Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: herra tossavainen - 05.07.2018, 14:16:51

Otsikko: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: herra tossavainen - 05.07.2018, 14:16:51
Oma s80 autom vm-10 d5 koneella (otsikon) meni kaputt ja hommasin vaihtokoneen V70 autom AWD vm-11 jossa sama T10 kone.
Kuitenkin termostaatin kotelo lohkossa on 4 pultilla ja kolmelle vesiputkelle liitos (omassa kolmella ja kaksi vesiletkun paikkaa) ja itse termostaatti omassani on pakosarjan puolella vetolevyn puoleisessa päässä.
Tietääkö kukaan johtuuko nuo erot tuosta AWD mallista vai mistä.
Vaihtokonetta etsin ja jos sinulta löytyy niin pistä speksejä.
Otsikko: Vs: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: HenkkaR1 - 05.07.2018, 14:42:38
Oma s80 autom vm-10 d5 koneella (otsikon) meni kaputt ja hommasin vaihtokoneen V70 autom AWD vm-11 jossa sama T10 kone.
Kuitenkin termostaatin kotelo lohkossa on 4 pultilla ja kolmelle vesiputkelle liitos (omassa kolmella ja kaksi vesiletkun paikkaa) ja itse termostaatti omassani on pakosarjan puolella vetolevyn puoleisessa päässä.
Tietääkö kukaan johtuuko nuo erot tuosta AWD mallista vai mistä.
Vaihtokonetta etsin ja jos sinulta löytyy niin pistä speksejä.
Ilmastoinnin kompressoria on ainakin kahta erilaista ja ymmärtääkseni automaatissa ja manuaalissa erilaiset, tässä voi sullakin olla ero. Mikä muuten hajos? Tein just yli 5000e remontin kun apulaitehihna meni jakopään väliin.
Otsikko: Vs: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: Kulmamies - 05.07.2018, 16:55:41
Termarin paikka on kiinni vuosimallista, ei vetotavasta.
Otsikko: Vs: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: herra tossavainen - 05.07.2018, 18:11:00
Kansivikainen ja oikaisulla ei kannata korjata, pyttyihin myös tippunut hehkujen kärjet (3kpl)!
Ja tosiaan ilmeisesti 2011 t10 koneessa termari on kiinni etupuolella moottoria lohkossa ja helpompi/halvempi vaihtaa. -10 mallissa termari on kiinteä alumiininen kotelo pakosarjan alla joka pitää vaihtaa kokonaan.
Koneen vaihdossa tarkkana tuon vuosimallin kanssa.
Otsikko: Vs: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: herra tossavainen - 05.07.2018, 18:14:03
Ja tietääkö tietäjät onko manuaalilaatikon kytkentäpisteet moottoriin erilaiset (automaattiin verrattuna) eli käykö manuaalin kone myös automaattilaatikkoon?
Toki löytyy vaihtomoottoreita samaan vuosimallin t14 (175hv) mutta käykö suoraan vai pitääkö johtosarjoja tai muita liittimiä muuttaa. Eli onko plug and play-malli tuohon t10 verrattuna?
Otsikko: Vs: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: Niclashki - 06.07.2018, 08:46:15
Kansivikainen ja oikaisulla ei kannata korjata, pyttyihin myös tippunut hehkujen kärjet (3kpl)!
Ja tosiaan ilmeisesti 2011 t10 koneessa termari on kiinni etupuolella moottoria lohkossa ja helpompi/halvempi vaihtaa. -10 mallissa termari on kiinteä alumiininen kotelo pakosarjan alla joka pitää vaihtaa kokonaan.
Koneen vaihdossa tarkkana tuon vuosimallin kanssa.

Ainakin mulla oli nimenomaan T10 mallin koneessa termari kettumaisessa paikassa pakosarjan alla. Vasta tuossa uudemmassa T15 koneessa on termari etupuolella helpommassa paikassa.
Otsikko: Vs: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: herra tossavainen - 06.07.2018, 21:30:00
Ainakin mulla oli nimenomaan T10 mallin koneessa termari kettumaisessa paikassa pakosarjan alla. Vasta tuossa uudemmassa T15 koneessa on termari etupuolella helpommassa paikassa.
Sepä se kun hain t10 vm-11 ja oletin että motti on sama mutta ero olikin juuri tuossa sylinterilohkossa jäähdytysnesteen ”lommissa” joka siis itsellä 3 pultilla ja kahdella nestelähdöllä, vm -11 lohkossa lähtö 4 pultilla (termari sisässä) ja kolme nestelähtöä. Vm -10 lohkossa se termari umpinainen alumiinihässäkkä pakosarjan alla.
Opiksi tästä että olen tarkempi kun konetta haen vanhan tilalle.
Otsikko: Vs: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: herra tossavainen - 19.08.2018, 19:42:41
Pitääkö moottorinvaihdon jälkeen käyttää ”sinisellä” ohjelmoinnissa/vast?
Vai onnistuuko vaihto ilman mitään koodausta.
Kiitos vastaajille vaivannäöstä.
Otsikko: Vs: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: Valkama13 - 02.05.2023, 19:48:38
Vastaanpa tuohon vielä. Tein juuri vihdon D5244T10 autom. AWD . Risa kone v. 2010 ja vaihtokone v.2011. Kone vaihtui uudenpaan 07. 2011 alkaen. Suurin ero on termostaatin siirrossa etupuolelle. Tämä aiheuttaa sen ,että entinen startti ei sovi. Solenoidi termarin tiellä. Vesiletkut auton koriinpäin eivät sovi. Samoin moottorin pakopuolelta tuleva vesiletku täytyy vaihtaa. Termostaattikotelolta lähtevät vesiletkun uusittava. Uudemmassa koneessa on sähkökäyttöinen ohjaustehostajan pumppu. Vanhan koneen hihnakäyttöinen pumppu sopii myös uudempaan. Startille tulevaa kaapelia pitää hieman jatkaa, samoin solenoidin ohjauskaapelia. Moottorin pyörimisnopeusanturin liitin ei sovi entiseen johtosarjaan. Ota entinen anturi. Mitään uudelleen ohjelmointia ei tarvitse . Jos teet vaihtoa varaudu ,että katalysaattorin ja hiukkassuodattimen välissä olevat kolme laipan pulttia ei aukea. Ovat umpiruosteessa. Lisäksi moottorin kannen päästä lähtevä ohut vesiputki paisuntasäiliölle murenee käsiin. Kone alakautta pois.
Otsikko: Vs: D5244T10 moottorin erot?
Kirjoitti: viggenisti - 25.04.2024, 11:12:19
Heps.

XC70, D5244T10. vm 2011. Moottorissa termostaatti etupuolella eli ns uudempi versio tuosta.

Onkohan tietoa sopiiko vaihtokoneeksi D5244T15 tai D5244T21  ?

Ulkoisesti valokuvien perusteella näyttävät kovin samanlaisilta. Lähinnä miten kiinnitykset, apulaitteet yms.

Purkuosana ois noit T15 ja T21 vähemmän ajettuina tarjolla.