Ateho  Elekma

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145008 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #180 : 30.11.2018, 07:18:16 »
Multa löytyy uutta valmiina 960 t6 pakosarjaa ilmastoituun malliin.

Tosin tällä hetkellä T4 laipalla.


Liimaksi Volvo tai tuo Loctite ainakin mulla on aina pitäny. Tiivistepinnat vaan pitää olla puhtaat ja vanha liima kaikki pois...

« Viimeksi muokattu: 30.11.2018, 07:20:15 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #181 : 30.11.2018, 14:10:05 »

Tosin tällä hetkellä T4 laipalla.


Oliko tää sellanen hienovarainen vihjaus että isompi turbokin olis paikoillaan  ::)  Luulen että seuraavaan tilaan valmiin kollektorin mutta muuten teen varmaankin itse. Hyvä kollektori on kuitenkin se vaikein tehdä, ainakin kun työvälineet ovat luokkaa rälläkkä ja kemppi.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #182 : 30.11.2018, 17:27:04 »
Vinkkinä hyvä rautasaha.
Toimii paremmin kuin rälläkkä kun teet ohjaimen sille.

Eli ohjaimella pidät rautasahan terän suorana, sekä oikeassa kulmassa.
3-1 haarassa jaetaan putket 120* välein ja leikkaus esim. 15-25* kulmassa, riippuen miten pienen paketin haluat (joka useimmiten ratkaisee kollektorin kanssa).

Ohjaimen voit tehdä vaikka neliöputkesta, lattaraudasta tms.

Ite tuskailin jonkun aikaa rälläkällä (125mm laikka), eikä saanut yhden yhtä kollektoria tehtyä.. paitsi 2-1 ja nekin oli aika heikkolaatusia.
 Nyt on penkkihiomakone (mikä lie kiinan tuote, mutta toimii riittävän hyvin) ja rautasahalla + lamellilla viimeistely niin tulee jo aika hyviä 2-1 kollektoreita.. ja myös 3-1 onnistuu mutta kovin hyvää ei saa, ennen kuin ohjaimen teen (rautasahan terä kääntyilee vähän joka suuntaan, niin ei saa just oikeessa kulmassa olevia kappaleita).

Ja huonoilla terillä saat hinkata yhtä putkea tuntitolkulla.
Hyvällä terällä menee samassa ajassa kuin rälläkällä putken leikkaus.

Putki tukevassa pöydässä olevaan ruuvipenkkiin kunnolla kiinni, niin hyvä tulee.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2018, 17:28:49 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #183 : 30.11.2018, 19:07:11 »
Luulen että seuraavaan tilaan valmiin kollektorin mutta muuten teen varmaankin itse. Hyvä kollektori on kuitenkin se vaikein tehdä, ainakin kun työvälineet ovat luokkaa rälläkkä ja kemppi.
Vaikka kirjoitinkin aiemmin jo, niin kutoskoneessa ei tarvitse viedä kaikkia putkia turbon laipalle asti jollei välttämättä halua, vaan ne voi liittää matkan varrella toisiinsa. Ei tule laipan luona niin ahdasta. Pitää vaan huolen siitä, että liitokset matkan varrella on jouhevia ja joka pytyn putken kokonaispituus on ~sama.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #184 : 30.11.2018, 21:10:38 »
Se kyllä kieltämättä helpottaa myös hukkiksen putkien vetoa kun laipan luona on hiukan enemmän tilaa. Tai ei välttämättä helpota, mutta voi helpottaa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #185 : 10.12.2018, 20:18:57 »
Noniin. Tenttiviikon ainoan tentin jälkeen olikin hyvä jatkaa Volvon ääressä. Ensimmäiset koeajot tehty.

Säädettiin tyhjäkäyntiä ruuvilla ja alipainealuetta kohdilleen ja pikkuhiljaa nämä tuntuvatkin olevan jokseenkin kunnossa. Ei tiputtele öljyä eikä jäähäriä enää. Öljynpaluu tiputtaa hieman mutta ei pakosarjalle  *taavih->  Tein sitten ilmeisesti aavistuksen liian lyhyen tuosta paluusta, ja tiputus tapahtuu hieman auki kierretystä liittimestä. Kolmas kerta toden sanoo (kop kop).

Ahtopainealueella päästään noin 0,5 bariin jonka jälkeen tuntuu kuin tulisi fuel cut (johon en kyllä usko) kun meno päättyy kuin seinään. Luulen että tuo megalla generoitu kartta on vaan yksinkertaisesti liian rikkaalla jolloin alkaa tukehtumaan. Ahdoille lähtiessä AFR tippuu noin 10-11 ja kartta menee tästä vaan rikkaammalle. Säädettiin ajojen aikana kokoajan laihemmalle ja meno parani sitä mukaa mitä enemmän tiputti.

