Kulkukoira  Proturbo

Moottorin sisäänajo.

  • 4 Vastauksia
  • 5923 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Moottorin sisäänajo.
« : 23.03.2015, 05:10:59 »
Nyt kun en tästä omaa topikkia löytänyt nii aattelin semmosen alottaa.

Eli uuden/kunnostetun moottorin sisäänajo "tyylit", sisäänajossa käytettävät öljyt ja muut huomioon otettavat asiat ja kokemukset vapaasti hengittävissä ja ahdetuissa moottoreissa.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Tuossa linkki tuohon ns. Kovaan sisäänajoon joka itteänikin nyt kovasti kiinnostanut ihan jo senkin takia ettei tarvitsisi malttaa ajella tuhansia kilometrejä sunnuntai ajelua ja kehutaan olevan moottorin keston puolestakin parempi vaihtoehto sisäänajolle.
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Moottorin sisäänajo.
« Vastaus #1 : 24.03.2015, 15:01:42 »
Yksi tyyli on ajaa moottori sisään moottori dynossa.
Oma kone ajettiin Superflown jonkin sisäänajo syklin mukaisesti 3 kertaa 15min.   Dyno lisäili itse vastusta ja nosteli kierroksia edestakaisin.

45min jälkeen vaihdoin öljyt+ suti , tarkistettiin öljysuodattimen sisusta ja sen jälkeen täyskaasu vetoja  päivän verran:)   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: Moottorin sisäänajo.
« Vastaus #2 : 24.03.2015, 16:42:08 »
Taitaa tuo ns. kova sisäänajo olla tosissaan hyvä vaihtoehto. Tuolla linkissä varsinkin juttua siitä että parhaan renkaitten tiiviyden saamisek on se eka 20 mailia tärkeimmät, jolloin renkaita on vedolla pakotettava sylinterin kylkeen kiinni. Itteä vaan ahdetussa mietityttää mitä tykkää ahin tuosta mineraali sisäänajoöljystä jota ekat about 250 km pitäis käyttää. synteettisiähän ei pitäis tuossa kovassa sisäänajossa alkuun käyttää ollenkaan että saadaan renkaat kulumaan ennenkun pinnat lasittuu. Mielipiteitähän tuo kova sisäänajo on jakanu, mutta enpä oo vielä internetin ihmeellisestä maailmasta löytäny juttua että joku olis jotain muuta kuin postitiivista saanut tuolla aikaan.

Itte ajattelin soveltaa noita oppeja näin:

1.porakoneella (jos sisäne pumppu niin ilman tulppia, bensaa ja sytytystä startilla) öljynpaineet koneeseen.
2. kone lämpimäks rauhallisella mutta tasakierroksia ja tyhjäkäyntiä välttelevällä ajolla.
3.vetoja 1/2 kaasulla 1.5krpm->3.5krpm heti perään moottorilla jarrua.
4.vetoja 3/4 kaasulla 2krmp->4.5krpm ja heti perään moottorilla jarrua.
5.vetoja täys kaasulla 2krmp->rajottimen tuntumaan ja heti perään moottorilla jarrua.
6.noin 40-50km vedättelyjen jälkeen uuden öljyt sisään ja suodatin vaihtoon.
7.Noin 250km rivakasti ajamista, tasakaasua ja tyhjäkäyntiä välttäen.
8.Kunnon synteettiset sisään, sutari vaihtoon ja eikun kovaa ajoa. seuraava öljynvaihto vähän ennen normi vaihtoväliä.

« Viimeksi muokattu: 24.03.2015, 17:47:15 kirjoittanut Hesetius »
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moottorin sisäänajo.
« Vastaus #3 : 24.03.2015, 17:04:21 »
Isoveljen alfan kone ajettiin sisään seuraavasti:
- Pitkä sahas ilman tulppia (paineet ylös)
- Kone käyntiin ja "tyhjäkäyntiä" luokkaa 1300-1800rpm kunnes kone on lämmennyt
- mahdollisten vuotojen tarkistus
- 50km ajolenkki, jona aikana moottoria rasitettiin muttei äärimmilleen (reiluja kaasuvetoja, muttei aivan ylimmille kierroksille asti eikä väännätetty alle 2000rpm).
- 500km:n jälkeen moottoriöljyjen vaihto.

Nämä ohjeet saatiin eräältä pikkuviritettyjen moottoreiden rakentajalta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Moottorin sisäänajo.
« Vastaus #4 : 24.03.2015, 17:36:49 »
Sisäänajettiin yksi Volvon tappikone silleen että laitettiin mineraaliöljy koneeseen ja porakoneella pyöritettiin pumppua. Käynnistettiin ja annettiin lämmetä paikallaan kierrättämällä joku 2000-3000 kierrosta noin 5-10min kunnes jäähdyttimestä tuli nestettä pihalle ja sammutettiin. Vaihdettiin samalla varmuuden vuoksi öljyt mutta mielestäni aika turhaan koska öljynsuodatin on keksitty. Lähdettiin juhannusruuhkaan motarille tekemään täyskaasu kiihdytyksiä 80-120 km/h nelosvaihteella ja sitten annettiin koneen jäähtyä yön yli ja aamulla kiristettiin kansipultit ja säädettiin venttiilit. Kovaa ajoa koko kesä ja muutama tuhat kilometriä myöhemmin vaihdettiin syntinen öljy koneeseen. Huomasi kyllä että koneesta väheni kitka synteettisillä öljyillä kun tyhjäkäynti nopeus kasvoi hieman. Yksi nostaja varmaan ottanu vähän itteensä kun pitää sellasta pientä ääntä pienillä pienillä kierroksilla mutta ainakin venttiilivälykset on pysyny kohillaan. Eiköhän se toimi sen verran että pääsee paikasta toiseen...
« Viimeksi muokattu: 24.03.2015, 17:39:11 kirjoittanut Automasentaja »

 

RallyBaron  Samppasport