Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Zekki - 12.10.2018, 18:28:19

Otsikko: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Zekki - 12.10.2018, 18:28:19
Olisko ajatusta että onko kompura tms hajoamassa kun kompuran ääni kuuluu selkeästi sisälle varsinkin kylmänä. Vai onko normaalia? Kovempi ääni on ainakin kuin aikaisemmissa autoissa. Taajamassa varsinkin huomaa selkeästi kun moottorin kierrokset muuttuu. Ääntä ei kuulu kun ilmastointi on pois päältä. Kylmää tullee ehkä normaalisti. V70 D2 -12
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: paku97 - 12.10.2018, 18:34:36
Laakeri lopussa, itsellä sama, vaihdoin uuden, ei äännä enää. :)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Zekki - 12.10.2018, 20:41:35
Helppo homma?

Jotenkin tuo ei oikein kuulosta laakerilta mutta voi tietysti olla sekin.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Zekki - 16.10.2018, 18:55:09
Onko muilla hajonnut kompura? Käytin korjaamolla näytillä ja ehdotti koko kompuran vaihtoa.

Kun auto on paikallaan niin ei taida kuulua mitään erikoista vaikka kompura käy, mutta kun lähtee liikkeelle niin kuuluu sisälle aika kova ääni vähän kahisevasti kierrosten mukaan muuttuen. Kun pysähtyy niin ääni taas häviää vaikka kierroksia nostaakin.

Voiko olla jotain muuta kuin laakeri? Kylmää kuitenkin tulee.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: suomipioneeri - 16.10.2018, 19:01:47
Sanoisin että sillä ei ole vaikutusta kompuran kannalta liikkuuko auto vaiko ei. Jos tosiaan kompurasta tulee niin paikallaan pitäisi kuulua yhtälailla se ääni. Vapaakytkimenlaakeri näissä on se mikä kompurasta pettää ja se ei ole vaikea itsekään vaihtaa jos vähääkään kiintolenkki pysyy kädessä.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: kany - 16.10.2018, 19:13:26
Eikös viallisen vapaakytkimen laakerin pitäis pitää ääntä silloin kun ilmastointi on POIS päältä?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: suomipioneeri - 16.10.2018, 19:18:52
Siellä se mukana pyörii laakeri, oli ilmastointi päällä tai ei.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Zekki - 16.10.2018, 19:23:55
Sitä myös ite ihmetellyt että kun lähtee liikkeelle niin ääni alkaa kuulua selkeästi. Pari kertaa tänään testasin niin ääni katosi tyhjäkäynnillä pysähdyksen jälkeen vaikka ajossa 50m aiemmin äänteli.

Mutta ääni ei kuulu siis kun ilmastointi on pois päältä, ajossa tai paikallaan.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: BNY-369 - 18.10.2018, 09:57:14
Katso https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101625.0

- Esa -
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: hessu80 - 18.10.2018, 11:56:28
Sitä myös ite ihmetellyt että kun lähtee liikkeelle niin ääni alkaa kuulua selkeästi. Pari kertaa tänään testasin niin ääni katosi tyhjäkäynnillä pysähdyksen jälkeen vaikka ajossa 50m aiemmin äänteli.

Mutta ääni ei kuulu siis kun ilmastointi on pois päältä, ajossa tai paikallaan.
Ääni ei välttämättä liity ilmastointiin. Laturin vapaakytkimiä on myös hajonnut ja tuon ääni kuuluu aluksi vain silloin, kun ilmastointi on päällä. Molemmat, sekä kompura että laturi kytkeytyvät hetkellisesti pois käytöstä, kun painat voimakkaasti kaasua. Siksi ääni ei välttämättä kuulu paikallaan kaasutellessa. Tämä vaan siis yksi mahdollisuus.

Yleisesti ottaen tämän tyyppiset viat kyllä lopulta kertovat itsestään, mutta osassa moottoreista apulaitehihnan katkeaminen tietää moottorin täystuhoa. D2 ei onneksi kuulu näihin moottoreihin, joten jatkaisin ajoa melko huoletta. 
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Zekki - 18.10.2018, 18:30:43
Katso https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101625.0

- Esa -

Kiitos!

