Race.fi  Puotilan autokorjaamo

-00 V70 2.4T AT , satunnainen käyntihäiriö+ huono käynnistyvyys

  • 3 Vastauksia
  • 3478 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Alkanut auto oirehtimaan tässä pikku hiljaa. Loppu kesästä auto on lähtenyt käyntiin hörähtäen, noin viisi kertaa ei ole lähtenyt ykkösellä käyntiin vaikka ilmanlämpötila on ollut plussan puolella.

Viime viikolla lähti käyntiin ja kävi tosi huonosti, mielestäni ei käynyt kaikilla. Mittarin valot pummpasivat ja vaihteiston nuolivalo vilkkui mittaristossa ( eli se kun käyttää jotain muuta vaihdetta kuin D:tä).  Kone seis ja uusi startti--> ei ongelmaa.

Eilen 40 km motariajon jälkeen kotipihassa tyhjäkäynti oli huonoa kierokset tippui 500 nurkille, meinasi sammua. Sammutin auton ja menin kotiin. Tunnin päästä uudestaan liikkeelle--> ei ongelmaa.

Kulutus on mielestäni lisääntynyt noin litralla entiseen ( ajan 98 bensalla).

Pakokaasut haisevat mielestäni oudolta, välillä mielestäni rikiltä ja valillä ammoniakilta.

TEHTYÄ: 
- Vaihdettu uudet alkuperäiset turbon tulpat, uusi alkuperäinen bensasuodatin.
- Uusi Boschin ilmamassamittari (edellinen kesti 1.5 vuotta)

Kun eivät auttaneet niin ajoin koneen läpi pullon STP Fuel Complete Cleaneria oikeassa määrässä polttoainetta.

Tämän cleanerin jälkeen kävin tankilla ja kun lähdin tankilta niin välittömästi tämän jälkeen syttyi vika moottorin elektroniikassa valo. Ei sammunut pari päivän ajelun jälkeen.

Kävin luetuttamassa koodit, tuli seuraavatt:

Koodit otettiin ulos OPUS CARS CMT ohjelmistolla.

Koodit:
DTC 130A
- Ilmavuoto kaasuläpän ja imuventtiilin välillä
- katkonainen

DTC 280A
- etummainen lambdasondi; kohtuuton signaali
- katkonainen

Vika valo sammui ja ei ole syttynyt uudelleen vaikka eilen käynti oli kotiin tullessa todella huonoa.

Korjaamossa ruiskuttelivat jotain startti spraytä imusarjan nurkille mutta ei kone reagoinut siihen mitenkään.

Tällä hetkellä kaasuläpän tiivisteestä valuu öljyä (tulee ilmeisesti turbolta).´
Kaasuläppä on ilmeisesti joskus vaihdettu kun läpän tarra on keltainen.

Onko näkemyksiä?



Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Huomenta

Tuohon "nuolivaloon" en veikkaa tässä kohden mitään. Vai onko syynä se, että jännite on heitellyt huonon käynnin takia niin, että meinaa TCM:kin seota? Mun veikkaus pääongelmasta on sitten joko etummainen lambda tai läppäkotelo.

Usein näkee ainakin tuota 130-koodia viallisen kotelon kanssa. Jos en IHAN väärin muista niin myös tuota toistakin koodia. Koodi 130 johtunee kai ihan siitä, että menee kai diagnostiikkakin sekaisin kun käynti humpaa ihan omiaan läpän hakiessa itselleen oikeita asemia.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2011, 08:37:00 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vai mitä mieltä ollaan imuvuodosta?
imusarjan tiiviste ja kaasuläpän tiivisteen nurkilla.
Imee jostain ohi ja kone yrittää kirjata tilanetta syöttämällä lisää kakkua.
ja tuosta johtuis kulutuksen nousu.

Tuo esiintyminen silloin tallöin vähän mietityttää.

toisaalta tuo huono tyhjäkäynti viittaa kyllä siihen läppään.
Autolla ajettu 310 tkm ja läppä on ilmeisesti joskus jo vaihdettu.
 
paljonko menee noin aikaa vaihtaa imusarjan + kaasuläpän tiiviste+ kaasuläpän putsi?
jos sinisellä käyttäis...
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Ei näissä ole ollut koskaan vikoja em. tiivisteissä joten tuskin tässäkään. Sillä rahalla kun vaihdatat turhaan tiivisteitä olisi uusi osa jo paikoillaan ja vähän ylikin.

Varmistat niiden tiivisteiden kunnon kyllä helposti itsekin: ostat spraypullon esim. jarrucleaneria tms. ja suihkautat koneen käydessä epäilemällesi alueelle. Jos vuotaa niin vaikutus käyntiin on oleellinen. Huomaa,että sekin vaikuttaa jos kone horii sumutettavaa ainetta ilmanoton kautta.

Noilla kilsoilla ETM voi olla vaihdettuna jo kahteenkin kertaan. Ehkä tässä on nyt se toinen krt?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron