Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: wolkat4 - 10.03.2012, 08:54:30
-
Nyt ois taasen asiaa.
Tossa eilen vaihdoin katkojankärjet ja kärkiväliä säätäessä huomasin et jakajan-akselissa on klappia pystysuunnassa hieman.
Se välys kuuluu varmaan ollakkin ,mutta kun akselia pyörittää sormin ees/taas niin välystä on reilusti.
Tuota välystä ei kait kuulu olla juuri ollenkaan saatikka poikittaista välystäkään.
Lähteekö jakaja ihan nykäsemällä yles vai onko jokin jippo mitä pitäisi tietää?
Eli onkohan jakaja tullut tiensä päähän vai oletteko pystynyt korjaamaan vanhan vielä toimivaksi.
Duunissa kyllä pystyisi sorvaamaan ,jyrsimään ,hiomaan ja oikeestaan tekemään mitä vaan.
-
Poikittaisvälys akselissa ei ole kovin suotavaa mutta akselin pyöriminen kertoo vain, että keskipakosäätimen osat liikkuu.
Koko jakaja lähtee ylös vetämällä, kun on ensin avannut laipan kaksi 1/2 tuumaista pulttia.
-
Joo tiedetään noi keskipakojouset ,mutta että tuntuis noin herkiltä.
Lienee sitten normaalia tai jouset on vaan vuosien saatossa kuoleentuneet.
-
Koko jakaja lähtee ylös vetämällä, kun on ensin avannut laipan kaksi 1/2 tuumaista pulttia.
Ja lähtee se jakaja ylös , kun löysää sen "säätöruuvin" laipasta , ja laippa jää paikoilleen . Ja samalla kun laippa
jää paikoilleen , pysyy öljypumpun käyttöakselikin paikoillaan oikealla hampaalla :-\
-
Ja lähtee se jakaja ylös , kun löysää sen "säätöruuvin" laipasta , ja laippa jää paikoilleen . Ja samalla kun laippa
jää paikoilleen , pysyy öljypumpun käyttöakselikin paikoillaan oikealla hampaalla :-\
Mitä tarkoitat? Onko tämä jotain mitä kasatessa pitää ottaa huomioon?
-
Eli jotain jippoja oli sittenkin ;D.
-
Ja lähtee se jakaja ylös , kun löysää sen "säätöruuvin" laipasta , ja laippa jää paikoilleen . Ja samalla kun laippa
jää paikoilleen , pysyy öljypumpun käyttöakselikin paikoillaan oikealla hampaalla :-\
Mikä sen öljypumpun käyttöakselin nostaa, jos jakajan ottaa laippoineen?
-
Mitä tarkoitat? Onko tämä jotain mitä kasatessa pitää ottaa huomioon?
Jakajan "ajoitukseen" liittyen, pyörijän ois hyvä jakaa kipinää sille sylinterille joka siellä puristusvaiheessa on menossa. Virranjakajan akselihan käyttää siis samalla öljypumppua.
-
Jakajan "ajoitukseen" liittyen, pyörijän ois hyvä jakaa kipinää sille sylinterille joka siellä puristusvaiheessa on menossa. Virranjakajan akselihan käyttää siis samalla öljypumppua.
Jaa. No tuon tiesinki. Oli niin mystisesti vaan kirjotettu tuo että
mietin mitäköhän se tarkotti
-
Jos on sellainen jakaja, että ei ole alipainekelloa, niin on yksi lysti mihin asentoon öljypumpun akselin laittaa, koska jakajan asennolla saa tilanteen korjattua. Jos on alipainekello, niin sitten akselin asento on tärkeämpi, koska kello saattaa ottaa lohkoon kiinni, ennen kuin ennakko on kohdallaan. Tämäkin olisi toisaalta korjattavissa tulpanjohtojen paikkaa vaihtamalla, mutta jakajaan on kuitenkin merkitty ykkössylinterin kohta, joten ei sitä passaa mennä muuttamaan ;)
Tuolta löytyy sivulta 33 kuva, josta näkee öljypumpun akselin oikean asennon, kun ykkössylinteri on sytytysvuorossa.
http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_2_engine_B20A_B20_B/part_2_engine_B20A_B20B.pdf (http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_2_engine_B20A_B20_B/part_2_engine_B20A_B20B.pdf)
-
Mikä sen öljypumpun käyttöakselin nostaa, jos jakajan ottaa laippoineen?
No konetta voi pyöritellä yms , jota EI voi tehdä kun laippa on pois paikoiltaan :hello:
-
Konetta voi pyörittää vaikka jakaja on jalkoineen otettu pois.
-
Konetta voi pyörittää vaikka jakaja on jalkoineen otettu pois.
Tottakai voi , voi vaan se akseli nousta ylös , ja tippua väärälle hampaalle :'(
-
Jakaja pöydällä klappia akselin suuntaisesti ei saa poistettua millään.
Sokkareikä alapäässä ja yläpäässä seekeri tai mikälie jousirengas joka on urassa.
Klapit tulee noista ja tokkopa vaikuttaa mihinkään.
Poikittaista klappia on hieman mutta toi sokka on aikas tiukassa ,et hajottaa jakajan rungon jos meinaa lyödö pois.
Ruustukki puristaa jakajan soikeaksi.
