magneti Marelli.. ::)

Mikäpä muukaan, osanumeroita vertailemalla tuo käy ilmeisesti jopa 10 tappiseen (jossa ei ees ole imm:ua)   :2funny:

Eli vanha IMM hyllystä, koneet käyntiin, ja ajoa. Enkä muista että auto olisi vielä koskaan toiminut noin hyvin!  S*

Ei ahtopaineet seilaa, koska TCV ja paineletkut uusittu, vääntöä on ihan erilailla, eikä röpötä ja pauku.

Ensiviikolla katsastus ja katsotaan mitä vikaa  :nohnoh

(https://live.staticflickr.com/65535/51979078086_79b4626ec4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ncdmZu)
Pannaan vaikka kuva konehuoneesta, koska kuva ois kiva.




Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: ata - 04.04.2022, 09:55:03
Kuva on aina kiva ja hyvä että taas toimii.  O0

Täällähän pääsisi 11.6. Tammisaaren kokoontumiseen?
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 05.04.2022, 09:55:50
Kuva on aina kiva ja hyvä että taas toimii.  O0

Täällähän pääsisi 11.6. Tammisaaren kokoontumiseen?

Hyvä idea, pistetäänpäs hautumaan  8)
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 16.03.2023, 15:12:51
Jaa, tähän aiheeseen ei ole vastattu ainakaan 180 päivään  :P

Vastataan nyt:
Kaivelin ajokin taas esille ja remontointllistalla ollu etupyöränlaakeri (SKF) tuli vaihdettua. Samalla tuli uusittua vetoakseli (SKF)
Pitemmänaikaa olen ideoinut tuota e85 muutosta, jonka nyt toteutin.

(https://live.staticflickr.com/65535/52750514322_dea73144d0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2onob7f)
Kuvassa e85 sarja asennettuna.
Kokemuksia ei vielä ole paljoa, koska ajoin vasta 8km. Ja 50% etanolisuhteella.

Maalipinnasta oli lakka lähtenyt voimakkaasti talven/lumen takia, tarttis varmaan alkaa tehä jotain  ::)
Otsikko: Vs: 855 T-5R
Kirjoitti: volvosami - 16.03.2024, 13:33:55
No vuosisitten viimeksi päivitetty..  eipä uutta, kaivoin auton tallista ja kävin vähän fiilistelemässä ja kokeilemassa onko uusia ongelmia. Lambda valo paloi kojetaulussa jonka syynä oli "injector 2" vaikka syytä en tähän keksinyt, kaikki toimi niinkuin pitää  :idiot2: seuraillaan tilannetta.
(https://live.staticflickr.com/65535/53591143779_6635ee80fe_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pDEBXz)