Ostin vuonna 2003 vuosimallin 2002 S60 D5, man jossa mittarissa oli 18.000 km. Hain auton itse Saksasta, hinta vuoden vanhana noin 10 kEUR vähemmän kuin uusi vastaavilla varusteilla. Nyt mittarissa on 487.000 km ja on siihen jotain kuluvaa osaa tullut vaihdettua. Olen käynyt samassa korjaamossa tekemässä normihuollot ja nyt omistajakin on vaihtunut kun edellinen eläköityi mutta aika tyytyväinen uusi korjaamon omistaja oli nähtyään huoltokirjan. Oli muistaakseni neljäs hihnan vaihto nyt talvella, aina mennyt vaihtoon vuosien vuoksi, ei kilometrien.
Autoon on vaihdettu etuiskarit kahteen kertaan, takaiskarit kerran, en muista montako kertaa kaikki jarrut, tukivarret ja koiranluut. Kytkin ja kaksoismassa vaihtui noin 380 tkm. Auto on lastutettu kun mittarissa oli 130 tkm ja samalla EGR tukittu. Alkuperäiset 16" kesävanteet on vielä virheettömät, talvirenkaisiin hankin alunperin tarvikevanteet mutta noin 5 v sitten ne oli niin surkeassa kunnossa, että ostin käytetyt vm. 2005 orkkis Volvo vanteet. Mittarin vaihdoin noin 10 vuotta sitten uuteen, alkuperäistä korjattiin pari kertaa mutta kyllästyin kun ei kestänyt kuin vuoden pari. Öljynkulutus ihan olematonta, koskaan en ole huoltovälien aikaan lisännyt öljyä pisaraakaan. Joku saattaa muistaa, että meillä oli miitti Valkeakoskella ja autoja penkitettiin, omaan paperiin tuli 515 Nm vastaava luku. Ardic on alkuperäinen, olen sitä itse rassannut puhtaaksi muutaman vuoden välein ja vaihtanut mm. vesipumpun kahdesti, hehkutulpan ja viime kesänä vaihdoin turbulaattoriin uudet laakerit ja koko talven toimi ja edelleen. Laturiin vaihdoin itse kollektorin, hiilet ja laakerit pari vuotta sitten - oli edelleen toimiva mutta lataus pätki satunnaisesti. Molemmat etupyörän laakerit on vaihdettu kertaalleen ja matkustajan puoli kahteen kertaan. Minusta kohtuuhintaiset kilometrit jos laskee, että pääomatappiota on tullut 30 tonnia 18 vuoden aikana. Ikinä ei ole jäänyt käynnistymättä tai jättänyt tielle. Ruosteeton peli.