Kulkukoira  Proturbo

965 T6 & V70 D5 AWD

  • 601 Vastauksia
  • 201675 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #585 : 02.08.2020, 13:18:22 »
Nyt on kasikympillä taas päästelty reipas pari tonnia remontin jälkeen. Laatikko tosiaan lähti pelaamaan tuon öljypumpun vaihdolla, kiitokset laatikkokaupoista vielä Arska11. Tritonit heitin alle ja vaihteiston läpi läträsin about 15l öljyä. Isompia ei remontin jälkeen ollut, imusarjaan tuleva ahtoputki oli unohtunut kiristää ja se pamahti kotimatkalla irti. Tuon sai pihassa korjattua. Reilu tonni myöhemmin alkoi tihkuttaan naftaa alleen, syyksi osoittautui vuotava polttoaineputki. Ilmeisesti putket päässy liikkumaan tuossa remontoidessa kun moottori on liikkunut ja alkoi hinkaamaan vetariin. Korjasin ihan simppelisti katkaisemalla putken ja laittamalla pätkän letkua väliin. Kiinalaiset ledmoduulit tuli heitettyä huishelvettiin ja tilalle Biltemasta normaalit ledipolttimot orkkis kantoihin. Pyöränlaakeri tuli vaihdettua kuskin puolelle eteen, ulina väheni muttei loppunut. Pitää seuraavaksi kokeilla vaihtaa renkaat samalla puolella päikseen.

Seisoessa oli ulkokuori päässyt kovin nuhjuisen oloiseksi, joten joku aika sitten päätin pestä perusteellisesti ja sipasta vahan pintaan. Pesussa löytyi rautaa pinnasta aivan tolkuttomasti, varmaan tuota tornia paikatessa leijaillut tallissa sen verran metallipölyä ja laskeutunut auton pinnalle. Pintaan sipaisin FK1000P:n, renkaisiin Megun kiilloke ja Auto Finessen kiilloke muoviosille.









Olemus muuttui kummasti, vaikka peilien kuorissa ja puskurissa alkaa kilometrit jo näkymään kiveniskemien muodossa aika pahasti. Mielessä kävi, josko nuo yrittäisi itse sipaista uudestaan orkkis väriin, mutta jää nähtäväksi  ::)

Nyt olisi myös ehkä hyvä aika kirjoitella 960:stä hieman. Viime kesän ratapäivillähän T6 muuttui itsestään jälleen T5 moottoriksi. Aiemmin kesällä ajeltu melkein 10k ilman ongelmia, mutta kun korvasin rikkoutuneen lambdan PLX:n kapeekaistaemulaatiolla alkoi taas masuuni sulattamaan sisuskaluja. Eli nyt pitää jo uskoa, että tuo kapeakaistaemulaatio ei oikein syystä x tahdo pelata Motron kanssa. PLX:n emulaation kanssa vetää AFR:n todella tarkasti siihen 12,5 lukemaan, kun taas vakioa anturilla ajetaan älyrikkaalla AFR:n pysytellen kympissä. Tuossa saattaa olla yksi syy. Tuon vakio anturin kanssa myös reagointi on helvetin paljon nopeampaa. Mutta se siitä, virheistä pitäis ainakin oppia jonka vuoksi tilasinkin tähän jo NGK:n valmistaman orkkisanturin.

Hetken jo mietin, että jatkanko tällä samalla huohottavalla moottorilla, otanko purkuysistä moottorin, hinkkaanko tuon moottorin joka on pukissa odotellut aikansa vai vaihtoehto x. Päädyin nyt ropeltamaan tuota pukissa maannutta moottoria, koska tuota ei tulis varmaan ikinä muuten kasattua. Aihiohan on perus kansipahvivikainen B6304 faceliftistä, ajettu joku reilu 300tkm. Ensimmäistä kertaa nyt kuitenkin pukissa tehdään moottoria, niin ajattelin olla haukkaamatta liian suurta palaa ja tehdä vaan tuollaisen toimivan perus jokkiskoneen. Kone pestiin ja putsattiin, päälle tuli Bilteman "alumiini" moottorimaali. Pytyt hoonasin käsihoonilla, rakotulkit naputtelin pyttyjen väliin, männät soodapuhalsin ja pyöräytin lohkoon jengat JIC-liittimille. Kiertokangen laakerit näytti olevan hyvässä kunnossa, joten päätin kasata tuon vanhoilla liuskoilla. Kampiakselia en edes käyttänyt irti. Uudet männänrenkaat tuli Janicolilta, NPR merkkiset. Ennestään oli jo Goetzen renkaat tilattuna, mutta nuo oli vanhan mallin koneeseen jossa alempi puristusrengas on muistaakseni paksumpi. No, onpahan toiseen moottorin uudet renkaat ellei noi jollekulle kelpaa.