Tässä oireet on hyvin samanlaiset kun mulla. Hanskalokeron luota kuuluu välillä kovakin jopa metallinen kilisevät  kompura kierrosten mukaan menevä ääni. Välillä ei mitään. Mahdollisesti paisuntaventtiili siis viallinen jos oikein ymmärsin. Voisi olla looginen koska sijaitsee lähellä auton sisäkennoa ja tuntuu että sisällä ääni on kovempi.

Löytyi tällainen ilmastoinnin vianetsintäkaavio joka myös antaa ymmärtää että voisi olla mahdollinen syypää.
http://www.airconservice.fi/tips/


Laturin vapaakytkintä testattiin huollossa ja epäilivät että se olisi kunnossa.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Paavi - 19.10.2018, 10:42:48
Kuulostaa magneettikytkimen laakeri vialle. Omasta pistin eilen hihnan poikki kun vinkui ajossa ja paikallaan katkeamatta tosiaan ääni alkoi ajoittaisena ja alkuun auttoi ilmastoinnin pois kytkeminen mutta nyt sitten muutaman päivän piti meteliä ennen ensiapua. Ääni hävisi myös heti hihnan leikkaamisen jälkeen.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Zekki - 23.10.2018, 17:29:20
Tässä vähän tongittu asiaa.
Peruskorjaamo ei osannut vikaa varmaksi sanoa. Teoriassa taitaa olla muutama vaihtoehto.

- Liikaa tai liian vähän kylmäainetta jolloin kylmäaine on paisuntaventtiilissä väärässä olomuodossa ja siksi ääntelee. Tämä olisi varmaan useammalle tuttu jos näin.
- Paisuntaventtiili hajalla joka aihettanee ääntä venttiilissä tai kompurassa, jota eniten epäilen.
- Kompura hajalla, jota vähiten epäilen koska olisi kai jo jumissa.
- Magneettikytkimen laakeri kai myös teoriassa mutta huollossa otettiin hihna irti eikä kompurassa käsikopelolla tuntunut mitään.

Onko tietoa että saako oikeat ilmastointikorjaamot selvitettyä jollain testivehkeillä esim paine-eroista että missä vika oikeasti on? Vai jopa Vidalla tms. Ilmastoinnin huolto loogisin tehdä ensin jos kokeilemalla tekee mutta on täysin turha jos järjestelmä pitää heti tyhjentää esim kompuran tai venttiilin vaihtoon.

Edit: Vielä lisähuomio että tänään kun oli kylmä päivä (0-4 astetta) niin ilmastoinnin ääni ei juuri normaalista eronnut. Kävi kuitenkin säännöllisesti.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Zekki - 27.11.2018, 20:15:31
No niin. Ensin piti etsiä oikea korjaamo ja kun tajusin että vanhat Lumikko huoltopalveluiden = vanha Tampereen autokylmän autopuolen henkilöt ovat nykyään Raskoneella niin suuntasin sinne.

Ekalla kerralla lyötiin mittarit kiinni ja kaveri kuulosteli ääntä niin totesi saman mihin tulokseen itsekin tulin, eli vika ei voi olla kompurassa koska ääni tulee niin voimakkaasti sisäkennolta. Eli ääni tuli paisuntaventtiilistä.

No tänään oli uusi aika ja päätin että teetän ensin ilmastoinnin huollon, koska ääni voisi tulla siitä että aine menee väärässä olomuodossa venttiilin läpi. Huoltokirjassa ei ole myöskään merkintöjä että huoltoa olisi aiemmin tehty.

Tuloksena 320g ainetta ulos ja 820g sisään. Ja kas, hallissa ei pitänyt enää ääntä. Joten toivon mukaan tämä oli näin helposti kunnossa. Pakkasilla on nyt vaikea tuota testailla mutta hyvältä näyttää.

Kiitos varsinkin Esalle  -H- koska muuten olisi varmaan mennyt kompura vaihtoon. Samalla olisi tietysti korjaantunut tuo äänikin täytön jälkeen ja väärästä korjauksesta huolimatta oltaisiin oltu tyytyväisiä.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: paku97 - 27.11.2018, 20:51:16
Laakeri siellä kompurassa hajoo, sen voi vaihtaa, eikä ole kallis.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Jaska71 - 26.04.2022, 11:01:25
Yhden vian kun saa korjattua niin seuraava tulee... on nämä rakkineita ;)

Ilmastointi (?) alkoi pitämään meteliä, sellaista hienoista "naputusta" joka kuuluu kabiiniin ihan selvästi, luulin ensin että puhallin oireilee kun sen sammuttamalla katosi, mutta ilmastoinnin poiskytkemällä katosi myös.

Viime kesänä tehty ilmastointihuolto, ainetta joutui lisäämään ~15g joten siltä osin oli ok.

Mistähän tämän savotan nyt aloittaisi? Mahdollisuuksia on ilm. laakeri, paisuntaventtiili, laturi ja itse kompura.

Ei nyt huvittaisi alkaa summissa osia vaihtamaan, joten löytyykö joku helppo diagnosointimenetelmä?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: weecee - 26.04.2022, 14:32:38
Arvaus, ac-kompuran remmipyörän laakerista pari kuulaa jo hukassa. Jos auto on 2:lla hihnalla, niin ac-remmi on venytettävä, ja irrottaminen ehjänä ehkä helpointa ottamalla kompuran 3 pulttia auki, ja vetämällä kompuraa hieman eteenpäin niin, että venytettty lyhyt remmi antaa löysiä. Siis tässä ensin pohjamuovi pois ja kompuranpultit auki - kireellä ovat. Ja sitten pyörittämään remmipyörää. Jos rohisee tai lonksuu niin valmista on. Jos jättää vaihtamatta, niin kansiremppa luvassa. Mulle kävi näin: uudet remmit ja vanha siimapyörän laakeri. Laakeri leikkas kiinni parkkipaikalla ja remmmipyörä jumiin. Remmi muruiksi ja murut jakopäänkopan sisään ja täts-it. Kansi p...na. Volvon jakopään suojaus on jotain luokkaa hylätyn ja naurettavan rajamailla. Reikiä löytyy mm. remminkiristäjän takaa ja kampiakselin alapuolelta rimpula (muovi?)latta, mikä ei suojaa mitään.

Jos on pitkä remmi, niin ehkä helpompi harjoitus, so. remminkirijän löysääminen ja remmi pois, ja sitten ac:n siimapyörää pyörittämään. Eli molemmissa tapauksissa ainakin apukuskin pyörä ja sisälokari pitää ottaa pois tieltä näkymiä haittaamasatta.
 
Laakerivaihdon kun tekee ajoissa, niin voi olla, että säästää useamman tuhannen euroa. Mulla levis suht tasan 350 000km:ssa, ja siitä sitten n. 4kEUR sitä sun tätä kulua, vaikka itse kansirempan teinkin.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: weecee - 26.04.2022, 14:45:15
Voi olla, että em. väärin arvattu; jos AC on pois päältä, eikä mitään kuulu, niin ei välttämättä ole remmipyörän laakeri, vaan siitä eteenpäin itse kompuran laakeri. AC:n remmipyörä pyörii koko ajan oli sitten AC päällä tai ei. Edellyttäen, että remmi ehjä. Kompressori pyörii vain silloin kun ac-nappi on pohjassa ja kytkin ehjä (shimmaus-ei luista, magneetti ok, kytkinlautanen tallessa paikallaan). Mutta kyllä kannattaa tsekata remmipyörien laakeroinnit, kiristimen rissa, laturin laakerirohinat ja ot-pumppu, säästää pitkän pennin.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: juho82 - 26.04.2022, 15:50:47
Voi olla, että em. väärin arvattu; jos AC on pois päältä, eikä mitään kuulu, niin ei välttämättä ole remmipyörän laakeri, vaan siitä eteenpäin itse kompuran laakeri. AC:n remmipyörä pyörii koko ajan oli sitten AC päällä tai ei. Edellyttäen, että remmi ehjä. Kompressori pyörii vain silloin kun ac-nappi on pohjassa ja kytkin ehjä (shimmaus-ei luista, magneetti ok, kytkinlautanen tallessa paikallaan). Mutta kyllä kannattaa tsekata remmipyörien laakeroinnit, kiristimen rissa, laturin laakerirohinat ja ot-pumppu, säästää pitkän pennin.

Mulla D4 (2.0 5 cyl) kompura pitäny jo muutaman vuoden semmosen tasaisen korahduksen. Kuuluu jopa ajaessa sisälle jos tarkasti kuuntelee. Nyt 170tkm lasissa. Mikähän tuon tekee?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.04.2022, 16:01:25
Muutamasta postauksesta osunut silmään, että kompuran hihnapyörä pyörii aina, oli kompura päällä tai ei.

Kyllä, niin pyörii. Mutta, hihnapyörän laakeri pyörii vain silloin kun kompura ei ole päällä. Eli viallinen hihnapyörän laakeri pitäisi hiljentyä kun kompuran magneettikytkin vetää ja kompura menee päälle.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: oa5599 - 26.04.2022, 16:17:01
Muutamasta postauksesta osunut silmään, että kompuran hihnapyörä pyörii aina, oli kompura päällä tai ei.

Kyllä, niin pyörii. Mutta, hihnapyörän laakeri pyörii vain silloin kun kompura ei ole päällä. Eli viallinen hihnapyörän laakeri pitäisi hiljentyä kun kompuran magneettikytkin vetää ja kompura menee päälle.

eikö hihnapyörän laakeri pyöri aina silloin kuin hihnapyöräkin,,oli kytkin vetäneenä tai ei,?? vai ymmärsinkö väärin?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Turbo 242 - 26.04.2022, 16:43:00
eikö hihnapyörän laakeri pyöri aina silloin kuin hihnapyöräkin,,oli kytkin vetäneenä tai ei,?? vai ymmärsinkö väärin?

Saattaapi olla, että tuli ajatuskatkos.  :-[ Täytyyhän se hihnapyörän laakerin sisäkoolin olla kompuran rungossa eikä kompuran akselilla.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: weecee - 26.04.2022, 16:43:21
Hihnapyörän laakeri pyörii aina, tai niinkauan kuin remmi on ehjä. Laakeri on liimattu/puristettu/lukittu kompressoriakselin ympärillä olevaan akselikaulukseen sisäkehästään, ja laakerin ulkokehä pyörii aina ja ikuisesti remmipyörän mukana. Jos/kun tämä maailman tappiin asti pyörivä laakeri hukkaa kuulansa, on seurauksena täystuho, suom.huom. Tämän voi välttää ainoastaa pätkäisemällä remmin poikki, muuten remmilaakeri pyörii - se pyörii sittenkin.
Se mikä ei jatkuvasta pyöri, on kompressorin akseli ja siinä olevat kompuran sisällä olevat laakerit, riippuen siitä onko AC-nappi pohjassa vaiko ei. Remmipyörän ja sähköisen kytkinlevyn toimintaan kannattaa tutustua ihan akateemisesta mielenkiinnosta; apukuskin pyörä ja sisälokari pois, ja auto käymään ja joku napsuttelemaan ratin taakse ac-nappia. Hypnoottista katseltavaa. 
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: weecee - 26.04.2022, 17:15:46
Mulla D4 (2.0 5 cyl) kompura pitäny jo muutaman vuoden semmosen tasaisen korahduksen. Kuuluu jopa ajaessa sisälle jos tarkasti kuuntelee. Nyt 170tkm lasissa. Mikähän tuon tekee?
Kurnahtaako sammuttaessa ja kierroksia muutellessa? Mulla päästeli aikansa sammakkoääniä, kunnes tuli vaihdettua uusi laturi ja siinä samalla laturin vapaakytkin, niin hiljeni. Tosin noilla kilometreillä ei vielä pitäs olla mitään ongelmaa.

