Eihän siinä sitten voi trafin kaverit alkaa vikuroimaan vastaan, varsinkin jos ko. sarjaa on saanut jo ihan uuteen autoon ja on valmistajan dokumentit.
Ikävä kyllä kirjoittamasi kommentti on mutua eikä faktaa. Trafi voi ja vikuroikin vastaan, mikäli päivityksen vaatimuksenmukaisuutta ei ole kansallisesti hyväksytty.
Suora lainaus trafin sivuilta:
Hyväksytty asiantuntija voi antaa selvityksen ajoneuvon tai komponentin vaatimustenmukaisuudesta kansalliseen tyyppihyväksyntään, yksittäishyväksyntään tai käytettynä maahantuodun ajoneuvon rekisteröintikatsastukseen liittyen.Ikävä kyllä valmistaja ei Suomessa ole hyväksytty asiantuntija.
Tämä johtaa nykyisen kaltaiseen tilanteeseen, jossa esim. Ruotsissa, jossa valmistajan ilmoitus ominaisuuksista/arvoista/päästöistä riittää, myydään Polestar päivitystä D3 AWD malleihin (D3 -> D5), mutta kyseinen päivitys ei ole kaupan Suomessa, sillä sitä ei saa papereihin. Vaikka auton alusta, voimansiirto, jarrut ja kaikki muukin olisi vastaavaa kuin tehokkaammassa mallissa, eivätkä päästöt muuttuisi, päivitys ei ole laillinen eikä siten muutoskatsastettavissa, ennenkuin joku hyväksytty asiantuntija on sen hyväksynyt. Ja se taas maksaa tuhansia ja taas tuhansia euroja.
Eli mitään ei taida olla tehtävissä, ennenkuin joku taho tuon hyväksynnän hankkii, kullekin päivityspaketille erikseen.
Aivan toinen asia onkin ostaa esim. Ruotsista D3 -> D5 "Polestarattu" auto, joka on siellä ollut rekisterissä päivitettynä, ja yrittää saada se Suomen kilpiin.