Elekma  Autoracing

965 T6 & V70 D5 AWD

  • 601 Vastauksia
  • 200727 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #570 : 26.01.2019, 23:15:53 »
Motivaatio tai paremminkin sen puute vaivaa ysin kanssa. Kasikympin kanssa tullut hääräiltyä hieman, sain aikaiseksi vaihtaa pyyhkijän viiksen. Silti tuo tihku toimii miten sattuu, vika ilmeisesti ratin takana olevassa piirilevyssä? Öljyt tuli samalla vaihdettua, sekä pakkivaloihin sujautin Motonetin ledit. Myöhemmin nakkasin kiinasta saapuneet xenonit keulalle. Nuo yllätti kyllä positiivisesti, valoteho parani eivätkä aiheuta ikävyyksiä vastaantulijoille. Molemmissa kuvissa kamerassa identtiset asetukset.


Vakiovalot, pitkät päällä.


Xenonit, pitkät päällä.



Viimeisimpänä hankintana tuli Kärkkäiseltä tilattua Arctic Auton 1500W letkulämmitin jonka sain tänään asenneltua paikalleen öljynjäähdyttimen letkuun, niin kuin Volvon ohje neuvoo.



Testaamaan en tuota vielä ehtinyt, ajelin auton lämpimäksi matkalla tallilta kotiin jotta varmasti systeemi ilmaantuu kunnolla. Raportoin tänne heti kun on enempi kokemusta tuosta  8)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #571 : 27.01.2019, 09:19:14 »
Tommonen pumpullinen lämppäri kiinnostais vaihtaa tehdas asenteisen calixin tilalle. Tuntuu ettei -20°c jälkeen d5 lämpene nykyisellä yhtään :buck2: TT-Thermon kanssa saa vissiin ainakin olla tarkkana, ettei lämmitin jää vetoisaan paikkaan, toimii muuten ajaessa syylärinä ???
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #572 : 29.01.2019, 16:56:19 »
Tässä en ainakaan vastaavaa efektiä huomannut. Toki tuohan on hyvin moottorin takana pohjamuovin päällä suojassa, joten ei tuonne viima juuri puhalla. Kokemusta on nyt parilta amulta, hyvin tuntuu pelaavan. -20°C ja roikassa sen reilu pari tuntia, mitä tolla tolpalla saa. Virrat päälle ja lämpömittari näytti tältä  8)



Melkoinen ero käynnistymisessä, muutenkin mukava lähtee liikkeelle kun lämmöt alkaa heti nousemaan. Nyt vain toivotaan, että tuo kestää. Muuten kokemukset on kyllä erittäin positiiviset  :)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #573 : 29.01.2019, 17:22:09 »
Toihan ei sovi vissiin mihinkään defa yms. pistokkeeseen, roikalla virta pellin alle? ???
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #574 : 03.02.2019, 15:17:20 »
Juuri näin. Tosin vastaaviin kiinanlämmittimiin oli itse ainakin jenkkifoorumilla askarreltu Defan johtoa. Itsellä käynyt sama mielessä, jotta saisi hyllyssä lojuvan akkulaturin kytkettyä samaan.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #575 : 18.03.2019, 09:39:28 »
S80 sisusta koki pienen modernisoinnin ledien muodossa. Dealextremestä tuli tilattua kaikkialle sopivat ledit, ainoastaan meikkipeilien polttimot jäivät vaihtamatta, koska siellä olevat polttimot olivat normaalia sukkulaa hieman ohuemmat. Pitänee tuonne vielä metsästää jostain sopivat. Ulkopuolelle tuli parkkeihin ja peilien valoihin Bilteman ledit, nuo kiinasta tilatut tykkäsivät jotenkin jännästi vähän vihertää ja peileissä ollessaan heijastivat sinisiä täpliä auton kylkeen sekä maahan  :idiot2:

Valkoiset tilasin, mutta ehkä nuo hieman sinertää. Josko jossain vaiheessa innostuis tilaamaan hieman valkoisemmat noiden tilalle, on kuitenkin suhteellisen suoraviivainen operaatio vaihdella nuo.



960 on jo pitkään miettinyt huohotuksen parannusta. Ennen huohotin on vain tuupannut tavarat tyhjään öljypönttöön. Irrottelin tuon öljypöntön ja totesin sitä tyhjentäessäni, että sisältö koostui oikeastaan pelkästään vedestä. Öljyä oli erittäin vähän ja nekin saattoivat olla vanhoja jäämiä. Näin ollen uskalsin väliaikasesti vetää letkun suoraan imuputkeen, tarkoitus olisi väliin kyllä rakennella vielä jonkun näköinen keruusäiliö. Samassa rytäkässä vaihtelin öljyt, heitin kokeeksi sisään Bilteman 5W-40 litkut ihan vaan puhtaasti halvan hinnan takia (36,90e/10l) orkkissuodattimen kera. Muutama sata kilometriä on ehditty jo kylääkin kiertää tälle keväälle.




Kaksi kartanoa

Kaikkee pientä ois tarkoitus tälle kesälle näprätä. Ensimmäisenä ainakin etujarrujen herkistely. Isojen satuloidenkin entraaminen on pikkuhiljaa aloitettu, vielä pitäisi saada hankittua kannakeraudat ja korjaussarjat satuloille. Lasikattoluukku odottaisi asentamista. Kontinkahvaan väkerrellä kilvenvalot, maalata ja asentaa paikalleen. Puusomisteita, ehjiä sisustan muoveja sekä SC-805. Josko ne täksi kesäksi  :D Onneksi tämä nyt toimii, niin toista konetta saa rauhassa rakentaa pukissa. Vaikka saattaa olla, että suoritan jokakeväisen huollon ja käytän kannen irti kun nurkissa makaisi jo uudet tiivisteetkin. Ainakin välikannen liimaus hieman hikoilee öljyä, niin se pitää vähintään korjata.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #576 : 01.04.2019, 11:00:08 »
Alkaa kelit näyttämään siltä, että S80 sai kesärenkaat alleen. Tarkoitus oli Tritonit hinkata oikein viimisen päälle puhtaaks, mutta takapuolella on sen verran pinttynyttä jarrupölyä ja pikeä, että saivat nyt vaan tuollaisen tunnin mittaisen pikapesun. Uudet renkaat noihin pitää tilailla, niin josko samalla jaksais hinkata enempi. Renkaiden vaihdon ohessa nostin auton pukeille, renkaat veks ja foamit niskaan niin saa talven paskat pyöränkaaristakin pois. Tämän jälkeen Tritonit paikalleen ja auto alas. Kyllä ne vaan omasta mielestä sopii tähän koppaan  S*







Tuli myös kokeiltua esipesuun Korrekin PP Cleania, ennen käytössä ollut BH Auto-foam. Vaahto samalla säädöllä hieman paksumpaa, mutta ei tuo pesutehossa näyttänyt juurikaan häviävän AF:lle  O0
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #577 : 05.08.2019, 20:17:50 »
Viime päivityksestä onkin näemmä vähän reilummin aikaa. S80 tilasin viime päivityksen jälkeen uudet renkaat, Nankang NS-2. Yllätti, että miten hiljaiset nuo ovat. Oikeastaan sen enempää tuolle ei ole tehty, kuin ajettu. Ahtimen puhdistin jälleen Mr. Musclella kun alkoi heittäytymään kovin herkästi vikatilaan kiihdyttäessä. Samalla aineella tuli puhdistettua toinen silmä. Kirvelee niimmaanp*rkeleesti, en suosittele kenellekään. Tuli samalla huomattua, että VNT:n tankoa on helpompi liikutella kun nappaa alipainekellolta letkun pois. Taas on ahdin tekohengitetty, odotellaan nyt millon tuo räjähtää  :D