Hukkaportissa on edellisen omistajan mukaan 0,8 bar jouset, näiden ei siis pitäisi tulla vielä vastaan. Bleediä tuossa ei vielä ole lainkaan, hienosäätöön toki sellainenkin laitetaan. Kunhan tuo tuosta hieman jäähtyy niin otan hukkiksen irti ja lyön hieman lisää jousta sisään ettei nyt varmasti ole siitä kiinni. Kalustotappioita ei tullut, mitä nyt hieman pakosarjan kääreet savusivat ja kyytiläiset noustuaan autosta pikku kepposena huusivat yhteen ääneen että ''PALAA!''  :D  Slaagin meinasin saada perhana. Hiukan joku muovin käry (?) tuli kabiiniin, täytyy sitäkin tutkia että mikä siellä käryää vai käryääkö mikään. Niin ja nokka-akselin päätytulppa jostain syystä lähti liikkeelle, onneksi tippui tallin lattialle. Täytyy naputtaa kiinni uudestaan.

EDIT: Muovin käry tuli sulaneesta hukkaportin paineletkun muoviliittimestä. Oli päässyt osumaan downpipeen.

Kuitenkin: ensimmäiset koeajot tehty jokseenkin onnistuneesti  8)
« Viimeksi muokattu: 11.12.2018, 21:32:25 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #186 : 10.12.2018, 20:27:14 »
Tein sitten ilmeisesti aavistuksen liian lyhyen tuosta paluusta, ja tiputus tapahtuu hieman auki kierretystä liittimestä. Kolmas kerta toden sanoo (kop kop).
Ylimääräinen paluulaippa ja tiivari sinne väliin vaan kera pidempien pulttien, niin saa sen laipan paksuuden lisää pituutta, jos kerta noin pienestä vaan kiinni.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #187 : 11.12.2018, 06:10:49 »
Ettei vaan ole boost cut käytössä?

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #188 : 11.12.2018, 14:42:53 »
Ettei vaan ole boost cut käytössä?

Sehän se oli. Joskus Tunerstudiossa seikkaillessani olin ilmeisesti laittanut (tai sitten on oletuksena päällä) overboost protection -asetuksen 150 kPa, eli 0,5 bar. Jonkinlainen pakoputkiräpellys vielä ja siirtolaput ja ei muuta kun ajamaan  8)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #189 : 11.12.2018, 17:04:36 »
Kuulinko turbokuutosen laulun about tunti sitten?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #190 : 11.12.2018, 17:36:57 »
Kuulinko turbokuutosen laulun about tunti sitten?

Saatoit hyvinkin kuulla  :D  ajettiin Joden kanssa pientä säätöajoa Otaniemen sisällä. Melko äänekkäästi laulaa vielä kun pelkkä DP paikoillaan.

Overboost protection otettiin pois käytöstä ja nyt ahtaa ~0,8 bar ennenkuin hukkaportti aukeaa. En saanyt eilen aikaseksi vaihtaa hukkiksen jousia jäykemmiksi, joten siihen se nyt tyssää ahtojen puolesta. Mutta kokonaisuudessaan homma pelittää. Ja voi pojat sitä ääntä kun Holset alkaa laulamaan...
« Viimeksi muokattu: 11.12.2018, 18:59:46 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa viri-viri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #191 : 11.12.2018, 20:10:09 »
Saatoit hyvinkin kuulla  :D  ajettiin Joden kanssa pientä säätöajoa Otaniemen sisällä. Melko äänekkäästi laulaa vielä kun pelkkä DP paikoillaan.

Overboost protection otettiin pois käytöstä ja nyt ahtaa ~0,8 bar ennenkuin hukkaportti aukeaa. En saanyt eilen aikaseksi vaihtaa hukkiksen jousia jäykemmiksi, joten siihen se nyt tyssää ahtojen puolesta. Mutta kokonaisuudessaan homma pelittää. Ja voi pojat sitä ääntä kun Holset alkaa laulamaan...
Kai tästä saadaan videota nähtäville? :nälkä:

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #192 : 11.12.2018, 20:50:04 »
Tehtiin vinokoneeseen ahtopaineen ohjaus ihan Volvon solenoidilla. Toimii tosi hyvin; ahtopaine säädetään kierrosluvun ja TPS% määräämällä kartalla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #193 : 11.12.2018, 21:39:35 »
Kai tästä saadaan videota nähtäville? :nälkä:

Saadaan tottakai  8)  Viikonlopuksi voisi hakea siirtolaput jos tuon pakoputkentekeleen saisi aikaan. Sitten voisi jo uskaltaa jo ihan tien päälle.

Tehtiin vinokoneeseen ahtopaineen ohjaus ihan Volvon solenoidilla. Toimii tosi hyvin; ahtopaine säädetään kierrosluvun ja TPS% määräämällä kartalla.

Hmm. Täytyy pistää korvan taakse että sen voisi toki noinkin toteuttaa. Varmaankin tähän hätään tulee ihan tuo hukkaportin jousilla ja bleed -venttiilillä tehty ohjaus mutta myöhemmin voisi hyvinkin päivittää.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2018, 21:48:03 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #194 : 11.12.2018, 22:00:42 »
Kello taisi olla 0,7 Bar ja 40 euron solenoidi. Toimii hyvin ainakin1,4 Bar saakka.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Autoracing  KL-varaosat