Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo S70 TDI -97 Vetoakselin tukilaakerin malli ja vaihtaminen. Apua kaivataan.

  • 6 Vastauksia
  • 4959 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rettee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Hei.

Kyseessä siis oikean puolen vetoakselin tukilaakeri ja S70 TDI -97 manuaali.
Viime viikonloppuna katsastukseen sisemmän vetoakselin suojakumia vaihtaessa huomasin että vetoakseli tukilaakeri oli todella kuiva ja rohisi huomattavasti ts. aivan loppu. No ei siihen vuorokauden aikaan tietenkään ollut enää varaosaliikkeet auki ja auto oli saatava ajoon joten suojien välistä varovasti rasvailla ja rohina ehkä hieman asettui.
Nyt sitten aloin uutta laakeria hankkia. Tarvikeliikkeet eivät moista tunteneet ja sinisellä tilaustavaraa, 154€/kpl, ei muita tietoja saatavilla kuin tarvikenumero.
Kysyisinkin olisiko jollakin tietoa mikä laakeri tuonne sopisi? Jostakin vanhalta foorumilta löysin tiedon että 6009-mallin laakeri + 3kpl 1mm välyslevyjä sopisi tuon tilalle? (6009 3mm kapeampi kuin alkuperäinen laakeri). Sekin auttaisi jos jollakin olisi irtonaisena ko. laakeri ja ottaisi siitä mitat (itse en tuota tietenkään älynnyt kiireessä tehdä :P)
Lisäksi kaipaisin ohjeita sen laakerin vaihtamiseen. Sisemmän vetonivelen purku ja vaihto sitä kautta? Vetonivel ilmeisesti purkautuu hieman "sylinterin" reunapeltiä taivuttamalla jolloin itse nivel pääsee liukumaan ulos?

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Hae se 6009, välilevyt väliin, niitä on 1mm, 1.5mm, tais olla 3millisiäkin.Itelle just pariviikkoa sitte laitettiin, toimii. En ollut paikalla kun seppä tuon laittoi, että en osaa neuvoa. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa rettee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Kiitoksia vastauksista  :)
Pitääpä käydä se laakeri ja välyslevyt hakemassa.
Vielä jos jollakin olisi ohjeita sen laakerin vaihtoon ja etenkin sen sisemmän vetonivelen purkamiseen niin voisi säästää jonkin verran aikaa ja paljon hermoja :)

Poissa rettee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
No nyt on laakeri ja simmilevyt haettu. Hiukan päälle 31e tuli setille hintaa (laakeri merkkiä NSK, kiinalaiset toki vielä hieman halvempia) joten ei mielestäni paha vrt. alkuperäiseen.
Vielä jos hiukan ohjeita saisi sen sisemmän vetonivelen purkamiseen ja laakerin vaihtamiseen niin helpottaisi urakkaa varmaan huomattavasti  :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Eikö se lähde, kun irroittaa vetoakselin ja painaa sieltä vaihteiston päästä vetoakselia sen laakerin pois...  se sisemmän nivelen malja ei edes taida olla irroitettavissa, vai mitenkähän tuo oli?

Poissa rettee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vastataanpa nyt muistin aikana vaikka ei ole itselle enää ajankohtainen asia. Eli lähtee periaatteessa kyllä mutta tarvitsee todella voimakkaan prässin riittävän pitkällä iskunpituudella ja/tai sopivilla välikappaleilla. On nimittäin TODELLA tiukalla lämpösovitteella asennettu tuo. Itsehän päädyin lopulta rälläkällä varovasti halkaisemaan ko. holkin ja varovasti hitsailemalla kasaan (jäähdytys toki oleellista tässä työvaiheessa koska holkki laakerin vieressä). Kannattaa vielä kasaus vaiheessa katsoa että välys on sopiva jos välilevyillä laittaa. Nimittäin itsehän en mitannut paketin kokonais paksuutta kasatessa joten muutaman kymmenen kilometrin jälkeen laakeripesän molemmat pultit yhtäaikaa poikki. Auto pajalle ja mauserilla mitattuna kokonaisuudessaan 0,3mm liian paksu paketti joten.laikalla yksi 0,5mm välyslevy poikki ja pois välistä. Hyvin toimi sen jälkeen :-D ihmettelinkin miksi ensimmäisellä kerralla kasattaessa ahdisti niin prkleesti :-D

 

Kulkukoira  Proturbo