Autodiagnoosi  Carcom Oy

Akun siirto takakonttiin

  • 36 Vastauksia
  • 15192 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #30 : 12.04.2016, 22:44:26 »
Ekassa kuvassa oli tarkoitus piirtää myös tuo FIA-mallin kytkin, mutta oioin vaan piirtämisessä. Tokaan piirsin. Ja nyt vielä tarkensin tuota kuvaa tuolla sulakkeella.



En kyllä ymmärtänyt vieläkään, että miksi tuo olisi niin erilainenkaan :idiot2: Tuo iso rele on edelleen omasta mielestäni yhtä hyödyllinen tuolla pääkaapelissa, koska se tekee siitä turvallisen ??? Ja pienempi kaapeli ei koe noita startin virtapiikkejä niin siellä kestäisi tuo sulakekin olla akun luona. On siellä "turhaa" kaapelia ja varmistelua ehkä mutta en näe kyllä omalla logiikallani ettei tuo olisi ainakin toimiva paketti. Releen ehdin jo ostamaankin. Ja molemmat kaapelit suojataan kyllä erittäin huolellisesti.

Ainut huoli mielestäni tossa on että riittääkö tuo pienempi kaapeli auton käyttösähköille. Laitteita ei ole mitään perussähköjä kummempaa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #31 : 12.04.2016, 23:59:03 »
Kyllä, tämä kuva on juuri sitä mistä on puhuttu. Tuon mukaan kytket vain menemään niin tulee hyvä ja turvallinen. Ensimmäinen ja toinen olivat rakenteeltaan täysin erilaisia, minun mielestäni, en sitten tiedä että katsoinko kenties kieroon vaiko kuutamolle.. En tiedä mitä olit tarkoituksella jättänyt pois, mutta katsoin kuvia sellaisena kuin ne oli piirretty. Mutta se siitä, tässä uusimmassa on releet ja sulakkeet ja kaikki niinkuin on puhuttukkin. Totta on, että iso rele on hyödyllinen, ja sulake toimii vallan mainiosti, kun tämän uusimman kuvan mukaan tekköö. Tämä uusimman kuvan mukainen järjestelmä on minunkin mielestä toimiva ja turvallinen paketti. Ei muutako asentelemaan. O0

Kun tiedät laitteidesi viemän sähkövirran (minulla ei ole mitään käsitystä millaisen virrankulutuksen perussähköt tuovat tässä tapauksessa), voit aikaisemmin kertomallani kaavalla laskea oikean kaapelikoon. Suosittelen käyttämään jännitehäviönä 0,3 volttia sen mukaan, mikä on yleinen keskimääräinen suurpiirteinen yhteenlaskettu virtakulutus tilanteessa, jota varten haluat järjestelmän mitoittaa. Jonkunsortin worst-case-scenario tarkastuksen voi 0,5 voltillakin tehdä, mutta en sillä tuota kaapelia varsinaisesti mitoittaisi, ainakaan pienempään suuntaan.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #32 : 13.04.2016, 00:20:13 »
Joo tuo 16mm2 saattaa olla vähän alamittaan, mutta ei tuolla ole mitään syöppöjäkään kylläkään. Saahan sen vaihdettua sitten tarvittaessa isommaksikin. Turvallisuus on kuitenkin ensisijainen asia tässä muiden etujen kustannuksella, koska tosiaan auto on myös perheauto.

Kiitoksia hyvistä neuvoista ja ajatuksista ja avusta  -H-

minä alan rakentelemaan kunhan toivutaan tästä tappajafunssasta >:( Kuvia varmaan satelee taas urakalla tuonne prokkispäiväkirjan puolelle.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #33 : 13.04.2016, 15:32:17 »
Ja oikeasti, sulake sinne akun plusnavalta lähtevään kaapeliin, niin ei auto pala niin herkästi. Sulakeboksiin nyt varmaan ajattelitkin laittaa sulakkeet?

