Carcom Oy  Ateho

Akun siirto takakonttiin

  • 36 Vastauksia
  • 15217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #15 : 09.04.2016, 21:53:27 »
Rallyrace myy FIA -päävirtakytkintä 20e, semmoinen tilaukseen. Ja tuo solenoidi jostain vielä.

Piuhat on tämmöiset:



Onko tälle linkittämällesi releelle jossain tuota liitinkantaa jossain tuolla myynnissä, että saa piuhatkin kiinni jotenkin ? Koitin penkoa mutten löytänyt mistään ???
« Viimeksi muokattu: 09.04.2016, 21:57:51 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #16 : 09.04.2016, 22:11:15 »
Tämä pitäisi passata. Täysi katalogi tässä tuolle mainitsemalleni releelle, josta sivulta 87 löytyy tuon releen liitintiedot. Maininta siellä AMP Sensor Connector 4-position 0.070 Series, AMP part no. 184046-1, ja tuolla part numerolla saa Farnellilta tuon linkkaamani, joka näyttäisi oikealta. Varsinaiset virtakaapelit tuossa tulee pulttiliitännöin. Sellainen huonohko puoli tuossa ehkä tähän käyttöön on, ettei ole jousipalautteinen jolloin vaatii toisinpäin kulkevan sähkövirran irrottaakseen. Tähän pitäisi joku kytkentä miettä, miten startin jälkeen tuo irtoaisi automaattisesti. Tähän hätään mitään näppärää en keksi ilman Arduinoa ja pikku koodinpätkää, ellei vaikka painonapilla sitten irroita kun starttailut lopettanut, olisi yksinkertainen ratkaisu, mutta ei ehkä hyödyllisin, siistein tai järkevin ratkasu. Kuitenkin, se oli vain esimerkki joka sattui silmään, suosittelen tutkimaan tarkemmin nuita vaihtoehtoja ennenkuin ostopäätöstä tekee. :) Tuollainen kun olisi jousipalautteisena niin avot.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #17 : 09.04.2016, 23:06:27 »
Olisikohan tämä edes harkittava vaihtoehto releeksi ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #18 : 09.04.2016, 23:20:05 »
Kyllä. Itse tuollaisen varmaan laittaisin, joskaan siinä ei kerrota hetkellisestä virrankestosta paljoakaan. Jatkuva kesto riittää sinun tapauksessasi, hintakin aika halpa verraten muihin vaihtoehtoihin. Tuon kelan viemä virta olisi hyvä tietää ja tarvittaessa releyttää alkuperäisen solenoidin ohjausreleen rinnalle.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #19 : 10.04.2016, 19:09:20 »
Tein ajankuluksi tommosen palikkakuvan, onko tuo edes sinnepäin ??? Ja mihin siis laturi piti laittaa nyt sitten, tuliko se tuohon päävirtakatkaisijan sulakepuolelle ?

                                                       Eli näin(kö) ???
         



EDIT. Tässä sen verran selkeä kaava että itsekin tajuan jo tuon kytkennät. Tosiaan olen ihan palikka näissä sähköjutuissa :-[
« Viimeksi muokattu: 10.04.2016, 23:03:57 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #20 : 10.04.2016, 19:47:35 »
Äkkiseltään katsottuna tuo näyttäisi juuri sellaiselta kuin mistä tässä on muutaman viestin ajan puhuttu. Laturin liitospaikka nyt riippuu siitä, että miten haluat sen toimivan ja millainen kytkin sinulla on. Oliko näissä moninapaisissa virtakytkimissä yksi liitos varattu laturin virtapiikin maadoitukselle, vai muistanko väärin? Jos muistan oikein, niin tällöin kytke laturin kaapeli tähän maadoittavaan napaan (napa on maadoitettu siis vain kytkimen ollessa suljettuna, eli tällöin akku on irroitettu sulakerasiasta kun laturi maadoitetaan), sekä päävirtakytkimen sulakerasialle lähtevään liitokseen. Tällöin virtakytkimestä sammutettaessa sytytysvirran katkaisu sammuttaa moottorin, päävirtakatkaisin irrottaa akun muusta sähköjärjestelmästä ja maadoittaa laturilta tulevan virtapiikin.
Jos käytät sellaista yksinkertaista kytkintä, kuten sinulla taisi aikaisemmin olla, niin silloin laturin kaapeli pitäisi liittää akun ja päävirtakytkimen väliin, jotta auto sammuisi. Sama virtapiikin riski siinäkin on ajosta sammutellessa, mutta tärkeämpänä itse pitäisin moottorin mukanasammummista. Akku kuitenkin pieniä virtapiikkejä kestää mutta se kuitenkin pidemmän päälle johtaa herkästi akun eliniän lyhenemiseen jos niitä jatkuvasti ilmenee, mikä ei toisaalta tässä ollutkaan tavoite. Tämän vuoksi yksinkertaisella päävirtakytkimellä laittaisin laturin akulta tulevaan napaan.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #21 : 11.04.2016, 01:06:07 »
Lisäsin kuvan tonne ylös ^^

