Elekma  Autoracing

850 -96 abs ongelmat

  • 10 Vastauksia
  • 4904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tintti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
850 -96 abs ongelmat
« : 16.07.2011, 15:08:26 »
Mitäköhän tarkoittaa piirivika abs-järjestelmässä. Uuden boksin jälkeen valo oli pimeänä pari viikkoa, minkä jälkeen alkoi taas syttyilemään. Tietokone ilmoitti etupyörän anturit ja piirivika. Kuitenkin etupyörien pyörityksen tieska tunnisti. Missä vika.[/b]

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #1 : 16.07.2011, 21:25:05 »
"Piirivika ABS -järjestelmässä" on yhtätarkka määritelmänä kuin on moottorivika.

Vaihdoit siis keskusyksikön siitä ABS -systeemistä?

Vaihdon jälkeen auto pelasi pariviikkoa ongelmitta?

Tuntuu siltä, että jostakin on saanut siipeensä.  Yrititkö jossakin vaiheessa irrotella niitä pyörimisen antureita - olisiko johdot vaurioituneet?

Jos keskusyksikkö on uusi, niin ei siinä isoa vikaa voi enää olla.  Yksi anturi tai anturin johdotus on viallinen - veikkaisin.

Mitä tarkoittaa kun toteat, että tietsikalla näkyy pyörimisen tunnistimen toiminta?  Impulssi, minkä pyörimisen tunnistin antaa olisi oltava riittävän voimakas - olikohan se noin 3 - 5 mV rengasta käsin pyöritettäessä.  Mittaamisen voi tehdä sieltä keskusyksikön luota, kun irrottaa töpselin ja kokeilee mikä johtopari antaa vaihtojännitettä.





Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #2 : 17.07.2011, 10:29:54 »

Poissa tintti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #3 : 17.07.2011, 15:23:24 »
Kiitoksia vinkeistä. Täytyy vielä ylittää toi kielimuuri. Tietokone tosiaan näyttää, miten nopeasti pyörää pyöritetään, molemmat etupyörät. Ehkä kaks vuotta vanhat anturit sitte voivat olla jo liian heikkoja. 

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 941
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #4 : 17.07.2011, 17:56:27 »
No ei anturit kahdessa vuodessa kulu; jos niitä ei rikkomalla riko.

Näyttääkö samalla lailla takapyörillekin - ilmeisesti....

Mittaa yleimittarilla se jännitte - onko merkittäviä eroja.  Voihan se olla, että ABS:n kehä siinä jommalla kummalla etupyörällä on niin likainen tai anturi liian kaukana siitä kehästä, että se ei saa riittävää, tasaista impulssia aikaiseksi.  Puhdistele kehät auton altapäin hammasharjalla ja jarrukliinerillä.

Tuostakin voi lukea, millaisia vikoja voi olla...ja miten korjataan. Sulla ei täristellyt jarruttaessa?

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=6299.0
« Viimeksi muokattu: 17.07.2011, 18:03:05 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa tintti

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #5 : 20.07.2011, 20:25:03 »
Eipä noista vikakoodeista paljon iloa ollut, mutta kaveri pyysi vilkaisemaan sulakerasian viereen muovin alle. No siellä oli pari jotain liitintä, mitä sitten heiluttelin ja taas pitkästä aikaa valo sammui. Ja ollut jopa kolme vrk pimeänä.

Poissa joogi

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #6 : 21.07.2011, 08:41:19 »
Itsellä myös 96 stw 2,5 10 v jo parin vuoden ajan. Pari viikkoa sitten sytytti ekan kerran abs valon ja toisten kokemusten perusteella heiluttelin sitä liitintä boxin kyljessä ja kun nopeus seuraavaksi nousi siihen 21 km nopeuteen se sammui. Tämä toistui muutaman kerran ja niinpä otin hyvien ohjeiden tukemana boksin alaosan irti. Aavistelin pahaa, kun huomasin sen jo valmiiksi sahatuksi ja prkl sikafleksilla suljetuksi. En tiedä miksi se oli ollut auki, piirilevyllä oli yhtenäinen paksu suojakelmu päällä, mutta liittimen nastoista kaksi oli kokonaan ilman tinaa, ei siis edes mikään kylmä juotos , nastat oli vain taivutettu piirilevyn reijän reunoihin. On käsittämätöntä että se on voinut toimia tollaisella kontaktilla. Tinasin ne ja samalla muutkin ohjeistetut kohdat ja lakka päälle ja takas ja senjälkeen on toiminut. Kun noita ongelmia on noissa ollut niin paljon ei voi edes pistää kesämiehen piikkiin. Pohjassa muuten lukee ATE. Pieni ja helppo homma, haasteellisinta oli löytää turusta piirilevylakkaa !

Poissa joogi

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #7 : 21.07.2011, 08:58:29 »
Ja vielä piti sanoa, että turhaan ostin torx e hylsysarjan, 1/4" 4 mm hylsä sopii niihin neljään pulttiin pohjassa ihan hyvin

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #8 : 21.07.2011, 11:17:26 »
Ja vielä piti sanoa, että turhaan ostin torx e hylsysarjan, 1/4" 4 mm hylsä sopii niihin neljään pulttiin pohjassa ihan hyvin
Kannattaa ostaa se hylsy. Jos pultin kannat sorvaa niin niitä pultteja ei saa erikseen varaosina.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #9 : 21.07.2011, 11:46:35 »
Mulla jää välillä abs-valo käynnistyksen jälkeen palamaan. Sammuu aina kun heiluttelee avainta virtalukossa eli ilmeisesti virtalukon pohja alkaa olla kaput. Auto siis 855 -95. Vikakoodeja ei ole luettu millään tavalla.

Kokeile, jos vaikutusta niin vika ei liene itse abs-järjestelmässä.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Mukavamedia

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 -96 abs ongelmat
« Vastaus #10 : 26.07.2011, 11:40:36 »
Minullakin oli Volvossa abs-ongelma. Auto on 855 vm. -95.
ABS valo paloi kokoajan. Vikakoodiksi ilmoitti 3-1-3 eli vasen takapyörä. Lueskelin näitä viestejä ja epäilin, että voi olla ABS-boksi tai sitten itse tuo anturi. Irroitin ja puhdistin anturin ja laitoin takaisin. Ei auttanut. Anturin kannakekin vähän tuossa murtui.

Sitten etsin takakontista tuon virtaliittimen, josta molempien antureiden johdot menevät eteenpäin. Liitin on tehty niin, että sen voi laittaa vain yhdellä tavalla, kun siinä on sellaiset korokkeet, jotka kulkevat vastakappaleen urissa.

Vianetsinnän tarkistukseksi, keksin että jos saisin tuon liittimien toisinpäin, niin voisin tarkistaa, että ilmoittaako sitten vian toisesta pyörästä. Otin sitten puukolla nuo korokkeet pois ja laitoin liittimen toisinpäin ja vikakoodiksi ilmoitti silloin 3-1-4, eli oikea takapyörä.
Tällä tavoin tuli siis rajattua vika siihen, että vian täytyy olla vasemmassa takapyörässä olevassa anturissa tai johdossa. Biltemasta löytyi anturipari 39.90 eur ja vaihdoin sen vasemman anturin, ja ABS valo sammuu, ja vika korjattu. Liittimen tietysti vaihdoin oikeinpäin.

 

Autoracing  KL-varaosat