Proturbo  Autodiagnoosi

Italiamallin C70 T5 -99

  • 7 Vastauksia
  • 1642 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuusoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • C70 T5 Italia
    • Kuvasivusto
Italiamallin C70 T5 -99
« : 20.08.2023, 21:27:42 »
Kahden vuoden Volvoilutauon ja pakettiautolla huristelun jälkeen heräsi ajatus kakkosautosta, joka ajaisi työmatkakulkineen ja projekti/harrasteauton virkaa. Ensiautona vuonna 2015 toiminut C70 2.4 vapari jätti mieleen hyvät muistot, joten miksipä ei toista vastaavaa...

Muutaman viikon mietiskelyn jälkeen Nettiauto auki ja siellähän pisti silmään tutun oloinen auto. Tumman harmaa Italiamallin C70 T5.
Soitto myyjälle ja parin päivän päästä auto pihassa...

Tämähän on jo aikaisemmin foorumilta tuttu ja tuli itsekin seurattua kyseistä peliä n. 8 vuotta sitten silloisen omistajan topikissa.
En nyt ala mainostamaan edellisiä omistajia foorumilta, ilmoittautukoon kommenttiosioon jos niin haluaa -H-

Speksit:

Moottori/Voimansiirto
2.0 T5 B5204T3 ”N” 166kw
TD04HL-16T + ohjelma, 1bar
M56LK
Vapaavirtaus suodatin
BSR Ilmanottoboksi
Katin jälkeen 3" putki yhdellä vaimentimella

Ostohetkellä Ajettu 328800km

Sisusta/Varusteet
Vaalea kokonahkasisusta
Sähköpenkit lämmityksellä
Sähkölasit
Ilmastointi, automaattinen

Ulkokuori/Alusta
Tummaoptiikkavalot ja vilkut
DIY-maski
Facelift takavalot
BC Racing BR alustasarja
JapanRacing JR-11 vanteet. Edessä 8,5x18 Takana 9,5x18
Takasploileri


Autoa on jonkin edellisen omistajan toimesta piristetty ainakin äänien osalta vapaavirtaussuodattimella ja putkiston loppupätkällä. En ole ihan varma onko ohjelmalle tehty jotakin, mutta perstuntumalta vaikuttaa melko pirteältä ollakseen 166kw ja 24 vuotta vanha auto. Epäilys on, että autossa olisi jonkinsortin lastu, mutta mitään faktaa tästä ei ole. Turbon malli ja kunto on myös arvoitus, pitää tuokin selvittää.
Ahtomittarin mukaan tasan 1bar painetta :)

Ajettavuus on tuttua etuvetovolvoa, vetelee urissa melkoisesti ja jarruttaessa hieman puoltaa vasemmalle. Lähes sakoilla olevat etukumit vaihtamalla varmasti paranee. Pitää tutustua myös alustasäätöihin, kyseessä on kuitenkin minulle ensimäinen auto, jossa oikea laadukas säädettävä alustasarja.
Pari ruostepaikkaakin löytyy apparin kyljestä ja kuskinpuolen helmasta. Ei mitään hälyttävää näin Sprintterin omistavan silmin ::)

Ostohetken kuvia:









Ajatuksia tulevasta

Autolla olisi tarkoitus ajella loppusyksy talvirengaskeliin asti. Sitten saa mennä talveksi talliin ja aloitellaan isompi ehostaminen.
Ajatus olisi maalauttaa ainakin kyljet, nokka ja perä ikkunoihin saakka. Korjaantuu nuo ruostepaikat ja matalana ajamisen aiheuttamat ruvet kaarissa. Ajatus varmasti tarkentuu tässä syksyn mittaa.
Myös pakoputkisto rakennetaan uusiksi katalysaattorista taaksepäin. Nyt putki osuu takaiskariin isommissa montuissa. Äänien puolesta on ihan sopiva eikä kumise pahasti matka-ajossa. Aika näyttää kyllästyykö pörinään ja tulee lisättyä yksi vaimennin lisää.
Syksyn aikana vanteet maalautetaan vaalean harmaaksi ja nokkaan tulee pientä päivitystä omaan silmään sopivammaksi. Näistä lisää sitten kun tilatut osat saapuu :P

Kommentteja ja mielipiteitä saa esittää P>

« Viimeksi muokattu: 03.03.2024, 20:55:45 kirjoittanut JuusoT »
Ex. Volvo C70 2.4 -99
Ex. Volvo V70 2.4T Ocean Race -02
MB Sprinter 319 w906
Volvo C70 T5 Italia -99

Poissa JuusoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • C70 T5 Italia
    • Kuvasivusto
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #1 : 20.08.2023, 22:34:13 »
Auton ostohetkestä (9.8.2023) kertynyt n. 800km, jonka aikana tehty muutamia huomioita ja tulevaisuuden suunnitelmia.

Mittariston taustavalot sekoilee kun himmentimestä nostaa kirkkautta. Joku on varmaankin vaihtanut polttimot LEDeiksi kun ovat niin siniset ja alkavat vilkkua. Pitää irroittaa mittaristo ja tutkia asiaa lähemmin.

Etummainen Lambda polttaa vikavaloa. Pitää metsästää jostain uusi sopiva. Hosuin ja hain jo Motonetistä puutteellisella tutkimisella 4- napaisen Boschin, vaan eihän se sopinut kun tässä onkin 6-napainen ja 5-johtoinen versio. Asia selvisi vasta kun möngin kunnolla auton alle ja pääsin liittimiin käsiksi.



Sain mahdollisuuden käydä tutkimassa autoa katsastusmiehen kanssa ja tehtiin oma vapaamuotoinen katselmus autolle. Pohja on hämmästyttävän hyvässä kunnossa 24 vuotta vanhalle autolle. Näyttäisi, että tämä on massattu jossakin vaiheessa ihan kunnolla.



Takakelkan puslat alkaa olla vaihtokunnossa, tässä yksi hyvä projekti talvelle.

Päästöt meni aika paljon yli sallitun rajan, liekö tuolla mykällä lambdalla osuutta asiaan. Tutkitaan...

Jostain ylempää vuotaa öljyä, joka kerääntyy öljypohjaan ja muodostaa ennenpitkää betonilattialle tippuvan pisaran. Ei hyvä. Korjataan...



Pakoputki. Nykyisessä ei periaatteessa mitään vikaa. Ihan hauskat äänetkin. Töyssyssä osuu kylläkin takaiskariin kolahtaen ja kiinnityksissä olisi parannettavaa. Vähän tekisi mieli harjoitella rosterin TIG-hitsausta ja päästellä uusi loppuosa katilta eteenpäin, yhdellä tai kahdella läpivirtaavalla vaimentimella.



Kylmänä pidemmän seisomisen jälkeen pölläyttää startissa pilven sinistä savua. Turbo, venttiilinvarren kumit vaiko jokin muu? Tutkitaan...


2-din Pioneer kosketusnäyttösoitin tuli laitettua 1-din Alpinen tilalle. Alpinen käyttölogiikka ei sopinut itselle ja jotenkin kaiuttimetkin kuulosti tuhnulta.
Ehdin jo epäillä itseäni kun muistelin, että näissä on ihan hyvät vakiokajarit ??? Johan se sitten muuttui äänimaailma ihan erilaiseksi uudella soittimella ja hattuhyllyn kasituumaisetkin heräsi eloon. Muistin siis oikein 8)



Kojelaudan diskantitkin oli mykät niin vaihdoin tilalle Ground Zero Competition GZCT diskantit. Uudet ämyrit mahtui vakiopaikalle ritilän alle. Säästin alkuperäiset liittimetkin ehjänä jos joskus haluaa lähteä OEM-linjalle. Harmi kun ei kuvaa tullut napattua.


Ruosteita korjailin rapsuttelemalla kukkia ja maaleja pois, laitoin nyt väliaikaisesti päälle mattamustaa "suojaksi". Ei nätti, mutta aina parempi kuin mersusta tuttu ruskea ;) Maalarille tämä kuitenkin menee syksyllä/talvella...

Pitää hakea vielä värikoodilla (427-26) tuohon päälle spraymaalit niin kehtaa ajella siihen asti.




 
« Viimeksi muokattu: 20.08.2023, 22:56:45 kirjoittanut JuusoT »
Ex. Volvo C70 2.4 -99
Ex. Volvo V70 2.4T Ocean Race -02
MB Sprinter 319 w906
Volvo C70 T5 Italia -99

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #2 : 24.08.2023, 10:16:08 »
Onhan siinä lastu jos baarin paineistaa. Tai siis ohjelma.
Varjele tuota alkuperäistä kattia, on muuten arvokas. :o
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #3 : 24.08.2023, 21:27:56 »
Varjele tuota alkuperäistä kattia, on muuten arvokas. :o

Tein alkukesällä tarjouskyselyn omasta kasipätkän katista muutamaankin kierrätysfirmaan. Reilun kolme hunttia oli korkein tarjous. Jätin vielä toistaiseksi tallin nurkkaan odottamaan, jos hinnat vielä nousis. Muutaman vuoden takaisiin lukuihin ei varmaankaan enää nouse.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5037
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #4 : 24.08.2023, 22:35:56 »
Sain pari vuotta sitten reilu 4 hunttia 850-T-5 mirristä Retekolta.
Mulla ei saatu numeroa näkyyn katista niin se lähti yksittäiseen analyysiin ja tuo oli tulos. Voi olla että ne hinnoittelee varmuudeks vähän alakanttiin.

