Ateho  Elekma

ETM korjaaminen itse OHJEISTUS

  • 103 Vastauksia
  • 56339 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #45 : 02.02.2015, 21:34:24 »
Toivotaan, että kestää paremmin kuin mun boksit.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #46 : 03.02.2015, 18:32:08 »
Toivotaan, että kestää paremmin kuin mun boksit.

Toivotaan. Pistin tuossa uuden läppäkotelon kiinni, alkaa jo käymään vähän rutiinilla tuo homma  ;D

Kun läppä oli kiinni, pistin virraskat päälle, ja läppä siellä kääntyili, niinkuin vanhassakin. ETS sammui, täräytin tulille, varovasti annoin kaasua ja läksin testilenkille. Lenkki kestikin sitten 30km ja auto pelasi ihan kuin ennenkin. Seuraavaksi tilattava vielä se ohjelmointi aika ja käytävä siellä. Uudessa läpässä oli muuten VOLVO tekstillä oleva TPS siinä päässä, johon Sacer vaihdetaan.  ???
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #47 : 03.02.2015, 19:31:07 »
Nii mahtaisko se edes loppuviimeks tarvita sitä ohjelmointia. Nimittäin mitään eroa en huomannut ennen ja jälkeen ohjelmoinnin..

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #48 : 03.02.2015, 19:41:48 »
Nii mahtaisko se edes loppuviimeks tarvita sitä ohjelmointia. Nimittäin mitään eroa en huomannut ennen ja jälkeen ohjelmoinnin..
Ei kai se väärällä ohjelmalla reagoi edes kaasuun..
Pystyykö näissä sitten opettamaan kaasuläppää mukautumaan uudestaan testerillä niinkuin VAG konsernin romuissa niin sitä en tiedä. Käsittääkseni volvot oppii sen aina itse uusiks akun irroituksen jälkeen..

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #49 : 03.02.2015, 19:54:21 »
Tätä tuossa itsekkin pähkin, että mitähän  se ohjelma edes tekee... Hämeen autossa sanottiin myös, että käytettyä läppää ei voi käyttää uudestaan (purku osa), koska etmää ei voi muka ohjelmoida toiseen autoon  :idiot2:

Tuo nyt toimi ihan kuin sillon kun sen ostin. Kusetusta sanon minä, koko ohjelmointi, jos se ei edes muuta auton käyttäytymistä millään lailla.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #50 : 03.02.2015, 21:02:10 »
Ei kai se väärällä ohjelmalla reagoi edes kaasuun..
Pystyykö näissä sitten opettamaan kaasuläppää mukautumaan uudestaan testerillä niinkuin VAG konsernin romuissa niin sitä en tiedä. Käsittääkseni volvot oppii sen aina itse uusiks akun irroituksen jälkeen..

Ei pysty mukauttamaan. vanhemmat boksit tarvitsivat ohjelman sisäänsä, niillä juur pystyy jurnuttaan n.max 30-40km/h ilman ohjelmointia. Tää uudempi boksi toimi ihan normaalisti ilman ohjelmointia. Käyttöautolla sanoi, että ei toimi kauaa ja tarvii ohjelman... jaa jaa ja ohjelmointiin meni aikaa n. 1h en tiedä mitä kämmäsivät vai eikö onnistunut ohjelmointi ollenkaan, mut laskuttivat siitä kyllä.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #51 : 04.02.2015, 14:48:30 »
uusi ETM oli tollasella numerolla:

moottorin pää sama, kuin vanhassa:

TPS:n päässä vain Volvo testi:


240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #52 : 04.02.2015, 14:53:55 »
Samanlainen kuin omani. ¨
Made in Italy... sama magneetti marenki, toivottavasti on parannettu tuota TPS:ää

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #53 : 05.02.2015, 14:10:07 »
Tilasin ajan päivitykseen. Kysyin siinä samalla että mitä minä koko ohjelmalla edes teen, kuun hienosti tuntuu ilmankin toimivan. Se toimii nyt kuulemma ns. Toleranssien keskellä, eli etm/ecm ei saa tarkkaa anturi tietoa tai jotkut arvot ei ole ihan kohdallaan ja etm "arvailee" mitä sen pitää tehdä. Eli se koodaus laskee kulutusta ja antaa huipputehoa. T: Hämeen auton huoltomies.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #54 : 24.04.2016, 19:30:23 »
Kuinkas se mekaaninen irroitus on parasta toteuttaa, tarvitseeko purkaa paljonkin ?  Piti tänään nypätä se kaasuläppä irti, mutta masennuin jo pelkästä katsomisestakin.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #55 : 24.04.2016, 19:45:28 »
Ite irrotin mk1 v70 2,4t:sta:
-imutorvi putsarille
-ahtoletku joka menee vasemmalla moottori tilassa
-muovi putki coolerista kaasuläpälle. Joku oli ennestään jo kiristänyt sen kaasuläpän pään klemmarin niin että n. 40cm pitkällä 1/4 katkovarrella ja 7mm hylsyllä sai klemmarin helposti auki. Netistä ennen irrotusta katselin videota missä joku joutui irrottamaan syylärin. Kaasuläppä oli muistaakseni 10mm kannalla olevilla ruuveilla kiinni. Mulla oli showroomissa oikein tuoreesta muistista kirjotettu ohjekin, jotain saattoi unohtua. Eka kerralla oli aika vitumainen homma, mutta 4 kertaa kahen viikon sisällä purkaneena ei ollut enää paha rasti. :D

E: Oisko tosta apua:
B5244T moottorin kaasuläpän irrotus/putsaus:

IRROTUS

   *ota ilmanputsarin putki irti vetämällä ensin putsarin pää ja sitten nitkuttelemalla ilmanotto pää
   *irrota pystyssä kulkeva ahtopaine letku irti kokonaan avaamalla letkuklemmarit ( 7mm hylsy/talttapää meisseli)
    *irrota muovinen putki (alkuperäinen muovia) joka menee kaasuläpälle:
    -irrottamalla ensin kaksi liitintä imusarjan ala-vasemmalta puolelta
    -irrota välijäähdyttäjän päästä letku klemmari
    -katso imusarjan alle/ tunnustele kaasuläpän pään klemmarin asento; jos klemmarin kiristin ruuvin kanta osoittaa vasemmalle, homma on toteutettavissa näillä ohjeilla, jos se on eteen päin, joudut irrottamaan syylärin flektin...
    *kannan ollessa vasemmalle, kasaa 7mm hylsystä, ja jatkopaloista n. 50cm pitkä setti ja pujota ne bensaletkujen välistä toisella kädellä ohjaten hylsy klemmarin kantaan. ---> avaa klemmari.
    *pujota klemmari putken kaulalle alas, niin ei tarvitse kohta kaivella sitä sieltä.
    *putki irtoaa vetämällä alaspäin, joko kahdella kädellä laturin välistä- ja putken päästä heilutttelemalla, tai pelkästään vasemmalta heiluttelemalla, mutta tämä voi särkeä putken.
    *Putken irrottua pujottele putki pois
    -aseta vaihteiston päälle rätti/kankaanpala
    -kaasuläppä on kiinni neljällä 10mm kantaisella n. 65mm pitkällä m6 ruuvilla, jotka on melko helppo irrottaa 1/4'' vääntiöllä ja 10mm hylsyllä.
    -ruuvien irrottua kaasuläppä irtoaa alaspäin.
    -vedä kaasuläppä rätin päälle ja aloita putsaus
« Viimeksi muokattu: 24.04.2016, 19:54:29 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #56 : 25.04.2016, 22:51:07 »
Alkavan innostuksen vallitessa aloin purkamaan kaasuläpätintä näkyville. IC:n letkut on irti, ilmanputsarin laatikko on pois tieltä, mutta niihin kaasuläppää edeltäviin kahteen liittimeen loppui into ja yritys tälläerää. On paineltu nostettu ja puristeltu , mutta liittimet on vain kiinni.  Jos tuon imusarjan nostais pois tieltä, niin se kaasuläppä-jutska nousi mukana ? Meneekö siinä tapauksessa muuta vaihtoon kuin imusarjan tiiviste? Kuinka ne mutterit irtoaa pinnapulteistaan ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #57 : 26.04.2016, 06:36:31 »
Minä taisin irrottaa ne liittimet kärkipihdeillä puristamalla. Helpommat ne oli minusta vert. imusarjan irrotus. Imusarjassa oli osa muttereista muistaakseni niin, että löysääminen riittää, koska imusarjassa on hahlot, eikä reikiä. Imusarjan lämmitys letkujen banjon irrotus tais olla imusarjan irrotuksessa kohtuu vittumainen rasti. Suosittelen vielä koittamaan niitä anturi liittimien aukasua.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #58 : 26.04.2016, 19:06:29 »
Joo, kokeilen vielä, kunhan tuo ilman kosteus% vähän laskisi, mulla kun ei oo tallissa seiniä, eikä kattoa.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: ETM korjaaminen itse OHJEISTUS
« Vastaus #59 : 27.04.2016, 09:34:06 »
Joo ja se boksin liitin on välillä tosi tuskainen avattava. Se pitäis lähteä vähän painalla siitä keskeltä ja työntämällä, mutta olen joskus tanistanut tuon kanssa puolikin tuntia, että olen saanut sen auki, toisinaan on lähtenyt ihan noin vaan.
Oli kans se ekan anturin liitin aika paska irrottaa, niin loppupeleissä revin koko anturin irti ja jätin liittimen kiinni. Varovasti sitten, omastani murtui 1 kynsi ja nyt se pysyy nipparin kanssa paikalla. Sen matalamman anturin liitin lähti omastani ihan helposti

It teen aina niin, että puran IC:n letkut pois coolerista, sit irrottelen läpälle menevän muoviputken antureiden liittimet 2kpl. Sit käsi sinne imuputken ja imusarjan väliin väliin ja tumppimeisselillä irrotan klemmarin läpän takaa. Tuon tavan onnistumiseen riippuu tietty minne päin se klemmari on kiristetty. Sitten repii sen muoviputken veke boksista.
Sen jälkeen on tilaa työstää boksin liittimen kanssa yllin kyllin. Ilmaputsaria ei tarvi missään vaiheessa poistaa. Tämän jälkee alakautta pitkillä jatkovarsilla ja 10mm hylsyllä lähtee boksi irti ja saa sen ujutettua sinne ilmanputsarille päin ja pois sieltä välistä. Saa sen pikkuräikällä käsikopelolla yläkauttakin, mutta alkautta näkee paremmin.

Sen verta monta kertaa on tullut tuo auottua, että menee rutiinilla aika nopeeta, olettaen, että tuo hiton liitin aukeaa nätisti.

En lähtis imusarjaa irrottaan, siinä on se paskamainen bensaletkun liitinkin avattavana. Ne imusarjan pultit lähtee kyllä kohtuu helposti auki.

Joissain vanhemmissa, joista ei ole vielä boksia vaihdettu boksin kaapeli menee startin takaa ja se tuottaa sitten oman tuskansa saada kaapeli ehjänä sieltä pois.

 

Autoracing  KL-varaosat