Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Ridge4ev - 05.03.2019, 13:16:58

Otsikko: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: Ridge4ev - 05.03.2019, 13:16:58
Terve! Tuommoinen Volvo V70 2.5FT AFV -11 tuli ostettua.
Onko kukaan foorumilaisista optimoinut kyseistä tai vastaavaa mallia?

Lisäksi hämmennystä aiheuttaa media.volvocars.comissa kirjoitettu teksti, että auto toimisi
Bensiini,E85, maa- ja biokaasulla. Kuitenkin käyttöohjeessa on selvällä ruotsinkielellä kielletty etanolin käyttö. Kummallista ristiriitaa. Joissain Ruotsalaisissa ohjelmapajoista löytyy esimerkkejä ohjelmoinneista ja niissä on myös kaasu sekä E85 mainittu.

Lisäksi joissakin käytettyjen autojen myynti-ilmoituksissa mainostetaan ko. mallin toimivan myös etanolilla.

Onko kellään parempaa tietoa tai jopa omakohtaista kokemusta näistä asioista?
Otsikko: Vs: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: volvotdi - 05.03.2019, 23:56:20
Terve! Tuommoinen Volvo V70 2.5FT AFV -11 tuli ostettua.
Onko kukaan foorumilaisista optimoinut kyseistä tai vastaavaa mallia?

Lisäksi hämmennystä aiheuttaa media.volvocars.comissa kirjoitettu teksti, että auto toimisi
Bensiini,E85, maa- ja biokaasulla. Kuitenkin käyttöohjeessa on selvällä ruotsinkielellä kielletty etanolin käyttö. Kummallista ristiriitaa. Joissain Ruotsalaisissa ohjelmapajoista löytyy esimerkkejä ohjelmoinneista ja niissä on myös kaasu sekä E85 mainittu.

Lisäksi joissakin käytettyjen autojen myynti-ilmoituksissa mainostetaan ko. mallin toimivan myös etanolilla.

Onko kellään parempaa tietoa tai jopa omakohtaista kokemusta näistä asioista?

Noita on tullut tehtyä. Ohjelma on oikeastaan samanlainen vastaavan 2.5T version kanssa. Eli melkein väitän, että ei sovellu E85 käytettäväksi tämän moottorin kanssa. Tämä FT on tietty kahden järjestelmän sekoitus eli voihan se silti toimiakin, kokeilemalla selviää alkaako nykimiset, sitten vaan bensaa sekaan niin normalisoituu seos. Noita on joko Denson eculla tai Boschin eculla, ohjelmat eroaa toisistaan paljon riippuen kumpi siellä on.

Voimaa saa 260hv ja 420Nm eli muutos on tosi kiva vakiotekniikalle.
Otsikko: Vs: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: Ridge4ev - 07.03.2019, 15:29:12
Kiitos vastauksesta! Optimoimalla aikamoinen muutos tosiaan vakiotehoihin nähden  ;)
Otsikko: Vs: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: Ridge4ev - 09.03.2019, 21:10:19
Tulipa vielä mieleen semmoinen, että biokaasun "oktaaniluku" on yli 140. Siitähän pystyisi näin ahtamalla turbokoneessa ottaa reippaasti tehoja? Tehdäänkö ohjelmointi bensiinille/etanoli ja kaasulle erikseen? Entäpä jos asennetaankin ohjelmoitava ohjelmayksikkö, jossa on asetukset kaikille em.polttoaineille?
Tästä kaasuviristä on yllättävän vähän tietoa ja käytännön kokemuksia. Minusta tuntuu, että kaasussa on paljon käyttämätöntä potentiaalia mitä ei ole vielä hoksattu käyttää.
Ja onhan se kiva ajaa suht voimakkaalla moottorilla ekologisesti.
Otsikko: Vs: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: volvotdi - 10.03.2019, 13:12:28
Volvon vakio-ohjainlaite ei pysty käsittelemään kaikkia noita erillisinä karttoina vaan käytössä on periaatteessa vain yksi kartta, jonka avulla kaikki hoidetaan. Kartoissa oikeastaan määritellään uudet ”rajat” käytetään sitten mitä polttoainetta tahansa.
Otsikko: Vs: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: hss - 15.03.2019, 02:06:17
Volvon vakio-ohjainlaite ei pysty käsittelemään kaikkia noita erillisinä karttoina vaan käytössä on periaatteessa vain yksi kartta, jonka avulla kaikki hoidetaan. Kartoissa oikeastaan määritellään uudet ”rajat” käytetään sitten mitä polttoainetta tahansa.
Volvon moottorinohjaus ei tiedä kaasukäytöstä mitään, koska kaasupuolen ohjausyksikkö asennetaan auton alkuperäisen moottorinohjausyksikön ja alkuperäisten bensakäytön osien (suuttimet, anturit) väliin. Kaasukäytöllä kaasupuolen ohjausyksikkö katkaisee yhteyden alkuperäiseltä moottorinohjaukselta bensasuuttimille ja tulkkaa sitten suuttimien aukioloajat sopivaksi määräksi kaasua. Sytytys on aina auton alkuperäisen moottorinohjauksen takana, mutta kaasupuolella on myös yksikkö, joka huijaa kaasukäytöllä alkuperäiselle moottorinohjaukselle kampiakselin asennon ja pystyy siten säätämään sytytysennakon paremmin kaasulle sopivaksi.

Kaasukäytöllä auton alkuperäinen moottorinohjaus luulee edelleen annostelevansa bensiiniä moottorille. Jos yhtäkkiä vaihdetaankin polttoaine bensiinistä etanoliksi, polttoainelinjassa olevan tunnistimen perusteella auton oma moottorinohjaus kasvattaa mm. suuttimien aukioloaikoja ja muuttaa sytytysennakkoja, että auto toimisi etanolipolttoaineella. Kaasupuolen ohjausyksikkö ei ymmärrä tätä, vaan lisää kaasun anniskelua samassa suhteessa, jolloin kaasua syötetään liikaa.

Jos ajettaisiin vain etanolilla ja kaasulla, kaasupuolen ohjausyksikkö osaisi lopulta sopeutua ja kaasua annosteltaisiin oikea määrä. Aina kun polttoaine vaihtuu, kestäisi kaasupuolen ohjausyksiköltä aikansa sopeutua muutoksiin. Kaasupuolen sytytysennakkoa "huijaava" yksikkö ei kuitenkaan osaa ottaa huomioon polttoaineen vaihdoksia, joten etanoli polttoainelinjassa sotkee kaasupuolen sytytysennakon. Kuvittelisin, että näistä syistä etanolipolttoaineen käyttö on kielletty uudemmissa kaasu-Volvoissa.
Otsikko: Vs: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: Ridge4ev - 16.03.2019, 04:55:10
Näin juuri itsekin ajattelisin koko homman. Huikea mottihan tuo on kun tehtaalta lähtee jo bensat ja etanolit kestävänä. Sitten vielä kaasua päälle niin saa viherpiipertäjät osansa. Siinäpä ovat Ruotsalaiset ajasta paremman koneen tehneet. Jos joku haluaa lähtee mukaan kaasutalkoisiin, niin mukana ollaan. Kaasua se on ilokaasukin. Onko tuo niin hankala olla ohjelmalla hestec ym? Pitänee kiihdystys veikkosten kanssa jutskata.
Otsikko: e 85 ja optimointi
Kirjoitti: xeeno - 28.03.2019, 13:26:49
volvo v70 2,5 ft vm 11 tuo pitäs toimia vakiona e85..miten tuon ohjelmointi.? toimiiko vielä e85 sen jälkeen.?  mielessä on ollut celtic.
Otsikko: Vs: e 85 ja optimointi
Kirjoitti: Maxxxed - 28.03.2019, 14:39:50
Eikö tähän osaa ohjelmoinnin tekijä vastata? Jos ei niin miettisin kaksi kertaa uudelleen onko sittenkään pätevä.
Otsikko: Vs: e 85 ja optimointi
Kirjoitti: volvotdi - 28.03.2019, 22:29:51
volvo v70 2,5 ft vm 11 tuo pitäs toimia vakiona e85..miten tuon ohjelmointi.? toimiiko vielä e85 sen jälkeen.?  mielessä on ollut celtic.

Toimii ihan samalla tavalla e85 kuin vakiossakin ohjelmoinnin jälkeen. Kannattaa googlettaa Celticin touhut ja miettiä sen jälkeen uudelleen sinne vientiä.  ;)
Otsikko: Vs: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: xeeno - 29.03.2019, 09:36:15
mitähän tuo vastaus meinas..?käyttö kokemuksia olis hyvä tietää..?
Otsikko: Vs: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: Huikkoster - 29.03.2019, 10:50:19
Ainakin bsr tarjoaa 2.5ft:hen lastua. Mainitaan vielä että parhaan tehohyödyn saa käyttämällä etanolia.
Otsikko: Vs: Kaasuvolvon optimointi ja ristiriita E85 käytössä
Kirjoitti: volvotdi - 29.03.2019, 15:00:56
mitähän tuo vastaus meinas..?käyttö kokemuksia olis hyvä tietää..?

Sinähän kysyit, että toimiiko e85 ohjelmoinnin jälkeen ja siihen vastasin, että toimii ainakin jos minä siihen teen ohjelman. Ei tuo malli eroa täys bensamallista oikeastaan yhtään ohjelman suhteen.