Tuo pakoputken loppuosa menee aika ahtaasta raosta, kiva tehdä jos ei ole taivutusvälineitä. :P
« Viimeksi muokattu: 24.08.2023, 22:38:33 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa JuusoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • C70 T5 Italia
    • Kuvasivusto
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #5 : 10.11.2023, 20:40:48 »
Terve! Aikaa on taas kulunut ja kaikenlaista pientä on auton kanssa puuhailtu.

Ensimäisenä vaihdettiin etummainen Lambda oikean malliseen 5-napaiseen. Päästöt korjautui samalla kuntoon ja moottorin vikavalo katosi. Muuta eroa ei auton käytöksessä juuri huomannut.
Sellaisen erikoisen seikan olen autossa huomannut, että vedon kytkeytyessä auto nykäisee ja kolahtaa kummasti, paitsi kun kelit kylmeni tuo ominaisuus poistui ja tilalle tuli hieman leijaavat ja päälle jäävät kierrokset varsinkin pidemmälle vedätettäessä. Olisikohan tuo jokin ohjelmallinen "ominaisuus"?
Moottorin ja vaihteiston tuenta on hiljattain uusittu eikä äkkiseltään mitään tuntuisi olevan löysällä. Pitää yrittää perehtyä tuohon nykäisyyn tarkemmin.

Pikakorjattujen ruosteiden päälle vetelin värikoodilla spraymaalin ja kerroksen lakkaa. Ihan ok lopputulos 10min pikakorjauksena. Maalarille tämä menee keväällä ja todennäköisesti maalataan uusiksi ikkunoista alaspäin.

Seuraavaksi lähti vanteet maalarille. Samalla tuli uudet kumit eteen. Jostain syystä tummat vanteet ei sovi omaan silmään ja halusin maalauttaa nämä samalla vannehopealla kuin edellisessä V70:ssä. Lopputulos on kyllä hyvä ja auton ulkonäkö kohentui ihan huomattavasti.
Uudet eturenkaat paransi auton ajettavuutta todella paljon. Ehdin jo epäillä kaikkea muuta alustaan liittyvää, mutta kyllä ne vaan vanhat sileäksi ajetut Fullrunit sielä veteli, sinänsä ei kovin yllättävää  ::)
Fiksattujen vanteiden jatkoksi säätelin ajokorkeutta omaan silmään sopivaksi, eli hieman alaspäin. Alustaa säädellessä tuli ensimäiset vastoinkäymiset kun apukuskin puolen tolpan korkeussäätö oli ruostunut jumiin. Iskaritolpan käytin irtonaisena autosta ja osina, mutta korkeussäätöä ei saatu iskaria rikkomatta liikkeelle.
Samassa totesin BC Racingin olevan melko huonossa kunnossa varsinkin etupäässä. Takapäässäkin kuskin puoleinen iskari vuotaa öljyä, olisiko liian läheltä viety pakoputki kuumentanut iskaria ja tiiviste pettänyt. Hetken puntaroin tilaanko kokonaan uuden alustan, mutta BC:n kattavan varaosavalikoiman ja yli puolet halvemman hinnan myötä päädyin korjaamaan vain rikkinäiset ja kuluneet osat. Tilaukseen lähti pari uutta iskaria, apukuskin iskarin alajalka, kääntölaakerit etupäähän, sekä suojakumit ja suojapussit. ::) Asennellaan nuo talvella kunhan ensin saapuvat. Menivät ilmeisesti tehdastilaukseen. Eipä tässä onneksi mikään kiire.

Auton edellisen topikin perusteella alusta on ollut autossa n. 8 vuotta, ellei joku ole uusinut välissä. Siihen nähden ihan ok suoritus BC:ltä. Voisi tuo aika paljon huonompikin olla.
Aiemmin mainitun vapaamuotoisen "katsastuksen" iskaritestissä tuli kuitenkin hyvät tulokset joka nurkalle. Myös tuo vuotava takatolppa sai vihreää valoa.





Vanteiden ja alustan säätelyiden jälkeen kävin pakoputken kimppuun. Periaatteessa putki oli ihan ehjä ja äänetkin oli omaan korvaan varsin maltilliset. Putkistossa kuitenkin häiritsi edellisen tekijän ratkaisut ja vahva käsityön leima  ::) jotain piti asialle tehdä...
Puntaroin sen välillä rakennanko putkiston loppupään itse osista hitsaamalla vai hankinko jostain valmista. Totesin valmiin pätkän tulevan hieman halvemmaksi ja helpommaksi, joten tilasin Marteliukselta mallikohtaisen JT Tuning Catback rosteriputkiston.
Putki saapui nopeasti ja pääsinkin sovittelemaan sitä auton alle uuden autonosturin avustuksella (Hieno keksintö, joka olisi pitänyt olla taloudessa jo 10v sitten  :P)
Päädyin hitsaamaan muut paitsi äänenvaimentimen jälkeisen liitoksen. Hieman helpompi ottaa pois auton alta jos joskus tarvitsee. Kyseinen putkisto on kasattavissa ilman hitsauslaitteitakin mukana tulevilla klemmareilla, mutta kerta TIG hitsi löytyy ja jonkinlainen osaaminen, niin miksei silläkin pätkiä toisiinsa sulatellut. Hieman siistimpi lopputuloskin näin.

Vanha alas...


Uutta tilalle...






Sellainen huomio vielä tuosta JT Tuning putkistosta, että mukana ei tule "klemmaria" millä paketti yhdistetään auton alkuperäiseen katalysaattorin muhviin. Minun tapauksessa alkuperäinen klemmari oli jo melko rapea niin piti metsästää uusi. Oikea osa löytyi paikallisesta varaosaliikkeestä. Klemmareita taitaa olla ainakin kahta eri kokoa ja aluksi tulikin liian pieni. Liekö vaparimalliin sopiva kun ihan Volvon kuuluva varaosa oli.

Koekäytön perusteella äänet saattoi jopa hieman hiljentyä ja ärsyttävä tyhjäkäynnin "pulputus" katosi. Auto on jo seisonnassa niin ei pääse vielä testaamaan miltä ajossa tai ulkopuolelta kuulostaa. Innolla odotan kevättä  :P




Ennen pakoputkiston asennusta käväisin autolla pesukoneessa ja napsin muutamat kuvat. Auto meni seisontaan vielä samana iltana 29.10.
(Postauksen kronologinen järjestys meni nyt vähän sekaisin kun halusin jättää parhaat kuvat viimeiseksi  8))



Ex. Volvo C70 2.4 -99
Ex. Volvo V70 2.4T Ocean Race -02
MB Sprinter 319 w906
Volvo C70 T5 Italia -99

Poissa JuusoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • C70 T5 Italia
    • Kuvasivusto
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #6 : 10.11.2023, 20:58:43 »
Onhan siinä lastu jos baarin paineistaa. Tai siis ohjelma.
Varjele tuota alkuperäistä kattia, on muuten arvokas. :o

Kyllä siellä tosiaan jotain piristystä on. Täytyy talven aikana selvittää mm. turbon kunto ja viedä tuo keväällä jollekkin asiasta ymmärtävälle, joka vääntäisi varmuudella toimivan ohjelman. Hieman epäilyttää jos siellä nyt on jokin bulkkiohjelma. Muutamia erikoisia "ominaisuuksia" kun tuossa on.  :-[

« Viimeksi muokattu: 10.11.2023, 21:05:00 kirjoittanut JuusoT »
Ex. Volvo C70 2.4 -99
Ex. Volvo V70 2.4T Ocean Race -02
MB Sprinter 319 w906
Volvo C70 T5 Italia -99

Poissa JuusoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • C70 T5 Italia
    • Kuvasivusto
Vs: Italiamallin C70 T5 -99
« Vastaus #7 : 10.11.2023, 21:03:21 »
Sain pari vuotta sitten reilu 4 hunttia 850-T-5 mirristä Retekolta.
Mulla ei saatu numeroa näkyyn katista niin se lähti yksittäiseen analyysiin ja tuo oli tulos. Voi olla että ne hinnoittelee varmuudeks vähän alakanttiin.

Tuo pakoputken loppuosa menee aika ahtaasta raosta, kiva tehdä jos ei ole taivutusvälineitä. :P

Kovia hintoja kyllä ruosteisesta putken pätkästä ::) pitää yrittää tuota varjella. Ainakin toistaiseksi saa olla autossa kiinni.

Tuo ahtaus oli yksi syy siihen etten alkanut itse kasailemaan paloista. Ahdasta siellä nytkin on. Aika näyttää ottaako kiinni kun säädin nyt niin ettei olisi ainakaan kovin lähellä iskaria. Tankin suojapellin ruuvinkanta on nyt lähin objekti mihin kolahtaa, jos kolahtaa.  ;D
Ex. Volvo C70 2.4 -99
Ex. Volvo V70 2.4T Ocean Race -02
MB Sprinter 319 w906
Volvo C70 T5 Italia -99

 

RallyBaron  Samppasport