Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518077 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1605 : 14.12.2019, 16:51:58 »
Huolloista 2 kpl olen yhteensä maksanut 500€ tähän saakka. Korjattavaa autossa ei ole ollut.

 :hg:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1606 : 15.12.2019, 11:06:57 »
Tuosta lisää vertailua polttis vs. sähkö: https://yle.fi/uutiset/3-11115372

(Kuva poistettu lainauksesta.)

"keskikokoinen bensiiniauto aiheuttaa 14 000 kilometrin vuosittaisella ajolla jo kolmen vuoden kohdalla suuremmat päästöt kuin vastaava sähköauto."

"15 käyttövuoden jälkeen sähköauton aiheuttamat päästöt ovat jo 60 prosenttia pienemmät kuin bensiiniauton päästöt."

"vuosittaisten ajokilometrien kasvaessa 30 000 kilometriin on sähköauton päästövähennys 15 vuoden jälkeen 67 prosenttia bensiiniautoon verrattuna."

"Dieselautoon verrattuna sähköauton päästövähennys on 62 prosenttia, kaasuauton verrattuna 47 prosenttia ja ladattavaan hybridiin verrattuna 44 prosenttia. Tässä esimerkkikuvassa biokaasun osuus kaasuauton polttoaineesta on ollut 50 prosenttia. "
Kyseisiä laskelmia voi tehdä itse osoitteessa https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/
Tarkempi kuvaus laskentaperusteista löytyy https://www.ilmastopaneeli.fi/aineistot-ja-raportit/#sahkoautojen-ilmasto-ja-kustannusvaikutukset-kuluttajille-2019

Pari huomiota oletuksista: sähköntuotannon päästöjen oletetaan vähenevän päästötavoitteen mukaisesti eli tosi nopeasti. Biodieselin tai etanolin erillistankkaaminen ei vähennä päästöjä, koska sekoitusvelvoite ja niukkuutta raaka-aineista. Akkumineraalien saatavuus sen sijaan on rajatonta. Ei edes skenaarioita synteettistä polttoaineista tai verotuksen muutoksista.

Näillä oletuksilla sähköautoilu näyttää CO2 päästöjen osalta ainoalta mahdollisuudelta ja kustannustenkin suhteen melko kilpailukykyisenä. Jännä homma, että sähköautojen myynti on edelleen niin vaatimatonta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1607 : 15.12.2019, 11:16:52 »
Jännä homma, että sähköautojen myynti on edelleen niin vaatimatonta.

Lataus lähes mahdotonta kotona poislukien omakotitalot, tekniikka vähän kyseenalaista. Akkupaketti maksaa kymmeniä tuhansia uusia, sekään ei ole pelottelua vaan ihan todellisuutta. Kyllä niitä uusitaan.

Jos kotona tai töissä sais lataa niin sellasella vois ajaa työmatkat, tosin miks ostaisin jonkun 20k€ seatin ja kärsisin sen ratissa jonkun ilmastotavoitteen takia.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1608 : 15.12.2019, 11:24:25 »
Kilometreihin nähden aika kohtuulliset huoltokulut teslassa, mut mitä niissä mahdetaan tehdä, mitä kaikkia nesteitä autossa pitää vaihtaa, onko vaihtuvia hihnoja? Jos vain alustat tarkistetaan ja suodattimet ja nesteet vaihdetaan niin itse huollettuna tuohan olis ilmaista.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1609 : 15.12.2019, 11:34:57 »
Kilometreihin nähden aika kohtuulliset huoltokulut teslassa, mut mitä niissä mahdetaan tehdä, mitä kaikkia nesteitä autossa pitää vaihtaa, onko vaihtuvia hihnoja? Jos vain alustat tarkistetaan ja suodattimet ja nesteet vaihdetaan niin itse huollettuna tuohan olis ilmaista.
Taida teslassa olla yhtään hihnaa.

Jostain muistelisin lukeneeni, että huolto sisältää normaalin tarkastuksen (kori, alusta) ja jarrujen huollon (kuluneiden osien vaihto ja nesteiden vaihto).

Ja varmaan myös softapäivityksiä ja ohjaamon suodattimen vaihto.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1610 : 15.12.2019, 11:36:26 »
Kilometreihin nähden aika kohtuulliset huoltokulut teslassa, mut mitä niissä mahdetaan tehdä, mitä kaikkia nesteitä autossa pitää vaihtaa, onko vaihtuvia hihnoja? Jos vain alustat tarkistetaan ja suodattimet ja nesteet vaihdetaan niin itse huollettuna tuohan olis ilmaista.

En itsekkään sitä teslan huoltoa enkä takuuta ymmärrä. Kamux jne noita tuo ruotsista ja saksasta, kivana yllärinä akustot loppu ja katteet vähän kärsii (yli?) 30k akkupaketista. Eikä kuitenkaan mitään miljardeja ajettuja saati vanhoja autoja edes. Teslan takuu on lähinnä, ei takuu, valita mihin haluat.

