Carcom Oy  Ateho

B6304 Ahtaminen

  • 27 Vastauksia
  • 13692 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ter_No

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
B6304 Ahtaminen
« : 16.03.2014, 14:54:59 »
Eli ajatuksena olisi ahtaa tälläinen moottori mitä kestää mitä ei? Jotain tietoja löytynyt ja luettu eli moni sanoo että 1bar max ahtopaine muuten ei kestä ja moottori ei kestä 100hv per pytty. Ajatuksena nyt olisi laittaa h-profiilit koneeseen ja ehkä männän laesta sorvata kamaa pois?

Tämä moottori pitäisi rakentaa "kestäväksi" kesäksi ja tarkoitus olisi ajella noin 1bar ahdoilla ehkä ylikin ja voimaa piäisi saada ulos 300-450hv onko mahdotonta pienillä muutoksilla. Jos jollain oma kohtaista kokemusta niin kaikki apu/mielipide tervetullutta.

-Tero
- 760 (t)6 projekti          -89 -
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39464.0

- Toyota Supra R mkIII  - 92 -

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #1 : 16.03.2014, 16:08:32 »
Aika huuhaata taitaa olla jutut jos puhutaan vaan että paljonko mikäkin moottori kestää painetta. Se 1bar ahtopaine kun on pikkuisen eri asia vaikka 13C mitsulla ja HX40 holsetilla... :facepalm:
Ihan asiasta niin sylinterin seinien kestävyyshän näissä tinamoottoreissa on ilmeisesti isoin ongelma ollut. Noilla mainitsemillasi tehoilla luulisi pysyvän nipussa esimerkiksi juuri tuolla h-profiilien asentamisella ja vaikkapa T5-männillä. Nimimerkillä Lankku on ainakin ahdettu tinakutonen 245:ssa, sieltä topicista löytyy paljon infoa näihin moottoreihin ja nimenomaan niiden ahtamiseen liittyen.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #2 : 16.03.2014, 18:02:32 »
Eiköhän aika paljon saa adoptoitua osia mm. T6:sta tarvittaessa. Samaa moottoriperhettähän nuo kaikki tinakoneet ovat muutenkin, että miksi ei kestäisi kun ahdettuina niitä on tullut tehtaaltakin. Mutta joo, se ahtopainehan nyt ei suoraan sano mitään.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #3 : 16.03.2014, 18:22:49 »
B6304 ongelma on 83mm poraus.
Tuolta löytyy hieman perus tietoa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27176.msg490023#msg490023
citikka

Poissa Pumpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • Ilo alkaa kilosta.
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #4 : 16.03.2014, 19:00:25 »
2,5 lohko (81 mm poraus)   3l kampiakselilla, turbon männillä, h kangilla ja vaparin nokilla jne  on hyvin pitkälti helpoin vaihtoehto.
S80 D5
740 "T6"

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #5 : 16.03.2014, 19:27:12 »
Tuommosilla tehotavoitteilla en aukasis edes konetta. E85 tankkii, joku isohko turbo konepellin alle ja 1 bar ahdoilla 400+hv. Sitten jos moottori menee rikki niin myy öljypohjan ja varaa 2-300€ käteistä, niin voi ostaa toisen B6304:n ja homma alusta.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Ter_No

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 192
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #6 : 16.03.2014, 19:52:21 »
Kiitoksia näistä vastauksia kai sitä uskaltaa sellasen laittaa ahdettuna kunhan leima mies antaa luvan.
- 760 (t)6 projekti          -89 -
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39464.0

- Toyota Supra R mkIII  - 92 -

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #7 : 17.03.2014, 00:26:37 »
Sitten jos moottori menee rikki niin myy öljypohjan
Olettaen, että katkennut veivi ei pyöri ympäriinsä tökkien reikiä sinne minne osuu.

300hv T6 vakioturboilla tai vastaavalla/vastaavilla ja avaamattomalla koneella E85:llä on kohtuu vaivatonta. Eikä tarvitse ahtojakaan juuri 0,5bar enempää. Saa hyväluonteisen, ainakin itselle hyvin sopivan koneen. Mutta se on taas sitten eri juttu millaista käyttöaluetta hakee. Tosin mulla on allekirjoituksen 745:ssä käytössä vasta 0,3bar T6 vakioturboilla. Se tuotti ~241hv osittaisella E85 seoksella ja vakiolla 1.8 Motornicilla. Koneessa vakiosta B6254:stä eroavat 204hv nokat ja kevyet kanavien siistimiset, seetitkin ovat vakiot. T6 suuttimet riittävät vakiolla ruiskulla, vakiolla bensanpaineella ja 100% E85 seoksella 0,2-0,3bar asti eikä yhtään ylemmäs. Seuraavaksi mega, lisää ahtoja ja suuttimet sen jälkeen. Bensanpainetta nostin jo.

Ei välttämättä juuri tähän aiheeseen liittyen. Mutta noin yleisesti jos meinaa käyttää vakiota 960 ruiskua, niin kannattaa ottaa käyttöön uudempi 4.4 Motronic. boostin kanssa oli pientä vertailua ja 4.4 vaikuttaisi toimivan ahdoilla seoksen suhteen paljon järkevämmin kuin 1.8. Sama kylmäkäynnistyksissä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #8 : 17.03.2014, 09:01:42 »
Kiitoksia näistä vastauksia kai sitä uskaltaa sellasen laittaa ahdettuna kunhan leima mies antaa luvan.

Mikäli 760 on oma mallisarjansa niin max tehot on 218,4hp ja max tilavuus 3,5litran paikkeilla, joten menee pykälien sisään.
citikka

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #9 : 17.03.2014, 10:07:38 »
Paljonkos T6 antaisi kahdella 19T ahtimella?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #10 : 17.03.2014, 10:23:03 »
Paljonkos T6 antaisi kahdella 19T ahtimella?

Vakio kanget taitaa antautua noilla ahtimilla, mutta h-profiileilla ja rakotulkit pyttyjen välissä niin päästään varmasti sinne vakiomännillä turvalliseen 100hp/pytty. Olettaen, että pakosarjat ja putki virtaa.
Vaparin kansi olis kyllä plussaa.

T6=B6284=81mm poraus.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2014, 12:41:39 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #11 : 20.03.2014, 08:17:15 »
Eräs kaveri jenkkilässä ahtanut tällaisen B6304 koneen, H-kanget jne. 426hv irtosi kahdesta moottorista, ja penkityksessä sylinteriseinät halki kummastakin, ahtopaine juuri about 1bar HX40 kokoisella ahtimella. Eli siinä raja. Rakotulkkeja en tiedä oliko tungettu pyttyjen väliin.

Vakio kanget kestänevät tuon 400-450hv 6-sylinterisessä jos kerran 300-315hv T4 ja alle 400hv T5 (75-80hv/kanki).

E85 avulla ei tarvitse edes puristuksia laskea, tuo 10,7:1 menee mainiosti vielä 1bar paineella. Ahtimiksi esim 2x mitsun 13-15 kokoiset tms, 2x19T käy myös, mutta niistä ei saa lähellekkään kaikkea irti koska vaparin lohko ja vakio kanget eivät kestä.

Kahdella 19T ahtimella saa varmaan irti sen 550-600hv, jos kerran yhden tuotto riittää 300hv kieppeille, vakio R-koneessahan on 260 vaiko 265hv jossa tuo on.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #12 : 20.03.2014, 19:39:52 »
Muistaa vaan huomioida ettei niinkään se teho, vaan vääntö ja millä kierrosalueella se tulee. Mitä alempana sitä rankempi veiveille. Itse laittaisin kutoseen viimeistään 350hv jälkeen H-profiilit.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #13 : 20.03.2014, 21:18:25 »
Missäköhän kohtaa tommoset 19T heräilee? Luulis et jonkun verran alempana kuin esim hx40?
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6304 Ahtaminen
« Vastaus #14 : 21.03.2014, 15:02:46 »
Missäköhän kohtaa tommoset 19T heräilee? Luulis et jonkun verran alempana kuin esim hx40?
Riippuu ihan moottorista, joku matalapuristeinen B19A lussulla nokalla, ni herää 3000rpm.
 
B6304S kaverina 10,7:1 puristeisena ja hyvillä nokilla ni varmaan 2000rpm on jo täydet ahdot, mutta huipputehokin on sitten 5000rpm, koska 19T on tukossa 3L koneella.

Suosittelen 2.8-3,0L 24v kutosiin HX40 kokoista ahdinta, eli about 55-65mm imusiipi, pako 60-70mm, AR 0,7-0,82 väliltä imulle ja pako AR 0,8-0,9. Tuollaisella ahtimella uskoisin B6304S heräävän vakionokilla 2200rpm, ja huipputeho 5600-5800rpm välissä. Jos 2,8L T6 ja haluaa sen alavireiseksi ni sit valitsee ahtimen tuosta 55/60mm siivillä ja AR 0,7/0,8 ja jos haluaa ylävireisen ni sit 65/70mm ja AR 0,8/0,9. Sit kisamoottorit joissa 80-90mm kompressorit erikseen, mutta siinä on jo vaihdettu vähän muutakin kun vaan kanget. Nyt puhutaan siis muuten vakiosta tinakutosesta jonne vaihdettu vaan H-kanget sisälle ja tottakai isommat suuttimet, IC jne moottoriohjaus.

Täältä saa katella moottoriohjauksen (M4.4) viriteelyä:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/page-3
http://www.tunerpro.net/



Vertaan kaverin 850T5R (varmaan 15G ahtimella?) nyt 340 AQ171 (2,5L 16v) jossa HX40Super kokoinen ahdin-

Ihan vitsailematta, ni tuo 340 herää aikaisemmin, ja vetoja on ihan eri tavalla läpi koko kierrosalueen, vaikka kuutioita on vaan 173 enemmän (2316 vs 2489). Tosin ahtopaineessakin eroa, mutta tärkeimpänä 340 on 10:1 puristeinen, T5R taitaa olla jotain 9:1 nurkilla.

850 T5R heräsi siinä 2600rpm, eikä vetoja ollut mielestäni kehuttavasti vaikka tehot tuntuivat olevan tallessa, ja meno loppui siihen 5500rpm nurkille. Tuo 340 painemobiili heräilee siinä 2500rpm, ja vetää 6000rpm yli. Tosin kevyempi auto ja kovemmat puristukset ja rajummat nokat koneessa varmasti tekevät paljon. Kummatkin 5v manuaaleja.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

KL-varaosat  Race.fi