Potilaalla ollut kaasuläppävaivaa jo aiemmin. Edellinen omistaja oli vaihtanut alkuperäseen läppäkoteloon Sacerin vermeet ja auto oli toiminut jotenkuten, kunnes taas sippasi. Tässä vaiheessa siis ostin härvelin.
Välittömästi kävi ilmi että läppäkotelon virtapuolessa oli häikkää, moottoripuolelle ei tullut virtoja lainkaan.
Hommasin siis toisen käytetyn läppäkotelon samalla numerosarjalla, jonka vielä varmistin virtapuoleltaan toimivaksi ostohetkellä. Arvelin kosketuspintojen olevan jokatapauksessa ehtoopuolella, joten asensin Sacerin anturin tähän.
Säädin jännitteet netistä löytyneiden suositusarvojen sisään eli:
Läppä kiinni 0,59V, lepoasennossa 1,35V ja täysin auki 4,56V.
Näillä asetuksilla auto käy ja pystyy ajamaankin mutta tyhjäkäynti huitelee 1500-1600 tuntumassa.
Tehot tuntuu olevan tallella eli ei limp modessa???
Autocom antaa vikakoodit
903F - kaasuläppäyksikkö sisäinen vika, katkonainen
902A - kaasuläppäyksikön tietoliikenne, signaali puuttuu, katkonainen
902B - kaasuläppäyksikön tietoliikenne, virheellinen signaali, katkonainen
951F - kaasupolkimen asentotunnistin, sisäinen vika, katkonainen
620A - tyhjäkäyntisäätö, kohtuuton signaali (arvetenkin korkeasta tyhjäkäynnistä johtuva)
Sekä pari kertaa 640F - säätyvä nokka-akseli, virheellinen signaali, katkonainen
Oon koittanut erilaisilla jännitearvoilla, niin alemmilla kuin korkeammilla ja lopputulos on aina sama.
Autocomin arvoja tutkimalla kaasuläpän asento on naulattu lukemaan -15% eikä siis muutu pyydetyn mukaan (osaako Autocom edes lukea tuota oikein?).
Kaasupolkimen arvot sekä pyydetty kaasun asento sen sijaan toimivat sujuvasti.
Alkaa olla niksit vähissä, onko läppäkotelo silti jotenkin viallinen vai tarviiko tuohon ajaa ohjelma uudestaan Volvolla?
Oisko jollakulla kokemusta?