Noista liittimistä tuli mieleen, että onko tämmöiset ok, ja vielä ajattelin tinata kaikki.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #22 : 11.04.2016, 01:17:21 »
Tuo uusi kuva on kyllä aivan erilainen aikaisempaan verraten. Mutta tuon päävirtakytkimen kaavion mukaan ajateltuna laturin kaapeli kannattaa laittaa päävirtakytkimen ja sulakeboksin väliin, kuten tuossa on piirretty. Sitä relettä mistä oli puhetta, et tarvitse, mikäli vedät kaiken yhdellä kaapelilla päävirtakytkimelle kuten tässä editoidussa kuvassa nyt on. Tällöin tulee taas ongelma sen sulakkeen kanssa.. Eli jos tuosta uudemmasta kuvasta jätettäisiin tuo startti pois ja se vedettäisiin niinkuin tuossa aikaisemmassa kuvassa sen releen kautta laittaen sulake tähän muulle sähköjärjestelmälle tulevaan kaapeliin, johon olisi piirretty päävirtakytkin kuten tässä jälkimmäisessä kuvassa mukaanlukien laturin kytkentä niin oltaisiin siinä mistä aikaisemmin oli puhe. Voi sen tehdä nuinkin kuin tässä jälkimmäisessä, mutta tällöin sitä sulaketta ei voi laittaa ja startille tarkoitettu rele jää hyödyttömäksi.

Nuilla liittimillä on hyvä liitellä. Muistaa vaan eristää tuon liittimen jos on riski, että pääsee maatoja ottamaan. Suosittelen tälläisiä. Todella pain in the ass nuo isot liittimet jossain >50 mm² luokassa koittaa saada hakattua kotikonstein pitäväksi ilman asianmukaisia pihtejä. Tinaus noihin on hankalaa, kaapeli sen verran paksua että vaatii tosissaan kolvista potkua, mutta ei siltikään oikein onnistu kun kuparia on niin runsaasti ettei saa tarpeeksi pistemäistä lämpöä tuotua, alkaa eriste kärsimään. Voi siihen joku kikka olla, itse en ole vielä sitä löytänyt mitä välillä kokeillut. Suosittelen unohtamaan kolvauksen ja käyttämään oikeita asianmukaisia pihtejä. Tulee luja liitos. Pitäisi itsekkin käydä tuollaiset pihdit ostamassa, kohta olisi tarvetta.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2016, 01:23:23 kirjoittanut M1kk0 »

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #23 : 11.04.2016, 13:07:04 »
Tälläinen liitinpuristinkin toimii hyvin eikä paljoa maksa http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Muut/Liitinpuristin-2000019420/
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #24 : 11.04.2016, 14:23:08 »
En pikaselauksella huomannut että olisi ollut mainintaa laturin herätevirtakaapelista. Jos herätevirta menee sulakerasian kautta, niin auto saattaa jäädä käymään vaikka laturin ja akun erottaisi muusta systeemistä pääkytkimella. Eli vaatii diodin siihen herätevirtakaapeliin. Ainakin itsellä vaatii sen. Tosin mulla on auton alkuperäinen sähköjärjestelmä käytössä. Akku takakontissa, pääkatkaisija kabiinissa, katkaisijaan tulee akun sekä laturin kaapeli ja siitä ruiskuhilppeiden sulakerasialle ,startille, startilta alkuperäisiin sähköihin. Tuossa systeemissä ei ole perimmäinen tarkoitus käyttää katkaisijaa virtalukon asemasta, vaan se että auto tarvittaessa sammuu siitä mahdollisessa hätätilanteessa.

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #25 : 11.04.2016, 14:48:16 »
Tässä tapauksessa herätevirran voi vetää kuten alunperinkin on ollut. Tuo päävirtakytkin jota tässä on aiottu käyttää, katkaisee sytytysvirran katkaisten kipinän ja täten sammuttaen moottorin. Samalla se maadoittaa tehovastuksen kautta tuon sulakeboksin puolen maadoittaen laturin sun muut. Hyvä pointti/huomio kuitenkin sitä varten, jos tässä käytettäisiin jatkossa tuota yksinkertaista päävirtakyktintä.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #26 : 11.04.2016, 15:17:02 »
Tässä tapauksessa herätevirran voi vetää kuten alunperinkin on ollut. Tuo päävirtakytkin jota tässä on aiottu käyttää, katkaisee sytytysvirran katkaisten kipinän ja täten sammuttaen moottorin. Samalla se maadoittaa tehovastuksen kautta tuon sulakeboksin puolen maadoittaen laturin sun muut. Hyvä pointti/huomio kuitenkin sitä varten, jos tässä käytettäisiin jatkossa tuota yksinkertaista päävirtakyktintä.

