Justiinsa sain soiton nimenomaan tuohon kanteen liittyen, kannen tekijä oli ottanut imupuolelta tulokset ylös ja soitti sitten minulle.
Mukavat tasan 200hv virtaa jo 10mm nostolla, kyseessä siis 530 kansi 46/38 venttiileillä, pakopuolen virtaus silti minua enemmän kiinnostaa. Mutta onhan tuo 200hv 10mm kohdalla jo aika hyvin, kantta ei mitatakaan kuin 12mm asti, koska nokassa ei ole nostoakaan enempää, joten turha mitata sen pidemmälle. 12mm nostolla virtausta oli 208hv:n edestä.
Saan sitten kannen mukana virtausmittaukset ja nokkakortin, sieltä sitten viimeistään näkee paljonko pakopuoli virtaa, pakoventtiiliähän kasvatettiin se kolme milliä ja imua vain kaksi.
Luulisin että pakopuolen virtaus on turbomoottorissa aika tärkeää, varsinkin kun se ohjataan kunnolliseen pakosarjaan ja sitä myöden kunnolliseen kollektoriin, niin luulisi turbonkin spoolaavan paremmin. Mulla onkin jo valmiina pakopainemittari ja pakolämpömittari, joista voin sitten joskus tarkkailla miten moottori käyttäytyy ahtojen kanssa.
Onneksi saan kohta sen kannen niin saan moottorin viimein läjään, sitten vaan menee kolme kuukautta kantta maksaessa.
Noh, auto on nyt kaverin omistuksessa, josta ostan sen pois kunhan hän saa nypättyä tekniikan pois. Hänellä on oma korjaamo ja yksityisyrittäjänä sitä myöten koko ajan kiire, joten en ihmettelisi vaikka joutuisin keväämmällä itse irrottaan sen vanhan tekniikan.
Ei oikein auton rassaus huvita kun on -32 astetta ulkona pakkasta.
Paljonko on muilla Volvo ihmisillä virranneet -530 kannet, vaikkapa sitten tuolla 10mm nostolla, mitään 16mm nostolla saatuja lukemia on hyödytön tuijottaa, kun ei kellään oo semmosta nokkaa joka aukaisisi venttiilejä kovin paljoa tuota 12mm enempää, nyt unohetaan sitten racinkikoneet joissa on helposti 14 nostoisiakin keppejä. Ja paljonko on virranneet muilla Volvo ihmisillä -531 kannet?
Pakopuolen virtaukset kiinnostaa myös, siinä -530 ja -531 onkin tasoissa virtauksissa jo vakiona. Mikä toisaalta vähän ihmetyttää, kun volvon kansissa on paska pakopuolen virtaus, niin miksi ne ei HiPo -kantta tehdessään muuttanut myös pakopuolen kanavaa, siis alunperin Volvolla.
Mikä olisi semmoinen optimi suhdeluku imupuolen ja pakopuolen välillä, jostain oon lukenut että joku 65-75% imukanavan virtauksesta olisi se optimi, mutta onko se sama suhdeluku sitten vaparissa ja ahdetussa?