Kasa tiivisteitä, huohotinpönttö yms. tuli haettua Volvolta. Tällä hetkellä alakerta alkaa olemaan nipussa, yksi huohottimen letku puuttuu. Moottorinosturi pitäisi kaverilta hakea lainaan, jotta tuohon saa vielä kampiakselin takastefan vaihdettua. Kansi on tällä hetkellä purettuna, vaatisi venttiilin läppäyksen, uudet kumit ja läjään.









Loput kuvat

Joitakin tiivisteitä sekä huohottimen alaletku ainakin puuttuu vielä. Mitään isompia tavotteita tämän kanssa ei ole, kunhan sais suht ongelmitta nippuun ja ens kesänä pääsis ajamaan. Sitten kun tuon koneen joskus saa läjään ja paikalleen, niin miten sisäänajon kanssa? Toisaalta luin, että kierrätellen mineraaliöljyillä 10-30min, sammuksiin, öljyt vaihtoon ja ajamaan. Toisaalta taas luin, että normi ölpät sisään, käyttelyä vartti, öljyt veks ja uudet tilalle ja liikenteeseen.

Toistaiseksi kone tulee vielä kapealla jakopäällä, tätä varten tilasin jo uudet remmit sekä Aisinin vesipumpun. Myös DP:t ajattelin nyt heppailla uudestaan fiksummiksi "pie cuttina", varsinkin kun nyt on tsäänssi hitsailla nuo tigillä läjään. Ja onhan noita varten jo 2.25" joustopalat sekä v-bandit maannu vuoden tallin hyllyllä. Noita kasipätkän jarrusatuloitakin tuli hieman entrattua: hapotus, hiekkapuhallus ja maaalaus. Seuraavaksi tilata korjaussarjat ja lyödä läjään. Josko sitten saisi jo aikaiseksi tilata länkiraudat 302mm levyille. Takajarrujen päivittelyä kans miettinyt, tässä on nyt vakiona 36mm männillä olevat satulat. Tilalle ajattelin uudempia 40mm männällä olevia, levyn kokoa ei ilmeisesti saa helposti kasvatettua?

Moottorinohjaimen hankintaakin on tullut pyöriteltyä mielessä, vaihtoehtoina lähinnä Ecumasterin DET3+ tai ATEcu. DET3+ kiinnostaa lähinnä helppouden takia, noista vaan etenkin Volvoissa kovin vähän kokemusta. Suuri mahdollisuus on myös, että vielä ensi kesä mennään vakiolla. Ahtimiin ajattelin myös huoltosetit tilata ja asennella talven aikana. Ulkonäköön tuskin tulee suuria muutoksia, vain vanteiden värin vaihtaminen on pyörinyt mielessä. Tai oikeastaan myös vanteiden vaihto pykälää pienempiin, mutta kovin heikosti tuntuu olevan kasattavia 16" vanteita kivoilla spekseillä kaupan.

Sekava teksti taisi tulla, mutta toivottavasti tuosta saa selvän missä mennään. Iski joku kuume alkaa entraamaan moottoripyörääkin takaisin kuntoon, joten sekin on tässä vähän tahtia hidastanut. Sekä tietenkin tuo käyttöauton korjaaminen vei oman aikansa.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #586 : 02.08.2020, 13:39:09 »
Laita vaa suosiolla atecu ennemmin.. tosin taitaa seuraavaks sitte tulee laatikon ohjauksen kanssa ongelmia (ilmeisesti aw30-43 vielä paikoillaan)?
Ja 960 moottorin johtosarja on vähän hankala kun se on kytketty vähän sinne tänne -> menee rakenteluks.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #587 : 04.08.2020, 10:02:12 »
Joo, Aisini on edelleen paikallaan ja tulee pysymään. Ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa (tuskin) tulee joku muu automaattikirstu.

