Kulkukoira  Proturbo

V70 2,4T 20valve 1999 Kansiongelmia

  • 6 Vastauksia
  • 1312 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
V70 2,4T 20valve 1999 Kansiongelmia
« : 15.08.2019, 13:57:34 »
Konetyyppi kaiketi on B5244T7, eli 193hv versio. Noin. 330tkm ajettu, ei ymmärtääkseni ole ollut ongelmia ennen.

Alavesiletkun klemmari ruostui poikki, ja kuski ei ymmärtänyt pysäyttää ajoissa, vaan ajoi ilman vesiä noin 1,5km. Letkuklemmarin uusinnan jälkeen tämä käynnisti auton ja mitään oireita vaurioista ei puhelinkeskustelun aikana havaittu. Noin 100km ongelmattoman ajon jälkeen eräs autoista paremmin perillä ollut tuttava tutkia auton ja totesi että hiukan painetta tulee paisuntasäiliöön - tämä tässä vaiheessa siis ainoa oire.

Autoa ryhdyttiin siirtämään ajamalla takaisin, ja noin 100km ajon jälkeen lämmöt olivat "yllättäen" nousseet ja kone keitti rajusti. Menin itse paikalle, ja startatessa paisuntasäiliön vesi hyppi ikäänkuin männän tahtiin noin 20cm. Auto ei lähtenyt käyntiin. Tikusta katsoen öljyt olivat puhtaat. Auto hinattiin seuraavalla viikolla tähän, ja se käynnistettiin koska muuten ei saatu nousemaan perä edeltä mäkeä ylös 20m matkaa. Tämän jälkeen tikusta katsoen vedet ja öljyt olivat sekaisin.

Kansi avattiin, ja kannentiiviste on oikeastaan virheetön, sylinteriputket ja niitä ympäröivä alumiini ehjää. Mitään vuotojälkiä ei havaittu, eikä mitään halkeamia kannestakaan. Venttiilikopan alla ykkösen päällä oli vedensekaista öljyä, mutta vitosen päällä ihan puhdasta, ja kyllästysaste 2-4 siltä väliltä kuin laveeraamalla - mahdollisesti sekoittuminen on tapahtunut vasta kun autoa siirrettiin pihalle.

Kansi vietiin pajalle, ja siellä todettiin että se on 0,3mm kiero. Kuulemma hiukan rajatapaus, nokkien pyörintä saattaa häiriintyä, mutta kierompiakin ovat oikoneet. Tutkivat huomenna tiiviyden, ja siinä pitäisi selvitä onko halkeamia.

Nyt sitten puntaroitavaa:

1. Voiko tuon suuruinen kannen kierous aiheuttaa lähes esteettömän puristuspaineen siirtymän jäähdytysjärjestelmään
2. Voiko tuon suuruinen kannen kierous aiheuttaa öljyjen ja veden sekoittumisen kylmänä noin vajaan minuutin käyttämisen jälkeen?
3. Onko tuon suuruinen kierous oikaistavissa siten että koneesta saa vielä toimivan ja kestävän? Kannattaako varmuudella edes oikaista vai vain laittaa kunnolla kiinni(jos niin kuinka lujaan)?
4. Voiko öljy päästä veden joukkoon tällaisen seurauksena esimerkiksi rikkoutuneen turbon kautta?
5. Onko kannen pultit venyvää sorttia vai voiko käyttää uudelleen?
6. Kannattaako turbo nyt tutkia/tutkituttaa?
7. Onko muita mahdollisia vaurioita jotka olisi syytä tutkia?

Auton arvo ei oikein sallisi kovin kalliita remontteja, omia tunteja menee toki runsaasti.

Jos jollakulla on ehjä/parempi/kunnostettu kansi/aihio, olisin kiinnostunut. Myös vinkit turbon korjaamiseen/huoltamiseen PKS-alueella voivat tulla tarpeeseen.

Tomi
nolla neljä neljä 2800118


Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4T 20valve 1999 Kansiongelmia
« Vastaus #1 : 27.08.2019, 19:10:08 »
Aika hiljaista täällä on..  :o

No uutta tietoa etenemisestä:

1. Kansi on siinä määrin kiero, etteivät nokka-akselit enää pyöri riittävän vapaasti, eli se on käytännössä korjauskelvoton.
2. Varmuudella ehjiä kansia ei ole löytynyt. "Projektikannen" tutkiminenkin maksaa aika paljon. Ei ole tiedossa kellään sopivaa kantta?

Mutta nyt hämmentää tuo moottorityyppi - hiukan ristiriitaista tietoa tuntuu olevan tarjolla.

Rekisteriotteessa on käyttöönotto loppuvuodesta 99, ja se on 2,4T ja tehoksi ilmoitetaan 142kW. Iskutilavuus on 2430cm3

Näiden lähteiden mukaan sen pitäisi olla B5244T, jota laitettiin vain vuosimalliin 2000, ja sekä S70 että V70, ja myös AWD, ja se merkittiin 2,4T, tai B5254T, jota laitettiin vuosimalliin 99 saakka, mutta merkittiin 2,5T. Molemmat on iskutilavuudeltaan 2435cm3.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_5-sylinterinen_N-moottori

En nyt muista mistä löysin tuon B5244T7, mutta sekin oli varman oloinen tieto.

3. Miten tunnistan motin? Lukeeko tuo tyyppi jossain koneessa? Mitä eroa niissä on? Speksit mitä löysin on kutakuinkin samat.

4. Minulla olisi tiedossa vuoden 2000 V7 MKII peräisin oleva B5244T3, jossa olisi 5kW enemmän. Mitä eroa sillä on näihin? Poraus ja iskunpituus ovat identtiset. Sopisiko vaihtaa tilalle koko motti ilman askartelua?






Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2,4T 20valve 1999 Kansiongelmia
« Vastaus #2 : 27.08.2019, 21:33:16 »
Kansi käy kunhan se on vm.-99-03 turbosta ja VVT vain pakonokassa. Taisi -04 vuosimalliin eli -03 loppuvuodesta tulla myös imunokkaan VVT.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4T 20valve 1999 Kansiongelmia
« Vastaus #3 : 28.08.2019, 10:09:09 »
Varmistui että on B5244T tuossa. Kävisikö tilalle esimerkiksi tuo B5244T3 jos ei ole säätöä siinä imunokassa? Tuossakaan sitä ei siis ole.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: V70 2,4T 20valve 1999 Kansiongelmia
« Vastaus #4 : 29.08.2019, 09:21:22 »
Tarkkoja tietoja omasta autosta, kuten esim mikä moottori, saa VIN-koodista (valmistenumero). Googleen vaikka hakuna "vin code volvo" ja sitten syöttää oman auton valmistenumeron niin alkaa tietoa tuleen!

Poissa RILLUV70

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 402
  • Old
Vs: V70 2,4T 20valve 1999 Kansiongelmia
« Vastaus #5 : 29.08.2019, 22:17:34 »
Pitäis olla B5244T. Multa löytyis kansi koska alakerta hajos tosi en tiedä onko 5-pytyn venttiilit suorat. Oon pitäny sitä itelle varalla mutta paljonko tarjoot? rillu007@gmail.com
RTS

Poissa Arkisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4T 20valve 1999 Kansiongelmia
« Vastaus #6 : 02.09.2019, 14:54:47 »
Vaihtokoneeksi tarjolla oleva 2,4T (xc70 2001 mkII) ei sisällä säätöä imunokalle. Koneiden iskunpituus ja poraus ovat samat, ja kannen pitäisi olla sama. Teholukema on vanhassa 142kW, ja uudessa ilmeisesti 147kW. Voiko lohkossa olla jotain eroa mistä syystä ei kävisi vaihtaa? Oletan että erot löytyvät imupuolelta, jolloin voisi käyttää imusarjaa vanhasta moottorista.

Kuinka mahtaa olla, kannattaako ryhtyä?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo