RallyBaron  Samppasport

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145150 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #195 : 19.12.2018, 00:53:55 »
Pikkuhiljaa taas. Pakoputki alkaa olla aikalailla valmis. Ei se kaunis ole mutta todennäköisesti ajaa asiansa. Ainakin äänimaailma muuttui huomattavasti inhimillisemmiksi ja matalammaksi. Jos (vihdoin) saisin viikonlopuksi haettua siirtokilvet niin pääsisi hieman kadullekin ajamaan. Huomioita ja korjattavia asioita:

- Jäähäriä vuoti tulipellin läpi meneviltä liitoksilta. Moottorin takaisinasennuksesta innostunut minäni oli unohtanut kiristää liittimet loppuun asti. Täytyy antaa tunti turpaan jos tulee vielä kyseinen henkilö vastaan... Tähän liittyen, kumpaan suuntaan lämppärin kennon hana toimii? Yritin netistä löytää mutten tahtonut millään löytää vastausta. Onko ilman alipainetta eli ns. nolla-asennossa kiinni vai auki? Alipainelinjat ovat hieman vielä työn ja selvityksen alla mutta lämmintä ilmaa olisi kiva saada kabiiniin  :D  Jäähäriä on hieman (noin pari litraa) joutunut lisäilemään mutta sormet ristissä toivon että tämä on vaan järjestelmän ilmautumista.

- Polttoainepumput pitävät jo pelottavaa mekkalaa. Tai ehkä vaan toinen, tai sitten molemmat, en ole tarkemmin tutkinut. Meteli on jokatapauksessa sellainen että tyhjäkäynnillä kovin ääni tulee moottorin sijaan pumpuilta   V:>  Ei ole aiemmin ihan noin paha ollut. Aiemminkin toki ollut kova meteli mutta sentään tasainen ja suhteellisen matala, kun nyt pitää huomattavasti kimeämpää ja epäsäännöllisempää ääntä. Toki syypäänä voi yksinkertaisesti olla nuo Biltema Quality 044-kopiot jotka vaan antautuvat noin 10 ajokilometrin jälkeen, mutta mistäpä tätä tietää. Pitänee ainakin kaivaa tuo tankkilaite ylös tankista ja katsoa että imuputki ei vaan ole jotenkin liikkunut ja hörppisi ilmaa välillä sisäänsä.

Nykyisessä setupissa siis yksi 15 mm kupariputki tulee tankista yläkautta ulos ja auton alla haarautuu samassa koossa kahdelle 044-kopiolle josta jatkuu sitten kahtena 8 mm letkuna jotka yhtyvät yhteen 8 mm letkuun, ja mietin että pitäisiköhän nuo imuputket olla sittenkin kummallekin pumpulle omansa? Eli 2 kpl 12 mm imuputkea tankista ulos. Jos tuo ääni tulisikin jotenkin kavitoinnista johtuen riittämättömästä virtauskapasiteetistä. Paluu on koko matkalta 8 mm letkua (välissä saattaa jossain olla alkuperäistä putkea pätkä joka taitaa olla 6 mm) ja paineensäädin 960 alkuperäinen, ainakin vielä. Olisi mielenkiintoista kyllä nähdä miten tuo polttoaineenpaine käyttäytyy nykyisessä metelisopassa. Ilmeisesti ainakin paluu kannattaisi päivittää koko matkalta 8 mm linjalle ettei ahdista. Ja tuon toisen pumpun voisi releyttää niin että lähtisi käyntiin vasta vaikka baarin ahdoilla ettei turhaan lämmittäisi ja kierrättäisi ainetta.

Alkanut myös sen verran vituttamaan tuo alkuperäinen muovitankki kaikin puolin että tekisi mieli ostaa perskonttiin turvatankki johon saisi lähdötkin aivan kuin itse haluaisi. Tai sitten hitsuuttaisi esimerkiksi 5754- tai 3003-alumiinista varapyöräkoteloon tankin. Nopeasti laskinkin että sinne pitäisi mahtua noin 50 litran tankki. Polttoainemittarin tässä kai häviäisi mutta kaikkea ei voi saada. Ajelee sitten jerrykannu peräkontissa ympäriinsä. Ylijäävästä alumiinilevystä voisi samaan syssyyn alkaa suunnitella plenumia  :) 

Ennen viikonloppua voisi ottaa tavoitteeksi ruuvata hukkiksen irti ja lyödä jäykempää jousta sisään. Sitten ei tarvisi lähteä mopolla moottoritielle.  :D


« Viimeksi muokattu: 19.12.2018, 01:03:11 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #196 : 19.12.2018, 07:15:19 »
Eikö sulla siis ole minkäänlaista siirtopumppua ollenkaan? Miksei tankissa ollut orkkispumppu käynyt siirtopumpuksi?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #197 : 19.12.2018, 10:29:04 »
Noi 044 ei tykkää yhtään imeä. Mulla on tankissa vakio pumppu ja kontissa 3l keruusäiliö kahella 044 kopiolla.

Lankullahan taisi olla suoraan tankin pohjasta lähtö 044 pumpuille. Sillon kama valuu "omalla painolla" pumpuille.

Edit: Mulla on myös molemmissa pumpuissa takaiskut ja toinen lähtee vasta ahtopaineella päälle, niin ei lämmitä turhaan viinoja.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #198 : 19.12.2018, 11:10:41 »
Eikö sulla siis ole minkäänlaista siirtopumppua ollenkaan? Miksei tankissa ollut orkkispumppu käynyt siirtopumpuksi?

Joo, ei ole tällä hetkellä. Nyt kun miettii niin sen olis hyvinkin voinu sinne jättää mutta minkäs teet. On se onneks tallella vielä.

Noi 044 ei tykkää yhtään imeä. Mulla on tankissa vakio pumppu ja kontissa 3l keruusäiliö kahella 044 kopiolla.

Lankullahan taisi olla suoraan tankin pohjasta lähtö 044 pumpuille. Sillon kama valuu "omalla painolla" pumpuille.

Edit: Mulla on myös molemmissa pumpuissa takaiskut ja toinen lähtee vasta ahtopaineella päälle, niin ei lämmitä turhaan viinoja.

Keruusäiliöllähän tää olis joo alunperinkin kannattanu tehdä. Täytyykin kysästä Lankulta miten hän tuon lähdön toteutti. Muovitankkiin lähdön tekeminen kun hiukan karmii...
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #199 : 19.12.2018, 11:46:35 »
Esim tosta, jos välttämättä haluaa pelleillä klemmareilla: https://www.autoracing.fi/lapivienti-16mm

Tai sitten lentokoneliittimillä S* https://www.autoracing.fi/lapivienti-suora-an8

Itse käytän keruutankkia ihan jo sen takia, ettei hörpi kiihdytyksissä tai jarrutuksissa ilmaa. Ajanee varmaan asiansa, jos tankkia pitää aina yli puolenvälin, kun antaa enemmän leipää...

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #200 : 19.12.2018, 14:50:22 »
Eipä vaan tullut jotenkin mieleen että läpiviennin tekoon muoviin voisi olla noin yksinkertaiset palikat  ::)  Kiitos! Tuollaisia pari kappaletta tankin alimpaan kohtaan voisi parantaa tilannetta jo melko lailla.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #201 : 19.12.2018, 15:44:00 »
Itellä on siirtopumppu 240:ssä kaverina, ja kopio 044 huutaa kuumalla, n. 1/4 tankilla ja nyt itse asiassa koko ajan. Hommasin nyt walbron 450 tilalle, saa kahen pumpun systeemit väistyä
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa mande44

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #202 : 19.12.2018, 19:25:45 »
Jos pumput pitää epämäärästä korinaa on ne tai jompi kumpi varmasti jo vainaa. Mulla noita hajoili muutamat jo kun ei orkkis 240 siirtopumppu jaksanut täyttää 2l keruusäiliötä pitkissä vedoissa/burniksissa. Loppu viimein aina hajos niin että alkoi pitää tosi pahaa meteliä ja tuotto romahti niin että sai just ja just nilkutettua tallille. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/polttoainepumput/polttoainepumppu-2000033934 Tollasen laitoin tankkiin ja on jaksanut ruokkia tähän päivään asti kahta 044 pumppua tuon 2l säiliön läpi. =)
« Viimeksi muokattu: 19.12.2018, 19:28:00 kirjoittanut mande44 »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #203 : 19.12.2018, 20:56:52 »
Yhdellä kaverilla Walbron 450 pumppu ei piisannu juurikaan pidemmälle kuin bilteman 044 eli niistäkin kannattaa tuotto mitata ennen lopullista asennusta.

Etanolilla Biltsu piisaa 500-550hv teholle.  Ja neljällä sellaisella ainakin 1600hv, testattu.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #204 : 26.12.2018, 18:52:22 »
Joo, tuossahan noita vaihtoehtoja. Tästä kun joulunvietosta pääsee irti niin luulen että seuraavaksi on ohjelmassa parin-kolmen litran keruutankin hitsailu kokoon jostakin(tm) alumiinista. Eiköhän tuolta tallinkulmista jotain jämäpaloja löydy. Sitten vaan orkkispumppu takasin tankkilaitteeseen ja johdot kiinni ja letkutus. Alkuun voi vaikka ottaa toisen 044 kokonaan irti ennenkun tekee releytyksen ahtopaineen mukaan. Siitä sitten:

1. Tankkipumpusta keruusäiliöön ja paluu takaisin
2. Keruusäiliöltä 044:sille josta kiskolle
3. Kiskolta paineensäätimen kautta paluu keruusäiliöön.

Ja keruusäiliöstä huohotusletku toki johonkin. Jos tuosta 960 orkkispumpusta alkaa sitten soppa loppumaan niin täytyy vaihtaa tuohon manden suositukseen. Jjjaa voipi olla että uudet 044:t tässä tulee myös tarpeeseen. Sitäkin tässä olen miettinyt että tuosta Megastahan saa tacho output -piuhalla jonkinlaisen kierroslukutiedon, mutta mitähän ameriikan temppuja pitäis tehdä että sais tuon Volvon mittarin pelaamaan sen kanssa...

EDIT: Ilmeisesti nuo bilteman pumput ovat vainaa kun enää ei auto edes lähde käyntiin. Ääni on yllättävän tasainen mutta linjoissa ei ole painetta nimeksikään kun letkut pystyy sormin painamaan lyttyyn. Nyt kun biltemaan tulee lähtö kuitenkin niin voisin siinä samassa vaikka ostaa tuon manden suosituksen tankkipumpuksi.

Kytkin nuo Volvon orkkis bensamittarin johdot (kaksi mustavalkoista) liittimillä takaisin kiinni mutta bensamittariin ei tullut mitään eloa. Vaatii ilmeisesti että myös nuo tankkipumpun piuhat ovat kytketty?
« Viimeksi muokattu: 28.12.2018, 18:06:07 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #205 : 26.12.2018, 21:01:36 »
Releen kela siihen rundarin puuhaan?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #206 : 27.12.2018, 15:54:00 »
Releen kela siihen rundarin puuhaan?

Joitakin kaavioita löysin missä juuri tuo kela on kytkettynä ja luo ilmeisesti sen jännitepiikin mitä (jotkin) mittarit sitten ymmärtävät:



Tämänmoisella tavalla. Vielä kun tietäisi millaista signaalia tuo Volvon rundari haluaa.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #207 : 29.12.2018, 17:47:16 »
Tuossa Joulun alla kävin sattumoisin hakemassa toisen S80:sen T6:lla, iha varaosiksi ajatellen lähinnä koneen osilta. Eli ajatuksena oli pistää osiksi ja ottaa kone talteen. Haettiin auto lavetilla kun ei oikein tahtonut käydä ei niin mitenkään. Ei reagoinut kaasuun yhtään, kierrokset seikkaili 400 ja 2000 rpm välillä tyhjäkäynnillä ja sammuili ja pätki miten sattui. Myyjän mukaan kuitenkin ilmeisen huollettu auto ja kallein osa eli kaasuläppä oli Volvolla vaihdettu ja ohjelmoitu. Tuollainen tummansininen vaalealla puolinahkasisustuksella. Mittarissa 313tkm, eli ei edes mitenkään mahdottomasti. Ostohinta vaivaiset 500 euroa. Leimattu toukokuussa ja leimaa ensi heinäkuun alkuun. Hieman elämää nähneen näköiset pellit, mutta mitäpä noista. Parempi vaan niin ei parkkipaikkalommot ota niin päähän.






Noh, Otaniemeen asti kun päästiin niin aloin sitten ajankuluksi autoa hieman tutkimaan. Käynnistyi (lähes) aina ongelmitta mutta tyhjäkäynti onnetonta eikä tahdo jaksaa liikkua ei niin mitenkään. Auto talliin, konepelti auki, muutama silmäys ympäriinsä ja ensimmäisenä 4 klemmaria ahtoletkuista/putkista kiinni. Olivat lähinnä enää nimellisesti kiristämässä putkia. Uutta tulta munille ja käynti parani jo hieman, ei kuitenkaan mitenkään normaaliksi. Seuraavaksi MAFfi irti ja alkoikin yhtäkkiä käymään melko hyvin tyhjää ja otti jopa jengaa sinne 4500 rpm asti minne vikatilassa kiertää. Nyt pystyi jopa jo jotenkin ajamaan ulos tallista ja muutamankymmenen metrin testilenkin. Vikakoodit ei osoittanu että MAFfissä olis mitään vikaa, autossa ei itseasiassa ollut yhtikäs mitään vikakoodeja. MAF irti tuli toki vikakoodi MAFfista. Muutaman päivän tutkailin mistä uuden MAFfin saisi, jos se vika lopulta olisikin siinä. Halvimmillaan 150 euroa, mikä ei kyllä mitenkään tuntunut liian houkuttelevalta tarjoukselta 500 euron autoon. Noh, yksityisten myyntikanavien tutkailu ja selvitys tuotti sitten tuloksen ja uusi käytetty samannumeroinen Boschin MAF löytyi 20 euron sopuhintaan.

Aluksi auto ei lähtenyt parkkikselta edes käyntiin enää. Tankki oli melkolailla rutikuiva. Kymmenen litraa tuoretta bensaa tankkiin ja ilman MAFfia taas käyntiin. Tallin pihalla uusi vanha MAF paikoilleen ja Avot! Autohan alkoi toimimaan  :D  Loppui kaikki pätkiminen ja käyntihäiriöt ja kaikki. Vetojakin tuntuu olevan ja automaattilaatikkokin vaihtaa, vaikka hitaasti niin kuitenkin. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Nyt vaan miettimään että mitä tälle tekisi. Tieliikenteeseen ja talvinakit alle ja käyttöautoksi...ehkäpä. Makeahan tuo on ajaa, varsinkin maantietä, kun menee kuin juna raiteilla. Rengasmelua hieman ehkä yllättävän paljon mutta tähän saattaa vaikuttaa laadukkaat kiinalaiset matalan profiilin kumivalmisteet.