ATEcu ois varmasti paras vaihtoehto, mutta pitäis tosissaan jaksaa ottaa selvää miten laatikon ohjaus. Etäinen muistikuva, että ei vaadi isoja toimenpiteitä. Toisaalta taas kaverilla oli DET3+ paristossa ja siinä oli kai toiminu kivasti. Mutta sitten taas se, että miten toimii tän vanhemman Motron kans. Kuulemma uudemman kans pelaa välttävästi ja suht tiukkojen rajojen sisällä.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #588 : 04.08.2020, 10:39:43 »
Joo, Aisini on edelleen paikallaan ja tulee pysymään. Ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa (tuskin) tulee joku muu automaattikirstu.

ATEcu ois varmasti paras vaihtoehto, mutta pitäis tosissaan jaksaa ottaa selvää miten laatikon ohjaus. Etäinen muistikuva, että ei vaadi isoja toimenpiteitä. Toisaalta taas kaverilla oli DET3+ paristossa ja siinä oli kai toiminu kivasti. Mutta sitten taas se, että miten toimii tän vanhemman Motron kans. Kuulemma uudemman kans pelaa välttävästi ja suht tiukkojen rajojen sisällä.

Kun mennään yli vakiokartan maksimikuorman, niin motikka (myös vanhempi) keksii kaikenlaisia suojausfunktioita. Niitä on hankala kiertää lisäpurkilla. Jos ahtimet pysyy pieninä ja tehot alhaisina, niin tuskin tulee suurempia onglemia, mutta nälkä kasvaa syödessä...

Microsquirtilla saa ohjattua AW:tä varsin fiksusti. Pari microsquirttia vaikka rinnakkain, toinen koneelle ja toinen lootalle. Olisi vielä kohtuu budjetillakin toteutettavissa :)
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #589 : 05.08.2020, 11:53:47 »
Siinähän se on pähkinänkuoressa. Tehotavotteet ja ahtimet pysyy maltillisena, tän olis kuitenkin hamassa tulevaisuudessa tarkotus toimia kesäaikaan ihan jokapäiväisessä ajossa.

Pitänee tuohon microsquirtilla ohjaamiseen tutustua, muita vaihtoehtoja taitaa olla megashift ja suprastick? Budjetinkaan sikäli niin väliä, säästetään rahaa ja ostetaan hyvä kun aika on :D

Nyt ehkä lähinnä oikotie onneen ja väliaikainen ratkaisu hakusessa, jolla vois snadisti nostaa ahtopainetta ja ohjata ehkäpä pykälän isompia sumuja. Kenties päästä MAF:sta eroon samalla.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #590 : 06.08.2020, 22:15:28 »
Siinähän se on pähkinänkuoressa. Tehotavotteet ja ahtimet pysyy maltillisena, tän olis kuitenkin hamassa tulevaisuudessa tarkotus toimia kesäaikaan ihan jokapäiväisessä ajossa.

Pitänee tuohon microsquirtilla ohjaamiseen tutustua, muita vaihtoehtoja taitaa olla megashift ja suprastick? Budjetinkaan sikäli niin väliä, säästetään rahaa ja ostetaan hyvä kun aika on :D

Nyt ehkä lähinnä oikotie onneen ja väliaikainen ratkaisu hakusessa, jolla vois snadisti nostaa ahtopainetta ja ohjata ehkäpä pykälän isompia sumuja. Kenties päästä MAF:sta eroon samalla.

Mulla on suprastick 960 TDI:ssä. On kallis ja nykymittapuulla todella alkeellinen. Sen kaveriksi tarvii jonkun purkin, joka pystyy ohjaamaan PWM:llä linjapainesolkkua. Mulla on DET3 rinnan. Kallista hommaa. Microsquirt puolivalmiilla johtosarjalla maksaa muutaman satasen.

M4.4 sopivalla lastulla lienee helpoin tie 300-400hv tasolle.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #591 : 03.01.2021, 08:48:42 »
Viime päivitysten jälkeen tuli S80 käytettyä leimalla. Oli ensimmäinen kerta mun omistusaikana, kun joutui uusintanäytölle. Hylky tuli hantin puolelta etualatukivarren taaemmasta puslasta, joka oli revennyt. Lisäksi huomautus tuli samalta puolelta vetoakselin sisemmästä suojakumista. Myös kuskin puolelta löytyi vetarin ulommasta kumista pienen pieni reikä. Uusi FAG:n pusla ja SKF:n ylivedettävä vetarin kumi kuskin puolelle saapui virosta, hantin sisemmän kumin hain ihan mallikohtaisena Spiden merkkisenä Fixukselta.

Puslan vaihtoa varten hankin 10T pullotunkin Biltemasta ja Tampereen Teräsmyynniltä kasan putkea, joista saatiin aikaiseksi prässi. Tuollaiselle on aina sillointällöin muutenkin tarve, joten nyt oli hyvä tekosyy värkätä moinen. Puslan ja kumien vaihto onnistui ilman sen kummempia ongelmia ja siitä seurasi luonnollisesti vuosi ajoaikaa.

Marraskuun puolivälin tienoolla S80:n mittariin pyörähti odotettu lukema työmatkalla


Uusia ja vähän vähemmän käytettyjä talvirenkaita tuli etsiskeltyä syksyn aikana aktiivisesti. Kitkoihin oli tarkoitus siirtyä, mutta eteen sattui erittäin edullisesti ja läheltä Nokian Hakkapeliitta 8 renkaat, joissa oli pintaa jokaisessa reilu 6mm. Paistoleima oli toki hieman vanhempi (muistaakseni 36/14), mutta silti reilu vuoden uudemmat kuin alla olleet pinnatut Masterit. Hakkapeliitat pyöräytin käsin alle ja ajelin tyytyväisenä, vanhat renkaat alkoivat jo oikeasti olla tiensä päässä vaikka pintaa noissa oli vielä se 3,5-4mm. Samalla rengaskoko vaihtui 205/60 -> 215/55.






Vanhoihin verrattuna renkaat olivat huima parannus, sisämelu hiljeni ja pito parani huomattavasti. Aletaankin pikkuhiljaa päästä joulukuun puoliväliin. Sunnuntaina töissä tauolla selailin nettiautoa ja vastaan tuli omiin kriteereihin aikalailla sopiva laite. Vaikka varsinaisesti ei ollut tarkoitus käyttistä lähtee vaihtamaan, tuli silti aina välillä selailtua tarjontaa kriteereillä V70, diesel, automaatti ja neliveto. Ankaraa miettimistä, pari puhelua ja niin siinä kävi, että tiistaina 15.12 S80 jäi liikkeen pihaan mittarilukeman ollessa reilu 603tkm. Vieressä poseeraa uusi tulokas.


Omistuksessani tuo oli noin kuukautta vaille kolme vuotta ja kilometrejä kertyi hieman vajaa 80k. Kohtuu huoletonta ajoa oli ajomäärään nähden, suurimpana työllistäjänä ehkäpä tuo surullisenkuuluisa pakkastulppa. Sen verran vielä seurailin S80 elämää, että noin 700e hintaan se jatkoi Rinta-Joupin huutokaupasta matkaansa eteenpäin.

Korvaajaksi tuli tosiaan saman ikäinen V70 D5 AWD Titanium, ajettu noin 450tkm. Sisusta mustaa nahkaa, kuskinpenkki sähkösäädöllä. Aika perus varustelista ja lisänä vielä peräytysvaroitinjärjestelmä alias parkkitutka. Kaikki takalasin- sekä ajovalojenpyyhkimiä lukuunottamatta toimii. Alla Thorit nastarenkailla, Tritonit jäi luonnollisesti itselle ja tämän "omat" kesärenkaat menivät S80:n mukaan. Jonkunlainen alustasarja tästä löytyy, joka merkattu myös otteeseen. Olettaisin, että madallusjouset. Mittaristo on vaihdettu, nykyisessä lukema karvan vajaa 500tkm. Alkuperäinen tuli mukaan, pitänee korjauttaa ja tiedustella vaikkapa Sercapilta, josko tuohon saisi pyöräytettyä oikeat kilometrit. Muuten siistissä kunnossa, molemmissa etukaarissa jotain pientä paikkamaalausta ja kattokaiteille on tapahtunut jotain. Pitänee ottaa lähemmin kuvaa kun muistaa.


Ensitöikseni vaihdoin kilvenvaloihin Bilteman ledipolttimot sekä sumuvaloihin uudet polttimot. Liikkeen kilventaustan vaihdoin myös "nopeasti" Biltemasta ostettuun. Lopputulemana jouduin poraamaan molemmat luukun niittimutterit pois. Tilalle laitoin läpivientikumit ja kilventaustan läpipulteilla kiinni, pitäisi pysyä kosteus poissa. Etupuskurin käytin irti ja leivoin tuon S80:ssä olleen Waven ledipaneelin tuonne alas kiinni ennen joulua. Puskurin takaa joutui hieman veistelemään noita vaahtomuoveja, jotta mutterit mahtui pyörittelemään kiinni. Pultit tietysti rosterista, jotteivat ruostu.






Omaan makuun tuo valo jäi hieman liian ulos, mutta ei voi mitään. Ei huvittanut tuon takia alkaa ritilää leikkelemään ja istuu kuitenkin suht nätisti tuossa. Muutama tuhat kilometriä tuolla tullut jo ajeltua sisältäen yhden pidemmänkin reissun. Hyvin on toiminut ainakin toistaiseksi. Seuraavaksi pitäisi melkein perushuolto suorittaa, jossa vaihtuu öljyt ja kaikki suodattimet. Vaihteistoöljyt on huoltokirjan mukaan vaihdeltu vajaa vuosi sitten, mutta nuo voisi varuiksi vaihdella itse. Hantin puoleinen etupyöränlaakeri hieman ääntää, joten se pitäisi myös vaihtaa. Vetokoukun avain on hukassa, mutta tuo kahva tuntuu toimivan. Pitänee porata lukkopesä pois ja toivoa, että koukku lähtee pois. Lukko on sinänsä turha, kun en koukkua pitäisi paikallaan muuten kuin kärryn kanssa.








Isoimpina muutoksina tähän tulee varmaan XC-maski ja spoileri, korkeus on nyt omasta mielestä käyttikselle hyvä ja ajolleenkin tuntuu hyvältä joten alustaan ei tarvi koskea. Takalasinnaarmutin ja ajovalojen pyyhkijät pitää viritellä toimimaan sekä kattokaiteet maalata uudelleen, siinä ehkä tärkeimmät.
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 T6 & V70 D5 AWD
« Vastaus #592 : 03.01.2021, 09:35:09 »
Mukavan näköinen V70, itselläni on nimittäin samanlainen.  :D Eroina vakiokorkeus ja napsun vähemmän kilometrejä alla. Seurataan siis mielenkiinnolla miten arki tämän kanssa sujuu!

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: 965 T6 & V70 D5 AWD
« Vastaus #593 : 03.01.2021, 17:27:38 »
Vai tämmönen tullut tilalle, toimiiko ardic ja neliveto?  :D

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 965 T6 & pappamallin S80 D5
« Vastaus #594 : 03.01.2021, 22:17:14 »
Pitänee porata lukkopesä pois ja toivoa, että koukku lähtee pois. Lukko on sinänsä turha, kun en koukkua pitäisi paikallaan muuten kuin kärryn kanssa.
Älä suotta poraile. Ne koukkuosan muovit on 4 torxilla(?) kiinni, alapuolelta ruuvaamalla irtoavat. Muovien mukana lähtee irti tuo sininen avausvipu ja se lukkopesä. Heität lukkopesän hitoille ja ruuvailet muovit takaisin sen avauskahvan kanssa, profit! :)  Noin sen itse suoritin omaan kasikymppiin, hyvin toimii nykyään ilman lukkopesääkin.

Ne muovit kun on poissa saa hyvin suihkuteltua irrotusöljyä sinne puolikkaiden väliin, tahtoo muuttua kiinteeksi aika äkkiä ja vaati ainakin miulla liukuvasaralla avittamista että koukku irtosi ensimmäisen kerran  :D

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & V70 D5 AWD
« Vastaus #595 : 04.01.2021, 08:59:22 »
Mukavan näköinen V70, itselläni on nimittäin samanlainen.  :D Eroina vakiokorkeus ja napsun vähemmän kilometrejä alla. Seurataan siis mielenkiinnolla miten arki tämän kanssa sujuu!
Kiitos, toivottavasti kokolailla yhtä huolettomasti kuin edellisen kanssa  8)

Vai tämmönen tullut tilalle, toimiiko ardic ja neliveto?  :D
Lainaus käyttäjältä: Masuli
Kaikki takalasin- sekä ajovalojenpyyhkimiä lukuunottamatta toimii.
::)

Älä suotta poraile. Ne koukkuosan muovit on 4 torxilla(?) kiinni, alapuolelta ruuvaamalla irtoavat. Muovien mukana lähtee irti tuo sininen avausvipu ja se lukkopesä. Heität lukkopesän hitoille ja ruuvailet muovit takaisin sen avauskahvan kanssa, profit! :)  Noin sen itse suoritin omaan kasikymppiin, hyvin toimii nykyään ilman lukkopesääkin.

Ne muovit kun on poissa saa hyvin suihkuteltua irrotusöljyä sinne puolikkaiden väliin, tahtoo muuttua kiinteeksi aika äkkiä ja vaati ainakin miulla liukuvasaralla avittamista että koukku irtosi ensimmäisen kerran  :D
Kiitos vinkistä, pitänyt googletella/turvautua foorumin hakuun tuon koukun irroittamisen kans. Ei vaan ole mukamas kaikilta kiireiltä ehtinyt  :D Tässä on kuitenkin toivoa saada tuo irti, sillä vipu liikkuu jonkun verran. Edellisestähän tuo vipu oli mätinyt pois.


Avaimen kuoren tähän oli joku aikaisempi omistaja jo vaihtanut, huonolla menestyksellä: kasattu kuumaliimalla ja mustalla jesarilla siten, ettei avainta saanut "kasaan"  :facepalm: Auton oston jälkeisenä päivänä kilautin evilBaysta samanmoisen made in china kuoren tilaukseen. Tuo saapui jo ennen joulua, mutta eilen vasta ehdin iltasella tuon askartelemaan läjään. Kasaus, testaus, purku, Bilteman pika-epoksia väliin, kasaus, testaus ja toimii. Pitänee vielä tiedustella, että mitä maksaa toisen avaimen teettäminen, koska tähän on vain yksi avain. Ja eilen saatiin kotosalla taas käytännön esimerkki, miksi autoon on hyvä olla kaksi avainta.



Iltapäivän vietin eilen tallilla pesun ja siistimisen parissa. Päälle perus ylläpitopesu, vanteista tuli isompia pikiä hinkattua pois. Viikossa kerkeää jo suola junttaantumaan auton kylkiin niin p*rkeleesti, pitää seuraavana vapaana hetkenä kyllä tehdä liukkaripesut ja sipasta vaha pintaan. Pesun jälkeen imuroin, putsasin kojelaudan, ovipahvit ym. ja lopuksi pesasin etupenkit pikaisesti kissasaippualla. Kyllähän tuolla kelpaa loman jälkeen lähteä töihin kurvailemaan  8)







Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: 965 T6 & V70 D5 AWD
« Vastaus #596 : 04.01.2021, 16:30:15 »
Ihan soivan näköinen peli! Thorit on yhdet parhaimman näköisistä Volvon vanteista mutta vähän nahkeella offsetilla. Mulla oli edessä 16mm ja takana muistaakseni 20mm spacerit niin istuivat jo vähän paremmin.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2021, 15:12:38 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & V70 D5 AWD
« Vastaus #597 : 07.01.2021, 09:08:02 »
Thoreja metsästelin säännöllisen epäsäännöllisesti S80:n alle talvivanteiksi, ovat myös omaan silmään oikein kivat vanteet. Spacereita miettinyt, aikanaan jo S80 Tritoneiden kanssa. Voi olla, että moiset tulee viimeistään kesäksi hankittua.

Ja erittäin iso kiitos JoonasH, kävin heti maanantaina aamulla tallilla kokeilemassa tuota vetokoukun irroitusta. Koska jotain piti keksiä, ettei tarvitse tallia siivota :D Torxit irti, koukun liikkuviin WD40 niinmaanperkeleesti, lukko veks muoveista, läjään ja koukku lähti melko nätillä suostuttelulla pois.

Samalla tutkin takalasinpyyhintä ja vika oli se mitä arvelinkin, ilmeisesti sulan rikkouduttua otettu sulake pois ja unohdettu koko härpäke. Laitoin sulakkeen paikalleen, pyyhkijän päälle ja hieman kädellä avitin alkuun niin tuo lähti pelaamaan. Pitänee tilata uusi sulka ja varren muovit samalla, kun tilaa suodattimia tähän. Myös pesurin pumppu menee uusiksi, pumppaa huonosti ainetta ja pitää aivan järkyttävää meteliä. Onkos jossakin kohtaa takalasille menevää letkua takaiskuventtiili? Nimittäin melko kauan sai päästellä takalasille vettä, ennen kuin tuota alkoi tulemaan.



Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: 965 T6 & V70 D5 AWD
« Vastaus #598 : 07.01.2021, 11:54:59 »
Olisko kestänyt vaan siksi aineen tulo jos pumppu on huono? Ei jaksa tuottaa kunnolla. Ei siellä mun tietääkseni mitään venttiiliä ole.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & V70 D5 AWD
« Vastaus #599 : 02.02.2021, 12:13:49 »
Joo, hengetön pumppuhan siellä oli vikana. Tai jos pumpun kyljessä olevaa tekstiä on uskominen, niin kyseessä taisi olla vain ominaisuus  :2funny:



Pari viikkoa takaperin tuli vaihdettua tuo pesurin pumppu muun huollon yhteydessä. Ensimmäisenä vaihtoon meni suodattimet (ilma, raitisilma, polttoaine) sekä tietysti moottoriöljyt + suodatin. Koneeseen tuuppasin edellisen kanssa hyväksi havaittua Mobil 1 FS 0W-40 tuotetta. Samalla vaihtui uusi varsi sekä sulka takalasinpyyhkijälle, sulake kiinni ja tuo toimii nyt niinkuin kuuluukin. Viimeisenä vaihdoin eteen hantin puolelle jollottavan laakerin tilalle FAG:n tekeleen.

Ilmeisesti raitisilma- ja ilmansuodatinta ei ollu hetkeen vaihdeltu  :idiot2:




Myös öljypohjasta löytyi "mukava yllätys" kun aloin öljyjä valuttelemaan

Ei näyttänyt mehineen tai vuotaneen, joten toistaiseksi annan olla noin.





Pyöränlaakeria vaihtaessa huomasin, että hantin puoleisen vetarin ulompi kumi alkaa olemaan vaihtokunnossa. Sisempi klemmari näytti myös vahvasti siltä, että sitä oli aivan itse kopeloitu  :facepalm: Virosta lähti uusi kumi tulemaan kun samalla oli tarve muillekin osille. Samalla tulee hantin puolelle uusi peililasi, nykyisestä on lämmitys pimeänä. Saksasta tuli tilattua 20l pönttö Pemcon iMatic 450 vaihteistoöljyä. Vaikka huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyt on vaihdettu vuosi takaperin, niin ajattelin ihan oman mielenrauhan vuoksi huuhdella tuosta x määrän läpi.

Vanha vetokoukun suojamuovi myös hukkui joku aika sitten jonnekin Tampere - Ylöjärvi välille, uuden kävin tilaamassa marmoritiskiltä, josta se irtosi huokeaan 33 euron hintaan. Viikonloppuna tuli napattua iltasella ajellessa muutama surkea kuva pimeässä



Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

 

Proturbo  Autodiagnoosi