Aika moniin alkupään yseihin on jo vaihdettu uudempi lohko, mitä on vielä liikenteessä.
460tkm ajetun alkupään 960 koneen purin ja pytyt oli joo vähän kuluneet, mutta hyvin olisi toiminut sellaisenaan käyttöautossa.
Ei huohottanut motox semisyn 5w40 öljyillä enään nimeksikään.
Jostain syystä ei tykännyt comma motorsport 5w50 öljyistä yhtään, kun sitä huohotti ihan reippaasti.
Huohotinpönttö kannattaa uusia jos vaikuttaa yhtään tukkoiselta.
Öljyrenkaat saattaa olla karstoittuneet/jumissa -> pölläyttelee sinistä = kuluttaa öljyä x määrän.
Tai sit ne sylinterit kuluneet. Mut ensin kannatttaa varmistua huohotinpöntöstä.
Leveämpi hihna kannattaa siihen vaihtaa, ohjainrullien, hydraulisen kiristimen ja vesipumpun kanssa..sekä hihnapyörät tietysti.
95-> moottorista (28mm).
Saa pidemmän vaihtovälin.
Kansipahvi on varmasti aika monessa alkuperäinen.
Se ei ole ongelmakohta näissäkään autoissa, mut hyvin monessa yli 250-300tkm ajetussa on se massapahvi aika valmis.
Eli kesto on vähän kysymysmerkki. Oireina lähinnä et hävittää jäähdytysnestettä, ja hiukan enemmän painetta järjestelmässä - sitten kun vuotaa enemmän, tekee ihan kunnolla sitä painetta ja nestettäkin häviää paljon.
Venttiilivarren kumitkin on kovettuneet ajan saatossa, ja ne saattaa vuotaa.
Venttiilikopan tiivisteliima voi vuotaa, ja satavarmasti vuotaakin jos joku on jossain vaiheessa käyttänyt silikonia tms. mitä ei siinä edes saa käyttää.
-> loctite 510 tai volvon oma, tai elringin vastaava.
Paininkupit jos naputtaa, niin joko vaihtoon tai sit kokeilee vielä öljyn vaihdolla jos häviää naputtelu (usein auttaakin).
Laatikon öljyn väri kannattaa tarkastaa tikusta.
Pitäisi olla kirkkaan punaista (atf). Mut voi kyllä olla sen toiminta enemmän ajetussa vähän huono muutenkin.. eli lähinnä luistaa tavallista enemmän.
Lämppärin vesiventtiili saattaa olla vielä alkuperäinen. Se murtuu hyvin herkästi (kannattaa vaihtaa jos on).
Kenno jos on vaihdettu tarvikemalliseen (muovipäädyt), niin niiden kesto kysymysmerkki.
Tämäkin hajonnut itellä kerran, enkä tarviketta laittanut tilalle.
Jos puhaltaa huonosti ilmaa, niin saattaa olla aihetta epäillä et joku tee-se-itse ukko kaljapäissään nysvännyt uuden kennon paikoilleen.. = koteloa hajotettu.
Ruoste ei näissä tietääkseni ole ongelma. Ainakaan omat yksilöt olleet hyvin ruostevapaita.
Mittaristovikojakin voi esiintyä kuten 740/760/940, mut niihinkin löytyy tarvittaessa ohjeet miten korjata.
Jos löytyy osaamista korjauksien ja huoltojen suhteen, on halpa auto ylläpitää hyvässä kunnossa.
Mut jos joutuu oikeastaan kaiken teetättämään korjaamolla, voi tulla hyvinkin kallis ylläpidosta.
Riippuu paljon miten paljon vikoja omistusaikana tulee - käytetty auto on aina yksilö.
Kulutus toki aika reipas kiitos automaattilaatikon.
Mutta saa helposti muutettua E85:lle, ja sen hinta kompensoi kulutusta.