Kulkukoira  Proturbo

V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa

  • 19 Vastauksia
  • 4116 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
« : 23.07.2019, 16:52:17 »
Potilaalla ollut kaasuläppävaivaa jo aiemmin. Edellinen omistaja oli vaihtanut alkuperäseen läppäkoteloon Sacerin vermeet ja auto oli toiminut jotenkuten, kunnes taas sippasi. Tässä vaiheessa siis ostin härvelin.
Välittömästi kävi ilmi että läppäkotelon virtapuolessa oli häikkää, moottoripuolelle ei tullut virtoja lainkaan.

Hommasin siis toisen käytetyn läppäkotelon samalla numerosarjalla, jonka vielä varmistin virtapuoleltaan toimivaksi ostohetkellä. Arvelin kosketuspintojen olevan jokatapauksessa ehtoopuolella, joten asensin Sacerin anturin tähän.
Säädin jännitteet netistä löytyneiden suositusarvojen sisään eli:
Läppä kiinni 0,59V, lepoasennossa 1,35V ja täysin auki 4,56V.
Näillä asetuksilla auto käy ja pystyy ajamaankin mutta tyhjäkäynti huitelee 1500-1600 tuntumassa.
Tehot tuntuu olevan tallella eli ei limp modessa???
Autocom antaa vikakoodit
903F - kaasuläppäyksikkö sisäinen vika, katkonainen
902A - kaasuläppäyksikön tietoliikenne, signaali puuttuu, katkonainen
902B - kaasuläppäyksikön tietoliikenne, virheellinen signaali, katkonainen
951F - kaasupolkimen asentotunnistin, sisäinen vika, katkonainen
620A - tyhjäkäyntisäätö, kohtuuton signaali (arvetenkin korkeasta tyhjäkäynnistä johtuva)
Sekä pari kertaa 640F - säätyvä nokka-akseli, virheellinen signaali, katkonainen

Oon koittanut erilaisilla jännitearvoilla, niin alemmilla kuin korkeammilla ja lopputulos on aina sama.
Autocomin arvoja tutkimalla kaasuläpän asento on naulattu lukemaan -15% eikä siis muutu pyydetyn mukaan (osaako Autocom edes lukea tuota oikein?).
Kaasupolkimen arvot sekä pyydetty kaasun asento sen sijaan toimivat sujuvasti.

Alkaa olla niksit vähissä, onko läppäkotelo silti jotenkin viallinen vai tarviiko tuohon ajaa ohjelma uudestaan Volvolla?
Oisko jollakulla kokemusta?  ???
« Viimeksi muokattu: 14.08.2019, 21:41:52 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #1 : 24.07.2019, 14:24:14 »
Nyt selvisi että autossa oleva 8644345 numerolla oleva kotelo onkin väärä.  ::)
Tilalla pitäisi olla 8644344 (tai nykyisin 36001821).
Volvolla tuumasivat että väärällä numerolla olevaa läppäkoteloa ei saa ohjelmoitua autoon.

Oisko kenelläkään tuommosta jouten? Ei haittaa vaikka liukupinnat on puhki, vaihdan Sacerin anturin siihen jokatapauksessa...
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #2 : 01.08.2019, 18:57:33 »
Meni näköjään yksinpuheluks tämä, mut jatketaan tarinaa...
Sain hommattua oikealla numerolla olevan toimivan kaasuläppäkotelon purkuautosta.
Putsailin läppäkotelon ja ruuvailin uuden tiivisteen kera paikoilleen. Piuha kiinni ja sitten vasta akku takas kiinni, kuten jenkkifoorumilla ohjeistettiin. Tuloksena edelleen souteleva tyhjäkäynti ja samat vikakoodit, jippii!  *taavih->

Koeajolenkkikään ei asiaa muuttanut. Välillä joutokäynti sompaa 1500-2000rpm ja välillä täryttelee siellä 800-900 huonosti käyden. Autocom näyttää edelleen kaasuläpän asennoks -15% sama miten kaasua runttailee eli boksi ei tunnu puhuvan samaa kieltä läpän kanssa.

Soitan huomenna Volvolle että mitä se ohjelmointi maksaa, rupee oleen muut keinot vähissä.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #3 : 02.08.2019, 00:05:06 »
 :)Laita vaan infoa tännekkin kunnes ehdit. Tollaset jutut ovat senverran kinkkisiä, että kaikki vihjeet ovat tervetulleita.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #4 : 02.08.2019, 11:05:49 »
Joo, tuntuu olevan tietäjät aika vähissä loppupeleissä.
Ja harvapa näitä pystyy itse ohjelmoimaan, itä-euroopassa oli joku hemmo joka pystyi siirtämään vanhasta kaasuläppäkotelosta ohjelman uuteen netin kautta. Vaatimuksena oli että hallussa oli min. Ebayn Vida-kapula.
Mut sekään ei auta kun alkuperäistä ei enää ole.

Auto menee ens viikolla Automaalle ohjelmointiin.
Hinta Kokkolassa on työ 50e + ohjelma 74e.

Päivittelen sitten tuliko kuntoon vai meneekö auto paaliin.  ;D
« Viimeksi muokattu: 02.08.2019, 11:09:48 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #5 : 06.08.2019, 13:51:06 »
Auto kävi ohjelmoinnissa ja toimii nyt ajossa lähes normaalisti, cruisekin pelaa taas.
Kaasuläppäkotelossa ja ECUssa oli siis eri versiot ohjelmasta.
Autocom näyttää nyt kaasuläpän todellisen asentotiedon vastaavan pyydettyä.  O0

Ongelmana on kuitenkin vielä rykivä tyhjäkäynti, aivan ku kävis vajailla pytyillä välillä.
Antoi vikakoodin 3502 - sytytyshäiriö useammassa sylinterissä, katkonainen.
Latausjännite tyhjäkäynnillä akulta mitattuna heiluu 13-13,7v ja kierroksilla max 14,1v.
Tuntuu vähän alhaiselta, mut voisko tuo vielä aiheuttaa kipinän puuttumista vai oisko kuitenki puolavika kyseessä?
« Viimeksi muokattu: 06.08.2019, 13:54:16 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5073
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #6 : 06.08.2019, 16:34:59 »
Ongelmana on kuitenkin vielä rykivä tyhjäkäynti, aivan ku kävis vajailla pytyillä välillä.
Antoi vikakoodin 3502 - sytytyshäiriö useammassa sylinterissä, katkonainen.
oisko kuitenki puolavika kyseessä?

Joko puolavika tai liittimet/johdot johtosarjassa, missä kunnossa sytytystulpat ??
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #7 : 06.08.2019, 19:43:03 »
Auto kävi ohjelmoinnissa ja toimii nyt ajossa lähes normaalisti, cruisekin pelaa taas.
Kaasuläppäkotelossa ja ECUssa oli siis eri versiot ohjelmasta.
Autocom näyttää nyt kaasuläpän todellisen asentotiedon vastaavan pyydettyä.  O0

Ongelmana on kuitenkin vielä rykivä tyhjäkäynti, aivan ku kävis vajailla pytyillä välillä.
Antoi vikakoodin 3502 - sytytyshäiriö useammassa sylinterissä, katkonainen.
Latausjännite tyhjäkäynnillä akulta mitattuna heiluu 13-13,7v ja kierroksilla max 14,1v.
Tuntuu vähän alhaiselta, mut voisko tuo vielä aiheuttaa kipinän puuttumista vai oisko kuitenki puolavika kyseessä?

Hi
Mangneti Marelli kaaasuläppä+
siis onko kärryssä nyt paikallaan romiksesta ostettu ETM ?
,,,ne on yleensä loppuunkäytettyjä,koska ne ovat mekaanisia ja alttiita kulutukselle joka kerta kun kaasua painetaan ne kuluvat ja kosketuspinta kuluu kunnes informaatio eculle näyttää ties mitä.

tsemppiä
S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #8 : 06.08.2019, 23:35:36 »
Jep Italian lahja maailmalle Magneti Marelli...  ;D

Käytin tulpat irti, vaihtoon menee.
Olivat vissiin jääny edelliseltä omistajalta kirimättä kun sai jatkovarresta käsin ilman räikkää vääntämällä auki...  ::)
Tuos -00 classicissa on Berun kolmikärkiset ja ovat toiminu moitteetta kohta sen 60tkm, taidan laittaa samanlaiset tähän jos jostain löydän.
Näytti olevan jotku 1-kärkiset Brisk A-Line Yttrium tulpat nyt.

Putsailin ensihätiin vanhat tulpat ja pistin paikoilleen.
Sitten siirsin classicista puolat tähän ja testilenkille -> kas kummaa auto toimii.   :sundaydriver:

Täytyy lähteä tosta puola kerrallaan vaihtamaan alkuperäsiä niin näkee missä vika oli.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2019, 23:43:08 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #9 : 07.08.2019, 13:06:12 »
Vaihdoin uudet tulpat ja kävin heittään hyvän mittasen testilenkin.
Auto toimi normaalisti, kävi tasaista joutokäyntiä aina pysähtyessä ja lähti käyntiin normaalisti.
Kunnes tulin takas pihaan siis... tasaisen tyhjäkäynnin tilalla oli taas rykivä rynkytys ja tällä kertaa pelkkä vikakoodi 3503 eli sytytyshäiriö useammassa sylinterissä.

Merkkaako tuo viimenen numero kenties sylinteriä vai miks samalle vialle on useampi koodi?

Paikoillaan on edelleen nuo toimivat puolat toisesta autosta.
Kylmänä toimii aina hyvin, ihme homma.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #10 : 07.08.2019, 14:13:18 »
P3503 pitäis johtua kolmosen sytytyshäiriöistä. Monet testerit ei osaa eritellä eri sylintereitä.

Livedatalla katsomalla näkee pyttykohtaisesti sytytyshäiriöiden määrän. Laskuriin kertyy lisää aina kun vaikka puola ei anna kipinää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni
« Vastaus #11 : 07.08.2019, 23:06:19 »
Täytyypä tutkia löytyykö tosta softasta mahdollisuutta logata puolia erikseen.
Sehän helpottais kyllä pirusti.

Veikkaan kyllä että vika ei ole puolissa, koska vaihdoin ne takas käyttikseen joka toimii niillä moitteetta kuten aina.
Puolien johdot näyttäis päällipuolin ehjiltä, muoviset suojakuoret on luonnollisesti murentunu päältä että aika alttiina nuo on.

Tein vielä yhen ajoreissun ja kattelin että koneen lämmöt huiteli jossain 94 asteen tuntumas kun lykkäs vian päälle.
Täytyy siis olla tosi lämmin ennenku rupee täristään. Ja hetken jäähdyttelyn jälkeen toimii luonnolisesti taas...  :idiot2:

Voisko suuttimet takuta lämmetessään?
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
« Vastaus #12 : 14.08.2019, 21:52:48 »
Tuosta Icarsoftin I906-kapulasta sai näköjään vähän enemmän arvoja irti kuin Delphin kamppeella.
Ilmeni että lämpimänä Camshaft control duty cycle pyydetty ja saavutettu arvo eroaa rajusti toisistaan.
Kylmänä molemmat näyttää nollaa, mutta lämpimänä todellinen arvo jämähtää 29-30 paikkeille pyydetyn ollessa edelleen nolla.
Eli imunokan VVT-solenoidi siellä ilmeisesti takkuaa kuumana? Lueskelin että karstottuvat sisältä ja solenoidin mäntä jumittaa sitten lämmetessään.
Tohtiikohan tuommosta laittaa purkuautosta...?

Latausjännite kans tuntuu tippuvan lämpösenä. Kylmänä tyhjäkäynnillä 13,4-13,7v, lämpösenä 12,7-13,1v.
Täytyy tarkistaa se jännitteensäädinpaketti ja varmaan näin paljon ajetusta ois hyvä tarkistaa vapaakytkimen kuntokin.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
« Vastaus #13 : 16.08.2019, 21:52:15 »
Vikapaikka tuntui löytyneen.
Näppäsin vvt-solenoidista liittimen irti, nyt käy nättiä tyhjäkäyntiä sama kuinka kauan ajeli.

Vaihtosolenoidi hommattu purkuautosta, joutuu vaan odottaan ens viikkoon että saa uuden tiivisteen.
Vois putsailla ja testata tuon valmiiks viikonloppuna. Voishan tuolla periaatteessa ajaa ilman säätöäkin, vikavalovaan loimottaa. Oiskohan ecu tyytyväinen jos laittas sopivan vastuksen liittimen pinnien väliin...  ::)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4 -01 ETM murheenkryyni ja muuta vikaa
« Vastaus #14 : 17.08.2019, 17:02:25 »
Vikapaikka tuntui löytyneen.
Näppäsin vvt-solenoidista liittimen irti, nyt käy nättiä tyhjäkäyntiä sama kuinka kauan ajeli.

Vaihtosolenoidi hommattu purkuautosta, joutuu vaan odottaan ens viikkoon että saa uuden tiivisteen.
Vois putsailla ja testata tuon valmiiks viikonloppuna. Voishan tuolla periaatteessa ajaa ilman säätöäkin, vikavalovaan loimottaa. Oiskohan ecu tyytyväinen jos laittas sopivan vastuksen liittimen pinnien väliin...  ::)

Hi
Minkä verran tuolla koneella on ajettu?
,,,voi tosiaaan olla,että tuo solenoidi on karstoittunut ja jumittaa ( huonolaatuiset öljyt ja liian pitkät vaihtovälit saavat em ongelmia aikaiseksi)
mutta myös itse VVT pyörä voi olla kypsä/kulunut eikä toimi niinkuin säätö edellyttää
,,,omassa kärryssä ei  VVT pyörä toiminut oikein kun oli niin kulunut  vaikka solenoidi toimi.
 ,,,mielenkiintoinen projekti !
S60 v2001 103kw B5244 S2

 

Carcom Oy  Ateho