Carcom Oy  Ateho

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 591949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1020 : 12.06.2016, 13:15:07 »
Kyllä kai se täysillä käynnissä on vaan toimitukset on varmasti vielä viiveellä kuten esim seuraavan linkin vuositasomyyntiä vertaa huhtikuuhun:
http://ev-sales.blogspot.fi/2016/05/netherlands-april-2016.html?m=1
Sama havaittavissa koko Euroopan myynnissä.

Toimitukset siis myöhässä? Tuotannossa ongelmia?

Itse kyllä odotin hyviä lukemia XC90 nimenomaan T8:lle, kun kilpailijat olivat harvassa. Nyt vasta BMW, Audi ja MB pääsee vastamaan samassa kokoluokassa, siis vuoden myöhemmin.

Omiin odotuksiini nähden pidän ilmoitettuja lukuja heikkoina.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1021 : 12.06.2016, 14:05:20 »
Missä lukee, että toimitukset on myöhässä? Uudet mallit on usein myyty pitkäksi aikaa eteenpäin, kun tuotanto ei helpolla sopeudu volyymimuutoksiin. Volvo on pieni toimija ja lienee turha odottaa mitään maailman valloitusta kertaheitolla. Pikemminkin noi luvut on hyviä saavutuksia.

Pari vuotta sitten olin lähes varma, että hybridi tai jopa täyssähkö on seuraava kärry, mutta toisin kävi ja nyt hybridi houkuttelee vielä vähemmän kuin aiemmin.  Sähköversiot tullee parin vuoden sisään?

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1022 : 12.06.2016, 19:53:46 »
Yllättävän heikosti XC90 T8 pärjää Jenkeissä ja esimerkiksi Norjassa. Eli maissa, joissa on etabloitunut hybridi- ja sähköautomyynti.

Tässä linkin takana myyntimääriä eri maissa:

http://ev-sales.blogspot.fi/

Ymmärtääkseni tuotanto ja myynti on täysillä käynnissä?

Norja tukee sähköautoja, ei hybridejä, ei edes ladattavia hybridejä.

Norjassa XC90 T8 maksaa noin 1 miljoona kruunua, kun Tesla Model S:n saa vajaalla 500.000 kruunulla. Lisäksi Tesla on vapaa vuosiverosta, tietulleista, pysäköintimaksuista ja bussikaistoillakin saa ajaa.

Ei noilla spekseillä tarvitse ihmetellä, miksi XC90 T8 myy niin paljon huonommin kuin Model S.

Suomessa nuo ovat samanhintaisia ja silloin Volvo on useamman valinta. Jos täälläkin saisi kaksi Teslaa Volvon hinnalla, niin voisi Kaivokselassa olla ruuhkaa, eikä ruuhka olisi Bilian ovilla.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1023 : 12.06.2016, 21:26:04 »
Norja tukee sähköautoja, ei hybridejä, ei edes ladattavia hybridejä.

Norjassa XC90 T8 maksaa noin 1 miljoona kruunua, kun Tesla Model S:n saa vajaalla 500.000 kruunulla. Lisäksi Tesla on vapaa vuosiverosta, tietulleista, pysäköintimaksuista ja bussikaistoillakin saa ajaa.

Ei noilla spekseillä tarvitse ihmetellä, miksi XC90 T8 myy niin paljon huonommin kuin Model S.

Norjassa XC90:n edellä on kahdeksan hybridimallia, joista osa jopa kalliimpia kuin XC90.


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1024 : 13.06.2016, 20:18:06 »
Ja euroopan top 20 listalla Xc90 t8 on sijalla 9 ja enemmän myydyistä ainoastaan Tesla on samassa hintaluokassa.

http://ev-sales.blogspot.fi/2016/05

Mutta mitä väliä - malli käy hyvin kaupaksi, ainakin minua toi sija yllättää positiivisesti - kun itse harkitsee vielä yhden dieselin hankintaa ja sen jälkeen siirtymää suoraan sähköön. Mutta odotetaan miten mallistot laajenee.

Minä kaipaisin tarkempia kulutuslukemia kesä-talvikäytössä ja eri olsohuhteissa - ja ihan pelkästään sitä varten, että voisin pettää itseäni ja uskotella, että T8 on "todellisuudessa" järkivaihtoehto. ;D

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1025 : 14.06.2016, 06:30:20 »
Ja euroopan top 20 listalla Xc90 t8 on sijalla 9 ja enemmän myydyistä ainoastaan Tesla on samassa hintaluokassa.

http://ev-sales.blogspot.fi/2016/05

Mutta mitä väliä - malli käy hyvin kaupaksi, ainakin minua toi sija yllättää positiivisesti - kun itse harkitsee vielä yhden dieselin hankintaa ja sen jälkeen siirtymää suoraan sähköön. Mutta odotetaan miten mallistot laajenee.

Minä kaipaisin tarkempia kulutuslukemia kesä-talvikäytössä ja eri olsohuhteissa - ja ihan pelkästään sitä varten, että voisin pettää itseäni ja uskotella, että T8 on "todellisuudessa" järkivaihtoehto. ;D
Eikös tuohon riitä se, että taitaa tuo T8 tulla pienien päästöjen takia lähes halvaksi/kalliiksi, kun varusteltu D5 malli ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Tomppa Kruisailija

  • Vieras
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1026 : 14.06.2016, 07:33:30 »
Minä kaipaisin tarkempia kulutuslukemia kesä-talvikäytössä ja eri olsohuhteissa - ja ihan pelkästään sitä varten, että voisin pettää itseäni ja uskotella, että T8 on "todellisuudessa" järkivaihtoehto. ;D

T8 kertynyt nyt reilu 8k mittariin. Keskikulutus tankkauksista laskettuna 6.43 l/100km ja sähköä kulunut 700 kWh josta jarrutuksessa ladattua 170 kWh. Käytännössä olen päässyt ajamaan n. 25% ajoistani sähköllä. Akun tyhjennyttyä talvella mennään 7,5l kulutuksella 80km/h talvirajoituksilla. Moottoritiellä (100km/h) kului n. 8,5l. Kesän tulo nosti kulutusta kun nopeudet nousivat eli 8-9l palaa pääteillä ja moottoritie vie jo kympin. Taajamaa en osaa sanoa kun tulee ajettua sähköllä kylillä. Tosin talvella Webasto vie bensaa kun sähköllä ajaa. Taajama-ajossa kulutus 2-5 l/100km, maantiellä n. litra. Tuo 5l palaa ruuhkassa madellessa. Kuluseuranta näyttää bensakuluksi 10c/km ja sähkö 1c/km. Tosin sähkö arvioitu yläkanttiin kun latauksista n. kolmasosa on ollut ilmaisia. Vertailun vuoksi edellinen autoni Freelander 2 kulut olivat 12c/km. Lisäksi vuosittainen vero 146€ on n. 600€ alle Freekun eli erotuksella tankkaa kymmenkunta kertaa.

Käytännössä ladattava hybridi säästää paljon jos ajo on lyhyttä ja taajamapainotteista. Pitkällä matkalla sähkön osuus jää pieneksi ja niinkuin aikaisemmassa viestissä totesin, lataus on turhan hidas joten kahvitauoilla ei juuri ehdi virtaa akkuihin kertyä. Tosin taajamia on monenlaisia ja 20-30 km toimintasäde sähköllä loppuu äkkiä pääkaupunkiseudulla. Jyväskylän kokoisessa kaupungissa asiat hoituu yhdellä latauksella ja täällä kirkonkylällä olisi mahdollista ajella 2-3 päivää yhdellä latauksella mutta tulee aina illalla ladattua akut täyteen tallissa.

Loppuun voisi todeta vielä plussana sport-asetuksen. +400hp yhteisteho saa jostain syystä hymyn huulille ja ohituksetkin sujuu "heittämällä". Maantiellä tulee pidettyä sitä päällä varsinkin nyt kun kesäliikenteeseen on ilmestyneet karavaanarit ja muut trailerin vetäjät. Ja mikä parasta, normaalissa ajossa kulutus samaa luokkaa kuin hybridi-asetuksilla mutta tehoreservi käytössä heti eikä 1-2 s viiveellä. Ja völvöxc60 sanoihin yhtyen, oma T8 tuli halvemmaksi kuin vastaavasti varusteltu D5 olisi maksanut.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1027 : 14.06.2016, 11:57:54 »
Ja euroopan top 20 listalla Xc90 t8 on sijalla 9 ja enemmän myydyistä ainoastaan Tesla on samassa hintaluokassa.

http://ev-sales.blogspot.fi/2016/05

Mutta mitä väliä - malli käy hyvin kaupaksi, ainakin minua toi sija yllättää positiivisesti - kun itse harkitsee vielä yhden dieselin hankintaa ja sen jälkeen siirtymää suoraan sähköön. Mutta odotetaan miten mallistot laajenee.

Kuten sanottua, omalta osaltani odotin T8:n olevan ihan "killeri", sillä oli ainoa kokoluokassaan ja vielä seitsemänpaikkainen. Silti Volvo ei ole edes maailman top-10:ssä:

9   Chevrolet   2.672   7.738   4   11
10   JAC   2.331   6.741   4   17

Vaikka sinne pääsisi jo 6800 myydyllä EV/PHEV-autolla.


Lainaus
Minä kaipaisin tarkempia kulutuslukemia kesä-talvikäytössä ja eri olsohuhteissa - ja ihan pelkästään sitä varten, että voisin pettää itseäni ja uskotella, että T8 on "todellisuudessa" järkivaihtoehto. ;D

Tuossahan tuli jo Tompalta tietoa.

X5 40e;tä ja esimerkiksi XC90:stä koeajaneena voin sanoa, että hybridi tulee olemaan seuraava auto aivan selvästi, ellei jostain syystä maantieajelun määrä nouse meillä tappiin.

Voi ladata sekä firman hallissa, että omassa tallissa, lisäksi sen oman pistokkeen ohjauksen voi kytkeä talotekniikkaan, jolloin ladataan halvalla pörssisähköllä öisin (jos sillä nyt on merkitystä).

Tekniikka tuntuu nyt kehittyvän aimo harppauksin hybrideissä, vihdoinkin. Esimerkiksi Q7 käyttää normaalisti kaasun ylösnostaessa "coastingia", eli rullaa vapaalla, mutta jos edessä on navin, tutkien ja kameran saaman tiedon perusteella jono, mutka, tai muu hidastusta vaativa, kaasunnosto aktivoikin jarrutusenergian talteenoton, jolloin hybridimoottori lataa akkuja ja hidastuvuus onkin suurempi.

XC90 T8 facelift saisi vaan tulla siinä vaiheessa kun harkitsee itse uudempaa isolla kädellä. Koskahan tuota voisi odotella, ensi vuonna?

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6011
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1028 : 14.06.2016, 12:04:17 »

Tekniikka tuntuu nyt kehittyvän aimo harppauksin hybrideissä, vihdoinkin. Esimerkiksi Q7 käyttää normaalisti kaasun ylösnostaessa "coastingia", eli rullaa vapaalla, mutta jos edessä on navin, tutkien ja kameran saaman tiedon perusteella jono, mutka, tai muu hidastusta vaativa, kaasunnosto aktivoikin jarrutusenergian talteenoton, jolloin hybridimoottori lataa akkuja ja hidastuvuus onkin suurempi.

Täristää myös kaasupoljinta, jos lähestytään risteystä ja siihen päästäisiin rullaamalla ;)
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1029 : 14.06.2016, 18:32:49 »
Riittääkö tuotantokapasiteetti edes noille listoille  ;)

Plugin hybridin pitäisi mennä pidemmälle sähköllä, jos tuo n. 20 km on käytännössä se mihin päästään kaupunkiajossa. Max kerran päivässä lataus ja kerran kuussa tankkaamaan olisi sopiva rytmi. 50 km todellista alkaisi jo riittämään. Latauspisteiden järjestäminen maksaa kuitenkin ja laiskana en pidä ajatuksesta, että joka kerta pysäköidessä pitäisi laittaa töpseli seinään.

Myönnän, vieroitusoireet dieselistä on kovemmat kuin olen odottanut. Todennäköisesti "D8" tjsp. uppoaisi helpommalla.

Kiitos Tomppa kokemuksista - kaikesta päätellen valinta ei ole juurikaan harmittanut ja miksi harmittaisi. Mua ainakin jäi vaivaamaan, etten jaksanut / halunnut odottaa XC90:ä.

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1030 : 15.06.2016, 16:09:16 »
Pikavastaus minultakin T8:n kulutuksesta. Suurin osa päivittäisestä ajosta kaupunkiajoa, mutta pidempiä matkoja tullut maanteilläkin tehtyä lähes viikottain. Autolla ajettu nyt 11500 km ja koko historian keskikulutus 4,7 l/100 km.

Yllätys itsellekin on ollut se, että Power-ajotila ei juurikaan ole lisännyt kulutusta maantiellä. Ja jos vähän lisäisikin, niin tehoista saatava hymy naamalla on sen arvoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1031 : 17.06.2016, 11:02:34 »
Oulun Wetterillä oli sisällä makea peli. Sininen T8 R-design. 22" vanteet, nahat sekä B&W stereot ja hintaa 108kiloa. Helkkarin komea peli vaikka en tummasta sisustasta tykkää :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa pankkiiri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1032 : 23.06.2016, 09:55:31 »
Sitkeästi täytyy kavereiden ladata autoa, jos noilla kulutuslukemilla pärjäätte. Itsellä vajaa 7 tonnia taulussa T8:lla ja tankkauksista laskettuna kulutus on siinä 11 litran tietämissä. Toki ajelu tulee pääkaupunkiseudulla tai sitten moottoritiellä rajoituksiin joustavasti suhtautuen (Power asennossa totta kai) - eli tuolla akun toimintasäteellä ei tällä käyttötavalla oikeastaan tee yhtään mitään ja niinpä se latailu jää sitten satunnaiseksi vaivaksi.
Sinällään vähän ristiriitainen auto, kulkupuoli ja ajettavuus tuollaiseksi isoksi rohjuksi kunnossa, mutta sitten toisaalta toimintasäde on ihan naurettava. Hävettää melkein myöntää, mutta jossain määrin on ikävä vanhaa Q7:aa, jolla kuitenkin sen tuhat kilometriä pääsi maantiellä, kun tankissa sentään on tilavuutta.
Jossain vaiheessa tuli ajettua pari tuhatta kilometriä myös D5:lla ja jos ei firman autopolitiikka pakottaisi näennäisesti vähäpäästöisiin vehkeisiin, niin varmaan valinta olisi itselläni kohdistunut dieseliin....

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1033 : 23.06.2016, 16:29:23 »
Induktiivinen lataus ratkaisee tuon hybridi- / sähkökärryjen haitan parissa vuodessa, sitä odotellessa... Pienennettiinkö muuten T8:n tankkia?

Jos ihan aidosti hybridejä ja sähköautoja arvioi niin eikö näissä olla vielä vähän viherpesun asteella? Hyvä suunta, mutta hyödyt on vielä pienet ja korvaavat jotain ihan muuta kuin pitkästä toimintasäteestä nauttivien tarpeita.

T8 re85:lla kulkevana olisi ideologisesti käypä peli, molempia energian lähteitä saa tai ainakin on mahdollista rajojen sisäpuolella. Siihen vielä hyppysähkölataus, isompi akku ja tankki. Tai sähkömoottori dieselin kaveriksi... Katsotaan mihin lähivuodet vie.

Tomppa Kruisailija

  • Vieras
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1034 : 23.06.2016, 19:17:29 »
Kyllä T8:lla kannattaa ladata akkua vaikka Power-asetuksella ajelisi. Viime viikolla ajelin etelään ja tankkasin Lahdessa ABC:llä. Siitä Jumboon (90km) akku tyhjänä Power-asetuksella kulutuksella 10 l/100km. Jumbossa lataus ja paluumatkalla Lahden Karismaan (98km) taas Power päällä kulutus 8,5 l/100km vaikka sadekeli. Akusta riittää n. 100 km matkalle apua AWD ja Power-asetuksilla ja tuo säästö on 1-1,5 litraan. Lyhin tankkausväli minulla 700km ja pisin liki 1000km. Toki minulla hyvä tilanne että tallissa saa ladattua ja melkein kaikissa paikoissa missä joudun työn puolesta käymään on latausmahdollisuus. Pääsee aina molempiin suuntiin täydellä akulla.

 

Proturbo  Autodiagnoosi