Elekma  Autoracing

1.8 -01 vvt pyörän vaihto.

  • 5 Vastauksia
  • 19822 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jupe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
1.8 -01 vvt pyörän vaihto.
« : 13.08.2011, 21:08:27 »
Kyseisen pyörän vaihto olisi edessä kun alkanut ääntämään. Onko minkälainen homma vaihtaa "kotikonstein"? Kuinka ratas asettuu nokka-akselin päähän, eli onko helppo saada uus kohilleen?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 1.8 -01 vvt pyörän vaihto.
« Vastaus #1 : 21.08.2011, 00:19:07 »
Kyseisen pyörän vaihto olisi edessä kun alkanut ääntämään. Onko minkälainen homma vaihtaa "kotikonstein"? Kuinka ratas asettuu nokka-akselin päähän, eli onko helppo saada uus kohilleen?

Uuden saa kohilleen siihen tarkoitetulla erikoistyökalulla, ilman sitä kalua ei kannata hommaan lähteä.

Poissa Jupe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.8 -01 vvt pyörän vaihto.
« Vastaus #2 : 22.08.2011, 20:42:12 »
Jos jollain on lainata/vuokrata kyseistä erikoistyökalua niin saa tarjota, jotta saadaan homma kuntoon.

Poissa Jupe

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 1.8 -01 vvt pyörän vaihto.
« Vastaus #3 : 03.09.2011, 21:00:30 »
Oliskos kellään antaa tarkkoja mittoja nokan lukitustyökalusta?? Alfamerin korjausoppaan mukaan tollanen olisi mahd. tehdä myös itse.. Tärkein mittahan olisi tuon suoran linjan poikkeaman suuruus ja hahlojen leveys yms. jotta voisi tehdä valmiiksi ennen purkua.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: 1.8 -01 vvt pyörän vaihto.
« Vastaus #4 : 03.09.2011, 21:58:24 »
Oliskos kellään antaa tarkkoja mittoja nokan lukitustyökalusta?? Alfamerin korjausoppaan mukaan tollanen olisi mahd. tehdä myös itse.. Tärkein mittahan olisi tuon suoran linjan poikkeaman suuruus ja hahlojen leveys yms. jotta voisi tehdä valmiiksi ennen purkua.

Itse ostin joskus aikaa sitten ebay:sta Laser 3578 moottorin ajoitustyökaun (lukitusrata/tappi jne)
Tuota kaupataan renaultin 2.0 16v koneeseen, mutta täysin passeli tuohon moottoriisi, kuten myös muihin volvon näihin 2000 luvun bensa patoihin.
Tuo kone kun vissiin oli volvon, eikä rellun.. en muista nähneeni rellua tuolla koneella kuitenkaan.
Se, mitä tuolle työkalulla kannattaa tehdä, on sen vahvistaminen, niin sitä uskaltaa myös pitää sitten vastaanpitotyökaluna, kun nokkapyörän pultteja avaa.. muuten se kalu taipuu, jos ei vahvista.

Esim. tässä
http://www.ebay.de/itm/Laser-3578-Engine-Timing-Tools-Renault-2-0-16v-/400202149166?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item5d2de82d2e


Itse en kyllä muista noin paljoa siitä maksaneeni.... mutta en löytänyt nyt halvempaa mistään

Poissa la_bot

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • kaiken maailman rakkoreita
Vs: 1.8 -01 vvt pyörän vaihto.
« Vastaus #5 : 14.09.2011, 23:04:02 »
vaihto onnistuu myös ilman tuota varsinaista erikoistyökalua.. teet vain imunokan hahloon sopivan metallikimpaleen johon reikä keskelle että saa vedettyä pultin läpi jolla tulee nokkaan kiinni.  siihen tarpeeksi pitkä ja tukeva varsi jostain rautaputkesta ja vahva tietenkin muutenkin koko laitos.. sitten merkkaat nokan takapään asennon ajoitusmerkissä kanteen ja merkkaat vvt- yksikön asennon kanteen..  ( tee tosi hyvät merkit ) pultit auki ja uusi vvt ja stefa kiinni ja pultti ohjetiukkuuteen oisko ollu 90nm niin että vvt yksikkö on samoissa merkeissä ja nokka samoissa merkeissä. se suojakorkki vvt yksikön päässä  kanssa ohjearvoon muistaakseni 30nm 

jos uudessa vvt yksikössä ei ole ns. ajoitusmerkkiä niin siinä sisäkehällä on "lukitustappi" joka laitetaan ylöspäin ja sen yläpuolella oleva hammas on sitten ajoitusmerkki.. perjaatteessa asennolla ei ole mitään väliä kunhan hammasjako on vain samassa. että saa hihnan oikein paikalleen ja jaon sattumaan..

mutta elä hitossa rupea tekemään jos epäilyttää koska aina on olemassa vaara moottorituhosta  :nohnoh

ite oon näillä konstein vaihtanu satakunta vvt-yksikköä jonka jälkeen hommattiin se oikea lukitustyökalu  :)  ja kaikki sattu ensimmäisellä kohdalleen.
talvirussausta http://vimeo.com/18816205
ex:745 -92, 745 -87 tic, 340 -89,244 -74
nykyiset: 240 -88, 242 -82 turbo, 745 tic -86

 

Autoracing  KL-varaosat