Ja mikäli laturi pysyy moottorin kyljessä, niin sulake myös akulta tulevan kaapelin konehuoneen päähän, vai, sen enempää laturin ominaisuuksiin perehtymättä, palaako laturi ennemmin kuin kaapeli palaa poikki? ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #34 : 13.04.2016, 16:42:52 »
Laturi ei ole niin merkittävä riski oikosulun suhteen kuin akku. Akun oikosulkuvirta on valtavan paljon suurempi. Tässäkään kun ei taida mikään valtaisan tehokas laturi olla, 50-65A kenties? Laturi ei määräänsä enempää pysty sähköä tuottamaan, se kun on rajattu heti suunnitellessa. Luulisi että laturi on muutoinkin suunniteltu tälle kyseiselle tehotasolle. Joten kyllä siellä ensin lähtee kaapeli kuumumaan, mutta laturin tuottama sähköteho on huomattavasti alempi kuin akun, jonka vuoksi latureita ei yleensä sulakkein suojata, kun sitä ei katsota merkittäväksi/tarpeelliseksi. Ei siitä haittaakaan kyllä minun mielestä ainakaan ole, jos haluaa laittaa. Sulakkeesta kun harvoin haittaa on... Akulta tulevassa kaapelissa on jo sulake, siellä akun päässä, joten siihen kaapelin ei toista enää tarvitse, mutta jos laturin kannalta haluaa suojautua niin silloin sellaisen voisi laittaa laturilta lähtevään kaapeliin, joka tässä tilanteessa menee päävirtakytkimen sulakeboksin puoleiseen liitokseen.

Mitähän sitä tuli taas aateltua. Ei vissiin mittään. Komean kompakysymyksen osasit Turbo 242 heittää, menin lankaan. Ei tietenkään laturia varten voi laittaa sulaketta, kun se ei pysty tuottamaan enempää kuin se pystyy tuottamaan, ja voi olla tarve ladata kaikella mitä se pystyy tuottamaan.  :facepalm: :crazy2: :facepalm: Kait sitä niin yksinkertaisia asioita enää osaa ajatella.
Joten mitään pointtia siihen ikinä laittaa sulaketta, kaapelin katketessa se vaan lataa maksimikapasiteetilla. Toki se kuumuttaa kaapelia, mutta teho siinä on niin pieni ettei mahda olla tarpeen huolehtia. Päävirtakytkimestä kääntämällä saa siinäkin tilanteessa laturin hiljaseksi jos hätä tulee. Muualle tuossa ei ole mitään hyötyä/tarvetta/järkeä laittaa sulaketta, kuin sinne akun päähän ja sulakeboksilta sitten erillisille laitteille.
Että tuli kyllä tyhmä olo kun aloin ajattelemaan mitä aikaisemmin kirjoitin. No,  onneksi on muokkaa-nappi. :)
« Viimeksi muokattu: 14.04.2016, 00:13:21 kirjoittanut M1kk0 »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #35 : 13.04.2016, 23:33:07 »
Ei ainakaan ennenkään ole ollut sulaketta laturilla, joten eikai se tarvitse nytkään semmoista :o

Löysin ANL mini sulakerasian, ja ostin kokeeksi 80A sulakkeen siihen. TÄnään en ehtinyt asennella, mutta kaikki on nyt valmiina kuitenkin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #36 : 01.05.2016, 13:18:49 »
Laitetaanpas tännekin ajankuluksi kooste nyt tuosta lopullisesta kokoonpanosta.

kunnon maadoituspiste hitsattu kontin lattiaan akun kehikon viereen.



Ja rakennelma kasattu. Paljon hajoavia komponentteja lisätty :idiot2:



Läpiviennit on tuplasuojattu, metalliputken pätkät holkiksi kuumaliimalla paikalleen ja vielä sinne väliin kumiletkua.





Helmapalkkiin kumiletkun sisään...



...ja sieltä A-pilaria pitkin kojelaudan alle kumiletkun sisällä.



Kaikki piilossa kivasti. Sulakepöytäräpellys on vielä pahasti kesken.



Ja sama setti valmiina hahmotelmana (vielä ilman verhoilua)



Kontti näyttää tältä nyt. Maadoituskaapelit vielä puuttuu, mutta eipä enää suuria toimenpiteitä aiheuta onneksi. Vanha päävirta-avain löysikin käyttöä takakontissa, laitoin ihan huvin vuoksi ja urheilun kannalta. Onhan tuo hyvä lisäturva ainakin varkausturvana, kun kontti lukossa niin autoa alkaa olemaan vaikea varastaa.

« Viimeksi muokattu: 01.05.2016, 13:30:09 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy