Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: pihlajamaa - 26.06.2018, 18:14:15

Otsikko: Takapäästä metallinen pauke ajettaessa epätasaisella pinnalla
Kirjoitti: pihlajamaa - 26.06.2018, 18:14:15
Terve, arvon foorumilaiset!
Pyhimyksestäni vaihdettiin vaihdelaatikko ja takajarrukengät, ja nyt kasauksen jälkeen (jota en itse tehnyt, eli en valitettavasti osaa kertoa lisää), kuuluu takapäästä ajettaessa epätasaisella pinnalla kuten mukulakivillä ajoittain huolestuttavan kovaa pauketta, joka kuulostaa metalliselle ja myös joko täräyttää autoa tai resonoi sen verran vahvasti koriin, että tuntuu siltä. Ikään kuin takajousi katkeaisi tai että perä löisi jotenkin lukkoon. Kuuluu erityisesti vedossa ja käännyttäessä, eli kun korissa on vääntöä.

Olisiko teillä mahdollisesti ideoita, mistä lähtisin haarukoimaan aiheuttajaa? hankala sikäli diagnosoida, että en saa ääntä kuulumaan kun auton peräpää on pukilla, enkä tallissa koria heiluttelemalla. Takajouset näyttäisivät myös olevan ok.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Takapäästä metallinen pauke ajettaessa epätasaisella pinnalla
Kirjoitti: jen - 26.06.2018, 18:30:25
pakoputki käy johonkin kiinni ja resonoi?
Otsikko: Vs: Takapäästä metallinen pauke ajettaessa epätasaisella pinnalla
Kirjoitti: pihlajamaa - 26.06.2018, 22:42:14
Kait se teoriassa voisi olla, joskin ihmettelisin että miten siitä voisi lähteä niin sairaan kova ääni. Itselle tulee mieleen, voiko perässä olla jotain häikkää, joka tuottaisi tuollaisen äänen?
Otsikko: Vs: Takapäästä metallinen pauke ajettaessa epätasaisella pinnalla
Kirjoitti: pihlajamaa - 19.07.2020, 08:48:17
Tämä ratkesi jo ajat sitten, mutta ajattelin päättää aiheen siltä varalta, että joku tuskailee samanlaisen ongelman kanssa ja hakee mahdollisia ratkaisuja.

Pauke tuli siitä, kun kardaani löi pyöriessään kiinni etupenkin turvavöiden lukkojen vastakappaletta rungossa kiinni pitämään pulttiin. Vastakappalehan on yhdellä (näyttäisi M10 normikierteiseltä) pultilla kiinni kardaanitunnelin ”pohjassa”.

Uusi vaihdelaatikko istui ilmeisesti sen verran ylempänä kuin edellinen, että pultin pohja löi kiinni pyörovään kardaaniin tietyissä olosuhteissa, käytäbnössä kun kori vääntyi tarpeeksi mukulakivillä tai mutkissa.

Onni onnettomuudessa oli, että kardaani ei ollut ottanut itseensä, ja korjauskin oli helppo: lyhyempi karkaistu pultti ja avot!