Teslan huolto niin surkealla tasolla, että joku Tesla yhdistys yrittää saada X korjaamoketjua tekemään Teslan huoltoja. Vaatii tietenkin vähän satsausta korjaamoketjultakin, jännä nähdä mitä tapahtuu.

Mutta jos niitä ei ikinä korjata (heh heh) tai huolto ei ole pakollista. Miksi niitä sitten on rivit täynnä paikallisen Teslan pihallakin, ihan kuten naapurilla Volvolla polttiksissa on myös todellisuudessa vikoja...  :P

Eikä sillä että olisin Teslaa vastaan sinänsä, vähän Volkkarimainen asenne niillä vaan. Sähköautoilu on kivaa, lähinnä plugari hybrideillä (Porsche, Toyota) ajellut pelkällä sähköllä mutta on siinä oma juttunsa. Lähinnä toistaiseksi oleva lähes ilmainen ajo.  :D
« Viimeksi muokattu: 15.12.2019, 11:38:33 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1611 : 15.12.2019, 15:01:35 »
Jännä homma, että sähköautojen myynti on edelleen niin vaatimatonta.

Myyntiä rajoittaa tuotanto. Yks firma ilmoitti tuovansa maahan Seat Miitä, koko ens vuoden erä myytiin samantien. Kovin lyhyet ei ole minkään muunkaan sähkiksen odotusajat jos uutta meinaa tilata.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1612 : 15.12.2019, 15:12:37 »
Myyntiä rajoittaa tuotanto. Yks firma ilmoitti tuovansa maahan Seat Miitä, koko ens vuoden erä myytiin samantien. Kovin lyhyet ei ole minkään muunkaan sähkiksen odotusajat jos uutta meinaa tilata.
Sitä vaan, että miten tämä sähköautojen "ei oo" myynti eroaa vaikkapa biodieselin tai etanolin tuotannon rajallisuudesta. Ensimmäistä ongelmaa ei tarvii laskuriin sisällyttää, mutta jälkimmäinen osataan ottaa huomioon täysimääräisenä. En sano, että tarkoitushakuista, mutta...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4067
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1613 : 15.12.2019, 17:09:38 »
Tuosta lisää vertailua polttis vs. sähkö: https://yle.fi/uutiset/3-11115372
"Dieselautoon verrattuna sähköauton päästövähennys on 62 prosenttia, kaasuauton verrattuna 47 prosenttia ja ladattavaan hybridiin verrattuna 44 prosenttia. Tässä esimerkkikuvassa biokaasun osuus kaasuauton polttoaineesta on ollut 50 prosenttia. "

Lainaus
Taustalla hypetys sähköautoista?

Roinila oli mukana laskurin julkistamistilaisuudessa, jossa myös yleisön pyynnöstä näytettiin laskurin tulos, jossa biokaasuauto oli kokonaispäästöiltään edullisin, myös verrattuna sähköautoon.

– Kuitenkin tilaisuuden jälkeen uutisoitiin sähköauton olevan vähäpäästöisin vaihtoehto. Tässä on takana jonkinlainen sähköautohypetys, Roinila ihmettelee.

Roinila haluaa korostaa, että Suomen ilmastopaneelin laskuri toimii hyvin ja on paras tarjolla oleva laskuri.

– Sinne kuitenkin tarvitaan vaihtoehto, että auto kulkee täysin biokaasulla.

Niin että jos se vihreä sulka hattuun oikeasti kiinnostaa niin biokaasuauto kehiin.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1614 : 15.12.2019, 17:58:49 »
Kilometreihin nähden aika kohtuulliset huoltokulut teslassa, mut mitä niissä mahdetaan tehdä, mitä kaikkia nesteitä autossa pitää vaihtaa, onko vaihtuvia hihnoja? Jos vain alustat tarkistetaan ja suodattimet ja nesteet vaihdetaan niin itse huollettuna tuohan olis ilmaista.

Teslan voi hyvin huoltaa itse tai muualla kuin Teslalla. Huollot on täysin omistajan omasta tahdosta kiinni eikä huoltoleimojen puute vaikuta takuuseen mitenkään. Mitään valmistajan määräämää huoltoväliä ei siis ole. Jarrunesteet siellä vaihdetaan jos ne ovat analysaattorin mukaan vaihtokunnossa. Raitisilmasuodatin tietty hyvä vaihtaa vuosittain. Jarrut (Brembon levyjarrut) on hyvä avata ja putsata silloin tällöin, ne voi jumiutua käyttämättömyyttään. Muuten huolto on tarkistuksia mm alustaan. Softahn päivittyy netin yli automaattisesti, siihen ei tarvita huoltoa.