Jossakin vaiheessa alkoi tärinä vaivaamaan ja sen lähdettä yritettiin paikallistaa. Ensin vaihtui ulompi raidetangonpää hantin puolelta uuteen, ravistus vaimeni. Samalla kun putsasin ahdinta, päätin tsekata tuon vaihteiston tuen joka on etupuolella. Totesin tuon olevan kabut ja hain tiskiltä uuden alkuperäisen tilalle. Täristys vaimeni, mutta ei piru vie loppunut taaskaan. Jokunen tonni tuli tuolla ajeltua ja tonnin verran kärrynkin kanssa, kunnes tärinä alkoi taas pahenemaan. Loppujen lopuksi oli sen verran hurjaa, että 60km/h vauhdissa meinas paikat tippua hampaista. Näihin aikoihin heitin auton seisontaan. Jonain aamuna vaivauduin tallille katsomaan, että mikä tuota risoo. Etupää ylös ja renkaat pois. Kuskinpuolta ei tarvinnut kauaa ihmetellä, kun vika löytyi: vetarin sisänivel väljä.


Kuvaa klikkaamalla videoon


Kuvaa klikkaamalla videoon

Nyt sitten etsiskellään uutta vetaria. Virosta saisi S80 vetaria, mutta varaosanumeron perusteella tuo on kuitenkin S60/V70 vetari jotka taas Skandixin mukaan ei käy päikseen. Taas kun S80 vetarin varaosanumerolla 8251775 tsekkaa Volvopartswebstoren sivuilta, niin noiden vetarien pitäisi käydä päikseen  :idiot2: Eli pitäneekö tässä nyt sitten riskillä tilata etelähelsingistä vetari, ellei purkuvehkeestä löydy sopivaa. Muutakin remonttia autoon pitäisi tehdä ja tätä varten tilasin tukun osia kuten esim. jakopään hilut, moniurahihnan, iskarien yläpäät ja käsijarrun hilppeet.

960:llä tuli lähinnä vaan ajeltua, pestyä ja hiposteltua pikkujuttuja alkukesästä. Ensinnä hommasin harmaat orkkis kangasmatot, muoviset orkkismatot on ollu poissa käytöstä jo jokusen vuoden. Seuraavaksi hommasin rikkinäisen uudemman mallin kahvan, josta sain kilvenvalojen piuhat ja pohjat jo olemassa olevaan ehjään kahvaan. Maalasin kahvan Bilteman muovimaalilla mustaksi. Sen verran hyvältä tavaralta tuo vaikutti, että ens talvena taidan maalata puskurien mustat osat ja lipat tuolla kun alkaa tuo plastilak jo kulahtaa. Samalla kilvenvaloiksi päivittyi Bilteman ledit. Auslanderilta tuli tilattua hirvitarrat jotka liimailin samana iltana paikalleen.







Alkoi myös olla aika uusia renkaita. Vanhat alkoivat jo olla vaihtokunnossa, etenkin edessä. Samalla alkoi myös tuo etukumi pikkuhiljaa tympimään, kun profiili on omaan silmään ehkä pykälän liian matala joten päädyin tilaamaan Rotallan renkaat koossa 195/45 kun edelliset olivat 195/40. Uudet etukumit kun saatiin paikalleen, niin jouduin sipaisemaan siivun spacereista pois. 3mm noista muistaakseni lähti ja vielä saisi pienen siivun noista joutuu vielä ottamaan, jos halajaa alaspäin. Omaan silmään kyllä tuo muhkumpi kumi on huomattava parannus.







Näillä main heitettiin juhannusreissu ysillä Pohjanmaalle anoppilaan, samalla ajeltiin rinkiä pari iltaa Kalajoella. Metrejä kertyi mittariin reilu 1260km, keskikulutus oli siinä 12l/100km kieppeillä. Öljyä kului samalla reissulla vajaa pari litraa sekä kaasuläpältä lähtevä orkkis kumimutka antoi periksi. Onneksi patentilla päästiin Kalajoelta kotiin ja kotimatkan alkajaisiksi saatiin samalta paikkakunnalta vielä uusi kumimutka joten sai huoletta kaasutella takaisin Tampereelle.

Leima alkoi pikkuihljaa lähestymään ja mittaristossa roilotti ABS:n sekä SRS:n vikavalot sekä sisävalot ja mittariston kello ei toiminut. Mittaristosta oli yksi valo reunasta piemänä, jonka korjasin aikaisemmin kesällä joten ajattelin ainakin osan vioista ilmestyneen samalla kertaa. Joten ei muuta kuin sisusta levälleen jälleen. Sisävalojen ja kellon toimimattomuudelle löytyi heti syy: yksi johto oli sulaketaulun takaa irronnut. Mittaristoa tutkiessani en löytänyt selvää vikaa, joten löin sisustan läjään. Samalla vaihdoin hyllystä vähemmän käytetyn airbagin spiraalin vanhan tilalle sekä sijoitin PLX:n mittarin uudelleen soittimen alle. Samalla vedin kapeakaistapiuhan PLX:ltä väliaikaisesti orkkis lambdan tilalle nykyisen anturin hajottua. Jännitteen otin tälle jo aiemmalla kertaa fiksummin suoraan sulaketaulun takaa. Nyt kun anturi on hieman lähempänä ahtimia ja käyttöjännite vedetty fiksusti tuntuu mittari pelaavan paremmin ja nopeammin. Aiemmalla kerralla myös kytkin soittimen ns. oikein alkuperäisiin johtoihin. Jostakin syystä tuonne on jälkiasennusmankan kera vedetty omat piuhat suoraan akulta  :idiot2:  ABS:n vika löytyi hetken Autodatan ohjeiden kera mittailtuani varoreleestä. Onneksi moinen rele löytyi vähän vähemmän käytettynä pihalla makaavasta varaosa-autosta. Sisusta läjään ja leimalle.



Ei mennyt kerrasta läpi leimalta, käsijarrun ero oli 74%. Koska käsijarrukengissä oli hyvin pintaa, päätin hitsata "h-rautaan" lisää tavaraa. Ensi talven aikana voisi hankkia taakse uudet jarruhilut, alkaa jarrupalat ja levyt näyttämään jo hieman vanhentuneilta. Leiman jälkeen kävin pyöräyttään uudet takapyörät, Rotallan 205/45 vanteille. Toisessa vanteessa oli jo muutaman vuoden maannut paikka-aineet, joten se tuli liimattua samalla uudelleen. Näiden kanssa mittarivirhe pieneni ja kierrokset laski hieman matkassa, joten hyvä parannus ulkonäköön sekä mukavuuteen. Nyt vaan melkein joutuu takaa spacereistakin sipasemaan sorvissa pienen lastun veks, jotta nuo asettuu kivemmin.







Nyt aletaan pikkuhiljaa olemaan tässä päivässä. Viimeisimpänä tuli tehtyä pienen pieni huviajelu päivän aikana, jossa mittariin kertyi reilu 500km. Matkan varrelta muutama kuva, samalla otan arvauksia vastaan missä kuva on otettu  ::)









Seuraava homma ois melkeinpä venttiilikopan uudelleen liimaus, sen verran reippaasti tuntuu hikoilevan jo öljyä. Samalla vois ölpät vaihtaa uusiin. Mitään sen kummempia ei tälle kesälle oo tiedossa, spacereista varmaan siivu pois ja yleistä hipostelua sieltä täältä. Uusi lambda-anturi pitää laittaa tilaukseen ja vaihtaa vielä kesän mittaan.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa sloun

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #578 : 06.08.2019, 21:10:07 »
ensimmäinen on mokkapirtti. :D punainen 940 vaan puuttuu pihasta. 8)
« Viimeksi muokattu: 06.08.2019, 21:36:21 kirjoittanut sloun »
S40 T4, XC90 2.5t & MB w203 320cdi

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #579 : 09.08.2019, 12:32:03 »
No sehän se, nyt ei vaan ollut punasta ysiä heittää takataskusta kuvaan  :D Venttiilikopan käytin auki, samalla hipostelin vähän sitä sun tätä kuten putsasin IMMun ja tsekkailin ahtoputkia läpi. Samalla nikkaroin kauan mielessä olleen työkalun venttiilikopan paikalleen painamiseen. Parit vanhat tulpat, muutama jatkomutteri, kierretankoa ja lattarautaa niin noista sai suht toimivan työkalun. Hieman tuo vaatii vielä jatkokehittelyä, mutta noinkin pärjäsi.



Väliin heitin kokeeksi Reinzoplastia, Aeromotors tuota tyrkytti venttiilikopan tiivisteeksi. Neljä kappaletta helicoileja jouduin pyöräyttämään kanteen. Yleensä olen kopan naksutellut momenttiin avaimella, mutta tällä kertaa tyydyin vaan pyörittelemään porakoneella kaikki samaan "momenttiin". Kasauksen jälkeen ja kävi vain viidellä, kipinä puuttui yhdestä pytystä. Hetken ihmeteltyäni sain homman fiksattua, mutta pitänee ottaa tuo moottorin johtosarja talvella työn alle ja uusia puolien johdotukset. Alkaa olemaan kokolailla hapero koko sarja.

Illalla vaihdettava vielä öljyt, jotta huomenna aamusta saa auton startata kohti Härmää ja Power Truck Showta  8)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #580 : 03.10.2019, 13:50:38 »
960 sai noiden viime päivityksien jälkeen röökimuovit eteen, mitään isompaa ulkonäköpäivitystä ei tapahtunut. Ennen ratapäiviä tsekkailin kaiken vielä läpi ja tekasin huohotukseen äkkiänopeesti simppelin keruusäiliön. Tuo tuli todettua jopa toimivaksi, vaikka hieman vaatii parantelua. Radalla myös koneesta petti jotakin, reilun huohotuksen kera viidellä pytyllä päästiin kuitenkin takaisin Tampereelle. Sen verran toisen harrasteen sekä käyttiksen kanssa ollut mukamas tekemistä, että tämä on ratapäivistä asti saanut seistä tallin pihassa koskemattomana. Myös tallin varustelu ja siivoilu talvea varten käynnissä, joten sekin vienyt oman aikansa. Pannaan vielä kylkeen kuva vaikkapa Power Truck Shown parkista



Kasa suunnittelmia tälle(kin) talvelle olisi, katsotaan mitä kaikkea ehditään toteuttamaan. Muutama viikko tulee luultavasti olemaan hiljaiseloa, koska tuo toinen harraste vie tällä hetkellä oman tilan tallista. Tarkoitus olisi kuitenkin ottaa jyvä sinisestä purkupelistä ulos, tsekata kunto, vaihtaa tarvittavat osat, tehdä öljynpaluut yms. ja nakata tähän kiinni. Ecumaster DET3+ houkuttaisi ulkomailta kovasti laittaa tilaukseen ja kokeilla, että miten se pelaa tämän M1.8:n kanssa. Ahtoputkiin ollut suunnitteilla muutosta, sekä pakoputkisto tulee takuuvarmasti muuttumaan 2.5" ja kahdella vaimentimella. Alkaa ikä painamaan kun ei jaksa pörinää kuunnella  :D

S80:n kanssa meinasi tulla kiire, leima lipsahti kylmäksi parilla viikolla. Kaiken kukkuraksi lupasin auton emännälle tämän etelähelsingin reissua varten  :facepalm: Aloitin käsijarrusta. Hantin puoli meni varsin kivuttomasti, sisään meni uudet kengät, jouset sekä säätöpala. Jarrurumpu hiomalla puhtaaksei. Kuskin puolella ensimmäisenä tipahti toisesta jarrupalasta kitkapinta lattialle ja käsijarrun linkku ei mennyt tarpeeksi läjään. Motonetistä uudet jarrupalat ja herkistelyä linkulle niin alkoi tuokin pelaamaan. Samassa rytäkässä vaihdoin tietenkin myös toiselle puolelle.

Seuraavaksi käytiin vetarin ja yläjousilautasten kimppuun. Ensimmäisenä purin tolpan suosiolla pois edestä ja aloin ähkimään vetaria irti. Hiukan toista tuntia taisin väännellä, käännellä ja tirauttaa pari miehistä kyyneltäkin kunnes tuo irtosi. Tilalle meni 38tkm ajettu aito purkuosa bensaturbosta. Samalla vaihtelin tosiaan eteen yläjousilautasen joka menikin suht sukkelasti. Hakamutteri vaati hieman lämpöä ja öljyä, mutta muuten varsin suoraviivainen operaatio.

Seuraavana perjantaina töiden jälkeen xenonit veks ja päästömittauksen kautta konttorille näyttämään. Leima huomautuksitta, kilometrejä mittarissa muistaakseni rapiat 575tkm leimalla käydessä. Näiden jälkeen tuli vielä naputeltua jakopäähän uusi hihna, rulla ja kiristäjä. Kunkkumutterin rytkytin voimahylsyn kanssa Ryobilla kiinni ja merkkasin tussilla, muutaman päivän päästä tsekkasin ja oli mutteri pysynyt kiinni. Samassa rytäkässä tietysti uusi moniurahihna ja uudet öljyt moottoriin. Auto kesti Viron reissun, vaikka omistajaa vähän jännittikin  :D

Ahdin oli tietysti ruvennut vetämään jumiin tuon kuukauden seisomisen takia, joten tuonne liottelin taas Mr Musclee ja muljasin VNT:n tankoa. Näin jumissa ei kyseinen keksintö ole vielä ollut, tiedä vaikuttaako kun kerrankin auto sai jäähtyä yön yli ennen operaatiota. Taas toimii moitteetta ainakin hetken. Samoihin aikoihin nakkasin keulalle W-Light Wave 500:n pimeneviä syysiltoja ajatellen. Kokolailla kiva lisä ja oikein kelpo kampe hintaisekseen.



Ajatellut, että jos tämänkin tuuppaisi myyntiin. Ihan vaan, koska AWD kiinnostaa elementtinä  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #581 : 06.10.2019, 11:47:39 »
Piti eilen käydä vaan nopeesti pesemässä S80 tallilla. Tuli sitten joku suonenveto ja suoritin perusteellisen pesun. Esipesuun PP Clean lancella, pienpoisto Bilteman rasvan kylmäpoistolla. Oikea raudanpoisto oli loppunut, joten vetelin kyljet Bilteman oksaalihapolla. Lopuksi vielä Motoxin tehopesu lancella pintaan ja kinnastelu Wurthin Woimapesulla. Kuivaus ja auto hetkeksi sisälle kuivumaan. Pintaan sutaisin FK1000P:n, tuulilasille Bilteman lasipinnoite, muoveille Autofinessen Revive Trim Dressing ja renkaille Megun Endurance High Gloss Tire Gel. Samalla vaihtelin ledibaariin "riippukiinnikkeet".







Tänään runouspäissäni rustasin myös Nettiautoon tästä ilmoituksen https://www.nettiauto.com/10837945
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #582 : 16.12.2019, 20:49:59 »
Viime päivityksestä näyttäisi hieman olevan aikaa, leiman jälkeen ajeltu kymppi ilman isompia ongelmia. Marraskuun lopussa tuli vihdoin vaihdeltua vaihteistoöljyt, öljyksi valikoitui jälleen Pemcon iMatic 450. Muistaakseni 20l tuota kilautin saksanmaalta tulemaan. Vanhat, joilla ajettu about 30tkm, alkoivat olla jo vaihtokunnossa. Viime kerrallahan vaihdoin ihan tahallani liian vähällä öljyllä, jotta paskat lähtisi liikkeelle pikkuhiljaa.



Samoihin aikoihin kötöstelin peräpöntön tilalle suoran putken. Täältä löytyvien ohjeiden mukaan ostin oikeat mutkat Biltemasta. Hetken mallailin paikalleen, heppasin, mallasin uusiksi ja vedin lopulliset saumat.






Kuvaa klikkaamalla video

Selvisipä tässä taannoin syy tihkun outoon käyttäytymiseen, tässä on sadetunnistin. Eihän tuo häirinnyt kuin kaksi vuotta  :idiot2:  Tänään kävin auton pesemässä ja nappasin pari kuvaa samalla.



« Viimeksi muokattu: 14.01.2020, 09:56:36 kirjoittanut Masuli »
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #583 : 14.01.2020, 10:13:34 »
Erittäin kylmillä käynnistyminen oli ensimmäisenä talvena huonompaa, muistaakseni noin -20°C oli raja jonka jälkeen sai sahata oikein urakalla. Seuraavana talvena riitti jo noin -15°C lämpötila, jonka jälkeen sai sahata reilummin ellei auto ollut roikassa. Tämän vuoksi suuttimien ohivuodon mittausta on tullut suunniteltua tässä jonkun aikaa, kunnes viime viikolla sain itsestäni irti ja kävin hakemassa tarpeet Puuilosta ja kurvailin tallille mittailemaan. Perus 6mm muoviletkua nippareilla toisiinsa ja mustekalan avulla roikkumaan konepellistä. Letkun ulkohalkaisija oli hieman isompi kuin suuttimen paluussa oleva reikä, mutta kevyesti ruuvarilla avustamalla nuo tupsahtivat paikalleen. Auto käyntiin, 30 sek käyntiä ja tulos oli aika selvä mikä suutin vuotaa enempi.


Kuvaa klikkaamalla YouTubeen



Onkohan tuo nyt sitten ykkösen suutin, joka pitää jossakin vaiheessa vaihtaa. Onneksi nuo isot pakkaset eivät tänä talvena ole paljon huudelleet, mutta hyvähän se on oman mielenrauhan vuoksi vaihtaa.

Eilen huomasin, että S80:n kanssa yhteistä taivalta on takana tasan kaksi vuotta. Tuona aikana mittariin on tullut aika tasan 62tkm. Suhteellisen huoletonta ajoa on ollut, lähinnä öljyjen vaihtoa ja pieniä remontteja. Kallein yksittäinen osa taitaa tähän mennessä olla vetoakseli, joka sekin vaihtui vähän vähemmän käytettyyn. Aikaisemmin heitin lyhyisiin vihdoin ledit ja viime viikolla siirsin ledibarin kilven alta päälle. Tuntuu näyttävän huomattavasti paremmin, vaikka ei tuo huono kilven allakaan ollut. Vuosipäivän kunniaksi tein suhteellisen perusteellisen pesun, imuroin lattiat ja putsailin hieman ohjaamoa.


Toistaiseksi hyvin on vaha pysynyt pinnassa, suhteellisen raa'alla kädellä tulee käytettyä hiilivetyä suolap*skaan.










Parkkeihin pitäisi jotkut pätevät ledit vielä hommata tai kötöstellä jenkkiparkit.

Toissa viikonloppuna kävi vanhempien V40CC fiksattavana, jos jotakuta siistiminen kiinnostaa niin kuvia operaatiosta löytyy täältä

https://masuli.kuvat.fi/kuvat/Misc/Detailing/Volvo+V40+Cross+Country/
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #584 : 19.05.2020, 10:25:21 »
S80:stä tosiaan pullahti tuo surullisen kuuluisa tulppa vetolevyn takaa helmikuun alussa. Samoihin aikohin oli tullut hommattua tuo savukoneeksi ristitty S70, joten tämä sai hetken odotella rivissä tallin pihassa odottaen motivaatiota. Osat kävin tilaamassa siniseltä: uusi tulppa ja kampiakselin stefa. Taidettiin elää jo maaliskuun puoliväliä, kun otin itseäni niskasta kiinni ja linnottauduin talliin viikonlopuksi. Ekalla kerralla meni heittämällä se päivä, hiukan ylikin, jotta oltiin tilanteessa jossa vaihteistoa oli mahdollista alkaa puljaamaan pyöräkotelosta pihalle. Onneksi tuossa oli kaveri apuna, niin homma helpottui huomattavasti. Nosturista olisi myös ollut mukavasti apua, ehkä sitten joskus isona on varaa moiseen ylellisyyteen.

Vaihteisto ja vetolevy kun oli saatu irti niin näky oli odotettu: muovitulppa oli pullahtanut.


Loctiten vihreää liimaa reilusti ja uusi tulppa paikalleen sopivan hylsyn kanssa naputtaen, sekä varovasti pienellä jatkovarrella naputellen stefa paikalleen.


Kaverin kanssa laatikko paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Auto käyntiin ja kokeilemaan, että kaikki pelaa, auto liikkuu normaalisti ja mikä tärkeintä: ei vuoda öljyä. Korjaus oli siis onnistunut. Jätin auton vielä tallin pihaan seisomaan, koska tarkoitus oli vielä puuhailla muitakin vikakohteita kuntoon. Vaihdoin ABS-anturin, moottoriöljyt yms ja olin valmiina ottamaan auton ajoon, kunnes tuo jämähti yhtäkkiä naapuritallin oven eteen. Työntelin tuon takaisin riviin ja aloin googlettamaan vikaa sekä keräämään motivaatiota.

Vian sain diagnosoitua öljynpaineeseen, joka oli hävinnyt. Kokeilin ensin puhaltaa jäähdytyslinjaan paineilmaa, josko olisi paskaa irronnut ja tukkinut suodattimen. Ei vieläkään mitään eloa, joten auto hinaamalla sisään ja vaihteistoa irrottamaan. Operaatiota helpottamaan rakensin moottorin kannattimen, jotta saa apurungon tiputtaa suht rauhassa alas ja näin ollen on tilaa enemmän veivata vaihteistoa pois. Homma kävikin jo suhteellisen paljon nopeemmin, kuin edelliskerralla. Jokainen pulttikin lähti jostain kumman syystä huomattavasti helpommin auki  :2funny:

Vaihteiston kun sain irralleen, niin huomasin vaihteiston akselin juuressa noiden väkästen joihin turbiini asettuu, olevan irrallaan. Netistä löysin laajan manuaalin, jossa on suhteellisen hyvät step-by-step ohjeet tuon vaihteiston purkuun. Ja koska öljypumppu on suht helposti irrotettavissa, uskalsin tuota alkaa itse tutkimaan. Rakensin tätä varten ulosvetäjän pumppua varten ja purin ohjeiden mukaan pumpun pöydälle, josta sitten vika löytyi. "Käyttörattaasta" oli nuo turbiinia varten olevat väkäset haljenneet irti.







Viikonloppuna olisi tarkoitus hakea toinen vaihteisto varaosiksi, josta mahdollisesti saisi tuon pumpun tähän. Sitä tuossa ihmettelin, että mikä tuon on voinut aiheuttaa. Kuitenkin turbiinin loksautin kohdalleen kunnolla vaihteiston ollessa irrallaan. Ainut mitä keksin, on kun turbiinia asentaessa vedin ensimmäisen turbiinin pultin momenttiin joka veti turbiinin sen verran vinoon, että edes kone ei meinannut pyöriä. Löysäsin pultin, pyörittelin kaikki pultit sormin pohjaan ja tämän jälkeen aloin vääntelemään vasta momenttiin.

Samalla touhutessa koppasin myös iskaritornin ruosteet. Paras vaihtoehto olisi ollut uusi iskaritorni tai korjauspala, mutta ajetaan niin kauan kuin tuo kestää ja lyödään vaikka koko räppänä sen jälkeen paaliin.



Myös 960:n parissa on tullut hieman touhuttua, mutta niistä enempi kun on saatu nämä muut pois alta. Tämän kesän ajot ovat vielä mysteeri, mutta tarkoitus olisi tänäkin kesänä päästä edes vähän ajamaan.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

 

KL-varaosat  Race.fi