Mutta sitten muut kurnuttajat l. apulaiteremmit ja kiristin ainakin kerran jo vaihdettu? Ja jakopään remmi & vesipumppu, jos ei ole jo vaihdettu, niin taitaa olla niitä hetkiä.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: juho82 - 26.04.2022, 18:14:45
Kurnahtaako sammuttaessa ja kierroksia muutellessa? Mulla päästeli aikansa sammakkoääniä, kunnes tuli vaihdettua uusi laturi ja siinä samalla laturin vapaakytkin, niin hiljeni. Tosin noilla kilometreillä ei vielä pitäs olla mitään ongelmaa.

Mutta sitten muut kurnuttajat l. apulaiteremmit ja kiristin ainakin kerran jo vaihdettu? Ja jakopään remmi & vesipumppu, jos ei ole jo vaihdettu, niin taitaa olla niitä hetkiä.

Kyllä tuo kompurasta kuuluu. Hihnat vaihdettu ohjelman mukaan hämeenautolla. Ei vaikuta sammutus tai kierrokset. Tosiaan ääni on kurnutus ja toistuu noin 2 sek välein. Kuuluu selvästi ulkopuolelle ja joskus sitä huollossakin ihmetelty.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: kiMMMe - 29.04.2022, 08:37:13
Omassa V70 Mk2 ilmastointi rupesi pitämään todella kovaa ääntä kun auton käynnistää, kuuluu ohjaamoon erittäin hyvin. Ääni loppuu kun ilmastoinnin sammuttaa tai kompura lopettaa pyörimisen eikä ääntä tule enään ennenkuin taas käynnistää. En ole varma tuleeko normaalisti kylmää koska on ollut alle +8 nyt nämä päivät kun on ääntänyt, kylmää puhaltaa kyllä.

En itse näistä tiedä mutta pitääkö kompura pyöriä aika ajoin myös ajon aikana? Olen yrittänyt kun tyhjäkäynnillä on niin kepillä työntää kytkinlevyä, jos väli olisi liian iso eikä kytkeydy mutta ei tapahdu mitään
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: weecee - 30.04.2022, 11:29:37
Auto pukille, apukuskin pyörä pois, sisälokari pois. Joku pistää auton käymään ja ac-nappia napsuttelemaan, ja itse katsomaan ac-kytkintä lähteekö koko pakka pyörimään kerralla heti startatessa vaiko pyöriikö kytkinlevy ja remmipyörä eri tahdissa, kytkinlevy nykien. Kunnon valkoiset tussijäljet levyyn ja remmipyörän reunaan auttaa havainnointia.
a) Yrittää kytkeä, muttei pidä -> arvatenkin liian iso välys, k-levy pois ja ohuemmat shimmiprikat; v-mäinen paikka ottaa kytkinlevyä irti - pieni kiinni ruostunut pultti keskellä kytkintä, ja tilaa olemattoman vähän. Helpointa ehkä avata virtapiuhat kompuraan (2 liittimet etupuoli)  ja kompressorin 3 kiinnityspulttia blokiin, ja antaa kompuran roikkua letkujensa varassa. Saa sen verran tilaa, että kytkimen saa EHKÄ auki so. pieni helposti katkeava pultti keskellä ja miten se levy sitten booreissaan liikkuu - voi olla tiukka. Shimmiprikat löytyy kytkinlevyn boori-/akselikolon pohjalta, jos löytyy. Kaikki osat on tietysti hapettuneita, ruostuneita ja h..tin kireällä, ja koko ajan pelko lähteekö alu-blokista jengat mukana kun noita kiinnityspultteja aukoo. Mulla sattumoisin monttu, mistä pääsi tekemään tämän alakautta. Ilman monttua olis jäänyt tekemättä.
b) Ei tee mitään -> liian iso välys, tai magn.käämi, johto, liitin tms. poikki
c) Suuri välys, huutaa tai ei huuda koko ajan, lonksuu -> laakeri valmis. Ac-remmi pitää ottaa pois, että pääsee laakerin väljyyksiä kokeilemaan. Kuinka paljon kilometrejä AC-remmilaakerilla takanapäin? Omassa meni n. 350 000km, ja sitten hukkasi laakerikuulansa. Ja tästä remmipyörä jumiin, pyörähti myös muutaman kierroksen kompuran laakerirungon (alumiinia so. pehmeä) ympäri,  ja remmi muruiksi ja silpuksi, ja siitä sitten roskat jakopäänkopan sisään ja kansiremppa. Volvossa on jp-suojaus todella avonainen -premium auto kun on... Luvassa muutaman tonnin suorite, jollei jostain saa kantta lahjana. Volvolla ovh-raakakansi tais olla jotain 3500EUR, so pelkkä aluklöntti ilman mitään osia, ja ebaystä jne näitä saa sitten paremmin varusteltuina tonnin kahta puolta. V...ttaa vieläkin tämä, 4kEUR lompakosta kaikenmaailman juttuihin tämän takia, vaikka tee-se-itse-hommana kannenvaihdon teinkin. Siispä siitä sitten joka käänteessä toitotan. Pidin tätä jp-tuhoutumista apulaiteremmin katkeamisesta johtuen pelkkänä mätäkuun juttuna, eikä se mitenkään laatuautoa voi koskea, mutta kun se nyt kohdalle sattui. 
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: weecee - 30.04.2022, 15:10:29
Edelliseen vuodatukseen; pihassa seisoo amerikkalais-korealainen riisikuppi P0300-vialla varustettuna. Mikä lie ooppelin vanhasta koneesta periytyvä liimaventtiilivaiva siinä nyt sitten onkin.  Just vedin jakopään remmikotelon siihen kiinni. Voi sanoa, että hermeettisesti koteloitu hammashihna, toisin kuin Volvossa. Jos siitä jotain hyvää löytää...
Opetus; Volvoissa kannattaa vahtia remmipylpyröitten ja apuremmien kuntoa. Voi itku päästä kun apulaiteremmi katkeaa.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Jaska71 - 01.05.2022, 20:28:02
Hmmh, ehkä tämä oma ongelma ei sittenkään ole kompuran suunnalla... konehuoneen puolelta kuunnellessa ei kuulu mitään ylimääräistä mutta kabiinissa kuuluu sellainen selvä naputtava/nakuttava ääni. Ja kuuluu vain kun ilmastointi on päällä.

