Talvimiitissä käyty ja hauskaa oli, vaikka hirveän pitkään ei paikalla joutanutkaan olla.
Aamulla heräsin muutaman tunnin etukäteen ja tyrkkäsin volvon lohkolämmittimen johdon päähän, kun auto oli katoksessa ollut viimeisen viikon. Samalla katsoin lämpömittaria, joka näytti -30 astetta, joten hiukan oli taas ennustettavissa jonkinlaisia peliliikkeitä ennen liikkeellelähtöä.
N. Tunti ennen liikkeellelähtöä oli tarkoituksena käydä tallilla vaihtamassa vielä öljyt, sillä kyseiset öljyt olivat olleet viime syksystä asti moottorissa. Tässä vaiheessa lohkolämmitin oli ehtinyt lämmittämään n. 2h ja moottorin kylki oli jo hiukan alle kädenlämpöinen, mutta öljypohja vielä kylmän tuntuinen luonnollisesti, kun sitä ei suoranaisesti mikään lämmitä. Ajattelin kuitenkin, että eiköhän se nyt sen verran ole lämminnyt, että kehtaa käynnistää. Lähti kyllä hienosti ilman sahaamista käyntiin, mutta öljynpainemittari nousi kiusallisen hitaasti, joten vihelsin pelin poikki ja sammutin moottorin. Hetken aikaa mietin, että mitäs nyt ja samalla muistin, että ei hel.. ne uudetkin öljyt ovat kohmeisena takakontissa. Ratkaisuna vein uudet öljyt lämpöiseen vesihauteeseen sisälle ja annoin sisätilan lämmittimen puhaltaa öljypohjaan jonkun aikaa, jonka jälkeen valutin vanhat öljyt pois tunkin varassa katoksessa ja tilalle uudet notkeat lämmitetyt öljyt ja samantien moottori käyntiin. Eivät ne vanhat onneksi olleet mitään liisteriä, vaan ihan hyvin tulivat pihalle pohjaropusta, vaan ennemminkin oli autogaugen mittari kohmeessa ja lähti viisari reagoimaan herkemmin vasta, kun sai sisätilaan lämmintä ilmaa. No tulipahan vaihdettua ne öljyt.
Öljyiksi tuli z-rod 10w-40. Aiemmin olen käyttänyt 10w-30 ja 20w-50 50:50, joten ihan hyvä, että nykyään suomestakin saa tätä 10w-40 viskositeetilla.
Samalla, kun olin jo aikataulusta myöhässä ajelin käyttäjän wurth pihaan ihmettelemään, kun myöskin 940 meinasi hiukan tuottaa haasteita käyntiin lähtemisen suhteen, mutta lopulta päästiin matkaan. Tässä vaiheessa olin itse touhunnut jo pihalla 1.5h tennarit jalassa ja varpaat olivat aivan jäässä ja matkalla ikäväkseni havaitsin, että tämän auton hytti on kohtuullisen kylmä tällä kelillä. Syynä on siis se, että tällä hetkellä vesipumpulle asetettu lämpötila on 90 astetta, joka tarkoittaa siis sitä, että ennen kuin neste saavuttaa lämpötilan 90 vesipumppu käy sykleissä, jolloin luonnollisesti myös lämppäritä tulee aina kerrallaan muutaman sekunnin lämmintä ilmaa ja taas hetken kylmää ja hetken taas lämmintä kun neste kiertää taas riittävästi kennossa. Ajossa tällä kelillä lämmöt pyöri 70-80 asteessa, joten kylmä oli. Taas paikallaan ollessa, kun lämpötila nousi sinne tavoitteeseen 90 astetta ja vesipumppu alkoi käymään kokoajan oli sisällä mukavan lämmin. Jos haluaisi kehittää järjestelmää voisi ostaa pienen kiertovesipumpun pelkästään kierrättämään lämppärin kennolla nestettä, mutta kun ei tämä mikään talviauto ole niin taitaa jäädä tekemättä. Taas lisää hajoavia komponentteja. Lasit kuitenkin pysyvät sulana ja huurtumatta kokoajan.
Sinällään reissu sujui ongelmitta ja kilometrejä tuli reipas 300, kun paluumatkalla piti käydä näyttäytymässä tampereen lauantairuuhkassa. Riitti ihmisillä ihmeteltävää.
Yksi ruutu todisteeeksi, että paikalla oltiin. Tässä vaiheessa oli jo osa autoista kaikonnut paikalta niin näyttää piha autiolta. Yllättävän paljon kuitenkin oli autoja paikalla olosuhteista huolimatta.
Kiitos järjestäjille.