Lataaminen onnistuu sieltä mihin tulee sähköä. Toki okt yleensä löytyy 3-vaihetöpseli joka antaa nopemman yön yli latauksen kuin valovirta. Mutta kun auto seisoo joka tapauksessa yleensä 10h kotipihassa, niin tuo latausteho on aika merkityksetön kun harva päivittäin vetää yli 200km työmatkaa.
Tesla S75D '17

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1615 : 15.12.2019, 18:21:03 »
Teslan voi hyvin huoltaa itse tai muualla kuin Teslalla. Huollot on täysin omistajan omasta tahdosta kiinni eikä huoltoleimojen puute vaikuta takuuseen mitenkään. Mitään valmistajan määräämää huoltoväliä ei siis ole. Jarrunesteet siellä vaihdetaan jos ne ovat analysaattorin mukaan vaihtokunnossa. Raitisilmasuodatin tietty hyvä vaihtaa vuosittain. Jarrut (Brembon levyjarrut) on hyvä avata ja putsata silloin tällöin, ne voi jumiutua käyttämättömyyttään. Muuten huolto on tarkistuksia mm alustaan. Softahn päivittyy netin yli automaattisesti, siihen ei tarvita huoltoa.

Lataaminen onnistuu sieltä mihin tulee sähköä. Toki okt yleensä löytyy 3-vaihetöpseli joka antaa nopemman yön yli latauksen kuin valovirta. Mutta kun auto seisoo joka tapauksessa yleensä 10h kotipihassa, niin tuo latausteho on aika merkityksetön kun harva päivittäin vetää yli 200km työmatkaa.

"Jos päätät viedä ajoneuvosi muuhun kuin Tesla-liikkeeseen huollettavaksi tai korjattavaksi, ota huomioon, että tästä mahdollisesti aiheutuvat ongelmat voivat vaikuttaa takuuseen."

EU alueella auton saa viedä minne vaan (minkä vaan) huollettavaksi, mutta se täytyy tehdä (täydellisesti) huolto ohjelman mukaan. Tämän tiedon etsiminen on ollut kuulemma erittäin vaikeaa.

Esim. Akkupakettia 8v/200tkm koskeva takuu koskee materiaali ja valmistusvikoja. Onko siis vaikka 5v vanhassa 100tkm ajetussa Teslassa akun vaihto valmistusvika vai ei...
Tuntunut olevan ei vastaus olevan suosittu ainakin täkäläisellä toimipisteellä.

Ei sillä, Volvollahan sama idea, pidetään kaikki tieto mahdollisimman paljon talon sisällä, jolloin kukaan muu ei voi korjata tai huoltaa autoa oikein. Harvalla on uusille volvoille olemassa ethernet vehkeet kun varsinainen can väylä on siellä mennyttä jo. Sama OBD pistoke kyllä molemmissa, toisessa päässä vaan ihan täysin eri laitteisto/softat.

Mikä tavallaan ymmärrettävää, molemmat pieniä valmistajia ja jokainen euro takasin on tärkeää.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1616 : 15.12.2019, 19:24:39 »
Model S akku- ja voimalinjatakuulla on kilometrien suhteen rajoittamaton, 8 vuotta. Koskee myös ennen aikaista degradaatiota, luonnollisesti joka tapauksessa valmistevikoja.

Huolto-ohjelmaa Teslalla ei ole, huolto tehdään tarpeen mukaan.

Käytännössä Teslan akkuviat on hoidettu takuun puitteissa Suomessa aina. Tietysti erikseen kolariautot. Nämä on joko korjattu vaihtamalla moduuli tai vaihdettu uusi akkupaketti ja laitettu viallinen korjattavaksi.
Tesla S75D '17

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1617 : 16.12.2019, 08:24:42 »
Myyntiä rajoittaa tuotanto. Yks firma ilmoitti tuovansa maahan Seat Miitä, koko ens vuoden erä myytiin samantien. Kovin lyhyet ei ole minkään muunkaan sähkiksen odotusajat jos uutta meinaa tilata.
Rahamiesten juttuja kuultuani olen tehnyt johtopäätöksen että pikkusähkäri hankitaan usein perheen kakkosautoksi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1618 : 16.12.2019, 09:12:37 »
Ihmetyttää tämä kun sähköautoista puhuttaessa nostetaan kalliit akut. Miksi ei polttomoottoreissa puhuta että kuinka kallis se moottori on. Ei taisi itselläkään riittää 10 tonnia jos menisin Volvolle vaihtamaan uuden moottorin tuon S60. Maailmalta löytyy esim. Teslan akustoja kohtuulliseen hintaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4067
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1619 : 16.12.2019, 09:15:43 »
Eikös tuossa pitäisi Ribbe verrata akustoja polttoainetankkiin, moottorit on vissiin kuitenkin sähköautoissakin ??? Mitä lie ne sit maksaa?

 ;)
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

 

KL-varaosat  Race.fi