Näinpä, ja jos rehellisiä ollaan niin yksinkertaisen kytkimen käyttö autossa on hieman tyhmää, kun tuo FIA malli ei ole etes kallis.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #27 : 11.04.2016, 15:49:35 »
Joo tuon liitinpuristimen voisi hakea, mutta onko haittaa jos silti tinaan sen ? Itselleni tulee turvallisempi olo mutta onko siitä mitään etua sitten :idiot2:

Kansi kävi seetitöissä ja nyt voi alkaa konettakin heittämään paikalleen ja alkaa tuota akkujuttua rakentelemaan myös pikapuolin.

Tipuin jo kärryiltä tuosta sähkökaavio asiasta, onko tuo siis toimiva/hyvä/huono/aivan pa**a kaavio minkä tein tuonne, tuo toinen versio FIA kytkimellä ? Itse jos järkeilen tällä tietämyksellä niin ainakin se on toimiva, ja tuplaturvallinen ??? Vaikka vähemmälläkin pärjäisi vissiin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #28 : 11.04.2016, 19:35:24 »
Enemmän siitä tinaamisesta haittaa on kuin hyötyä. Ei tuon kokoisia kaapeleita saa kiinni pysymään tinaamalla (itse en ainakaan saa, vaikka kolvaamalla ammattitutkinnon suoritin), mutta eriste lämpeää herkästi kun yrittää tinata. Voithan sen tinata, ei siinä mikään, tiiä vaikka saisikin onnistumaan ja tarraamaan oikeasti kiinni. Mutta oikeilla vehkeillä puristamalla saa todella jämäkän liitoksen aikaan.

Tuo jälkimmäinen kaavio on täysin erilainen rakenteeltaan kuin tuo ensimminen. Tässä jälkimmäisessä et voi asentaa sulaketta sinne akulta tulevaan kaapeliin, etkä tee yhtään mitään sillä releellä, se on vain haittona ilman mitään virkaa. Tämä vastannee sitä sähköjärjetelmää jota kerroit muiden käyttäneen vastaavassa muutoksessa. Vallan toimiva ja hyvä, mutta tuossa ei ole suojaa, jos tuo päävirtakytkimen ja akun välinen kaapeli pääsee hinkkautumaan puhkoen eristeen ja luoden oikosulun.

Eli ensimmäisessä kaaviossa laturilta tuleva kaapeli päävirtakytkimeltä sulakeboksille lähtevään napaan. Siinä ei näy niitä muita napoja, mutta siihen kaavioon lisäät sen sytytysvirran katkaisun ja tuon maadoituksen sulakerasian puolelta, kuten tässä jälkimmäisessä oli. TAI asennat tuon jälkimmäisen mukaan, et laita sulaketta mihinkään muualle kuin sulakeboksiin ja unohdat koko releen mikä oli tarkoitus laittaa tuonne. Tällöin vedät yden kaapelin päävirtakytkimelle kuten olet piirtänyt. Releellä ja sulakkeella ei tuossa jälkimmäisessä olisi mitään virkaa (et näitä olekaan piirtänyt, mutta huomiona), ensimmäisessä on. Ensimmäinen olisi turvallisempi, jälkimmäinen ei niin turvallinen oikosulun kannalta, mutta vähemmän kaapelointia, olettaen että kummassakin tapauksessa käytät tuota 6-napaista virtakytkintä. Kummassakin tapauksessa kyllä auto sammuu ja sähköjärjestelmä katkeaa päävirtakytkimestä eteenpäin, mutta akun ja päävirtakytkimen välistä matkaa ei voi suojata sulakkeella jälkimmäisessä versiossa. Teit miten teit, jokatapauksessa on tärkeää vetää kaapelit siten että oikosulkuvaara minimoituu.

Toivottavasti pääsit takaisin kärryille, ei jaksaisi tähän hätään alkaa itse piirtämään sitä mitä olen käsittänyt että tässä puhutaan ja olet takaa hakenut.

Poissa vesa u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun siirto takakonttiin
« Vastaus #29 : 12.04.2016, 20:35:50 »
Minä laitoin Audiin myös akun taakse. Säilytin alkuperäisen johdon startilta ja yhdistin siihen päävirtakatkaisian ja siitä paksu johto taakse.
Voipi laittaa akun takaisin alkuperäiselle paikalleen.  Audissakin virtaa vähän häviää matkalle, eli vaatii hyvän akun.
Kovilla pakkasilla oli pääkytkin tarpeeseen. Ovea avatessa alkoi aina varashälytin huutamaan, joten äkkiä konepelti ylös ja pääkytkimestä virrat pois ja päälle, niin huuto lakkasi.

http://aijaa.com/a/WC9A9F
« Viimeksi muokattu: 12.04.2016, 20:46:44 kirjoittanut vesa u »

 

Elekma  Autoracing