Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: teroh - 03.09.2012, 22:59:13

Otsikko: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: teroh - 03.09.2012, 22:59:13
Minulla syttyi lauantaina yo valo ja paloi jatkuvasti. Luetutin vikakoodit. Ei vikakoodeja mutta testerin mukaan häiriö jäähdytysveden lämpötila- anturissa ja ja katalysaattorissa. Valo sammutettiin. Päästöt normaalit. Lastutettu toukokuussa Turbotecin ohjelmalla. Jo siinä yhteydessä testeri näytti häiriötä lämpötila- anturissa mutta ei sytyttänyt häiriövaloa. Vaihdettu anturi ja termostaatti ( niissä ei ollut mitään vikaa ) ja edelleen siis herjaa siellä häiriötä. Tuntuu kuin kaikki toimisi mutta olisin toivonut lastulta enemmän tehoja. Ei ole penkitetty.
Kannattaako jatkaa tutkimuksia ja onko kenellä ollut vastaavaa. S 40 2.0 T -02.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: Ristus - 04.09.2012, 12:53:25
Kyllähän tuo kannattaa tutkia pois, alkujaankin vika ei ole ollut noissa vaihdetuissa osisa vaan jossain muussa joka välillisesti liittyy anturiin...

Luetutitko vikakoodit volvolla vai ihan jollain bosch tms testerillä? tuo kun volvon vikakoodit vähän kryptisiä joskus, perus testeri sanoo että vika jossain obd-standardin miukaisessa koodistossa on tuolla mutta kun volvo vähän säätänyt niin vika viittaakin sinnepäin... näin ihan yleisesti.

Kaikkia tehoja varmaan tulekkaan jos tuo vika on vaikka ite ECU:ssa tms.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: teroh - 04.09.2012, 14:52:57
Joo, siis tavallisella autokorjaamon testerillä tuli nuo virheilmoitukset. Lastupajalla koeajettiin auto ennen ohjelmointia. Ei siinä ainakaan ilmennyt mitään. Anturi herjasi heti lastun jälkeen ja nyt myös häiriövalon sytyttyä. Lisää oli tullut häiriö katissa. Päästöt ok.
Pointti on, että onko lastussa jotakin vikaa ja kuinka sen saa selville. Lastupajalla sanottiin lämpötila- anturin vian olevan peruskauraa 40 :ssä siis jo ennen lastutusta viallisia ! Lämmöt oli kohdillaan. Minusta se haisee selvästi kusetukselta, koska vika vaan olla jäpittää termarin ja anturin vaihdon jälkeen.
Ei auto näyttänyt mitään vikoja ennen lastutusta eikä ylimääräisiä valoja sytytellyt. Ajettu sillä on 197 t ja ennen lastua 192.
Siis että mistä päästä tässä kannattaisi lähteä virheilmoituksia purkamaan. Lastuttaja ei antanut mitään takuuta, kun sitä kyselin. Ihmetteli jopa takuukysymystänikin.
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: Taavi.H - 04.09.2012, 15:19:50
Kyllä viallisiakin lastuja ja lastutuksia aina silloin tällöin sattuu, mutta monin verroin todennäköisempää lienee, että vika on jossain muualla kuin lastussa.

Onko sinulla jossain ylhäällä tarkat vikakoodit mitä autostasi on luettu? Tai olisiko sinun mahdollista käydä lukemassa vikakoodit Volvon merkkiliikkeessä (tai muussa yrityksessä jossa on VIDA, esim. Autodiagnoosi (http://www.autodiagnoosi.fi) Ylöjärvellä tai Carcom  (http://www.carcom.fi)Seinäjoella). Kenties BSR:n laitteella saisi enemmän myös irti? (en tiedä kuinka hyvin toimii tuon ikäisessä pikkuvolvossa, joku muu varmaan tietää...?)

Tarkoilla vikakoodeilla joku täällä osaisi ehkä neuvoa tarkemmin? Ja varmaan kannattaa tarkistaa mitä pikkuvolvofoorumilla tästä asiasta tiedetään, www.x40fin.com
Otsikko: Vs: Moottorin häiriövalo
Kirjoitti: teroh - 04.09.2012, 19:13:11
Ei ole tarkkoja numeroita vikakoodeille vaan sanallinen selitys. Voin käydä hakemassa tarkat koodit. Ensin ajan 400 km yhteen putkeen ja katson kuinka se oikein pelittää ja syttyykö jälleen ylimääräisiä valoja.