Ysin osalta hommat jatkuu maanantaina kun saan palikkaa alkaa toteuttamaan tuota kerääjäsäiliösysteemiä  :)




« Viimeksi muokattu: 29.12.2018, 17:49:30 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa vesterinen_99

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
  • @The_X_Projects -Axe
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #208 : 29.12.2018, 18:36:28 »
Taitaa olla sama peli mitä kattelin, päivää myöhemmin kun olin hakenut kalliimman ja osittain puretun t6 s80, joka ei ollut edes suomenkilvissä! :D

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #209 : 01.01.2019, 22:30:09 »
Tsa tsa tsaa, aih aih oih. Uuden vuoden kunniaksi siirtolaput haettu ja ensimmäiset oikeat ajot ajettu. Ennen pahempia uudenvuoden juhlintoja väänsin tuon kerääjäsäiliösysteemin puoliväliin ja tänään asentelin letkut ja virtajohdot autoon.









Pönttö on nyt siis tuossa takapenkkien takana, samassa kohtaa oikeastaan mistä on tankin tarkistusluukku. Volvon kontin pohjalevyt ovat kätevästi vaneria joten pöntön sai ihan kahdella puuruuvilla kiinni. Voi olla että leimalle vaihdan ihan oikeisiin pultteihin tosin. Pöntöksi valikoitui Autoracingin kolmen litran malli kuudella AN8 -lähdöllä. Yhteen lähtöön tuli tulppa. Kahdesta alalähdöstä 12 mm letkut bilteman pumpuille joihin vaihdettu 12 mm letkuliittimet finjectorilta. Ylhäällä pystyssä 8/9 mm letkuilla tulo tankista ja paluu kiskolta. Sivussa 9 mm paluu tankkiin. Ei haise bensa kabiinissa yhtään. Tankkilaitteeseen tuli tuo bilteman Walbro-kopio manden inspiroimana. Johdotettu niin että aina kun autossa kulkee virta pääreleen läpi on tankkipumppu päällä pitämässä kerääjäsäiliötä täynnä. Oli ainakin 960 tankkilaitteeseen harvinaisen helppo asentaa. Meni vakiopaikalle vakiokiinnikkeeseen, hiukan joutui kiinnikkeen muovia hiomaan sisäpuolelta kun biltsu on 2 mm suurempi halkaisijaltaan kuin 960 orkkispumppu.

Tänään ajelin siirtokilvillä Espoon ja Tuusulan väliä sellaiset 40-50 km. Hyvin tuntuu pelaavan. Öljynpaluu hieman tiputtaa ja sen kimppuun käydään huomenna. Mopoltahan tuo vielä tuntuu kun hukkis aukeaa juuri kun hupi vasta on alkamaisillaan mutta liikkuuhan se sillä 0,8 bar jousellakin jo sentään eteenpäin. Huomenna lisää jousta ja ehkä bleediventtiili jos ehdin johonkin raking-kauppaan ostoksille. G80 liikkeellelähtöavustinkin tuntuu jo hieman vetreytyvän, kun vetää jo ainakin silloin tällöin lukkoon. On se makiaa kyllä tuollaisella laitteella ajaa. Ei tuossa paljon radiota kaipaa kun pakoäänet ovat makean matalat murinat ja ahdoilla holsetin visellys onkin sitten sellasta hunajaa ettei sille mikään HitMixin listahitti kyllä mitenkään pärjää.  :)  Videota en saanut vielä aikaiseksi kun yksikseni ajelin mutta eiköhän sellainenkin ehditä ottamaan. Bensamittari ei vielä toimi. Johdot ovat kiinni mutta näyttää kokoajan tyhjää tankkia. Noh eipä tuota osaa kaivata, pitää muistaa ajella 5 litran varakanisteri mukana. Samoin mittariston vasemmanpuoleinen taustavalo elää hieman omaa elämäänsä, välillä palaa välillä ei. Onneksi on se vasemmanpuoleinen niin peittää vain kellon. Kolvauksissa lienee vika.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2019, 22:49:37 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

 

Carcom Oy  Ateho