Yläpuolen tota seekeriä ei saa millään pois kun on tapinpää olakkeellisessa reijässä ja reijän halkaisija on millin pari isompi kuin akseli.
Miten lie kasattu.
Olkoon noi klapit tossa toistaseksi.
Mutta tosta keskipakosäätimestä.
Kuuluuko olla eriparijouset tuolla.
Toinen on halkaisijaltaan noi 0,5mm luokkaa ja toinen on noin 1,0mm luokkaa.
Ohuempi jousi pienessä vireessä jo valmiina ,mutta toi toinen jousi on väljästi siinä ei jännitystä ollenkaan koko säätöalueellaan?
Joko jousi on kuoleentunut tai joku on laittanut joskus vääränmallisen jousen sinne.
Mutta jousen paksuuden perusteella lienee mahdotonta toi kuoleentuminen.
Vinkkejä kaivataan taasen guruilta.
-
Ensinnäkin jakajaa ei saa kiinnittää rungosta sokkaa irrottaessa.
-
Sitähän mä meinasinkiin et runko menee soikeeksi ja epäkeskoholkista ei pysy ruustukissa kiinni.
-
Akselin alapää ruustukin päälle leuat vähän auki ja lyöt sen tapin irti. Ennen sai akselin heloja varaosina mutta nykyisin varmaan laakerikaupasta joutuu ostamaan mittojen mukaan.
-
Mutta tosta keskipakosäätimestä.
Kuuluuko olla eriparijouset tuolla.
Toinen on halkaisijaltaan noi 0,5mm luokkaa ja toinen on noin 1,0mm luokkaa.
Ohuempi jousi pienessä vireessä jo valmiina ,mutta toi toinen jousi on väljästi siinä ei jännitystä ollenkaan koko säätöalueellaan?
Joko jousi on kuoleentunut tai joku on laittanut joskus vääränmallisen jousen sinne.
Mutta jousen paksuuden perusteella lienee mahdotonta toi kuoleentuminen.
Vinkkejä kaivataan taasen guruilta.
B-moottorin jakajassa on eriparijouset alkuperäisenä , näillä saadaan ennakko nousemaan alussa nopeammin.
Muutamia erilaisia jousia BOSCH jakajista .
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3027789.jpg)
Bosch:ilta saa oikeanlaisia holkkeja jakajan akselille . Ei ole paha vaihtaa
-
Joo näyttääpi löytyvän ja toi jousi "paksumpi" taitaa olla sittenkin oikean mallinen.
Peltilipare on vaan kulunut jousenpään kohdalta jonka takia jousessa löysää.
Käänsin sitä peltiliparetta hivenen ulospäin ja kokeilen mitä tapahtuu.
-
Tiukka se ulkopään kiintyskohta ei ole uutenakaan ,jousta varten on pieni kolo jossa jousi pysyy ,kireäksi ei kannata puristaa.
Tästä kuvasta näkee jousien toiminnan ,toinen jousi kiristyy vasta useamman asteen "päästä" kun "löysä" pää jousesta osuu tappiin.
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3027788.jpg)
B-18 B koneen jakaja (ilman alipainesäätöä uutenakin)
http://kuvablogi.com/nayta/3027788/
-
Kokeiltu on ja päin helvettiä.
Kaikki muuten toimi hyvin mutta ei käy enään kuin kolmella.
Kakkospytty pimeenä ,niin tulppa meni pimeeksi just ton jakajaprojektin aikana.
Hieman tuli raavittua päätä ensalkuun että mitähän oikein tapahtui ;).
Ihme että ton pystyy säätään 3-pyttysenä tyhjäkäynnillä hyväksi ettei täristä eikä mitään muutakaan tee.
Mutta ajossa kyllä huomaa että paukkuja uupuu jonkin verran ja käynti kovemmilla kierroksilla epämääräistä ellei jopa omituista ;D
-
Tiukka se ulkopään kiintyskohta ei ole uutenakaan ,jousta varten on pieni kolo jossa jousi pysyy ,kireäksi ei kannata puristaa.
Tästä kuvasta näkee jousien toiminnan ,toinen jousi kiristyy vasta useamman asteen "päästä" kun "löysä" pää jousesta osuu tappiin.
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3027788.jpg)
B-18 B koneen jakaja (ilman alipainesäätöä uutenakin)
http://kuvablogi.com/nayta/3027788/
Juu,
toi paksumpi jousi oli löysänä vielä vaikka säätö oli tapissa.
Nyt jousi ottaa noin puolivälissä säätöä kiinni.
Mut ei kerennä kokeileen ollenkaan käytännössä kun tuli pieniä teknisiä toss testivaiheessa.
-
Pahoittelen , että nostan näin vanhaa aihetta ylöspäin. Kyseessä B18 Kone ja sen virranjakaja. Jakajan koppa alkaa olla tarpeen vaihtaa , mutta olen lähes 100% varma että noita jakajankoppia on erilaisia. Kyseessä on Sportjakaja, eli ilman alipainekelloa / kalvoa. Minulla yksi jakajan koppa oli varastossa, mutta sitä ei saa asettuman paikalleen. Muljuaa ja ei asetu oikein .
-
Jakajan kansia on erilaisia.
Mulla on monenlaisia uusia, jopa orkkis Bosch-kansia. Jos laitat vaikka YV:llä kuvan pohjasta, luulen että sopiva löytyy kätköistä.