Mistä tuo voi tulla? En nyt satavarma ole mutta saattoi alkaa raikkarin vaihdon jälkeen.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: t4power - 06.08.2022, 15:22:13
mikähän mahtais olla minun 2015 mallin v60 D5 kompurassa vialla kun pitää hetken kylmäkäynnistyksen yhteydessä pientä sirinää. lämpöisenä ei kuulu eikä ac-pois päältä kylmänä käynnistäessä. Kompura vaihdettu 2018 takuuseen ja sillä ajettu n.100tkm. Laturin vapaa kytkin vaihdettu syksyllä. Siitä ääni ei tule
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Kojontti - 06.08.2022, 20:34:38
Hmmh, ehkä tämä oma ongelma ei sittenkään ole kompuran suunnalla... konehuoneen puolelta kuunnellessa ei kuulu mitään ylimääräistä mutta kabiinissa kuuluu sellainen selvä naputtava/nakuttava ääni. Ja kuuluu vain kun ilmastointi on päällä.

Mistä tuo voi tulla? En nyt satavarma ole mutta saattoi alkaa raikkarin vaihdon jälkeen.

Kannattaa kuunnella sieltä hanskalokeron takaa ettei joku läppämoottori aja itseään koko ajan päätyyn?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: t4power - 28.03.2024, 20:09:34
Reilu vuosi sitten uusittu kompressori vikisee hetken ku pistää a/c päälle. Pitääkö taas huolestua? Ajettu n.20tonnia sillä
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: Beagle - 31.03.2024, 23:06:29
Reilu vuosi sitten uusittu kompressori vikisee hetken ku pistää a/c päälle. Pitääkö taas huolestua? Ajettu n.20tonnia sillä

Niin se vikisee minullakin. Samat ajokilometrit. Epäilen syyksi sitä stretsi hihnaa, joka ilmeisesti alkaa ääntämään aika nopeasti
Otsikko: Vs: Ilmastoinnissa normaalia kovempi ääni
Kirjoitti: jak900 - 01.04.2024, 18:50:41
Noissa kompuroissa on melkoisia eroja jo pelkästään äänen osalta.